Numico NV

Published: 08:00 09.11.2005 GMT+1 /HUGIN /Source: Royal Numico NV /AEX: NUM /ISIN: NL0000375616

Numico: Resultaten Derde Kwartaal en Eerste Negen Maanden 2005

Numico toont record omzetgroei voor 7e opeenvolgende kwartaal, met 13,4% in het derde kwartaal en EBITA-groei van 19,9%

Schiphol, 9 november 2005

Financiële hoogtepunten derde kwartaal 2005 (op vergelijkbare basis)1

Totale netto-omzet +13,4%; EBITA +19,9%
Doelstelling netto omzetgroei 2005 verhoogd naar 12% en EBITA-groei van 10% herbevestigd EBITA-marge op 18,8%, 100 basispunten hoger ondanks 18% hogere marketingkosten Nutricia Baby: netto-omzet +14,0%; EBITA-marge 17,5% Nutricia Klinisch: netto-omzet +12,2%; EBITA-marge 27,1% Netto resultaat +34,5% en winst per aandeel +29,1% (tegen actuele wisselkoersen) Mellin-integratie zal ¤ 15 miljoen aan kostenbesparingen opleveren op jaarbasis in 2006

Totaal Numico Derde Kwartaal 2005
Totaal gerapporteerde netto-omzet +20,9% en totaal gerapporteerde EBITA +25,8% (incl. acquisities)

Financiële hoogtepunten eerste negen maanden 2005 (op vergelijkbare basis)1 Totale netto-omzet +12,8%; EBITA +8,2%; EBITA-marge 18,7%, excl. bijzondere posten Nutricia Baby: netto-omzet +12,9%; EBITA-marge 17,8% Nutricia Klinisch: netto-omzet +12,6%; EBITA-marge 27,4% Netto resultaat +35,7% en winst per aandeel +33,7% (tegen actuele wisselkoersen) Eigen vermogen versterkt tot ¤ 73 miljoen t.o.v. ¤ (306) miljoen begin dit jaar (tegen actuele wisselkoersen)

Toelichting van de CEO
"Numico is zeer verheugd om het zevende achtereenvolgende kwartaal van record omzetgroei bekend te maken. Wij hebben dit nieuwe hoogtepunt qua groei van 13,4% bereikt door sterke resultaten in beide divisies.

Klinisch vervolgde haar sterke groeipad met een 12,2% hogere omzet. Babyvoeding bereikte een geweldige groei van 14% vanuit een sterk groeitempo. Aan deze groei werd bijgedragen door alle regio's en met name door buitengewoon sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oost-Europa en Indonesië. Het omzet-momentum in Babyvoeding en de innovatieve pijplijn creëren tal van mogelijkheden om zowel ons marktaandeel als de productcategorie door sterke en gerichte marketinginvesteringen verder uit te bouwen.

Ook hebben we aanzienlijke voortgang geboekt in diverse belangrijke projecten. De rationalisatie van onze portfolio is met de verkoop van de Braziliaanse babyvoedingsactiviteiten afgerond. Ons bestuurderschap in Indonesië is verder verbeterd door uitbreiding van ons aandeelhouderschap tot 98% en door de implementatie van verbeterde Gorpoarte Governance. Bovendien zijn we gestart met de integratie van onze Italiaanse acquisitie.

We hebben een EBITA-groei van 19,9% bereikt in het kwartaal, komende van een lage groei in de eerste helft van het jaar van 4,8% die met name veroorzaakt werd door de fasering van het herstructureringsplan in Babyvoeding.

Deze resultaten geven ons het vertrouwen om onze doelstelling voor de netto-omzetgroei in 2005 te verhogen van 10-12% naar ongeveer 12%, terwijl wij onze EBITA-groei van 10% nogmaals bevestigen."

