IP/05/1398
Brussel, 9 November 2005
Commissie keurt nieuwe methode voor de financiering van het FAVV in België
goed
De Europese Commissie heeft besloten geen bezwaar te maken tegen de
nieuwe Belgische regeling voor de financiering van het Federaal
Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). De
financiering is gebaseerd op een duidelijk onderscheid tussen de
rechtstreekse facturatie van de reële prijs voor de prestaties die het
agentschap aan particuliere marktdeelnemers levert, via de
"retributies", en de forfaitaire verrekening van de kosten voor de
programma's inzake algemene aselecte controles, via de "heffingen".
Bij de toetsing van de aangemelde maatregelen aan de voorschriften
inzake steunmaatregelen van de staten, is de Commissie ervan uitgegaan
dat overheidsmiddelen zoals de inkomsten uit heffingen of de
rechtstreekse dotaties zullen worden aangewend voor de financiering
van activiteiten en diensten van het FAVV ten behoeve van de sector.
Met betrekking tot de mogelijke gevolgen van de regeling voor de
mededinging (voordeel voor bepaalde ondernemingen of bepaalde
producties) heeft zij besloten:
* dat het FAVV bij de uitoefening van zijn taak, namelijk toezien op
de veiligheid van de voedselketen en op de kwaliteit van
levensmiddelen teneinde de gezondheid van mensen, dieren en
planten te beschermen, niet optreedt als particuliere
marktdeelnemer maar als overheidsinstantie en dat er derhalve geen
sprake is van staatssteun;
* dat de uit retributies gefinancierde activiteiten van het
agentschap geen economisch voordeel opleveren voor de betrokken
marktdeelnemers en dat er bijgevolg geen sprake is van steun;
* dat de financiering van de algemene aselecte controles uit
forfaitaire heffingen geen enkel specifiek economisch voordeel
oplevert voor de marktdeelnemers en dat er derhalve ook geen
sprake is van steun; de controles zijn namelijk verplicht en
kunnen niet rechtstreeks aan individuele bedrijven worden
gefactureerd omdat zij gericht zijn op het toezicht op de
volledige voedselketen (de controles komen ten goede aan alle
marktdeelnemers en hebben ten doel de bescherming van de
volksgezondheid en de voedselveiligheid in België te garanderen);
* dat het gebruik van de heffingsopbrengsten voor de gedeeltelijke
financiering van de kosten voor BSE-tests en andere verplichte
controles die rechtstreeks betrekking hebben op de productie en/of
de afzet, moet worden beschouwd als staatssteun overeenkomstig de
communautaire richtsnoeren inzake staatssteun betreffende
TSE-tests;
* dat het eigenlijke financieringssysteem geen bijzondere
voorschriften bevat die strijdig zouden zijn met andere bepalingen
van het Verdrag en dat de criteria voor de verdeling van de totale
opbrengst van de heffingen over de marktdeelnemers uit de
verschillende sectoren objectief en billijk zijn en geen elementen
bevatten die kunnen leiden tot een discriminerende behandeling op
basis van de herkomst van de producten.
De Commissie heeft derhalve besloten geen bezwaar te maken aangezien
een deel van de maatregelen niet als steun kan worden beschouwd en het
resterende deel zonder enige twijfel verenigbaar is met de
voorschriften inzake staatssteun.
European Union