Ingezonden persbericht


Persbericht

5 december 2005

Communicatief nog veel te winnen voor websites bouwbedrijven

Websites in de bouw kunnen nog veel winnen aan communicatiekracht. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek onder 33 kleine en grote aannemers in de bouw en infrastructuur in 2005. Gemiddelde score is 6,59, dit getal is met recht een gemiddelde: er zijn weinig uitschieters naar boven en naar beneden. Grote bedrijven scoren in cijfers net iets beter dan de kleinere bedrijven. Dit is niet verwonderlijk gezien te besteden budgetten. Toch zitten de kleinere bedrijven er in de score heel dicht tegenaan. GMB uit Opheusden voert de lijst aan met 7,65. Het onderzoek is uitgevoerd door communicatiebureau DeJong&Verder en Stroomt Informatiehuishouding.

Onderzocht is de kracht van websites als marketing- en communicatiemiddel. Bedrijven konden kosteloos meedoen. Tweederde van de deelnemers meldde zich aan, de rest hebben de onderzoekers op eigen initiatief beoordeeld. De top 5 is: GMB (7,65), Volker Wessels (7,60), Welling Groep (7,57), Heijmans (7,56) en Bouwbedrijf Paul (7,53). Dit onderzoek onder websites van aannemingsbedrijven maakte sterktes en zwaktes van websites zichtbaar ten aanzien van marketing en communicatie. Iedere website is op ruim 30 punten gescand. Kleine en grote websites van kleine en grote bedrijven zijn in verhouding onderzocht en beoordeeld. In aanwezigheid van diverse deelnemers zijn de resultaten van de benchmark tijdens een miniconferentie gepresenteerd.

Vijf onderdelen

De benchmark bevat vijf onderdelen: communicatie (inhoud en compleetheid van de informatie), informatie (voldoen aan de informatiebehoefte van de doelgroepen), gebruiksgemak (kan de bezoeker bereiken wat hij wil), functionaliteit (bepalend voor de meerwaarde, leidt de website tot concurrentievoordeel) en visueel ontwerp (aantrekkelijkheid).

Meer informatie over de resultaten is te vinden op www.dejongev.nl.