Esther Jacobs wil belastingopgaven goede doelen zien
Pplus people planet profit
Nieuwe P+ uit
Alle goede doelen in Nederland moeten hun belastingopgave openbaar maken.
Dat zegt Esther Jacobs van de Donateursvereniging in het nieuwste nummer van
P+. Jacobs zegt dat de zestien miljoen donateurs in Nederland willen weten wat
er met hun geld gebeurt. Alleen door transparantie kunnen gevers hoge
directiesalarissen accepteren. Tegen P+: 'Als je open bent en duidelijk maakt wat
je overwegingen zijn, dan kun je ook duidelijk maken waarom je iemand voor een
bepaald salaris inhuurt.' In het nieuwste nummer van P+ kijkt Esther Jacobs ook
terug op haar dramatische deelname aan het tv-programma Expeditie Robinson.
P+ schreef een coverportret over de omstreden marketing consultant. Esther
Jacobs (1970) zette zich na het opzetten van Coins for Care in voor openheid van
zaken in de bedrijfstak charitas. Over het ontbreken van openbare
belastingopgaven tegen P+: 'n Amerika en Engeland zijn de belastingopgaven
van goede doelen wèl heel uitgebreid en openbaar. In Nederland hoeven goede
doelen hun jaarcijfers, in tegenstelling tot bedrijven, niet bij de Kamer van
Koophandel in te leveren. Dat is waarschijnlijk vanuit de beste bedoelingen zo
gegaan, maar inmiddels gaat er zoveel geld in om dat de vrijstelling gewoon
niet meer realistisch is. De schattingen van inkomsten aan giften en erfenissen
variëren van een jaarlijks bedrag van vier tot twintig miljard euro.'
De Donateursvereniging gelooft ook niet dat het keurmerk van het Centraal
Bureau Fondsen enig nut heeft. Esther Jacobs: 'De Nederlandse
goede-doelen-wereld heeft zelf een keurmerk in het leven geroepen, het
CBF-keur, van het Centraal Bureau Fondsenwerving. De indruk wordt gewekt dat
dit keurmerk voor alle goede doelen is, en dat de bestedingen worden
gecontroleerd. Dit is een groot misverstand. Van de dertigduizend goede doelen
in Nederland voeren vooral de 270 landelijk wervende doelen dat logo. Het
keurmerk is niet geschikt voor iedere organisatie. Bovendien is het vrijwillig:
organisaties kunnen zichzelf aanmelden en moeten daar dan wel stevig voor
betalen. Het is meer een keurmerk waarmee een soort schijnzekerheid wordt
gecreëerd. De achtergrond van het CBF is dat niet meer dan 25 procent van alle
giften door een goed doel aan kosten van fondsenwerving mag worden besteed.
Naar de overige 75 procent van de uitgaven, zoals voorlichtingskosten,
overheadkosten en projectkosten, wordt niet gekeken. Over de effectiviteit van de
bestedingen zegt het keurmerk niets.'
Het nieuwe nummer van P+ wordt deze week naar meer dan 20.000
geadresseerden verzonden. Het tijdschrift voor duurzaam ondernemen in
Nederland mocht de afgelopen maand de uitzendgroep Randstad als nieuwe
partner verwelkomen.
Andere verhalen in dit nummer:
.Wie verdiende er al geld aan de CO2-handel?
.Wat is het MVO-gehalte van een diamant, een Rag-bag of een flesje Chanel no
5?
.Waarom de provincie Utrecht het inkopen van duurzame beleggingsproducten
heel logisch vindt.
.Hoe bedrijven van maatschappelijke organisaties kunnen leren hoe ze bekende
Nederlanders kunnen uitkiezen voor hun MVO-beleid.
.Waarom de bouw niet langer kampioen ziekteverzuim is.
.Wanneer gaat het licht van de toekomst schijnen: energiezuinige en niet kapot te
krijgen LED's?
.Waarom beginnen we alvast niet met het bouwen van watersteden, als we toch
gaan onderlopen?
.Zouden vissers zuiniger zijn op de oceanen als ze er zelf eigenaar van waren?
. Waarom P+ vanaf nu alle duurzaamheidsverslagen gaat recenseren.
Het volledige artikel over Esther Jacobs is als PDF-file te downloaden op de
website van P+:
www.p-plus.nl
Voor meer informatie of interviews: hoofdredacteur Jan Bom, 06-27153000