Werkgevers niet klaar voor veranderingen in arbeidsmarkt
Cobben en van tulder
Werkgevers niet klaar voor veranderingen in arbeidsmarkt
Het gaat economisch beter in Nederland en ook de arbeidsmarkt trekt aan. Dit betekent dat
werkgevers meer moeite moeten doen om schaars talent binnen te halen. De vraag is of na
jaren relatieve rust op de arbeidsmarkt werkgevers klaar zijn om adequaat en snel talent
aan te trekken. In de vorige hype op de arbeidsmarkt waren werkgevers stevig aan het
investeren in hum imago op de arbeidsmarkt en werden sollicitanten met egards behandeld.
Na enkele jaren van relatieve rust en een markt die niet gedreven werd door schaarse
sollicitanten maar door schaarse vacatures lijkt de markt weer om te slaan. Het leek het
ons tijd te peilen hoe het gesteld is met de alertheid van werkgevers in November 2005
als het gaat om het vullen van vacatures. Wat vinden sollicitanten van de communicatie
van degene die hen vraagt voor hen te werken:
Hoe zorgvuldig zijn werkgevers in de relatie met u als kandidaat:
Matig: ik moet wachten en de communicatie is onduidelijk: 42 procent
Slecht: ik wacht te lang en de communicatie is slecht: 32 procent
Uitstekend: ik krijg snel reacties en de communicatie is prima: 26 procent
Een dikke onvoldoende dus. Wat zou er van een bedrijf terechtkomen als haar klanten
dergelijke cijfers zouden geven? Onze conclusie is dat sollicitanten niet met
zorgvuldigheid worden behandeld. In de snel omslaande arbeidsmarkt van vandaag lijkt het
ons dat werkgevers zich op hun positie bezinnen en aan hun communicatie gaan werken. Op
zich is het al opmerkelijk dat in een markt waarin werkgevers de baas spelen de
communicatie richting sollicitanten wordt verwaarloosd, deste opmerkelijker als je
bedenkt dat de recruiters van bedrijven die nu blijkbaar slecht terugbellen hun werk
enkele jaren geleden nog in de showroom van de bedrijfsautodealer deden. Het kan
blijkbaar verkeren.
De poll is ingevuld door 398 bezoekers van de website van Cobben & Van Tulder,
marketing en sales recruitment. De bezoekers zijn mensen van HBO/Academisch niveau met
minimaal enkele jaren werkervaring in marketing of sales functies in geheel Nederland.