FNV

Rapport legt oneerlijke concurrentie wegtransport bloot

Met de campagne "Gelijk werk, gelijk loon' luidt FNV Bondgenoten de noodklok over de oneerlijke concurrentie tussen goedkope Oost-Europese chauffeurs en hun Nederlandse collega's.
Behalve de presentatie van het onderzoek `gaten in de weg', voert FNV Bondgenoten deze maand actie op parkeerplaatsen en via een meldlijn. De bond wil op deze manier de aandacht vestigen op oneigenlijke constructies in het beroepsgoederenvervoer.

"Maar" zegt, kaderlid Klaas Lingbeek, "chauffeurs zijn er niet zo happig op hun baas te verklikken. "Ze zijn bang voor hun baan." Lingbeek hoopt dat chauffeurs inzien dat bedrijven pas juridisch kunnen worden aangepakt, als er zoveel mogelijk informatie is.

"Als dit rapport een ding duidelijk maakt is dat het eenvoudig sjoemelen is in het wegtransport". Vakbondsbestuurder Jan Heilig concludeert op basis van het onderzoek "Gaten in de weg' dat werkgevers met succes de mazen in de wet op zoeken. "Ze kunnen eenvoudig de cao en het vergunningenstelsel ontduiken. De overheid controleert onvoldoende."

Zo zetten ondernemers via een vestiging in Polen, Poolse werknemers goedkoop op hun Nederland wagens. De Inspectiedienst Verkeer en Waterstaat controleert toch niet of deze collegiale inhuur in de haak is. Ook tieren allerlei constructies via niet erkende Poolse uitzendbureaus welig.

"We hebben niets tegen Oost Europese chauffeurs die hier hun brood komen verdienen", zegt Heilig. "Maar ze moeten wel volgens de Nederlandse arbeidsvoorwaarden worden beloond. Een Poolse chauffeur verdient hier nu zo'n 45 procent van wat zijn Nederlandse collega krijgt."

Volgens Heilig heeft de oneerlijke concurrentie de afgelopen anderhalf jaar zo'n 1500 Nederlandse banen gekost. "De koek groeit, omdat de Europese markt enorm is uitgebreid, maar het Nederlandse deel wordt steeds kleiner."

Onderzoekers en advocaten Paul Bosch en Miek Greebe hameren in hun aanbevelingen op de eis van dienstbetrekking, de verplichting dat het kenteken en de vergunning op de Nederlandse auto staan en dat er een erkenningsregeling komt voor uitzendbureaus. Bovendien moet de overheid nalevingbepalingen in de cao ook algemeen verbindend verklaren.

Vorige week boden bezorgde chauffeurs vijfduizend handtekeningen aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat aan. Hiermee uitten zij hun zorgen over hun werkgelegenheid. De minister is enthousiast over het grootschalige onderzoek dat FNV Bondgenoten laat uitvoeren naar de toekomst en de kansen van het beroepsgoederenvervoer.

De meldlijn is de hele maand december via 0800-0225022 bereikbaar.