Gemeente Buren


Raad brengt lasten voor burger verder omlaag

De gemeenteraad heeft woensdag 9 november de begroting 2006 vastgesteld. De raad bracht daarbij verschillende veranderingen aan in de ontwerp-begroting, die burgemeester en wethouders hadden opgesteld. Eén van die veranderingen is, dat de eigenaren van woningen allemaal tezamen 108.000 euro minder onroerende zaakbelasting gaan betalen dan in het voorstel van B en W.

Het OZB-tarief voor woningeigenaren (nu 1,78 per 2.268 waarde van de woning) gaat 2½% omhoog: naar 2,02, maar dan per 2.500 waarde. De OZB voor het gebruik (bewoning) van een woning verdwijnt: huurders betalen in 2006 dus geen OZB meer, en woningeigenaren betalen alleen nog het eigenarentarief. Voor de bewoner van een eigen woning van twee ton betekent dit ruim 40% minder OZB: 161,- in plaats van 282,-.

Het CDA had voorgesteld (na de 32½ % OZB-verhoging dit jaar) nu ook de 2½ % verhoging te laten vallen, maar daar voelden de andere partijen in de raad niet voor. Dat is namelijk het percentage van de inflatie: de algemene kostenstijging, waarmee iedereen (en dus ook de gemeente zelf) te maken krijgt.

In het kader bij dit artikel vindt u de tarieven 2006.

De gemeenteraad wil eerst een totaal personeelsplan van burgemeester en wethouders zien, voordat de raad beslist over (nieuwe) activiteiten die extra personeel kosten. Voorbeelden: het maken van aanvalsplannen, zodat de brandweer beter voorbereid is op het bestrijden van branden met hoge risico's; de beoordeling van constructietekeningen van zwaardere bouwwerken; en verbetering van de dienstverlening door het telefonisch informatiecentrum van de gemeente. Buren STERK, het project ter versterking van de ambtelijke organisatie, levert een beeld op van de huidige - en de verwachte kwaliteiten van de medewerkers en de organisatie als geheel, en dus van de noodzakelijke veranderingen. Op die basis kan de raad besluiten nemen met personele gevolgen.

Tijdens de begrotingsbehandeling ging de discussie tussen de partijen die het college steunen (Gemeentebelangen, PvdA en D66) en de andere partijen, de oppositie (VVD, CDA, PCG) vooral over de vraag, wat het gemeentebestuur de afgelopen vier jaar bereikt heeft. De VVD vroeg zich af, waar de collegepartijen nu werkelijk trots op zijn, en of er reden is om trots te zijn op de forse OZB-verhoging 2005, het leefbaarheidsbudget dat tot nog geen enkel gesubsidieerd plan voor een gemeenschapsvoorziening in een kern heeft geleid, en de financiële risico's die de gemeente loopt. Namens de collegepartijen gaf de PvdA een lijst van trotse' punten, waaronder: de overeind gebleven steun voor de minima, milieubeleid en -handhaving op orde, concrete plannen voor het beheer van wegen, groen en riolering, oplossingen bereikt of in zicht voor BZS, SV Maurik en FC Lienden, dorpshuizen en scholen behouden, nieuwe voorzieningen voor recreatie en toerisme ter hand genomen, grootschalige bouwplannen op het punt van uitvoering, en dat alles bij een lastendruk voor inwoners die regionaal en landelijk gezien nog altijd laag is. Het college wees daarnaast o.a. op de verbeterde veiligheid en de versterking van de gemeentelijke organisatie. De oppositie was tevreden over de reactie van college en collegepartijen: ook ideeën en wensen van de oppositie zijn in het beleid en in de begroting 2006 overgenomen. Daaronder: de invoering van financieel risicomanagement.

Tarieven 2006 (door de gemeenteraad vastgesteld)

2005
2006
Onroerende zaakbelasting
voor de woningeigenaar
Per 2.268 euro waarde:

1,78
Per 2.500 euro waarde:

2,02
Onroerende zaakbelasting voor de bewoner van de woning Per 2.268 euro waarde:

1,43
0
(afgeschaft)
Opgeteld: Onroerende zaakbelasting voor de bewoner van een eigen woning
Per 2.268 euro waarde:

3,21
Per 2.500 euro waarde:
2,02
Onroerende zaakbelasting voor de bewoner van een eigen woning die is getaxeerd op twee ton
282,-
161,-
Onroerende zaakbelasting voor de eigenaar/gebruiker van een bedrijfspand
3,91 / 3,14 per 2.268 euro

4,40 / 3,53 per 2.500 euro
Rioolrechten (woning)
135,-
146,-
Grafrechten
102,50
105,-
Hondenbelasting
(eerste hond)
14,-
0
(afgeschaft)