FNV Bouw


datum: 09-11-2005 / bericht: 1 van 38

CWI bezuinigt: weinig hulp bij zoeken naar werk

Wel een sollicitatieplicht, nauwelijks hulp bij het zoeken naar werk. Met name ouderen hebben van CWI niets meer te verwachten, zo vreest FNV Bouw. Nu al worden werkzoekenden gedwongen zich online in te schrijven. Wie niet met een computer overweg kan, moet maar een hulpje meebrengen, zo ondervond een 55-jarige metselaar. Gelukkig vond hij via zijn eigen netwerk een nieuwe baas. Volgend jaar wordt op begeleiding van werkzoekenden verder bezuinigd, aldus Gijs Rijsdijk, lid van de Cliëntenraad: "Het CWI heeft laten weten dat de mogelijkheden ontbreken om aan bijzondere doelgroepen zoals ouderen extra begeleiding te geven." Hij vindt het schande "want die mensen moeten wél elke maand vier sollicitaties overleggen."

In de brief over de bezuinigingen, van 7 november, noemt CWI de 'e-intake' een 'efficiencymaatregel'. Nu heeft FNV Bouw geen enkel bezwaar tegen online inschrijven als werkzoekende. Mits CWI mensen helpt die daar moeite mee hebben. En daar schort het aan. Ondanks geruststellende berichten van districtskantoor Roosendaal, blijkt bij de vestigingen Bergen op Zoom, Etten-Leur en Roosendaal alleen online inschrijven mogelijk. Regiobestuurder Henny de Roos van FNV Bouw Zuidwest: "Het districtskantoor zegt dat papieren inschrijving bij uitzondering mogelijk is. Ook zou hulp geboden worden aan de computer. Maar toen ik me als werkzoekende voordeed, kreeg ik op die drie vestigingen te horen dat ik me uitsluitend online kan inschrijven. En als ik nu niet met een computer overweg kan? Dan moet ik maar iemand meebrengen!" Zij probeerde de online-inschrijving uit: "De formulieren voor de intake zitten niet op de gewone site van CWI. Je bent al tien minuten aan het zoeken voor je ze gevonden hebt. En dan zegt CWI zelf dat het inschrijven én het daarna aanvragen van een uitkering allebei een half uur kosten. Het is dus niet zó eenvoudig."

Metselaar Jacques van Aert (55) uit Roosendaal kan erover meepraten: "Mijn baas ging failliet. Ik moest me dus melden bij CWI. Daar kreeg ik te horen dat ik me via de computer moest inschrijven. Pas daarná kon ik een intake-gesprek krijgen. Idioot! Ik ben metselaar, geen computerdeskundige! Inschrijven op papier was niet mogelijk. En ik kon ook geen hulp krijgen aan de computer." Van Aert ging onverrichterzake weg: "Ik heb dus nooit een bewijs van inschrijving gehad." Hij solliciteerde zelf. "Binnen een week was ik weer aan het werk."

CWI kondigt de e-intake in z'n relatiemagazine van november heel onschuldig aan: 'Als u werkloos bent of wordt, moet u zich bij CWI inschrijven als werkzoekende. Dat kunt u sinds kort ook vanaf uw eigen computer of op die van de CWI-vestiging bij u in de buurt doen.' Een praktische mogelijkheid, voor wie toch achter een computer zit. FNV Bouw is het daar van harte mee eens. Maar dan moet er wel ondersteuning zijn voor mensen die dat nodig hebben, vindt ook de Cliëntenraad: "De overheid neemt als uitgangspunt dat 75 procent van de Nederlanders een computer thuis heeft, en vindt verder 'basiskunde computer' voor elke werkzoekende normaal. Wij vinden dat allemaal veel te optimistisch. Daarom willen we dat CWI op z'n minst een korte computercursus aanbiedt. Ook moeten op de CWI-vestigingen medewerkers ondersteuning bieden bij de intake per computer", zegt Gijs Rijsdijk, een van de FNV-vertegenwoordigers in de Cliëntenraad van CWI.

De Cliëntenraad begrijpt dat de overheid 'zelfwerkzaamheid' stimuleert. "Maar op het punt van computervaardigheden schiet dat nu door", vindt cliëntenraadslid Gijs Rijsdijk. "Zeker bij een werkzoekende die jarenlang tot volle tevredenheid een baan heeft gehad waarbij geen computer te pas kwam. Maar ook een metselaar of een timmerman die van project naar project zwerft, solliciteert niet met een computer. Zulke mensen bellen de aannemers in hun netwerk. Of ze rijden erlangs. In die arbeidsmarkt komt een schriftelijke bevestiging van een sollicitatie niet voor. Maar nu moeten deze werkzoekenden wel aantonen dat ze elke week minimaal één keer hebben gesolliciteerd, vier keer per maand." Oudere werkzoekenden hebben tegenwoordig weer sollicitatieplicht. Daarom hamert de Cliëntenraad al tijden op méér aandacht en hulp voor deze groep. Rijsdijk wijzend op de brief over drastische bezuinigingen: "Dat kunnen we vergeten? Schande!"