SP Tilburg

6 december 2005

SP Tilburg presenteert verkiezingsprogramma

Vorige week stelde de Algemene Ledenvergadering het SP programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart 2006 vast. Na verwerking van de voorgestelde wijzigingen wordt het verkiezingsprogramma vandaag gepresenteerd.

Het programma kent 15 hoofdstukken: Inleiding, Zorg en Ouderen, Onderwijs, Werkgelegenheid en Sociale Zaken, Milieu, Volkshuisvesting, Veiligheid, Cultuur, Emancipatie, Integratie, Jeugd en Jongeren, Economie, Ruimtelijke ordening, Verkeer en Vervoer , Bestuur en Financi雗.

Enkele speerpunten uit het programma zijn een nieuw werkgelegenheidsbeleid, armoedebestrijding, meer sociale woningbouw, een duidelijker integratiebeleid en een radicaal ander verkeers- en vervoersbeleid.

Het verkiezingsprogramma is op de website van de SP te lezen en te downloaden: www.tilburg.sp.nl/verkiezingen

SP afdeling Tilburg

Piushaven 29

5017 AN Tilburg

tilburg@sp.nl

013-5802320

w w w . t i l b u r g . s p . n l

Inhoud

Inleiding 2

Onderwijs 3

Zorg en Ouderen 6

Werkgelegenheid en Sociale Zaken 10

Economie 11

Milieu 12

Veiligheid 14

Emancipatie 17

Jeugd en Jongeren 18

Volkshuisvesting 19

Ruimtelijke Ordening 21

Verkeer en Vervoer 23

Integratie 26

Bestuur 27

Financi毛n 28

Cultuur 30
1

Inleiding

De afgelopen jaren heeft de SP gefunctioneerd als een zeer waakzame en kritische oppositiepartij, veel burgers maar ook politiek ingewijden waardeerden onze rol en opstelling daarbij. Temeer, omdat de SP door haar vasthoudendheid en vanuit haar intensieve contacten met de bevolking een echt eigen geluid in de grijze-muizen-raad van Tilburg laat horen.
De SP doet niet mee aan politiek gekonkel, achterkamertjespolitiek of mannetjesmakerij, levert kritiek waar die gerechtvaardigd is, denkt mee waar dat redelijk is, en komt met alternatieven, oplossingen en frisse idee毛n die de mensen in onze stad verder kunnen helpen. Want daar doen we het toch voor. We hebben vanuit de oppositiebanken ook zaken kunnen realiseren, zoals het behoud van de Piekbus, het recht op buitenspelen voor kinderen, betaalbare bewaakte fietsenstallingen, meer aandacht voor rampenbestrijding, terugkeerrecht bij herstructureringen, de kinderdag op de kermis en het behoud van tientallen studentenwoningen om er maar een paar te noemen. Belangrijke onderwerpen hebben we aangekaart, zoals het belachelijke plan om auto's over de Heuvel te laten rijden en voor tientallen miljoenen een Cityring aan te leggen waar niemand op zit te wachten en een nieuw integratiebeleid, al is dat uiteindelijk niet helemaal geworden wat we ervan gehoopt hadden. Maar de SP wil m茅茅r, wij willen Tilburg veranderen. Daarom heeft het natuurlijk onze voorkeur dat de stad de komende jaren een progressiever college heeft dan nu het geval is. Het CDA, al eeuwenlang de baas in Tilburg, moet een keer 茅cht buiten de deur gehouden worden. Onze inzet wordt een links college met in ieder geval de SP, GroenLinks en de PvdA. En dat k谩n ook! De landelijke peilingen geven een meerderheid aan voor deze drie partijen. En het w茅rkt ook! In Nijmegen laat het college zien dat je met je linkse partijen 茅cht een verschil kunt maken.
Mensen in de stad, in wijken en buurten, op scholen en in bedrijven staan voor ons centraal. Als `beleid' geen echte verbeteringen brengt en alleen maar papier blijft, is het overbodig en zonde van de tijd en het geld. Wat ons betreft dus geen woorden maar daden, zo concreet mogelijk, gedurfd en creatief maar met beide voeten op de grond en gericht op resultaat.
Daarvoor presenteren we u een programma en een kandidatenlijst waarvan wij denken dat we daar de komende vier jaar prima mee uit de voeten kunnen: in de oppositie als het moet, in het college als u het wilt.


2

Onderwijs

Het bieden van goed en toegankelijk onderwijs voor iedereen (dus ook voor de zwakkere leerling) is 茅茅n van de belangrijkste investeringen in de samenleving. Tilburg is een stad vol scholen, scholieren en studenten. De gemeente wil de stad ook op die manier profileren. De SP wil dat dit gebeurt door inhoudelijk meer aandacht te besteden aan onderwijs, leerlingen/studenten en personeel. Dus niet door prioriteit te geven aan cosmetische en prestigieuze ingrepen zoals de geplande Universiteitsboulevard in West maar door beter te organiseren en samen te werken.

