Sociaal-Economische Raad

SER-PERSBERICHT

5 december 2005

Transportbedrijf van den bosch overtreedt fusiecode

De Geschillencommissie Fusiegedragsregels van de SER heeft Transportbedrijf Van den Bosch te Erp een zware reprimande gegeven wegens ernstige overtreding van de SER-fusiecode. Het bedrijf bereikte met drie collega-bedrijven overeenstemming over het afstoten van enkele van haar bedrijfsonderdelen, echter zonder tevoren de vakbonden daarover in te lichten. Daardoor kregen die vakbonden niet meer de gelegenheid om met de besturen van de fusiepartners overleg te plegen over de gevolgen van deze fusietransacties uit een oogpunt van de belangen van werknemers, vóórdat de fusies waren beklonken.

In haar uitspraak benadrukt de Geschillencommissie dat alle onderdelen van de procedure naar behoren dienen te worden toegepast om het overleg tussen de fusiepartners enerzijds en de vakbonden anderzijds aan zijn doel te laten beantwoorden. Een onomkeerbaar besluit tot fusie mag dus pas tot stand komen nadat die procedure is voltooid. De fusiegedragsregels vormen daarmee een factor die mede het tempo van de fusiebesprekingen behoort te bepalen. Bovendien volgt uit de aard van het overtreden voorschrift dat het steeds de fusiepartijen zijn die het initiatief moeten nemen om het overleg met de vakbonden tot stand te brengen.

Van den Bosch vond het echter al voldoende dat de betrokken personeelsleden zich massaal hadden uitgesproken voor de fusieplannen, waardoor hun belangen maximaal zouden zijn beschermd. Deze zienswijze miskent volgens de Geschillencommissie de echte functie van de procedure van de fusiegedragsregels, namelijk het bieden van de gelegenheid aan de vakorganisaties zich een gefundeerd oordeel over de fusieplannen te vormen, en tegenover de fusiepartners daarvan blijk te geven. Er was bovendien geen sprake van een spoedeisende situatie die de door Van den Bosch gemaakte fouten had kunnen excuseren.

Ten slotte vindt de Geschillencommissie het bedenkelijk dat Van den Bosch geen enkele poging heeft ondernomen om de gemaakte fouten te compenseren door alsnog zoveel mogelijk het door de gedragsregels bedoelde overleg tot stand te brengen. Het is onaanvaardbaar dat een groot, internationaal georiënteerd transportbedrijf als Van de Bosch dat bekend is en ervaring heeft met de fusiecode zich aan een dergelijke opeenstapeling van fouten schuldig maakt.

Voor de Geschillencommissie voldoende redenen om te concluderen dat de niet-naleving een ernstig karakter draagt en Van den Bosch in ernstige mate moet worden verweten.

Dit is de tweede maal sedert het van kracht worden van de nieuwe SER-Fusiecode in 2001 dat de Geschillencommissie de zwaarste sanctie uitspreekt waarover zij beschikt.