Derde kwartaal
% wijziging
(¤ mln / ¤)
Negen maanden
% wijziging
2005
2004
vergel.
werkelijk

2005
2004
vergel.2
werkelijk
520
430
21,1
20,9
Totale netto-omzet

1.454

1.267
15,3
14,8
520
427
13,4
13,2
Netto-omzet voortgez. activiteiten

1.454

1.247
12,8
12,2
98
78
19,9
25,8
Genormaliseerde EBITA
271
246
8,2
10,1
53
40

34,5
Netto res beschikb. voor aandeelh.
150
111

35,7
55
42

32,2
Genormaliseerd netto resultaat3
152
119

27,7
0,32
0,25

26,9
Genorm. winst per aandeel3
0,90
0,72

25,8
0,30
0,24

26,5
Verwaterde winst per aandeel
0,85
0,66

30,8

VOORUITZICHTEN 2005
Gezien de sterke resultaten in de eerste negen maanden van 2005, heeft Numico alle vertrouwen dat de netto-omzetgroei in 2005 rond de 12% zal uitkomen, ondanks hoge vergelijkbare cijfers voor beide divisies in het vierde kwartaal. Numico herbevestigt eveneens de EBITA-groeidoelstelling van 10% voor het jaar. Deze groeidoelstellingen zijn gebaseerd op gelijkblijvende consolidatie-grondslagen, constante wisselkoersen, exclusief bijzondere posten en onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden.

STRATEGISCHE HOOGTEPUNTEN
Eerste negen maanden 2005

Transformatie van de Portfolio
Op 1 november 2005 heeft Numico het laatste deel van haar portfolio afgestoten dat niet voldeed aan Numico's strategische missie om een snelgroeiende onderneming in gespecialiseerde voedingen met hoge marges te zijn. Numico heeft haar activiteiten op het gebied van babygraanproducten in Brazilië, inclusief de productiefaciliteit, verkocht aan Nutrimental S.A. Industria e Comercio de Alimentos, een niet-beursgenoteerde onderneming. Het overnamebedrag is niet bekend gemaakt.

Indonesië
Numico heeft haar aandeelhoudersbelang in Sari Husada - het beursgenoteerde Indonesische babyvoedings-bedrijf waarvan Numico begin dit jaar 84,5% van de aandelen bezat - uitgebreid tot 98% voor een totaalbedrag van ¤ 92 miljoen. Diverse organisatorische veranderingen zijn bij Sari Husada doorgevoerd teneinde het managementteam te versterken en de besturingsstructuur te verbeteren. De totale eenmalige kosten gerelateerd aan deze strategische veranderingen bedragen ¤ 4 miljoen en zijn verantwoord in het derde kwartaal onder "Acquisitie- en integratiekosten".

Integratie van Mellin
De integratie van Mellin - het Italiaanse babyvoedingsbedrijf dat op 23 juni 2005 werd overgenomen - verloopt volgens plan en zal leiden tot een kostenbesparing van ¤ 15 miljoen op jaarbasis in 2006. Variabele kostenbesparingen zullen worden gerealiseerd door verbeterde contracten met toeleveranciers, besparingen in het distributie-netwerk en in belangrijke mate door een gedeelte van de productie van de Mellin portfolio vanaf halverwege volgend jaar in eigen hand te nemen. De vaste kostenbasis van de gecombineerde activiteiten zal ook verlaagd worden door een vermindering van 25% van het aantal werknemers, hetgeen zal leiden tot een personeelsbezetting van 270 medewerkers. Deze vermindering komt met name voort uit de integratie van de twee afzonderlijke retail verkoopteams.

