Reclametoetsing vooraf succesvol
Stiva
STIVA publiceert vandaag het STIVA-bericht waarin onder meer verslag wordt gedaan van de
aanscherpingen die STIVA dit jaar heeft doorgevoerd in de zelfregulering. Er werd een
toetsing vooraf voor radio- en tv-commercials ingevoerd. Een half jaar na invoering is
STIVA-directeur Ingrid van Engelshoven zeer tevreden over het functioneren van het
systeem.
Het systeem van toetsing vooraf werd met ingang van 1 mei 2005 ingevoerd. Alle sindsdien
verschenen commercials werden aan de toetsingscommissie voorgelegd. In de helft van de
gevallen heeft de toetsingscommissie aanbevelingen gedaan. Slechts in één
geval werd niet volledig gevolg gegeven aan de aanbevelingen van de commissie.
Sinds de invoering van de toetsing vooraf werden er twee klachten over tv-commercials
ingediend bij de Reclame Codecommissie. Deze klachten werden ongegrond bevonden. Over
radiocommercials werden geen klachten ingediend.
STIVA blikt zowel terug op het functioneren van de zelfregulering als ook op een jaar
waarin het debat over alcohol en jongeren centraal stond. STIVA gaf daarvoor een jaar
geleden zelf de aftrap met de organisatie van het eerste openbare debat over alcohol en
jongeren. Jongeren gingen in discussie met overheid, preventie-instellingen en
bedrijfsleven over het te voeren alcoholbeleid. Inmiddels werken het Ministerie van VWS,
NIGZ, het Trimbos Instituut, KHN en STIVA samen aan gerichte maatregelen om 'geen alcohol
onder de 16 jaar' weer maatschappelijke norm te maken.
Verantwoorde alcoholconsumptie past in een gezonde levensstijl.
'Verantwoorde alcoholconsumptie past in een gezonde levensstijl. Alcoholmisbruik kunnen we
bestrijden door mensen te leren wat verantwoord drinken is. Positief gedrag tot voorbeeld
stellen werkt. Dat blijkt ook uit de goede resultaten van de BOB-campagne. We moeten
jongeren geen schrikbeelden voorhouden, maar leren hoe ze met alcohol om moeten gaan.
Ouders spelen daarbij een cruciale rol. Laten we ons gezamenlijk inspannen om hen daarbij
te ondersteunen. STIVA vindt dat ouders over de informatie moeten kunnen beschikken die ze
nodig hebben om er thuis een goed gesprek over te voeren', aldus Ingrid van Engelshoven,
directeur van STIVA.
einde persbericht