Verbond van Verzekeraars

Vanaf 1 december één adres voor financiële klachten

Met de lancering van een gezamenlijke website en 0900-nummer zet de financiële sector een belangrijke stap richting één klachteninstituut voor financiële dienstverlening. Consumenten met een financiële klacht bijvoorbeeld over (advies over) een bankrekening, hypotheek of verzekering kunnen vanaf dat moment telefonisch bij 0900-FKLACHT (0900-3552248) en via internet op www.financieleklacht.nl terecht. Vervolgens worden zij doorgeleid naar de juiste instantie. De komende periode blijven bestaande klachteninstituten en -regelingen nog naast elkaar bestaan. In 2007 moeten alle huidige instituten en regelingen zijn geïntegreerd tot één geheel, zodat voor iedere financiële klacht een zelfde procedure zal gelden.

Zowel 0900-FKLACHT als www.financieleklacht.nl is vanaf 1 december in de lucht. Consumenten die het 0900-nummer bellen, worden de eerste periode via een keuzemenu doorverwezen naar de voor hun klacht juiste instantie. De bestaande klachteninstituten van de initiatiefnemers kunnen daarnaast ook nog rechtstreeks worden benaderd. In 2006 zal worden gewerkt aan de realisatie van één gezamenlijk klachteninstituut met één geïntegreerde klachtenregeling. Tot het zover is, blijven de huidige klachtenregelingen van de partijen van kracht.

Het initiatief tot één gezamenlijk klachteninstituut voor financiële dienstverlening vloeit voort uit de Wet financiële dienstverlening (Wfd) die begin volgend jaar in werking treedt en de wens van de politiek tot oprichting van één adres voor financiële klachten en geschillen. De Wfd verplicht een financiële dienstverlener zich aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie. De initiatiefnemers voldoen hier op dit moment al aan, maar tussen de verschillende regelingen bestaan in meerdere of mindere mate verschillen. Dit werkt verwarrend voor de consument, temeer omdat deze steeds vaker kiest voor gecombineerde producten, waardoor voor de consument niet direct duidelijk is welke regeling op zijn klacht van toepassing is. Een gezamenlijk klachteninstituut maakt daaraan een einde.

De afgelopen maanden hebben verschillende partijen uit de financiële sector gewerkt aan de totstandkoming van een intentieverklaring met randvoorwaarden voor het gezamenlijk klachteninstituut. De volgende partijen hebben inmiddels de intentieverklaring ondertekend:
* Federatie Onderlinge Verzekeraars (FOV)
* Nederlandse vereniging van onafhankelijke financiële en assurantieadviseurs (NBVA)

* Nederlandse vereniging van assurantieadviseurs en financiële dienstverleners (NVA)

* Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
* Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA)

* Verbond van Verzekeraars

* Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN)

De Nederlandse Vereniging van zelfstandige en onafhankelijke Financiële Dienstverleners (NVF) en de Vereniging van Hypotheekadviseurs in Nederland (VvHN) hebben de intentieverklaring nog niet ondertekend, maar staan positief tegenover de inhoud.

9 november 2005

---




Verbond van Verzekeraars