Deze besparingen zullen worden aangewend om i) de 25% prijsverlaging in zuigelingenvoeding, die Numico begin oktober in Italië heeft doorgevoerd, te compenseren ii) te herinvesteren in marketing, mensen en IT benodigd om de afnemende groei van de gecombineerde activiteiten gedreven door Milupa te keren en iii) er voor te zorgen dat de marges in Italië blijven verbeteren. Dit geeft Numico het vertrouwen dat de gecombineerde activiteiten in Italië in 2007 een netto-omzetgroei van 7-9% zullen benaderen met hogere marges die vanaf volgend jaar minimaal gelijk zullen zijn aan de marge van de totale divisie Babyvoeding. De integratie leidt tot een eenmalige herstructureringslast van ¤ 14 miljoen, waarvan ¤ 11 miljoen in het derde kwartaal wordt verantwoord onder "Acquisitie en integratiekosten". De resterende ¤ 3 miljoen zal in het vierde kwartaal worden genomen.

FINANCIEEL OVERZICHT
Derde Kwartaal 2005

Dit is het zevende opeenvolgende kwartaal dat Numico een record omzetgroei laat zien. De autonome groei bereikte een record niveau van 13,4%, gedreven door 10,4% volume en 3,0% door prijs/mix. Beide divisies droegen bij aan de groei door een record omzetgroei in Babyvoeding van 14,0% en een aanhoudend sterke groei in Klinische Voeding van 12,2%. De totale gerapporteerde netto-omzet nam toe met 20,9% tot ¤ 520 miljoen, gedreven door 13,4% autonome groei, 7,7% groei vooral gerelateerd aan de acquisitie van Mellin en (0,2)% door valutaverschillen.

De EBITA steeg autonoom met 19,9% en de EBITA-marge was 18.8%, exclusief bijzondere posten; een marge-verbetering van 100 basispunten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze toename is toe te schrijven aan een sterke margeverbetering in Babyvoeding en stabiele niet-toegerekende kosten, hetgeen deels teniet werd gedaan door een enigszins lagere EBITA-marge in de divisie Klinische Voeding. De totaal gerapporteerde EBITA nam toe met 25,8% tot ¤ 98 miljoen, inclusief de acquisitie van Mellin en exclusief de bijzondere post van ¤ (2) miljoen gerelateerd aan de boete m.b.t. prijsafspraken in Italië.

Het netto resultaat beschikbaar voor aandeelhouders nam met 34,5% toe tot ¤ 53 miljoen, gedreven door sterke autonome groei, hoge marges en de consolidatie van Mellin. Het genormaliseerde netto resultaat beschikbaar voor aandeelhouders - exclusief eenmalige posten en resultaat deelnemingen na belastingen - nam toe met 32,2% tot ¤ 55 miljoen, ondersteund door substantieel lagere netto financiële baten en lasten. De winst per aandeel en de verwaterde winst per aandeel bedroeg respectievelijk ¤ 0,31 en ¤ 0,30, een stijging van 29,1% en 26,5%.

Eerste Negen Maanden 2005
De autonome netto omzet nam toe met 12,8%, gedreven door 9,9% volume en 2,9% door prijs/mix. Aan deze groei werd door de divisies in nagenoeg gelijke mate bijgedragen: Babyvoeding steeg met 12,9 % en Klinische Voeding met 12,6%. De totale gerapporteerde netto-omzet nam toe met 14,8% tot ¤ 1,454 miljoen, gedreven door 12,8% autonome groei, 2,6% groei gerelateerd aan de consolidatie van Valio en Mellin en (0,6)% door valutaverschillen.

De EBITA groeide autonoom met 8,2% en de EBITA-marge was 18,7%, exclusief bijzondere posten; een marge-daling van 80 basispunten. De totale gerapporteerde EBITA nam toe met 10,1% tot ¤ 271 miljoen, inclusief de acquisitie van Mellin en exclusief bijzondere posten. De bijzondere posten in 2005 bestaan uit ¤ (4) miljoen die zowel gerelateerd is aan de herstructureringslast in China als aan de boete m.b.t. prijsafspraken in Italië. In 2004 zit een eenmalige IAS 37 voorziening van ¤ (9) miljoen.

