Werkgevers niet klaar voor veranderingen in arbeidsmarkt

Cobben en van tulder

Werkgevers niet klaar voor veranderingen in arbeidsmarkt

Het gaat economisch beter in Nederland en ook de arbeidsmarkt trekt aan. Dit betekent dat werkgevers meer moeite moeten doen om schaars talent binnen te halen. De vraag is of na jaren relatieve rust op de arbeidsmarkt werkgevers klaar zijn om adequaat en snel talent aan te trekken. In de vorige hype op de arbeidsmarkt waren werkgevers stevig aan het investeren in hum imago op de arbeidsmarkt en werden sollicitanten met egards behandeld. Na enkele jaren van relatieve rust en een markt die niet gedreven werd door schaarse sollicitanten maar door schaarse vacatures lijkt de markt weer om te slaan. Het leek het ons tijd te peilen hoe het gesteld is met de alertheid van werkgevers in November 2005 als het gaat om het vullen van vacatures. Wat vinden sollicitanten van de communicatie van degene die hen vraagt voor hen te werken:

Hoe zorgvuldig zijn werkgevers in de relatie met u als kandidaat:

Matig: ik moet wachten en de communicatie is onduidelijk: 42 procent Slecht: ik wacht te lang en de communicatie is slecht: 32 procent Uitstekend: ik krijg snel reacties en de communicatie is prima: 26 procent

Een dikke onvoldoende dus. Wat zou er van een bedrijf terechtkomen als haar klanten dergelijke cijfers zouden geven? Onze conclusie is dat sollicitanten niet met zorgvuldigheid worden behandeld. In de snel omslaande arbeidsmarkt van vandaag lijkt het ons dat werkgevers zich op hun positie bezinnen en aan hun communicatie gaan werken. Op zich is het al opmerkelijk dat in een markt waarin werkgevers de baas spelen de communicatie richting sollicitanten wordt verwaarloosd, deste opmerkelijker als je bedenkt dat de recruiters van bedrijven die nu blijkbaar slecht terugbellen hun werk enkele jaren geleden nog in de showroom van de bedrijfsautodealer deden. Het kan blijkbaar verkeren.

De poll is ingevuld door 398 bezoekers van de website van Cobben & Van Tulder, marketing en sales recruitment. De bezoekers zijn mensen van HBO/Academisch niveau met minimaal enkele jaren werkervaring in marketing of sales functies in geheel Nederland.