路 Uitbreiding schoolmaatschappelijk werk
路 Samenwerking ROC, OMO en Rooi Pannen

路 Variatie in opleidingsaanbod verbeteren
路 Geen `leerfabrieken'

路 Meer stageplaatsen cre毛ren

路 Gratis OV scholieren

路 Opheffen dislocaties

路 Herinvoering schoolzwemmen

路 Meer cultuur in basis- en middelbaar onderwijs
路 Betere maatregelen tegen spijbelen en schooluitval
路 Geen zwarte scholen, geen witte scholen
路 Concept Brede Scholen verduidelijken

路 Samenwerking gemeente en UvT
Schoolmaatschappelijk werk
E茅n structurele maatregel is de uitbreiding van een dienst als het schoolmaatschappelijk werk dat scholen ondersteuning biedt bij de opvang van kinderen die sociaal-emotionele problemen hebben. De meeste scholen hebben zelf (vooral door geld- en tijdgebrek) te weinig mogelijkheden om hun probleemleerlingen de zorg te bieden die ze nodig hebben. Zonder deze zorg kunnen deze leerlingen te weinig profiteren van het geboden onderwijs, waardoor de problemen alleen maar groter worden. Investering in schoolmaatschappelijk werk is dus een lange-termijn-investering die zal resulteren in minder probleemjongeren, minder criminaliteit, etc.

Samenwerking tussen de 'Grote Drie'
De drie grote schoolbesturen die de meeste scholen voor voortgezet en beroepsonderwijs in Tilburg onder hun hoede hebben ( OMO, ROC Midden- Brabant/Midden-Brabant College en de Rooi Pannen) zouden meer moeten samenwerken. Deze samenwerking ontbreekt tot nu toe nagenoeg doordat elk bestuur, ondermeer uit economische overwegingen, zijn eigen agenda hanteert. De gemeente moet samenwerking tussen besturen en scholen actief stimuleren. Daardoor kan het aantal middelbare en beroepsopleidingen toenemen en kunnen dus meer Tilburgse jongeren een bij hen passende opleiding vinden. Zwakkere leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben en dus duurder zijn, vallen nu nog vaak buiten de boot doordat de drie grote besturen ieder op zijn eigen eilandje en vanuit zijn eigen belang opereren. De gemeente (die zelf ook fungeert als bestuur van enkele scholen) moet scholen en besturen aanzetten tot
3

het zoeken van gezamenlijke (en dus effectievere) oplossingen voor probleemleerlingen.

Meer en meer gevari毛erde opleidingen
Door teveel fusies en te weinig samenwerking voldoet het aanbod aan middelbare en beroepsopleidingen in Tilburg niet aan de wensen van ouders en leerlingen. Bovendien is dat aanbod te weinig gevari毛erd. Zo heeft een grote en jonge wijk als de Reeshof slechts 茅茅n middelbare school en dan nog alleen een Havo-Vwo met daarbij een theoretische leerweg. Alle andere middelbare- schoolleerlingen uit deze wijk moeten in een ander stadsdeel naar school. Dat betekent voor veel leerlingen langere reistijden, meer kans op ongelukken en hoge reiskosten. Tilburgse scholieren en hun ouders ervaren dus dat er in hun nabijheid voor hen geen wenselijk of zelfs noodzakelijk schooltype voorhanden is. De gemeente moet met de grote schoolbesturen en met alle andere partners in deze onderwijsstad stevig werken aan samenwerking met als doel een diverser en beter verspreid aanbod van scholen.

Leerfabrieken weg
Fusies en centralisatie lijken op de korte termijn vaak kostenbesparend maar blijken op langere termijn contraproductief, ook economisch. Bovendien lopen leerlingen verloren in deze grote leerfabrieken en is het leerrendement veel lager dan in een kleinere, prettigere en veiligere school. De SP wil dus een einde aan dit soort fabrieken en terug naar kleinere, overzichtelijke en pedagogisch meer verantwoorde scholen. Dat betekent niet meteen dat eerder gerealiseerde fusies meteen moeten worden teruggedraaid (wat nog veel meer onrust en contraproductiviteit met zich mee zou brengen) maar wel decentralisatie.

Meer stageplaatsen voor 谩lle Tilburgse leerlingen
Er is een chronisch tekort aan stageplaatsen bij Tilburgse bedrijven en instellingen voor leerlingen van (voorbereidende) beroepsopleidingen. Het gaat dan met name om leerlingen van het vmbo (leerwegondersteunend onderwijs of basisberoepsgerichte leerweg). En allochtone leerlingen kunnen in het algemeen erg moeilijk aan een stageplek komen (zelfs al zijn zij afkomstig van de hoogste niveau's van het mbo). Bedrijven en instellingen denken vaak te snel dat deze leerlingen meer energie en inzet vragen en minder opleveren en willen dus liever niet in hen investeren. Dat is enerzijds soms een onterecht vooroordeel. Daarnaast zal die energie zich vaak dubbel en dwars terugbetalen omdat ook deze jongeren met de juiste begeleiding zeer werkwillig en productief kunnen zijn. Daarom moet de gemeente Tilburg bedrijven en instellingen met diverse (waar nodig zelfs dwingende) maatregelen stimuleren om adequate leerplaatsen beschikbaar te stellen. Daarnaast moet de gemeente vestiging in Tilburg niet alleen aantrekkelijk maken voor bedrijven waar hoogopgeleid personeel een baan kan vinden, maar ook bijvoorbeeld voor productie- en andersoortige bedrijven waar lageropgeleide jongeren een geschikte stage- en werkplek kunnen vinden.

