Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Den Haag, 09-11-2005

T-Mobile klanten ontdekken mobiel internet

Klanten van T-Mobile ontdekken de voordelen van mobiel internet. In het derde kwartaal van 2005 bestond 15% van de gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) uit zogenaamd 'non voice' gebruik. T-Mobile boekt bovendien goede resultaten met haar strategie om vooral waardevolle klanten aan zich te binden. Het aantal klanten in Nederland groeide in het derde kwartaal met 45.000 tot 2,295 miljoen. Het aantal prepaidgebruikers daalde weliswaar met 17.000, maar het aantal abonnees steeg met 61.000. Daarmee is de verhouding tussen het aantal abonnees en prepaidgebruikers nog verder verbeterd. De totale omzet bedroeg 265 miljoen Euro. De ARPU bedroeg 37 Euro. Ondanks de hoge kosten voor verwerving van nieuwe klanten, steeg de EBITDA van 34 miljoen Euro in het tweede kwartaal naar 52 miljoen Euro in het derde kwartaal (EBITDA marge 19,6% ).

Hans van Leeuwen, Financieel Directeur T-Mobile Netherlands: 'T-Mobile richt zich al enige tijd sterk op groei van het aantal waardevolle klanten en op stijging van het gebruik door deze klanten. In het derde kwartaal hebben wij het abonneebestand opnieuw flink weten uit te breiden. Het aantal prepaidgebruikers daalde opnieuw, maar de gemiddelde omzet per prepaidgebruiker is wederom gestegen. In de maand augustus stuurden onze klanten voor het eerst meer dan 50 miljoen SMS berichten in een maand. Ook het aantal belminuten is dit jaar al met 6% gestegen ten opzichte van een jaar geleden.'

Groei in non voice
Opvallend is ook de groei van het percentage 'non voice' als onderdeel van de ARPU. In het vorige kwartaal constateerde T-Mobile al een stijgende vraag naar mobiele toestellen die geschikt zijn voor mobiele toegang tot internet, e-mail en agenda. Die vraag vertaalt zich nu ook in een stijging van het gebruik van internetdiensten, zoals snelle mobiele breedbandtoegang op de T-Mobile HotSpots of onbeperkt toegang tot internet en e-mail op de mobiele telefoon (Web 'n' Walk) tegen een vast laag bedrag van 9,50 Euro per maand. Met de introductie van aantrekkelijke toestellen zoals de MDA Pro en de MDA Vario verwacht T-Mobile dat deze groei nog verder zal doorzetten.

Investeringen
In het derde kwartaal investeerde T-Mobile 38 miljoen Euro, onder meer aan de verdere uitbouw van het 2G- en 3G/HSDPA-netwerk, opening van nieuwe winkels en uitbreiding van het aantal Wi-Fi HotSpots.

Over T-Mobile
T-Mobile, het wereldwijde mobiele netwerk, heeft in Nederland 2,3 miljoen klanten (september 2005) en is met een omzet van ? 265 miljoen Euro in het derde kwartaal van 2005 de nummer 3 op de Nederlandse markt. T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. T-Mobile beschikt in Nederland over een zeer modern mobiel netwerk voor spraak- en datadiensten en een snel groeiend aantal HotSpots, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle mobiele internetverbinding.

T-Mobile Netherlands is onderdeel van T-Mobile International, een van de leidende mobiele communicatie ondernemingen in de wereld. Als een van Deutsche Telekom's drie strategische bedrijfsonderdelen, concentreert T-Mobile zich op de meest dynamische markten in Europa en de Verenigde Staten. In het derde kwartaal van 2005 had T-Mobile ruim 83 miljoen klanten verdeeld over negen T-Mobile markten. T-Mobile is de enige mobiele communicatie aanbieder ter wereld met transatlantische dienstverlening.

Meer informatie:

T-Mobile Netherlands BV
Priscilla Tomasoa
Telefoon: 06 1409 6666
E-mail: pers@t-mobile.nl
Persberichten op de site: www.t-mobile.nl