Makelaarsland
Persbericht
Alkmaar, 5 december 2005
Huizenmarkt definitief veranderd
De wereld van de woningmakelaars zal nooit meer hetzelfde zijn. Een nieuwkomer in de markt
heeft binnen 1 jaar de absolute toppositie bereikt. Makelaarsland kreeg in de eerste 10
maanden van haar bestaan het kostbaarste bezit van maar liefst 1000 huisverkopers
toevertrouwd. Zij kozen voor Makelaarsland omdat zij een NVM-makelaar willen, maar tevens
voor enige zelfwerkzaamheid een fikse korting krijgen. Makelaarsland rekent een vaste
courtage van 795,- euro. 'Voor dat bedrag komt een fatsoenlijke makelaar zijn bed niet
uit', meldde onlangs de voorzitter van de Makelaars Vereniging Amsterdam.(1)Jeroen Stoop,
directeur van Makelaarsland, laat weten voor dat bedrag al ca. 400 woningen verkocht te
hebben.
Het succes van de nieuwe formule is verrassend voor de gemiddelde, traditionele makelaar.
Die dacht altijd een winkel op een dure locatie nodig te hebben om zijn klanten optimaal
te bedienen. Makelaarsland is gehuisvest in een kantoorpand op een bedrijventerrein. 'Dat
is één van de aspecten waarom wij zo goedkoop kunnen werken', laat Stoop
weten.
Kwaliteit bewezen
Ook blijkt de interactieve dienstverlening geen belemmering voor de kwaliteit. Na een
klacht van diverse makelaars heeft het interne rechtsorgaan van de NVM recent de
uitspraak gedaan dat er niet wordt getwijfeld aan de dienstverlening van Stoop. De NVM is
zelfs op tournee om hun leden te informeren over de makelaardij van de toekomst. Een
toekomst waar een grote rol is weggelegd voor interactieve dienstverlening.
Vertrouwen
Hij ziet het als een bevestiging van zijn ideeën. 'De huizenmarkt is veranderd. De
consument is prima instaat om zelfwerkzaamheid te verrichten en is dat ook bereid in
combinatie met lagere kosten'. Er wordt verwacht dat in de toekomst minstens 50 procent
van alle huizenverkopers zal gaan kiezen voor deze vorm van dienstverlening. De kracht is
niet alleen de kostenbesparing maar met name het zelf laten bezichtigingen van je huis.
Kopers waarderen de mogelijkheid tot bezichtigen buiten kantooruren. Daarbij trekt de
verkoper veel tijd uit en blijkt uit onderzoek dat de kopers de aandacht en de kennis van
huis en buurt bijzonder op prijs stellen.
Interactieve uitdaging:
Internet en interactieve dienstverlening bieden veel kansen in de makelaardij.
Makelaarsland gaat in 2006 haar diensten verder uitbreiden zo belooft Stoop. In de loop
van volgend jaar kunnen huizenverkopers filmopnamen en driedimensionale afbeeldingen van
hun woning opnemen. Dan worden huizenverkopers ook via hun mobiele telefoon per SMS
geattendeerd als er online een bod op hun woning is uitgebracht. Makelaarsland maakt het
ook eenvoudiger voor collega-makelaars om namens cliënten biedingen te doen. 'Dat
moet allemaal online. De fax willen we liefst zo snel mogelijk vergeten'.
De eerste interactieve makelaar is in overleg met financiële dienstverleners voor het
online aanbieden van hypothecaire leningen. Voorts meldt Stoop het succesconcept
binnenkort uit te bouwen naar nieuwbouw. Ontwikkelaars zullen kennis gaan maken met een
nieuwe manier van presenteren, verkopen en het beheren van het verkoopproces van hun
projecten.
Tenslotte staat Jeroen Stoop er op de cijfers nog even te verduidelijken: 'Wij hebben nu
1000 klanten. Inmiddels zijn er daarvan 800 officieel in verkoop gezet. Van dat aantal
hebben wij al bijna de helft verkocht. Bij een behoorlijk deel is de verkoop recent rond
gekomen en is er dus nog een voorbehoud van bijvoorbeeld financiering. Daarom staan deze
panden nog niet als verkocht op onze site.'
(1) Uit: 'Amsterdamse makelaars konkelen voor de klant'. Volkskrant 12 november 2005,
Merijn Rengers
Noot voor de redactie,