Gratis openbaar vervoer voor scholieren
De gemeente moet alle Tilburgse scholieren een gratis openbaar-vervoer-pas verstrekken zodat zij in elk geval niet door te hoge kosten worden tegengehouden om naar de juiste school te gaan.

4

Dislocaties weg
Alle Tilburgse leerlingen verdienen onderwijs in fatsoenlijke behuizing, dus niet in noodbarakken waarin sommige scholen in Tilburg nog huizen. Tijdelijke provisorische inwoning bij een andere school, zoals ook regelmatig gebeurt is eveneens uit den boze. De gemeente moet dan ook veel beter dan tot nu toe anticiperen op bevolkingsprognoses en daaruitvolgende te verwachten leerlingenaantallen. Dan kan er tenminste worden gezorgd voor adequate onderkomens voor scholen.

Schoolzwemmen
Elke basisschoolleerling moet vanaf groep 3 (dus niet later) toegang hebben tot schoolzwemmen en het behalen van zwemdiploma聨s. Dat betekent dat alle kinderen van 6 en 7 jaar tegelijk via school kunnen leren zwemmen zonder extra kosten voor de ouders.

Schoolvoorstellingen
Alle leerlingen van basis- en middelbare scholen moeten ieder jaar gratis diverse schoolvoorstellingen (dans, muziek, toneel, theater, etc.) kunnen bezoeken in schouwburg en muziekzaal. Dit kan bijvoorbeeld in samenwerking met Cist. De Museumpas die nu alleen word verstrekt aan basisschoolleerlingen moet ook voor middelbare scholieren beschikbaar komen.

Maatregelen tegen spijbelen en uitval
Er moet voldoende geld beschikbaar zijn voor het Time Out-project van het Midden-Brabant College (voorheen Frater van Gemertschool), het Traject Tilburg (voorheen de Ordeschool genoemd), de Burcht en andere projecten die probleemscholieren opvangen die niet meer terechtkunnen op reguliere scholen. Meer geld betekent meer jongerenlevens die structureel weer op de rails worden geholpen. Het betekent ook minder jongeren die het criminele pad opgaan. Investering in dit soort projecten betekent dus niet alleen investeren in welzijn maar ook in veiligheid.

Witte en zwarte scholen mengen
Basisscholen moeten zoveel mogelijk gemengd worden door de volgende maatregelen:

路 Dubbele wachtlijsten hanteren: eentje voor allochtone en eentje voor autochtone leerlingen. Dit systeem zou centraal moeten worden opgezet met een zo klein mogelijke administratieve belasting voor de scholen.
路 Meer middelen beschikbaar stellen voor v贸贸r- en vroegschoolse educatie (vve) op 茅lke school

路 Aanmeldingen maximaal 1 jaar vantevoren
路 Gemengde huisvesting in wijken

路 Meer middelen voor extra voorzieningen voor zwarte scholen
路 Overleg met bijzonder-onderwijs-scholen om hen ertoe te bewegen geen leerlingen meer te weigeren

路 De gemeente kan in samenwerking met de Twern ouders helpen, stimuleren of mobiliseren om gezamenlijk hun kinderen naar de dichtstbijzijnde basisschool te sturen, ook al is die grotendeels 'zwart' of 'wit'.

5

Brede School
Die moet ook 茅cht een Brede School zijn met meerdere voorzieningen onder 茅茅n dak die een wezenlijke aanvulling zijn op alle onderwijsactiviteiten. De Brede School kan dan naast een basisschool plek bieden aan een peuterspeelzaal en kinder- of naschoolse opvang. Daarnaast zouden kinderen er kunnen deelnemen aan cursussen of clubs. Basisscholen zijn in de praktijk laagdrempelige verzamelplekken voor buurtbewoners. Vooral in buurten waar wijkactiviteiten zijn weggecentraliseerd en waar de sociale samenhang beperkt is (waar het dus niet vanzelfsprekend is dat mensen elkaar ontmoeten en ondersteunen), kan een Brede School een sociale functie hebben. Buurtbewoners zoals ouderen, jongeren, bewoners van diverse etnische afkomst of mensen met een beperking of zorgbehoefte moeten er aan activiteiten kunnen deelnemen zoals cursussen of koffie-ochtenden.

Een Brede School moet in een wijk duidelijk neergezet worden en breed door bewoners worden gedragen. Daardoor wordt pas daadwerkelijk de sociale samenhang in een wijk gestimuleerd. Dat kan niet wanneer (zoals nu in Tilburg gebeurt) een Brede School (deels) afhankelijk wordt gemaakt van marktwerking. Daardoor moeten sommige scholen in Tilburg nu uit financi毛le overwegingen noodgedwongen ruimtes en faciliteiten afstaan, ondermeer aan commerci毛le instellingen. Die ruimtes en faciliteiten hebben ze eigenlijk hard nodig om hun leerlingen goed onder te brengen en goed onderwijs te bieden. Daarom moeten de scholen en instellingen die als Brede School in zogenaamde MFA's (multifunctionele accommodaties) zijn samengebracht, zelf zeggenschap krijgen over die MFA's en over de invulling van hun functie.

