European Union



IP/05/1398

Brussel, 9 November 2005

Commissie keurt nieuwe methode voor de financiering van het FAVV in België goed

De Europese Commissie heeft besloten geen bezwaar te maken tegen de nieuwe Belgische regeling voor de financiering van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). De financiering is gebaseerd op een duidelijk onderscheid tussen de rechtstreekse facturatie van de reële prijs voor de prestaties die het agentschap aan particuliere marktdeelnemers levert, via de "retributies", en de forfaitaire verrekening van de kosten voor de programma's inzake algemene aselecte controles, via de "heffingen".

Bij de toetsing van de aangemelde maatregelen aan de voorschriften inzake steunmaatregelen van de staten, is de Commissie ervan uitgegaan dat overheidsmiddelen zoals de inkomsten uit heffingen of de rechtstreekse dotaties zullen worden aangewend voor de financiering van activiteiten en diensten van het FAVV ten behoeve van de sector.

Met betrekking tot de mogelijke gevolgen van de regeling voor de mededinging (voordeel voor bepaalde ondernemingen of bepaalde producties) heeft zij besloten:
* dat het FAVV bij de uitoefening van zijn taak, namelijk toezien op de veiligheid van de voedselketen en op de kwaliteit van levensmiddelen teneinde de gezondheid van mensen, dieren en planten te beschermen, niet optreedt als particuliere marktdeelnemer maar als overheidsinstantie en dat er derhalve geen sprake is van staatssteun;

* dat de uit retributies gefinancierde activiteiten van het agentschap geen economisch voordeel opleveren voor de betrokken marktdeelnemers en dat er bijgevolg geen sprake is van steun;
* dat de financiering van de algemene aselecte controles uit forfaitaire heffingen geen enkel specifiek economisch voordeel oplevert voor de marktdeelnemers en dat er derhalve ook geen sprake is van steun; de controles zijn namelijk verplicht en kunnen niet rechtstreeks aan individuele bedrijven worden gefactureerd omdat zij gericht zijn op het toezicht op de volledige voedselketen (de controles komen ten goede aan alle marktdeelnemers en hebben ten doel de bescherming van de volksgezondheid en de voedselveiligheid in België te garanderen);
* dat het gebruik van de heffingsopbrengsten voor de gedeeltelijke financiering van de kosten voor BSE-tests en andere verplichte controles die rechtstreeks betrekking hebben op de productie en/of de afzet, moet worden beschouwd als staatssteun overeenkomstig de communautaire richtsnoeren inzake staatssteun betreffende TSE-tests;

* dat het eigenlijke financieringssysteem geen bijzondere voorschriften bevat die strijdig zouden zijn met andere bepalingen van het Verdrag en dat de criteria voor de verdeling van de totale opbrengst van de heffingen over de marktdeelnemers uit de verschillende sectoren objectief en billijk zijn en geen elementen bevatten die kunnen leiden tot een discriminerende behandeling op basis van de herkomst van de producten.

De Commissie heeft derhalve besloten geen bezwaar te maken aangezien een deel van de maatregelen niet als steun kan worden beschouwd en het resterende deel zonder enige twijfel verenigbaar is met de voorschriften inzake staatssteun.