De kloof tussen ontwerpers en producenten overbrugt

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

Door bij het ontwerpen van educatieve software drie 'bouwsteenoplossingen' te gebruiken, wordt de communicatie tussen ontwerper en producent aanzienlijk verbeterd. Dat zegt E.W. (Eddy) Boot bij zijn promotie aan de Open Universiteit Nederland. Boot onderzocht of de drie oplossingen die hij eerder ontwikkelde ook daadwerkelijk de kloof tussen ontwerpers en producenten overbruggen.

Voor ontwerpers van educatieve software is het vaak erg lastig een ontwerp goed over te dragen aan producenten omdat er geen standaard ontwerptaal bestaat. Met name door het uitbesteden van de productie en het complexer worden van de ontwerpen door onderwijsinnovaties zoals competentiegebaseerd leren en e-learning, wordt dit alleen maar moeilijker. Boot bedacht een aantal oplossingen die ontwerpers ondersteunen in het meer 'producentvriendelijk' zijn. Deze oplossingen zijn gericht op de drie belangrijkste bouwstenen van het productieproces, namelijk: ontwerpdocumenten gebruiken, programmastructuren maken en modulaire leermaterialen hergebruiken.

Boot's eerste oplossing is een beslismodel voor het maken van ontwerpdocumenten; het 3D-model (Developing Design Documents). Uit het onderzoek blijkt dat producenten documenten gemaakt op basis van het 3D-model inderdaad beter en sneller begrijpen. De tweede oplossing is gebruik maken van voorgestructureerde didactische templates en bij de derde oplossing worden modulaire leermaterialen gecombineerd tot een eindproduct. Uit een serie gebruikersonderzoeken blijkt dat zowel de templates als de methode voor hergebruik ontwerpers in staat stelt om productietaken met succes zelf uit te voeren.

Vooral de combinatie van de drie bouwsteenoplossingen is volgens het onderzoek het meest geschikt om de ontwerpers beter te laten communiceren met producenten. Hierdoor ontstaat een betere overdracht van ontwerp naar productie van educatieve software.

Een solide onderwijskundige achtergrond is echter vereist om didactische principes goed te kunnen implementeren in de producten. Ontwerpers zonder deze achtergrond kunnen middels de bouwsteenoplossingen wel zelf prototypes maken die, naast de ontwerpdocumenten, de ontwerpen beter visualiseren voor softwareproducenten.

E.W. (Eddy) Boot is werkzaam als onderzoeker bij de afdeling Training en Opleiding bij TNO. Hij verdedigt vrijdag 9 december aanstaande zijn proefschrift getiteld: 'Building-block solutions for developing instructional software'. Promotor is prof.dr. J.J.G. (Jeroen) van Merriënboer, hoofd onderzoek aan het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland. De promotieplechtigheid vindt plaats in vergadercentrum Pretoria van de Open Universiteit Nederland, Valkenburgerweg 177 te Heerlen. De aanvang is om 15.30 uur precies.