UvT
De gemeente laat jaarlijks vele onderzoeken uitvoeren door vaak dure externe onderzoeksbureau's. De SP wil dat de gemeente hiervoor veel vaker de samenwerking zoekt met de UvT die als gerenommeerde en gespecialiseerde universiteit veel kennis en expertise in huis heeft. De gemeente moet dan ook studenten en docenten inschakelen voor onderzoeken en opdrachten.

Zorg en Ouderen
De SP staat voor ,'heel de mens', voor menswaardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Alle mensen hebben recht op zorg en moeten volledige zeggenschap houden over de invulling en kwaliteit daarvan. Daarom is de SP tegen de invoering van de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning, WMO. Toch zal die er komen, en moet die in Tilburg op zo verantwoord mogelijke wijze worden ingevuld. Daarbij staat voorop dat mensen die afhankelijk zijn van zorg precies d谩t krijgen wat zij nodig hebben. De dynamiek die in gang wordt gezet door steeds meer marktwerking in de zorg te introduceren moet tegengegaan worden. De SP is geen voorstander van de zogenaamde woonzorgservicezones die Tilburg wil gaan invoeren. In plaats daarvan kiezen wij voor een dekkend netwerk van zorgpunten en 茅茅n loket voor alle bovenwijkse zorgvoorzieningen. Het belang van mantelzorgers is niet te onderschatten en zij moeten dan ook volop door de gemeente
6

gesteund worden. Voorkomen moet worden dat mantelzorgers overvraagd worden onder het mom van `eigen verantwoordelijkheid'.


路 De WMO is een ramp, maar lokaal hebben we geen andere keuze dan deze zo goed mogelijk in te richten

路 Woonzorgservicezones is een heilloos concept
路 Er komt dekkend netwerk van zorgpunten in de hele stad
路 Er komt 茅茅n gemeentelijk loket voor alle bovenwijkse zorgvragen
路 Marktwerking en gedwongen winkelnering moeten worden vervangen door een democratisch systeem van zorg-naar-behoefte
路 Mantelzorgers niet overbelasten maar ondersteunen
路 Niet bezuinigen op 24-uurs zorg en ambulante hulpverlening
路 Maatschappelijk opvang moet toegankelijk blijven
路 Er moet een alternatief gevonden worden voor `Actief in de Wijk' WMO
Op 1 juli 2006 treedt de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in werking. De WMO geeft elke Nederlandse gemeente de verantwoordelijkheid voor een groot stuk van de zorg die nu nog onder de AWBZ wordt uitgevoerd. Zij krijgen daarvoor een vast budget, waarvan nu al duidelijk is dat dat onvoldoende gaat zijn. De WMO is namelijk ook gewoon een bezuinigingsmaatregel. Afhankelijk zijn van zorg is geen eigen keuze. De SP vindt dat de overheid dan ook niet makkelijk kan spreken van `eigen verantwoordelijkheid nemen'. De gemeente heeft daarom een zorgplicht. Die vervalt formeel bij invoering van de WMO, maar toch meent de SP dat Tilburg zich die plicht moet blijven aantrekken. Anders worden mensen die zorg nodig hebben volledig teruggeworpen op zichzelf, ook als zij zichzelf niet kunnen redden. Met name kwetsbare groepen zoals ouderen, GGZ-cli毛nten, chronische zieken, alleenstaande vrouwen in een isolement en gehandicapten met een laag inkomen en fysieke- en/of psychosociale beperkingen worden van het nieuwe WMO-voorstel de dupe. Deze groepen zijn sterk afhankelijk van goed georganiseerde, betaalbare dienst- en zorgverlening van de overheid.

De SP vindt dat de gemeente in haar uitvoering van de WMO een verantwoord pakket aan zorg moet bieden. Voorkomen moet worden dat beleidsvrijheid verwordt tot vrijblijvendheid en uiteindelijk rechteloosheid voor die mensen in de samenleving die onze maatschappelijke ondersteuning ten volle verdienen. De rechten van de burgers moeten door de gemeente duidelijk worden omschreven, net zoals de plicht die de gemeente heeft om deze rechten te garanderen en alle noodzakelijke voorzieningen te verstrekken.

Woonzorgservicezones
De zogenaamde woonzorgservicezones die de gemeente wil invoeren zijn hooguit op papier een aardig plan. Maar het deelt Tilburg op in een aantal gebieden waarbinnen de zorg geleverd moet worden, terwijl dat geen dekkend systeem is. Burgers die toevallig buiten zo'n zone vallen krijgen dan minder zorg. Dat is onacceptabel. De voordelen van het plan zijn louter theoretisch. Het plan is bedacht vanachter een bureau, en dat merk je ook. De wens dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen delen wij, maar daarvoor is een dekkend netwerk van zorg nodig en niet de gatenkaas die het zone-plan biedt. De SP vindt dat de gemeente met Woonzorgserviceszones geen duidelijkheid en garantie geeft.


7

Dekkend netwerk zorgpunten
De SP kiest voor een dekkend netwerk van punten waar iedereen voor de meeste zorg terecht kan. In elke wijk kan op een centraal punt zorg worden georganiseerd die toegankelijk is voor alle zorgbehoevende wijkbewoners. De gemeente moet samen met zorgverleners en de Twern deze mogelijkheid onderzoeken. Voor bovenwijkse zorgvoorzieningen moeten alle Tilburgers evenveel aanspraak kunnen maken op het aanbod via het 茅ne zorgloket.

