http://www.evo.nl
29-11-2005 - EVO: âUitkomst kilometerheffing ondermijnt draagvlak
bedrijfslevenâ
ondermijnt draagvlak bedrijfslevenâ
Uit het debat over de kilometerheffing blijkt dat kabinet en de Tweede
Kamer met uitzondering van de VVD-fractie de inkomsten van een
toekomstige kilometerheffing niet willen koppelen aan investeringen in
een betere bereikbaarheid. Met die insteek ligt het voor de hand dat
de kilometerheffing wederom een politieke speelbal wordt in volgende
kabinetten.
Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: âHet principe de
gebruiker betaalt, werkt alleen als de weggebruiker vanaf dag één
ziet dat met zijn geld de bereikbaarheid verbetert. Als dat niet het
geval is, ontstaat er bij bedrijfsleven en burger nooit draagvlak voor
de kilometerheffing. En in het verleden hebben we gezien wat er kan
gebeuren als een kabinet rekeningrijden wil doorvoeren zonder dat
daarvoor begrip bij de kiezer bestaat. De politiek mag deze beslissing
niet nog eens voor zich uit schuiven en moet nu voor eens en altijd
duidelijkheid geven over de koppeling tussen inkomsten en uitgaven.â
Volgens EVO is het terecht dat de kosten van invoering en exploitatie
een issue blijft in de discussies. In het Duitse regeerakkoord is
recentelijk niet voor niets vastgelegd dat er geen kilometerheffing
komt voor personenverkeer: de kosten hiervoor zijn simpelweg nog
steeds veel te hoog. EVO vindt dat de kosten maximaal 5 procent van de
opbrengsten mogen bedragen. In Duitsland is dat voor de tol voor
vrachtverkeer al gauw 25 procent.