Technologie wordt tastbaar

Intel en Ultrasuede brengen mode en technologie samen in aaibare laptop

Kontich, 5 december 2005 - De laptop mag eindelijk gezien én gevoeld worden. Het saaie, koude metaal in monotoon grijs en zwart maakt, als het aan Intel en microvezelfabrikant Toray Ultrasuede ligt, plaats voor warme, modieuze, knuffelbare ontwerpen. Intel en Ultrasuede, de innovatieve koplopers in respectievelijk technologie en mode, onthullen vandaag hun visie op de draagbare computer: de 'ultramodieuze' concept-laptop. Het resultaat is een buitengewoon chique notebook, waarbij Ultrasuede het apparaat, met alle bekende hoogstandjes van Intel Centrino mobiele technologie, voorziet van een persoonlijk cachet.

Ultrasuede voegt een huid van ultramicrovezel toe aan een op Intel Centrino gebaseerde laptop, waarmee niet alleen het uiterlijk, maar ook het 'gevoel' van de machine verandert. De Centrino-technologie maakt de traditionele laptop lichter, duurzamer en draadlozer, terwijl het Ultrasuede-ontwerp het verlangen van de laptopgebruiker naar onderscheid en persoonlijkheid beantwoordt. Met het kleiner en mobieler worden van laptops, zijn mensen zich ook bewuster geworden van de stijl die ze uitdragen. Een recent Laptop Style-onderzoek* van Intel en Ultrasuede wees uit dat bijna driekwart van de volwassen computergebruikers in de Verenigde Staten technologische producten wil die hun persoonlijke stijl weerspiegelen. Méér dan driekwart bekende scherp op het design van de laptop van anderen te letten.

"Voor veel mensen is de laptop net zo'n alledaags accessoire als hun hippe riem of torenhoge naaldhakken, dus in onze imagobewuste cultuur wordt er ook van de laptop verlangd dat hij er net zo geweldig uitziet als hij presteert," zegt stijldeskundige Steven Cojocaru. "Dit 'ultramodieuze'-concept laat zien wat er gebeurt wanneer onwaarschijnlijke partners als deze hun krachten bundelen. Deze laptop is zo oogverblindend dat ik hem dolgraag als halsketting zou willen dragen naar de Golden Globe Awards."

Het gevoel van innovatie
De 'ultramodieuze'-conceptsystemen, die intelligentie en schoonheid samenbrengen in een mobiele verpakking, zijn ontworpen om de computerindustrie te inspireren tot het ontwikkelen van laptops die zowel van binnen als van buiten innovatief zijn en de persoonlijke stijl van hun eigenaar reflecteren.

"De technologische innovatie van Intel en de luxueuze stof van Ultrasuede zijn een huwelijk tussen vorm en functie, met oneindige mogelijkheden tot modieuze, persoonlijke expressie," zegt Jodi Geniesse, consumer education manager van Intel. "We zijn de binnenkant van de laptop voortdurend aan het ontwikkelen, zodat ze steeds krachtiger, mobieler en connectiever worden, maar nu is ook de buitenkant aan de beurt."

Veertig procent van de Amerikaanse computergebruikers vindt zijn laptop saai en kleurloos. Zestig procent zou graag de kleur, het patroon en het materiaal aan willen passen*. Ultrasuede maakt duurzame, makkelijk te onderhouden materialen met een luxueuze uitstraling, in veel verschillende kleuren en structuren. De stoffen worden toegepast in honderden producten, variërend van meubels tot kleding en toebehoren. Het bedrijf is daarmee de ideale kandidaat voor het transformeren van kleurloze laptops tot charismatische modeaccessoires die gezien én gevoeld mogen worden.

"Technologie wordt meer en meer een deel van het dagelijks leven, dus dit project is een heel logische uitbreiding van onze activiteiten," zegt Des McLaughlin van Toray Ultrasuede. "Onze producten staan altijd voor luxe, mode en stijl, of ze nu toegepast zijn in exclusieve auto's, woonkamers of kleding. We zijn, net als Intel, altijd op zoek naar nieuwe, ideeën en mogelijkheden. We geloven dat het gebruik van onze materialen op laptops zal leiden tot een laptopfunctie die iedereen straks wil hebben: persoonlijke expressie."

De navelstreng doorgeknipt
De laptop, ooit slechts een gereedschap voor zakelijke reizigers die contact wilden houden met het kantoor en de klanten, is allang niet meer voorbehouden aan het bedrijfsleven. Bedrijfsanalisten voorzien een grote groei van de consumentenmarkt in de komende vijf jaar: het aantal verkochte laptops zal in 2006 waarschijnlijk ruim eenderde hoger liggen dan in 2005.

Sinds de introductie van Intel Centrino mobiele technologie, bijna drie jaar geleden, kunnen de computerfabrikanten kleinere, lichtere, krachtigere producten maken die - volkomen draadloos - overal kunnen worden gebruikt. Draadloos internetten via hotspots wordt met de dag normaler en steeds meer mensen willen een laptop voor communicatie-, entertainment- of informatiedoeleinden. Onderzoek van Intel en Ultrasuede wijst uit dat bijna zestig procent van de laptopgebruikers de computer meeneemt wanneer ze hun huis of werkplek verlaten*.


* Intel/Ultrasuede Laptop Style Study, uitgevoerd door Harris Interactive in september 2005.