http://www.evo.nl
09-11-2005 - Invoering Europese vakbekwaamheidseisen moet Nederlandse
transportsector zo min mogelijk kosten
moet Nederlandse transportsector zo min mogelijk kosten
De invoering van de Europese vakbekwaamheidseisen moet de Nederlandse
transportsector zo min mogelijk kosten. Dit staat in het advies dat de
CCV-Raad vandaag uitbrengt aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
over de invoering van de nieuwe Richtlijn Vakbekwaamheid voor
beroepschauffeurs. De branche steekt duidelijk in op een oplossing die
voor de Nederlandse transportondernemer zo min mogelijk extra kosten
met zich mee brengt en die de Nederlandse concurrentiepositie zo min
mogelijk aantast.
Het advies bevat voorstellen voor een nieuwe examenstructuur en een
invulling van de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs die
voldoen aan de eisen van de richtlijn. Voor bedrijven en chauffeurs
moet de verplichte nascholing geen zware belasting worden. Ook wordt
geadviseerd de huidige vrijstellingen zo veel mogelijk te behouden.
Het is onvermijdelijk dat de richtlijn de kosten voor de
transportsector significant zal verhogen. De branche dringt er bij
Minister Peijs op aan dat extra lasten voor de branche worden
gecompenseerd.
De Richtlijn Vakbekwaamheid
De Europese Unie stelt vanaf 2008 strengere eisen aan de
vakbekwaamheid van nieuwe en ervaren beroepschauffeurs. Voor
buschauffeurs gelden de nieuwe eisen vanaf 2008. Voor
vrachtautochauffeurs gaat deze verplichting in 2009 in. Ook stelt de
EU nieuwe eisen aan de examens van de beroepschauffeurs. Zo zal
uiteindelijk een chauffeur uit Polen dezelfde kennis en vaardigheden
moeten hebben als zijn Nederlandse collega. Daarnaast zouden de
regels, volgens de Europese Commissie, naar een verkeersveiliger
Europa moeten leiden.
Nascholing
Chauffeurs moeten volgens de richtlijn 35 uur nascholing volgen per
vijf jaar. In de praktijk betekent dit een investering van gemiddeld
één dag per jaar. Onderwerpen die tijdens de nascholing aan de orde
komen zijn vooral gericht op veilige deelname aan het verkeer en
brandstofbesparing. De branche zet in op een zo breed mogelijk palet
van opleidingen, zodat er voor iedere chauffeur en ondernemer wel iets
bij zit.
Om de administratieve lasten zo laag mogelijk te houden, adviseert de
branche om de verplichte nascholing aan te tekenen op het
rijbewijsdocument. Daarnaast zal de nascholing
voor de buschauffeur ook geldig zijn voor een vrachtautochauffeur. Zo
hoeft iemand met twee chauffeursdiplomaâs zich niet twee keer bij te
scholen.
Opleiding en examens
De invoering van de richtlijn vakbekwaamheid brengt wijzigingen in de
examens met zich mee. De branche adviseert de huidige examenstructuur
te behouden. Wijzigingen betreffen de aantallen en de inhoud van de
examens voor het rijbewijs en het chauffeursdiploma, waarbij een zo
logisch mogelijk examenstructuur voorop staat.
Tot slot bepaalt de richtlijn dat alleen erkende nascholingscursussen
in aanmerking komen voor de verplichte nascholing voor de
vakbekwaamheid. Volgens het advies zal de CCV Raad een raamwerk van
toegestane opleidingsthemaâs publiceren. Als een opleidingsinstituut
een opleiding wil verzorgen zal hij een goedkeuring voor deze
opleiding moeten krijgen. De werkgroep adviseert de divisie CCV van
het CBR de erkenningen van de cursussen te laten verlenen en het
toezicht op de opleidingen te laten verrichten.
Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO, Transport en Logistiek
Nederland (TLN), FNV Bondgenoten, CCV, Koninklijk Nederlands Vervoer
(KNV) en CNV Bedrijvenbond.