Persberichten
Den Haag / Parket Generaal, 2 december 2005
Trajectcontrole start op 80-km snelwegen rond vier grote steden
Vanaf zaterdag 3 december wordt de snelheid van automobilisten op de
80-km snelwegen rond vier grote steden gecontroleerd door middel van
trajectcontrole. Op deze snelwegen is op 1 november de snelheid
verlaagd naar 80 km per uur om de luchtkwaliteit in de omgeving te
verbeteren. Na een overgangsperiode om te wennen aan de nieuwe
snelheid, gaat vanaf morgen de trajectcontrole aan. Iedere auto die
dan nog te snel rijdt krijgt hierdoor automatisch een bekeuring .
Trajectcontrole is een effectief middel tegen te hard rijden en zorgt
veelal voor een sterke daling van het aantal overtreders.
De trajectcontrole gaat vanaf 3 december aan bij Amsterdam op de A10
West (knp. Nieuwe Meer en Coentunnel in beide richtingen), bij
Rotterdam op de A20 (knp. Kleinpolderplein en Terbregseplein in beide
richtingen), bij Utrecht op de parallelbanen A12 (knp. Oudenrijn en
Lunetten in beide richtingen ) en bij Den Haag op de A12 (Prins
Clausplein en Utrechtsebaan in beide richtingen).
Hoe werkt trajectcontrole?
Bij trajectcontrole hangen cameras op verschillende punten langs de
weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden
berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de
maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis
gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%.
Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar
is een aanvulling op de bestaande controlemethoden (flitspalen,
lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).
Meer over trajectcontrole: www.verkeershandhaving.nl.
Meer over 80 km-maatregel: www.vananaarbeter.nl
Openbaar Ministerie