Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Mission Impossible bij WK Junioren?

Vroeg vertrekken vanaf Schiphol heeft het grote voordeel dat je bijtijds aankomt op de plaats van bestemming. Nadeel is wel dat de automobilisten de ochtendspits moeten omzeilen. Dat lukt niet altijd even goed. Bij de incheckbalie stond een redelijk lange rij. Zodoende vroegen we de aanwezige medewerker van KLM om ons sneller te helpen, aangezien we enige haast hadden. Deze antwoordde dat we nog tijd hadden en in de rij moesten gaan staan. Toen de tijd echt begon te dringen (40 minuten voor vertrek) wilde hij ons wel eerder helpen. Bij navraag bleek echter dat onze koffers niet meer ingecheckt mochten worden! Ook andere opties, bagage gewoon meenemen, werden vanwege veiligheidsredenen uitgesloten. Hij erkende wel zijn fout, maar goed daar stonden we dan De vlucht moest omgeboekt worden, waarbij al snel duidelijk was dat de avondvlucht al vol zat. Na enig speurwerk kwamen ze met de volgende avontuurlijke oplossing. We zouden binnen een klein uur een vlucht naar Parijs moeten nemen en daar zouden we een kleine 45 minuten hebben om de vlucht naar Istanbul te halen. In die 45 minuten moesten we ook nog de boarding-passen ophalen. MISSION IMPOSSIBLE! Bij gebrek aan een alternatief en tijd voor bezinning, gingen we maar op hoop van zegen! (speciaal voor Biaina!)

Tassen inchecken, lekkere sprint door de douane, waarin het gebruikelijke metaal weer van zich liet horen, en de laatste horde naar de gate. Vliegtuig 1 gehaald.
Uiteindelijk vertrokken we met een vertraging van 40 minuten! Dus dat zou weer heel lekker worden in Parijs. Voorzover we ons überhaupt enige kansen mochten toebedelen, maar goed, er was geen weg meer terug. Parijs heeft ook geen kinderachtig vliegveld, dus we checkten gelijk even hoe ver het lopen was naar onze gate. We zouden aankomen in Hal F en moesten naar Hal C80!, dus dat zou toch minstens een paar honderd meter lopen worden. De windgoden waren ons vandaag in ieder geval gunstig gezind en de vertraging bleef beperkt tot 20 minuten. 25 minuten prijkten op de klok tot de volgende vlucht. Vliegtuig uit, sprinten langs mensen en over tassen naar de transit balie, niemand gewond. De medewerkers van Air France waren uiterst behulpzaam en binnen 8 minuten hadden we de boarding-passen. Nu nog naar gate C en de douane. De conditie van de spelers werd even flink op de proef gesteld. Voor sommigen was het maar goed dat er geen cijfers werden uitgedeeld! Bij de douane was er maar één medewerker en een hele lange rij. Na enig onderhandelen en uitleg, belde hij een collega om ons te helpen. De tickets lagen op een stapel net als de paspoorten, erg gelukkig was ze er op zijn zachts gezegd niet mee. Enige sussende Franse woorden van Chuchelov namen de kou uit de lucht en konden we door de metaaldetector.

Coach Vladimir Chucelov

Blijkbaar hadden ze enige clementie, want de riemen, schoenen en het fouilleren werden achterwege gelaten. De laatste sprint naar de gate. Precies op tijd kwamen we aan, want we mochten nog net naar binnen. Zucht
We zouden vandaag dus in Istanbul aankomen. Maar nu komt iets nog veel mooiers! Dit vliegtuig zou pas een half uur later vertrekken. Er waren enkele technische storingen aan het licht gekomen. Hadden ze dat ons niet even wat eerder kunnen zeggen!

In Istanbul aangekomen moesten we ook maar liefst 1,5 uur wachten op de bus. En wij in Nederland maar klagen over de punctualiteitregeling van de NS. Onderweg was wel gelijk te merken dat Istanbul een zeer levendige stad is. Veel mensen op straat, muziek en overal verkopers die kastanjes aan je proberen te slijten. Ons hotel grenst aan een groot modern plein met alle moderne fast-food-ketens naast elkaar. Verhongeren zullen we dus niet dit toernooi. Het hotel is momenteel aan het verbouwen en veel kamers zijn nog niet gereed. Gelukkig hebben ze de spelers de beste kamers toebedeeld, maar de coaches zullen het nu moeten ontgelden. Ergens op de bovenste verdieping, waar je niet eens met een lift kan komen, bevinden zich ook nog wat hokjes, die ze kamers noemen. In Arabische landen moet je echter de kunst van het onderhandelen verstaan om iets gedaan te krijgen. Uiteindelijk kregen we een belofte losgeweekt waarin ons in twee dagen, een florissanter onderkomen in het vooruitzicht gesteld werd. We zijn benieuwd


---