Het netto resultaat beschikbaar voor aandeelhouders nam toe met 35,7% tot ¤ 150 miljoen, met name gedreven door een sterke autonome groei en de consolidatie van Mellin. Het genormaliseerde netto resultaat - exclusief bijzondere posten - nam met 27,7% toe tot ¤ 152 miljoen, hetgeen mede werd bereikt door een aanhoudende verlaging van de netto financiële baten en lasten. De winst per aandeel en de verwaterde winst per aandeel bedroegen respectievelijk ¤ 0,89 en ¤ 0,85, een stijging van 33,7% en 30,8%.

OVERZICHT PER SEGMENT (op vergelijkbare basis)
Babyvoeding
Derde Kwartaal
(¤ miljoen)
Eerste negen maanden
2005
2004
wijziging

2005
2004
wijziging4
311
273
14,0%
Omzet
904
805
12,9%
54
45
23,9%
EBITA (excl bijzondere posten)
161
154
7,5%
17,5
16,8
140 bps
EBITA als % van de omzet
17,8
19,1
(90) bps

38
3

Omzet acquisities/desinvesteringen
50
15

7

1

EBITA acquisities/desinvesteringen
9
(1)

(2)

-

Bijzondere posten
(4)
(5)

349
276
26,4%
Totale netto-omzet
954
820
16,4%
60
46
30,6%
Totale EBITA
166
148
12,4%
17,1
16,6
50 bps
Totale EBITA als % van de omzet
17,4
18,0
(60) bps

De divisie Babyvoeding continueerde de versnellende groeitrend in het derde kwartaal van dit jaar en bereikte voor de derde opeenvolgende keer dubbelcijferige autonome groei. De record-hoge autonome groei van 14,0% werd gedreven door 10,0% volume en 4,0% door prijs/mix. Alle regio's droegen bij aan deze groei. West-Europa groeide met 4,8%, gedreven door sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk. Oost-Europa en de Rest van de Wereld handhaafden de sterke groeiresultaten uit de eerste helft van het jaar met een groei van respectievelijk 33% en 20%, waarbij bijzonder sterke resultaten werden behaald in Turkije, Rusland, Indonesië en Polen. De gerapporteerde netto-omzet steeg met 26,4% tot ¤ 349 miljoen in het derde kwartaal van 2005, gedreven door 14% autonome groei, 12,8% groei gerelateerd aan de consolidatie van Mellin en (0,4)% door valutaverschillen.

De EBITA groeide autonoom met 23,9% in het derde kwartaal 2005 exclusief een eenmalig last van ¤ (2) miljoen gerelateerd aan de boete m.b.t prijsafspraken in Italië en ondanks 19% hogere marketingkosten. De totale gerapporteerde EBITA nam toe met 34,6% tot ¤ 62 miljoen, exclusief de eenmalige last. Deze groei is te danken aan 23,9% autonome groei, 14,5% groei voornamelijk gerelateerd aan de consolidatie van Mellin en (3,8)% door valutaverschillen. De EBITA-marge bedroeg 17,5% - exclusief consolidatie-effecten en bijzondere posten - hetgeen een toename van 140 basispunten is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en een relatief stabiel resultaat is in vergelijking met de eerste helft van dit jaar. Deze margeontwikkeling is het resultaat van het continue en bewust herinvesteren van de Focus besparingen in marketing, additionele investeringen in innovaties en de effecten van veranderingen in de landenmix.

