EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

09-11-2005 - Invoering Europese vakbekwaamheidseisen moet Nederlandse transportsector zo min mogelijk kosten

moet Nederlandse transportsector zo min mogelijk kosten

De invoering van de Europese vakbekwaamheidseisen moet de Nederlandse transportsector zo min mogelijk kosten. Dit staat in het advies dat de CCV-Raad vandaag uitbrengt aan de Minister van Verkeer en Waterstaat over de invoering van de nieuwe Richtlijn Vakbekwaamheid voor beroepschauffeurs. De branche steekt duidelijk in op een oplossing die voor de Nederlandse transportondernemer zo min mogelijk extra kosten met zich mee brengt en die de Nederlandse concurrentiepositie zo min mogelijk aantast.

Het advies bevat voorstellen voor een nieuwe examenstructuur en een invulling van de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs die voldoen aan de eisen van de richtlijn. Voor bedrijven en chauffeurs moet de verplichte nascholing geen zware belasting worden. Ook wordt geadviseerd de huidige vrijstellingen zo veel mogelijk te behouden.

Het is onvermijdelijk dat de richtlijn de kosten voor de transportsector significant zal verhogen. De branche dringt er bij Minister Peijs op aan dat extra lasten voor de branche worden gecompenseerd.

De Richtlijn Vakbekwaamheid

De Europese Unie stelt vanaf 2008 strengere eisen aan de vakbekwaamheid van nieuwe en ervaren beroepschauffeurs. Voor buschauffeurs gelden de nieuwe eisen vanaf 2008. Voor vrachtautochauffeurs gaat deze verplichting in 2009 in. Ook stelt de EU nieuwe eisen aan de examens van de beroepschauffeurs. Zo zal uiteindelijk een chauffeur uit Polen dezelfde kennis en vaardigheden moeten hebben als zijn Nederlandse collega. Daarnaast zouden de regels, volgens de Europese Commissie, naar een verkeersveiliger Europa moeten leiden.

Nascholing

Chauffeurs moeten volgens de richtlijn 35 uur nascholing volgen per vijf jaar. In de praktijk betekent dit een investering van gemiddeld één dag per jaar. Onderwerpen die tijdens de nascholing aan de orde komen zijn vooral gericht op veilige deelname aan het verkeer en brandstofbesparing. De branche zet in op een zo breed mogelijk palet van opleidingen, zodat er voor iedere chauffeur en ondernemer wel iets bij zit.

Om de administratieve lasten zo laag mogelijk te houden, adviseert de branche om de verplichte nascholing aan te tekenen op het rijbewijsdocument. Daarnaast zal de nascholing

voor de buschauffeur ook geldig zijn voor een vrachtautochauffeur. Zo hoeft iemand met twee chauffeursdiplomaâs zich niet twee keer bij te scholen.

Opleiding en examens

De invoering van de richtlijn vakbekwaamheid brengt wijzigingen in de examens met zich mee. De branche adviseert de huidige examenstructuur te behouden. Wijzigingen betreffen de aantallen en de inhoud van de examens voor het rijbewijs en het chauffeursdiploma, waarbij een zo logisch mogelijk examenstructuur voorop staat.

Tot slot bepaalt de richtlijn dat alleen erkende nascholingscursussen in aanmerking komen voor de verplichte nascholing voor de vakbekwaamheid. Volgens het advies zal de CCV Raad een raamwerk van toegestane opleidingsthemaâs publiceren. Als een opleidingsinstituut een opleiding wil verzorgen zal hij een goedkeuring voor deze opleiding moeten krijgen. De werkgroep adviseert de divisie CCV van het CBR de erkenningen van de cursussen te laten verlenen en het toezicht op de opleidingen te laten verrichten.

Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), FNV Bondgenoten, CCV, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en CNV Bedrijvenbond.