E茅n loket
Om te voorkomen dat de burgers in Tilburg door de bomen het bos niet meer zien, pleit de SP voor 茅茅n loket waar iedereen terecht kan voor zorg of bijzondere bijstand die uitstijgt boven wat de wijkzorgpunten kunnen bieden. Daar moeten professionele medewerkers alle mensen met een zorghulpvraag zo rechtstreeks en persoonlijk mogelijk informeren, adviseren en ondersteunen. De zorg moet zich aanpassen aan de zorgvrager en niet andersom.

PGB of vaste pakketten
Veel mensen hebben zorg nodig die gestandaardiseerd aangeboden kan worden. Anderen hebben meer aan specifiek maatwerk. Op dit moment bestaan daar twee systemen voor: het aanbod van zorginstellingen volgen of een Persoonsgebonden Budget (PGB) waarmee de cli毛nt zelf zijn of haar zorg op de markt inkoopt. Aan beide systemen zitten voor- en nadelen. Het aanbod van zorginstellingen kan altijd professioneel zijn en staat onder een zekere democratische controle. De schaalvoordelen van basisvoorzieningen kunnen zorgen voor een betere prijs en continu茂teit. Daarentegen is niet altijd maatwerk mogelijk en zijn sommige zaken effici毛nter te regelen buiten deze grote instellingen. Het PGB heeft het grote voordeel van keuzevrijheid voor de cli毛nt en levert daarom alt铆jd maatwerk. Maar deze marktwerking in de zorg veroorzaakt vroeg of laat een dynamiek die niet meer de zorg maar de winst centraal stelt. Ook is het niet goed mogelijk de kwaliteit altijd te waarborgen.

In de nieuwe manier van werken die na invoering van de WMO ontwikkelt moet worden zouden de voordelen gecombineerd moeten worden en de nadelen bestreden. Het alternatief voor een keuze tussen gedwongen winkelnering aan de ene kant en marktwerking aan de andere kant, is de weg van radicale democratisering. Cli毛nten moeten volledig eigenaar blijven van hun zorgvraag en de zorg kunnen krijgen die hij of zijn nodig heeft, op een manier die het beste bij de situatie past, zonder dat marktwerking in de zorg een kans krijgt, zonder dat instellingen de cli毛nt in een beperkt standaardpakket dwingt en waarbij democratische controle door zowel cli毛nten, zorgaanbieders als de overheid gegarandeerd is. Dat uitgangspunt is voor de SP leidend bij het beoordelen van de nieuwe manier van zorgaanbod die de komende jaren ontwikkeld zullen worden.

Het huidige PGB kan en mag niet afgeschaft of aangetast worden zolang het alternatief niet zodanig is ontwikkeld dat cli毛nten op dezelfde flexibiliteit en hetzelfde maatwerk kunnen regelen. Evenmin mag het aanbod van de instellingen verschralen. Er moet snel werk gemaakt worden van een sneller, effici毛nter, transparanter en vooral klantgericht proces van indicatiestelling. PGB's moeten toereikend zijn voor de in te kopen zorg. Ook mensen met tijdelijke handicaps moeten in aanmerking komen voor zorg, vervoer, eventueel middels een PGB.

8

Mantelzorg
De druk op mantelzorgers wordt nu al onaanvaardbaar hoog. Het staat nu al vast dat het WMO-budget niet toereikend zal zijn voor alle noodzakelijke zorg- en welzijnsvoorzieningen. Decentralisatie kan een nog grotere bureaucratie tot gevolg hebben die meer zal gaan kosten, waardoor de `zorgpot' opnieuw kleiner wordt. Toch moet de kwaliteit van zorg gewaarborgd blijven. Mantelzorg kan de professionele zorg nooit helemaal vervangen. Mantelzorgers mogen niet n贸g verder belast worden dan nu al het geval is en moeten bij de gemeente om ondersteuning kunnen vragen en geheel of gedeeltelijk worden ontheven van bijvoorbeeld de sollicitatieplicht. Daarnaast moeten ze het recht op respijt hebben (een adempauze waarbij anderen even hun taken overnemen). Subsidies voor ondersteuning van vrijwilligerswerk moeten voor langere tijd gewaarborgd worden. Vrijwilligers zijn waardevolle en zelfs onmisbare mensen die zorgen voor veel sociale samenhang. Zonder vrijwilligers zou heel veel noodzakelijk werk blijven liggen. De SP wil vrijwilligers daarom structureel ondersteunen in hun werk

24-uurs en ambulante zorg
Alleen mensen die 24-uurszorg nodig hebben in een instelling vallen straks nog onder de AWBZ. Voor alle overige mensen zoals verstandelijk gehandicapten en ouderen in woonvoorzieningen heeft de gemeente de plicht om te zorgen voor goede en veilige huisvesting waarin zij, zo lang als zij dat als mogelijk en wenselijk zien, kunnen blijven wonen. De gemeente moet daarnaast voor hen voldoende mogelijkheden scheppen voor een zinvolle dagbesteding. De gemeente moet voor al deze mensen noodzakelijk vervoer mogelijk blijven maken, of het nu gaat om woon-werkverkeer, vrijwilligerswerk of sociale contacten. De Thuiszorg 颅 toch al jarenlang mikpunt van bezuinigingen 颅 moet in ere hersteld worden. De `stopwatch-zorg' moet zo snel mogelijk tot het verleden behoren.

