Breed Platform Verzekerden en Werk

Tweede Kamer der Staten-Generaal
T.a.v. de fractiespecialisten Volksgezondheid
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage

Amsterdam 9 november 2005
Kenmerk: MW/2005-124
Betreft: Begroting 2006 van het ministerie van VWS Behandeld door: M.M. Wewer

Geachte heer, mevrouw,

In het kader van de behandeling van de begroting 2006 van het ministerie van VWS dezer dagen ontvangt u hierbij een reactie van het Breed Platform Verzekerden en Werk (BPV&W). In of naar aanleiding van de begroting van het ministerie van VWS lijkt het wenselijk dat meer aandacht wordt besteed aan de vraag of er voldoende middelen beschikbaar zijn voor:

· De toerusting van burgers met een gezondheidsvraag in het algemeen;
· Keuzevrijheid en toerusting van burgers in het licht van de nieuwe zorgwet;
· De consequenties van de vervlechting van sociale zekerheid en zorg voor individuele burgers;

· Monitoring van de praktijk rond de klachtenregeling Wet medische keuringen en de gevolgen voor de positie van aspirant-verzekerden met een gezondheidsvraag;
· Uitbreiding van de Wet Gelijke Behandeling op grond van handicap en/of chronische ziekte naar verzekeringen;

· Het onderzoeken van de maatschappelijke implicaties van screening.

In de bijlage treft u een nadere toelichting aan op bovenstaande punten die in onze visie nog onvoldoende in de begroting van het ministerie van VWS aan de orde komen. Indien u nog nadere informatie nodig heeft, zijn we graag bereid u deze te verstrekken.

Ook nodig ik u hierbij graag uit voor onze bijeenkomst op 15 december aanstaande. U kunt dan kennis maken met de werkzaamheden (en producten en diensten) van het BPV&W. Binnenkort ontvangt u daarvoor een uitnodiging.

Voor vragen of opmerkingen verwijs ik u naar Margit Wewer, beleidscoördinator BPV&W (m.wewer@bpv.nl, 020-4800333).

Met vriendelijke groet,

drs. Kerst Zwart
directeur BPV&W

Bijlage bij brief MW/2005-124

Toelichting op reactie BPV&W bij begroting 2006 ministerie VWS

Toerusting van burgers met gezondheidsvraag
Goede informatievoorziening aan aspirant-verzekerden of mensen die willen toetreden tot een baan is cruciaal. Bij onze Helpdesk blijkt dat veel wet- en regelgeving voor burgers complex en ondoorzichtig is. Daardoor is het voor individuele aspirant- verzekerden of aspirant-werknemers lastig om zicht te krijgen op de eigen rechten, plichten en (handelings)mogelijkheden. Bovendien verandert de wetgeving voortdurend zodat mensen steeds weer op zoek moeten naar de meest actuele informatie. We zien dat het mede daardoor voor veel mensen in de praktijk zeer lastig, soms zelfs bijna onmogelijk is, om de eigen verantwoordelijkheid waar te maken. BPV&W verwacht voor de komende jaren, vanwege veel nieuwe wetgeving, een groeiende behoefte aan goede, klantgerichte en toegankelijke informatie. We bereiken nu bijna 10.000 mensen per jaar via onze Helpdesk en daarnaast ruim 333.000 mensen per jaar via onze website. BPV&W hoopt ook komende jaren deze functie te kunnen blijven vervullen. De begroting van VWS zou ruimte moeten bieden aan het maatschappelijk middenveld om die toerusting van burgers met een gezondheidsvraag volwaardig invulling te kunnen geven.

Nieuw stelsel van ziektekostenverzekeringen
Per 1 januari 2006 krijgt elke Nederlander te maken met het nieuwe ziektekostenstelsel. De overheid draagt zorg voor een stelsel van gezondheidszorg dat alle Nederlanders toegang geeft tot noodzakelijke kwalitatief goede zorg. Wij merken via onze Helpdesk dat de stelselwijziging onzekerheden en vragen oproept bij burgers. Vooral chronisch zieken en mensen met een handicap zijn bezorgd over de toegang tot aanvullende verzekeringen die voor hen noodzakelijke zorg kan bevatten. Niet alleen in 2006, maar ook in de toekomst. In nauwe afstemming met in het bijzonder de NPCF richt BPV&W zich vooral op kwetsbare groepen die worstelen met hun maatschappelijke participatie en een zorgvraag. Via de Helpdesk, email en website voorzien wij in de informatiebehoefte en toerusting. Deze informatiefunctie en signaleringsfunctie rond de zorgwet zou kunnen worden uitgebreid.

Het verzekeringsstelsel is ook gericht op versterking van de rol van de burgers om hun keuzevrijheid rond hun verzekering te bepalen. De toerusting van burgers hiervoor is komende jaren een belangrijk aandachtspunt. Onze indruk is dat hiervoor in de begroting structurele ruimte ontbreekt.

