Rapport legt oneerlijke concurrentie wegtransport bloot
Met de campagne "Gelijk werk, gelijk loon' luidt FNV Bondgenoten de
noodklok over de oneerlijke concurrentie tussen goedkope Oost-Europese
chauffeurs en hun Nederlandse collega's.
Behalve de presentatie van het onderzoek `gaten in de weg', voert FNV
Bondgenoten deze maand actie op parkeerplaatsen en via een meldlijn.
De bond wil op deze manier de aandacht vestigen op oneigenlijke
constructies in het beroepsgoederenvervoer.
"Maar" zegt, kaderlid Klaas Lingbeek, "chauffeurs zijn er niet zo
happig op hun baas te verklikken. "Ze zijn bang voor hun baan."
Lingbeek hoopt dat chauffeurs inzien dat bedrijven pas juridisch
kunnen worden aangepakt, als er zoveel mogelijk informatie is.
"Als dit rapport een ding duidelijk maakt is dat het eenvoudig
sjoemelen is in het wegtransport". Vakbondsbestuurder Jan Heilig
concludeert op basis van het onderzoek "Gaten in de weg' dat
werkgevers met succes de mazen in de wet op zoeken. "Ze kunnen
eenvoudig de cao en het vergunningenstelsel ontduiken. De overheid
controleert onvoldoende."
Zo zetten ondernemers via een vestiging in Polen, Poolse werknemers
goedkoop op hun Nederland wagens. De Inspectiedienst Verkeer en
Waterstaat controleert toch niet of deze collegiale inhuur in de haak
is. Ook tieren allerlei constructies via niet erkende Poolse
uitzendbureaus welig.
"We hebben niets tegen Oost Europese chauffeurs die hier hun brood
komen verdienen", zegt Heilig. "Maar ze moeten wel volgens de
Nederlandse arbeidsvoorwaarden worden beloond. Een Poolse chauffeur
verdient hier nu zo'n 45 procent van wat zijn Nederlandse collega
krijgt."
Volgens Heilig heeft de oneerlijke concurrentie de afgelopen anderhalf
jaar zo'n 1500 Nederlandse banen gekost. "De koek groeit, omdat de
Europese markt enorm is uitgebreid, maar het Nederlandse deel wordt
steeds kleiner."
Onderzoekers en advocaten Paul Bosch en Miek Greebe hameren in hun
aanbevelingen op de eis van dienstbetrekking, de verplichting dat het
kenteken en de vergunning op de Nederlandse auto staan en dat er een
erkenningsregeling komt voor uitzendbureaus. Bovendien moet de
overheid nalevingbepalingen in de cao ook algemeen verbindend
verklaren.
Vorige week boden bezorgde chauffeurs vijfduizend handtekeningen aan
minister Peijs van Verkeer en Waterstaat aan. Hiermee uitten zij hun
zorgen over hun werkgelegenheid. De minister is enthousiast over het
grootschalige onderzoek dat FNV Bondgenoten laat uitvoeren naar de
toekomst en de kansen van het beroepsgoederenvervoer.
De meldlijn is de hele maand december via 0800-0225022 bereikbaar.
FNV