Ingezonden persbericht


De STADSPARTIJ

VOOR ALLE GRONINGERS.

PERSBERICHT 7 november 2005

De Stadspartij wil liever trolleys in plaats van bussen of peperdure trams.

Op woensdag 9 november is het 40 jaar geleden dat de trolleybus uit Groningen verdween.

De fractie van de Stadspartij grijpt de herdenking van het verdwijnen van de trolley aan om hierover vragen te stellen aan B&W. De fractie vraagt om naast het lopende onderzoek naar een tramverbinding tussen het station, de Grote Markt en Zernike, ook onderzoek te doen naar de mogelijkheden die een trolleybus biedt. Als voorbeeld wordt de Italiaanse stad Lecce genoemd (90.000 inwoners), waar momenteel een geheel nieuw trolleybedrijf wordt opgebouwd.

In het programma van andere politieke partijen in de stad, krijgt de tram een belangrijke plek. Maar geen enkele partij geeft aan waar het geld vandaan moet komen. En als men denkt dat Den Haag wel betaald, zou men wel eens bedrogen uit kunnen komen. Zoals we de afgelopen jaren al vaker meemaakten, staan we dan met lege handen. De tramdromen van andere politieke partijen vallen dan in duigen en Groningen is een illusie armer. De financiële onderbouwing voor de aanleg van een tramverbinding is uiterst zwak. De vervoerseconomie leert, dat een stad minstens 500.000 inwoners moet hebben om rendabel een tram te kunnen exploiteren. Een tram zal het zoveelste dure project worden, waar de Groninger belastingbetaler voor moeten opdraaien. Een moderne trolley is veel goedkoper dan een tram en zal de binnenstad verlossen van roet, stank en lawaai van de dieselbussen.

Een trolleylijn kost 450 000 euro per kilometer. Een tram kost een veelvoud daarvan. De vergelijkbare lijn 19 in Den Haag kost meer dan 11/2 miljoen euro per kilometer.

Groningen is als fietsstad ook niet geholpen met gevaarlijke tramrails, waar al heel wat fietsers door ten val zijn gekomen. Een moderne trolley heeft geen rails en in de binnenstad is geen bovenleidingen nodig! Waarom trolleys?


1. De huidige bussen zijn lawaaiig en hun dieselmotoren vervuilen onze lucht;
2. Er worden door Europa steeds hogere eisen gesteld aan de luchtkwaliteit in steden;
3. Juist de uitlaatgassen van bussen zijn erg schadelijk voor de longen van kinderen;
4. Trolleyinfrastructuur (bovenleiding en onderstations) kost circa 450 000 euro/kilometer. Traminfrastructuur kost een veelvoud daarvan;
5. Een moderne trolleybus kan ook zonder bovenleiding rijden;
6. Groningen heeft te weinig inwoners voor betaalbare exploitatie van trams. Daarvoor zou Groningen minstens zo groot als Bremen moeten zijn;
7. Een netwerk van twee tramlijnen (de dromen van B&W) zijn nauwelijks te exploiteren. Op het drukste traject; tussen het Hoofdstation en Zernike, zal overigens de meerderheid van de passagiers geen kaartje hoeven kopen. Zij bezitten een OV jaarkaart!

Over trams in de stad kun je wel schrijven en dromen, maar het is verstandiger om in te zetten op iets dat we wèl kunnen realiseren; een moderne trolleybus!


---

Noot voor de redactie,