Vervlechting Sociale zekerheid en zorg
Voorspoedige en duurzame reïntegratie van mensen met gezondheidsklachten heeft voor de overheid prioriteit. Ontschotting van sociale zekerheid en gezondheidszorg is door de overheid in gang gezet. BPV&W signaleert dat de eigen verantwoordelijkheid van de zieke werknemer / de patiënt nog onvoldoende concreet is ingevuld. Het project `Ziek en mondig' van BPV&W heeft hiermee onlangs een start gemaakt. De samenwerking
-2-

tussen (zorg- en inkomens)verzekeraars, arboprofessionals, reïntegratiebedrijven en andere uitvoerders lijkt door de vervlechting van sociale zekerheid en zorg toe te nemen. BPV&W constateert dat na het afsluiten van het gezamenlijke traject van VWS en SZW over sociale zekerheid en zorg de integrale visie lijkt te worden losgelaten, terwijl de veranderingen in de praktijk nu concreet vorm krijgen. De effecten van de vervlechting van zorg en sociale zekerheid zijn voor individuen nog niet duidelijk. Welke behandelingen uit het arbocuratieve pakket worden bijvoorbeeld via het nieuwe ziektekostenstelsel vergoed? Welk effect hebben verzekeraars op de toegang tot en organisatie van de gezondheidszorg? Hoe kan het individu in die nieuwe omgeving zijn verantwoordelijkheid nemen? BPV&W vindt het van belang dat ook inzichten vanuit cliëntenperspectief ontwikkeld worden en wil nagaan welke actie verschillende partijen (kunnen) ondernemen en welke instrumenten daarbij nodig zijn. U kunt binnenkort het eindadvies van het project `Ziek en mondig' daarover verwachten. Het lijkt wenselijk dat ook in de begroting van VWS ruimte wordt gemaakt voor de consequenties van de vervlechting sociale zekerheid en zorg voor de individuele burger met een gezondheidsvraag.

Toegang tot levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen: Wet Medische Keuringen (WMK)
Het BPV&W heeft zich afgelopen jaren via het zelfreguleringsoverleg WMK ingezet voor een zorgvuldig proces van verzekeringskeuringen. Een laagdrempelige, onafhankelijke klachtenbeoordeling is nog niet tot stand gebracht, terwijl dat een onmisbaar sluitstuk van het Protocol Verzekeringskeuringen is. Vanuit de één-loket- gedachte vinden wij op dit moment het Klachteninstituut Verzekeringen (SKV) de meest aangewezen instantie voor klachtenbeoordeling over WMK-verzekeringskeuringen. Wij twijfelen echter of belangrijke uitgangspunten vanuit het perspectief van de (aspirant) verzekerde met een gezondheidsprobleem ook daar voldoende tot uiting kunnen komen. Zo is het horen van de aspirant-verzekerde door het SKV momenteel uitgesloten. Staatssecretaris Ross-van Dorp heeft in haar brief d.d.13 mei 2005 besloten om de klachtenregeling WMK aan te laten sluiten bij de Wet /Besluit Financiële Dienstverlening. Wij vragen ons af of voor het behandelen van klachten die voortvloeien uit de WMK bij de beoogde geschillenregeling op basis van het Besluit Financiële Dienstverlening wel voldoende medische expertise aanwezig is. Ook hebben we nog twijfel over de onafhankelijkheid van die beoogde geschillenregeling. De enige eis die wordt gesteld is dat een lid van de geschillenbeslechter gedurende tenminste een jaar voor de benoeming niet heeft gewerkt bij een financiële dienstverlener of er werkzaam is ten tijde van zijn functie-uitoefening. Wij willen u graag nader informeren over onze visie voordat definitief wordt besloten dat de klachtenbehandeling WMK bij de Wet Financiële Dienstverlening wordt ondergebracht. Tevens is van groot belang dat voor het kritisch volgen van verzekeraars (de particuliere markt) voldoende financiële middelen beschikbaar zijn om de gevolgen voor de positie van aspirant-verzekerden met een gezondheidsvraag te monitoren. BPV&W heeft nog grote vraagtekens bij de cliëntgerichtheid van de (inkomens) verzekeraars.


-3-

Toegang tot verzekeringen en werk: Wet Gelijke Behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz)
Momenteel wordt onderzocht of de Wgbh/cz is uit te breiden naar verzekeringen. BPV&W vindt deze uitbreiding op korte termijn wenselijk om de toegang tot verzekeringen voor mensen met een handicap of chronische ziekte te verbeteren. Zij krijgen nu te maken met risicoselectie door verzekeraars, hetgeen gevolgen kan hebben voor het (niet) kopen van een huis of starten van een eigen bedrijf. Het starten van een eigen bedrijf is voor veel mensen met een (arbeids)handicap een goede optie om weer aan het werk te komen. Sinds de WAZ is afgeschaft, kan het niet verkrijgen van een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering een belemmering zijn om een eigen bedrijf te starten. Het vergroten van de kans op arbeidsparticipatie en het kunnen afsluiten van een verzekering is, zeker gezien de ontwikkelingen in de sociale zekerheid, voor mensen met een (arbeids)handicap onontbeerlijk.

Preventie van ziekte/screening
BPV&W geeft informatie en advies aan burgers over de consequenties van erfelijkheidsonderzoek in relatie tot het afsluiten van een verzekering of het vinden van werk. We zien dat onvoldoende informatie ertoe kan leiden dat mensen afzien van erfelijkheidsonderzoek uit angst voor de verzekeringsgevolgen. Ook zijn mensen zich niet altijd bewust van de mogelijke consequenties van dergelijk onderzoek voor verzekeringen of een baan. In de begroting van VWS worden verschillende grootschalige bevolkingsonderzoeken naar o.a. borst-/eierstokkanker, FH en pre- en postnatale screening genoemd. Mogelijkheden voor bevolkingsonderzoek naar darmkanker worden onderzocht. Dit alles in het kader van preventie. Wij missen in de begroting aandacht voor de maatschappelijke implicaties van dergelijk onderzoek voor de toegang tot een verzekering of een baan.


-4-