Hoewel de gemeente er niet direct over gaat, moet zij toch enige verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van zorg die geboden wordt in instellingen. Het door de raad aangenomen initiatiefvoorstel voor rookmogelijkheden in deze instellingen waar mensen wonen moet worden uitgevoerd.

Maatschappelijke opvang
Psychiatrische clienten vallen als doelgroep nu onder de AWBZ. Door de WMO wordt de gemeente verantwoordelijk voor de organisatie en toewijzing van de zorg aan deze mensen. De SP wil ook hier een adequaat zorgbudget en inspraak in de zorgverlening. Ook vrouwenhulpverlening valt straks onder de WMO. Deze voorzieningen moet toegankelijk blijven voor alle vrouwen, ongeacht hun inkomen. Kwaliteit, veiligheid, kleinschaligheid en menselijkheid moeten ook hier sleutelwoorden zijn.

Welzijn
Naast zorg zal ook het welzijnsbeleid onderdeel gaan uitmaken van de WMO. Dat betekent dat welzijnswerk een deel zal moeten krijgen van het WMO-budget. De vrees bestaat dat de politieke waan van de dag gaat bepalen waar de (beperkte) gelden naartoe gaan. Dat mag niet gebeuren. Naast alle noodzakelijke voorzieningen voor acute en dagelijkse zorg moet er voldoende geld beschikbaar blijft voor maatregelen en oplossingen die van nature een langere adem nodig
9

hebben. Dat betekent dat er structureel voldoende geld moet zijn voor bijvoorbeeld buurt- en wijkwerk en welzijnscentra. Op de langere termijn is dat immers een investering in sociale samenhang, welbevinden en veiligheid. Welzijnswerk en zorgverleners zullen hiervoor nog meer moeten gaan samenwerken. Ook in het welzijnswerk geldt dat alle Tilburgse burgers moeten worden gezien als volwaardige gesprekspartners met inspraak en beslissingsbevoegdheid. Het experiment `Actief in de Wijk' heeft tot nog toe weinig concrete resultaten opgeleverd en de vraag en het aanbod zijn nog lang niet op elkaar afgestemd. Er moet dan ook gezocht gaan worden naar meer en andere oplossingen om buurten en wijken voor bewoners leefbaarder en veiliger te maken. De gemeente zal hierin met wijkbewoners, de Twern en andere partners moeten samenwerken.

Werkgelegenheid en Sociale Zaken
Werk is de beste manier om sociaal actief te blijven en een inkomen te verdienen. Een redelijk salaris voor redelijk werk, dat is het uitgangspunt. De markt kan daarin veel, maar zeker niet alles: beleid en regie vanuit de gemeente is dan ook van groot belang. Bijzondere groepen in de samenleving moeten gestimuleerd en geholpen worden om een baan te vinden. Mensen zonder baan mogen niet aan hun lot worden overgelaten, het sociale vangnet moet meer zijn dan brood alleen.

路 De diamantgroep moet een sociale werkplaats blijven onder regie van de gemeente

路 Uitbuiting van gastarbeiders wordt tegengegaan
路 Re茂ntegratiebedrijven worden alleen betaald als ze duurzaam resultaat leveren

路 In de bijstand mag 20% van de bijstandsnorm bijverdient worden
路 Bijstandsmoeders worden ontheven van de sollicitatieplicht
路 Makkelijkere toegang tot kwijtschelding en vrijstelling gemeentelijke heffingen

路 Er komt een gemeentelijke werkmaatschappij waar iedereen die k谩n werken in ondergebracht wordt
Diamant
Diamant moet een sociale werkplaats blijven. Deze mag niet geprivatiseerd of nog verder op afstand gezet worden. De mensen die hier werken kunnen niet meekomen in het regulieren bedrijfsleven en daarom moet diamant ook geen regulier bedrijf worden. De diamantgroep mag geen geld verspillen aan de sponsoring van clubs. Er moet gekeken worden of het haalbaar is om via de diamantgroep ook onbemiddelbare mensen (zoals sommige categori毛n drugsverslaafde of daklozen) een baan te bezorgen.

Buitenlands werknemers
Er zijn momenteel weer allerlei bedrijven die buitenlandse werknemers (met name uit Oost-Europa) betrekken van uitzendbureaus die hen van ver halen, hier primitief onderdak bieden, zonder sociale rechten laten werken, enz. Het lijkt wel
10

weer de eerste jaren van de gastarbeid, De gemeente moet dit tegenwerken en van deze uitzendbureaus eisen dat zij de sociale rechten van hun cli毛nten respecteren en ook werken aan hun inburgering, taalonderwijs en woonsituatie.

Re茂ntegratie
De zogenaamde re茂ntegratiebedrijven leveren slecht resultaat voor veel geld. Contracten met hen moeten enkel op basis van prestatie-afspraken gesloten worden. Uitplaatsing moet duurzaam zijn.