De autonome netto-omzet nam toe met 12,9% in de eerste negen van 2005, gedreven door 9,7% in volume en 3,2% door prijs/mix. De gerapporteerde netto-omzet in Babyvoeding groeide met 16,4% in de eerste negen maanden van 2005, gedreven door 12,9% autonome groei, 4,3% door met name de consolidatie van Mellin en Valio en (0,8)% door valutaverschillen. De EBITA steeg autonoom met 7,5% in de eerste negen maanden van 2005, hetgeen resulteerde in een EBITA-marge van 17,8%; 90 basispunten lager vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Klinische Voeding

Derde Kwartaal
(¤ miljoen)
Eerste negen maanden
2005
2004
wijziging

2005
2004
wijziging
170
152
12,2%
Omzet
494
440
12,6%
46
42
10,9%
EBITA (excl bijzondere posten)
135
124
10,5%
27,1
27,8
(30) bps
EBITA als % van de omzet
27,4
28,2
(50) bps


1

1

Omzet overige/desinvesteringen

6

2


-

-

Bijzondere posten

-
(2)

171
153
12,1%
Totale omzet
500
442
13,0
46
43
8,2%
Totale EBITA
135
122
10,7
26,9
27,9
(100) bps
Totale EBITA als % van de omzet
27,0
27,6
(60) bps

De divisie Klinische Voeding groeide autonoom met 12,2% in het derde kwartaal 2005, gedreven door 11,1% volume en 1,1% door prijs/mix. Deze resultaten werden gedreven door alle kanalen en productcategorieën. De autonome groei werd gedreven door Zuid-Europa (+13,8%) en de Rest van de Wereld (+25,5%) en in mindere mate door Noord-Europa (+7,9%). Bijzonder sterke resultaten werden bereikt in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Brazilië. De gerapporteerde netto-omzet in Klinische Voeding groeide met 12,1% tot ¤ 171 miljoen in het derde kwartaal 2005. Deze groei werd gedreven door 12,2% autonome groei, (0,4)% door een verandering in de consolidatiegrondslag en 0,3% door valutaverschillen.

De EBITA nam autonoom toe met 10,9% tot ¤ 46 miljoen in het derde kwartaal, ondanks 16% hogere marketing- en verkoopkosten, 27% hogere uitgaven in R&D en toegenomen kosten gerelateerd aan de introductie van de plastic fles. De EBITA-marge daalde met 30 basispunten tot 27,1%.

De netto-omzet nam autonoom toe met 12,6% in de eerste negen maanden van 2005, gedreven door 10,4% in volume en 2,2% door prijs/mix. De gerapporteerde netto-omzet in Klinische Voeding nam in de eerste negen maanden van 2005 toe met 13,0%, gedreven door 12,6% autonome groei, 0,6% door een verandering in consolidatiegrondslag en (0,2)% door valutaverschillen. De EBITA liet in de eerste negen maanden een autonome groei van 10,5% zien met een EBITA-marge van 27,4% die daarmee 50 basispunten lager is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

OVERIGE FINANCIELE INFORMATIE
Belastingen
De effectieve belastingdruk en de "contante" belastingdruk bedroegen respectievelijk 30% en 25% en zijn daarmee in lijn met de verwachting voor het gehele jaar. De Nederlandse overheid heeft voorgesteld om de vennootschapbelasting vanaf 1 januari 2006 verder te verlagen van 31,5% naar 29,6%. De voorgestelde verlaging van het belastingpercentage zal - indien goedgekeurd - een negatieve (niet-contante) invloed hebben op de "deferred tax asset" van ¤ (10) miljoen in het vierde kwartaal van 2005.

Handelswerkkapitaal
Het continue streven van Numico om het handelswerkkapitaal als percentage van de omzet te verlagen, heeft geleid tot een verbetering van 130 basispunten tot 13,6%, vergeleken met een jaar geleden. Deze verlaging werd bereikt door een afname van de vorderingen met 90 basispunten en een toename van de crediteuren met 130 basispunten, hetgeen enigszins teniet werd gedaan door een toename in de voorraden met 80 basispunten. Numico vertrouwt erop dat het werkkapitaal als percentage van de omzet gedurende de rest van het jaar verder zal verbeteren en dat het niveau aan het eind van het jaar lager zal zijn dan een jaar eerder.

