Milieubewuste consument heeft geen keuze bij kopen van bloemen
Milieu centraal
Milieubewust bloemen kopen is voor de consument niet goed mogelijk. Bloemen uit een kas
kosten erg veel energie om te telen. Bloemen van de koude grond krijgen veel chemische
bestrijdingsmiddelen toegediend. Het gebruik van energie en van schadelijke
bestrijdingsmiddelen neemt in de bloementeelt af, maar de milieubewuste consument heeft
nauwelijks een keuze.
85 Procent van de hier verkochte bloemen komt uit Nederland. Het telen van een bos bloemen
in een kas kost evenveel energie als het overvliegen van deze bos uit een ver oord.
Eén boeket telen in een kas, of het van ver halen is vergelijkbaar met de energie
die nodig is om thuis achttien keer de was te doen op veertig graden. Het is genoeg om
vierentwintig dagen televisie te kijken (gemiddeld gebruik), of om twaalf dagen te koken
op gas. Allemaal voor één boeket van gemiddeld twintig bloemen.
Wie op energie wil letten bij de aankoop van bloemen zou in de lente kunnen vragen om
narcissen en krokussen, in de zomer om zonnebloemen, gladiolen en dahlias en in de herfst
om anjers en chrysanten. Dit zijn allemaal seizoensbloemen van de open grond die het
milieu minder belasten en minder energie kosten. Helaas is bij de verkoper niet altijd
bekend hoe de bloemen zijn geteeld. Zeker niet als ze in grote partijen op een veiling
zijn gekocht. Milieu Centraal vindt dat bij bloemen de herkomst en teeltmethode vermeld
zou moeten worden.
Van een aantal soorten bolbloemen is de bol eerst buiten opgekweekt om daarna in de kas de
bloemen te telen. Buiten worden veel bestrijdingsmiddelen ingezet en eenmaal binnen kosten
deze bloemen extra energie. Dit soort bloemen zijn volgens Milieu Centraal af te raden.
Tulpen, krokussen, narcissen en lelies veroorzaken veel milieuvervuiling door
bestrijdingsmiddelen èn gebruiken energie voor de kasteelt. Maar ze kosten niet
zoveel energie als de meeste snijbloemen.
Minder dan één procent van de bloemen wordt onder EKO-keurmerk verkocht. Het
komt nauwelijks op de bloemenmarkt voor. Dit merk let op het telen zonder chemische
bestrijdingsmiddelen, maar deze bloemen komen geregeld uit de kas en hebben extra energie
gekost.
De Nederlandse consument besteedt gemiddeld per jaar 60 euro aan bloemen. De helft daarvan
is voor eigen gebruik, de andere helft om weg te geven. Een milieubewuste consument zou
minder bloemen tegelijk kunnen kopen bij een goede bloemist; een paar van goede kwaliteit
bijvoorbeeld die met wat blad erbij fraai ogen in een vaas. Door bloemen goed te verzorgen
staan ze langer. Een milieubewust alternatief voor snijbloemen is het kopen van potplanten
met bloemen. Deze gaan veel langer mee en dat scheelt energie.
Einde persbericht