Werken in de bijstand
De bijstand is amper genoeg om van rond te komen. Vaak kunnen mensen in de bijstand geen full-time baan vinden die meer verdient dan de uitkering, waardoor ze full-time thuis blijven zitten. Het moet aantrekkelijk gemaakt worden om in de bijstand part-time te werken, om de sociale participatie te vergroten, om de inkomenspositie te verbeteren, om werkervaring op te doen en om dergelijke vacatures te kunnen invullen. Hiervoor moet het toegestaan worden om tot 20% van de bijstandsnorm bij te verdienen.

Bijstandsmoeders
Alleenstaande ouders in de bijstand moeten er altijd voor k煤nnen kiezen om vooral voor hun kinderen te zorgen. Daartoe wordt aan alleenstaande ouders met kinderen tot en met twaalf jaar vrijstelling van de sollicitatieplicht verleent.

Kwijtscheldings- en vrijstellingsmogelijkheden
De mogelijkheden voor minima (en mensen met een inkomen net daarboven, maar met veel kosten door bijvoorbeeld huisvesting of schoolgaande kinderen) om kwijtschelding of vrijstelling van gemeentelijke belastingen en heffingen te krijgen, moeten beter bekend gemaakt worden. Voor klanten van Sociale Zaken moeten de formulieren zoveel mogelijk automatisch verstrekt en afgewerkt worden.

Werkmaatschappij
In grote lijnen moet het doel van het werkgelegenheidsbeleid worden om alle Tilburgers die k煤nnen werken ook daadwerkelijk aan de slag te krijgen, en al het werk dat gedaan moet worden ook werkelijk gedaan te krijgen. Daarvoor zullen arbeidscapaciteit en werk aan elkaar gekoppeld moeten worden. In de ruimste zin van het woord: het denken niet meer beperken tot banenzoekers en vacatures, maar uitbreiden van iedereen tot alles. Hiertoe wil de SP uitvoering van haar plan "Verantwoordelijkheid nemen voor een werkende stad", en een gemeentelijke werkmaatschappij oprichten waar iedereen die k谩n werken in ondergebracht wordt. Belangrijke delen van het huidige Polismodel van Sociale Zaken zullen in de praktijk onderdeel worden van deze nieuwe aanpak.

Economie
De markt kan veel, maar zeker niet alles: beleid en regie vanuit de gemeente inzake economische ontwikkeling is dan ook van groot belang. De gemeente moet werken aan een economie die ten dienste staat van
11

Tilburg en de Tilburgers. In het bijzonder moet de lokale economie gekoesterd worden.


路 Geen verdere privatisering publieke diensten
路 Verbreding van het Wilhelminakanaal

路 Aantrekken nieuwe bedrijven die passen bij Tilburg
路 Behoud middenstand en kleinere zelfstandigen Privatiseren
De SP pleit dringend voor het stopzetten van verdere privatisering of het op afstand zetten van publieke diensten. Gemeentelijke diensten en bedrijven, nutsvoorzieningen, algemene voorzieningen en infrastructuur, maar ook bijvoorbeeld het sportbedrijf, de vuilnisophaaldienst, buurt- en wijkwerk en volkshuisvesting zijn gemeenschapstaken en dienen dan ook door de gemeente te worden georganiseerd.

Verbreding Wilhelmina kanaal
Het Wilhelminakanaal dient zo snel mogelijk verbreedt te worden zodat de bedrijven die langs het kanaal gevestigd zijn of zich daar willen vestigen beter bereikbaar zijn voor de binnenvaart. Dit bevordert niet alleen de werkgelegenheid maar ook ontlast het, het milieu.

Nieuwe bedrijven
Tilburg moet proberen om schone bedrijven aan te trekken voor meer werkgelegenheid die past bij wat Tilburg te bieden heeft. Bedrijven met veel overlast voor mens en milieu en genetisch technische bedrijven moeten geweerd worden.

Middenstand
De middenstand in Tilburg is niet alleen een zeer belangrijke economische motor, ze is ook smeerolie in wijken en buurten. Gemeentelijk beleid moet erop gericht zijn met name kleinere zelfstandigen te behouden en niet in te wisselen voor mega-supermarkten.

Milieu
Tilburg is 茅茅n van de meest vervuilde gebieden van Nederland. Dat betekent dat we extra aandacht moeten hebben voor ons milieu om te voorkomen dat we letterlijk stikken in ons eigen afval. Natuurgebieden moeten daarom zoveel mogelijk behouden blijven, de Moerenburg is wat ons betreft `op slot' voor bebouwing. We moeten proberen afval te voork贸men in plaats van alleen maar op te ruimen. We hebben geen behoefte aan genetisch gemanipuleerde landbouw, maar des te meer aan alternatieve energiebronnen.

路 Afval meer voorkomen

路 Bat niet privatiseren

路 Geen genetisch gemanipuleerde landbouw in Tilburg
路 Uitbreiden groenvoorziening

12


路 Natuurgebieden niet volbouwen

路 Snel realiseren windmolenpark

路 Gemeente stimuleert zonne-energie
Afval
Afval kan beter voorkomen worden dan afgevoerd of verbrand. Daarom moet de Tilburgse industrie, grootwinkelbedrijven en middenstand hun afval reduceren, met name het verpakkingsmateriaal kan sterk gereduceerd worden. Bedrijven moeten tot een (afval)stoffenboekhouding verplicht worden, aan de hand waarvan de gemeente hen tegelmatig kan en moet controleren.