Kasstroom
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg ¤ 112 miljoen en de vrije kasstroom was ¤ 104 miljoen. Dit is exclusief de liquide middelen die in het derde kwartaal zijn aangewend voor de vergroting van het aandelenbelang in Sari Husada tot 98%.

De investeringen bedroegen ¤ 68 miljoen, ofwel 4,7% van de totale gerapporteerde netto-omzet in de eerste negen maanden, hetgeen in lijn is met de verwachting voor het hele jaar. Belangrijke componenten van de investeringen zijn Project Focus, het plastic flessen project en andere initiatieven om de voedselveiligheid en
-kwaliteit in onze productiefaciliteiten verder te verbeteren.

De netto kasstroom uit operationele activiteiten nam in de eerste negen maanden van 2005 toe met 39,4% tot ¤ 177 miljoen, gedreven door het aanhoudende streven om het werkkapitaal verder te verlagen. De vrije kasstroom bedroeg ¤ 142 miljoen, exclusief de netto contante betaling van ¤ 198 miljoen gerelateerd aan de aankoop van Mellin en ¤ 92 miljoen gerelateerd aan de vergroting van het aandelenbelang in Sari Husada.

Schuldenpositie
Het netto schuldenniveau bleef stabiel in vergelijking met het voorgaande kwartaal, ondanks de liquide middelen die aangewend werden voor de uitbreiding van het aandelenbelang in Sari Husada. Numico heeft in het derde kwartaal van 2005 ¤ 93 miljoen van de kredietfaciliteit omgewisseld in 'commercial paper' teneinde de financieringsstructuur van de onderneming verder te diversificeren.

De netto schuld nam toe met ¤ 183 miljoen tot ¤ 1.122 miljoen in de eerste negen maanden, ondanks de liquide middelen benodigd voor de aankoop van Mellin en de uitbreiding van het aandelenbelang in Sari Husada, hetgeen een weerspiegeling is van het sterke onderliggende kasgenererende vermogen van Numico. Op 30 september 2005 had Numico ¤ 535 miljoen getrokken op de totale kredietfaciliteit van ¤ 1.000 mln.

Eigen Vermogen
Het eigen vermogen verbeterde met ¤ 379 miljoen tot ¤ 73 miljoen in de eerste negen maanden van 2005. Deze aanzienlijke verbetering was met name te danken aan ingehouden winsten van ¤ 150 miljoen en een uitbreiding van het aandelenkapitaal van ¤ 216 miljoen gerelateerd aan de acquisitie van Mellin.

STAND VAN ZAKEN EPHEDRA
Het aantal ephedra claims dat per maand wordt ingediend blijft een neerwaartse trend vertonen. Slechts 3 nieuwe claims werden ingediend in de maanden augustus tot en met oktober, terwijl in diezelfde periode 18 claims afgedaan of geschikt werden. Hierdoor is het totaal aantal actieve claims teruggelopen tot 174. 53% van alle ingediende ephedra claims zijn nu afgedaan of geschikt in vergelijking tot 21% aan het begin van het jaar. Numico is afdoende verzekerd op basis van een polis die een dekking biedt op het moment dat vermeende nadelige gevolgen van ephedra producten zich openbaren alsmede voor alle bijkomende juridische en administratieve kosten.

Vanaf 10:30 uur CET is op onze website (www.numico.com) een live audio webcast met bijbehorende slides van de conference call voor analisten en institutionele beleggers beschikbaar.

Vergelijkbare basis: op basis van gelijkblijvende consolidatiegrondslagen en constante wisselkoersen.

Genormaliseerd: gebaseerd op voortgezette activiteiten, exclusief bijzondere posten en resultaat desinvesteringen na belasting.


***Klik op onderstaande link voor de volledige versie van dit persbericht, inclusief alle tabellen:***

pdf-versie persbericht inclusief bijlage

Royal Numico NV, Postbus 75538, 1118 ZN Schiphol Airport, The Netherlands, Tel: +31 20 456 9000, Fax: +31 20 456 8000