Vanaf 1 december één adres voor financiële klachten
Met de lancering van een gezamenlijke website en 0900-nummer zet de
financiële sector een belangrijke stap richting één klachteninstituut
voor financiële dienstverlening. Consumenten met een financiële klacht
bijvoorbeeld over (advies over) een bankrekening, hypotheek of
verzekering kunnen vanaf dat moment telefonisch bij 0900-FKLACHT
(0900-3552248) en via internet op www.financieleklacht.nl terecht.
Vervolgens worden zij doorgeleid naar de juiste instantie. De komende
periode blijven bestaande klachteninstituten en -regelingen nog naast
elkaar bestaan. In 2007 moeten alle huidige instituten en regelingen
zijn geïntegreerd tot één geheel, zodat voor iedere financiële klacht
een zelfde procedure zal gelden.
Zowel 0900-FKLACHT als www.financieleklacht.nl is vanaf 1 december in
de lucht. Consumenten die het 0900-nummer bellen, worden de eerste
periode via een keuzemenu doorverwezen naar de voor hun klacht juiste
instantie. De bestaande klachteninstituten van de initiatiefnemers
kunnen daarnaast ook nog rechtstreeks worden benaderd. In 2006 zal
worden gewerkt aan de realisatie van één gezamenlijk klachteninstituut
met één geïntegreerde klachtenregeling. Tot het zover is, blijven de
huidige klachtenregelingen van de partijen van kracht.
Het initiatief tot één gezamenlijk klachteninstituut voor financiële
dienstverlening vloeit voort uit de Wet financiële dienstverlening
(Wfd) die begin volgend jaar in werking treedt en de wens van de
politiek tot oprichting van één adres voor financiële klachten en
geschillen. De Wfd verplicht een financiële dienstverlener zich aan te
sluiten bij een erkende geschilleninstantie. De initiatiefnemers
voldoen hier op dit moment al aan, maar tussen de verschillende
regelingen bestaan in meerdere of mindere mate verschillen. Dit werkt
verwarrend voor de consument, temeer omdat deze steeds vaker kiest
voor gecombineerde producten, waardoor voor de consument niet direct
duidelijk is welke regeling op zijn klacht van toepassing is. Een
gezamenlijk klachteninstituut maakt daaraan een einde.
De afgelopen maanden hebben verschillende partijen uit de financiële
sector gewerkt aan de totstandkoming van een intentieverklaring met
randvoorwaarden voor het gezamenlijk klachteninstituut. De volgende
partijen hebben inmiddels de intentieverklaring ondertekend:
* Federatie Onderlinge Verzekeraars (FOV)
* Nederlandse vereniging van onafhankelijke financiële en
assurantieadviseurs (NBVA)
* Nederlandse vereniging van assurantieadviseurs en financiële
dienstverleners (NVA)
* Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
* Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven
(NVGA)
* Verbond van Verzekeraars
* Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN)
De Nederlandse Vereniging van zelfstandige en onafhankelijke
Financiële Dienstverleners (NVF) en de Vereniging van
Hypotheekadviseurs in Nederland (VvHN) hebben de intentieverklaring
nog niet ondertekend, maar staan positief tegenover de inhoud.
9 november 2005
---
Verbond van Verzekeraars
Verbond van Verzekeraars