BAT
Het BAT (Brabants Afval Team) mag niet geprivatiseerd worden. Deze is van algemeen belang en moet daarom ook door de overheid geregeld worden.

Biotechnologie
De gemeente moet geen medewerking verlenen aan biotechnologie, met name geen proefvelden voor gentechnologie op haar grondgebied toestaan.

Groenvoorziening
Het openbare groen in de wijken en het centrum dient eerder uitgebreid dan beperkt te worden. Verder moet het beter onderhouden worden, met name ook in de dorpen (die vanouds beter gewend waren).

Hondenpoep
Het hondenpoepprobleem moet de wereld (Tilburg) uit. Om te beginnen uit het normale groen. Van de hondenbelasting moet meer geld gebruikt worden voor honden uitlaatplekken en -stroken en het onderhoud hiervan en een snellere leging van de hondenpoepbakken. Hondenbelasting zou moeten worden omgezet in een doelheffing, zodat er niet meer geld van hondenbezitters wordt gevraagd dan nodig is voor het beleid met betrekking tot honden.

Natuurgebieden
Tilburg moet trots en zuinig zijn op de ons omringende natuur. Er mag niet gebouwd worden in natuurgebieden als de oude waranda en Moerenburg. Ook locaties aan de rand van natuurgebieden (Leypark, Blaak-west, Wandelbos, Drunense Duinen) moeten ontzien worden en mogen zeker niet exclusief door de happy few als aantrekkelijke woning- of kantoorlocatie gebruikt worden. De oude waterzuivering 颅 Oost moet in het omliggende landschap opgenomen worden (ruig landschapspark c.q. kinderpark).

Vervuiling
Het vervuilen van de stad en de natuur moet tegen gegaan worden. Er moet op meer plaatsen afvalbakken geplaatst worden (of grotere) en op tijd geleegd worden. Het op de grond gooien van kauwgom, papier en ander afval moet beboet worden. bijvoorbeeld in het centrum waar veel kosten gemaakt wordt aan het verwijderen van kauwgom. Ook de vervuiler in de omgeving moet opgespoord worden en de vervuiler betaald.

Windmolens
Tilburg moet zo snel mogelijk beginnen met de ontwikkeling van windenergie in Tilburg, maar daarbij wel rekening houden met de natuur (vogels), de
13

horizonvervuiling en met mensen die in de buurt van geplande windmolens wonen en werken. Kleinschalige windmolenprojecten kunnen misschien hier of daar in een drukke stad maar overlast op flatgebouwen en in woonwijken moet vermeden worden.

Zonne-energie
Het stimuleren van zonne-energie moet een hogere prioriteit krijgen.

Veiligheid
Tilburgers moeten zich zoveel mogelijk thuis en dus veilig kunnen voelen in hun eigen leefomgeving. Maar alleen maar dweilen met de kraan open is zinloos: repressie en bestrijding hebben geen enkele zin zonder preventie. Je kunt onveiligheid beter, makkelijker, goedkoper en zinvoller voork贸men dan bestrijden. Zowel de fysieke als de sociale veiligheid moeten dus verbeterd worden door preventie 茅n bestrijding, waarbij de ingezette middelen effectief moeten zijn en niet erger moeten zijn dan de kwaal.
Fysieke veiligheid

路 Meer vrijliggende fietspaden

路 In woonbuurten meer 30 kilometerzones
路 Vergroening van voetgangersstoplichten
路 Gevaarlijke transporten niet door de stad
路 Opslag en verkoop van consumentenvuurwerk niet in woonwijken
路 Rampenplan moet concreet uitgewerkt worden
路 Onaangekondigde rampenoefeningen houden
路 Gevaarlijke plekken in buurten voork贸men en tegengaan
路 Minder vrachtvervoer binnen de stad, distributiecentrum aan rand Sociale veiligheid

路 Maatregelen om de politie meer op straat te krijgen
路 Bereikbaarheid politie verbeteren

路 `Foute' horeca aanpakken

路 Flexibele sluitingstijden Horeca

路 Meer bewaakte fietsenstallingen en anti-diefstalchips
路 Hennepkwekerijen onder gemeentelijk toezicht
路 Gratis verstrekking van harddrugs voor hopeloos verslaafde veelplegers
路 Fors uitbreiden aantal buurtcongi毛rges

Fysieke veiligheid

Verkeersveiligheid
Er moeten meer vrijliggende fietspaden gerealiseerd worden. Ook moeten buurtbewoners en andere belanghebbende (ouders, onderwijzend personeel etc.) direct betrokken worden bij het verbeteren van de verkeersveiligheid in hun
14

omgeving. Gevaarlijk rijgedrag moet hard aangepakt worden. In de woonbuurten kunnen meer 30 kilometerzones worden ingesteld, op doorgaande wegen is dit veelal niet haalbaar. Er moet gestudeerd worden op verkeersdrempels die b茅ter werken voor auto's en minder hinder geven aan fietsers.

Vergroening stoplichten
De stoplichten voor voetgangers moeten lang genoeg op groen blijven om veilig te kunnen oversteken, vooral voor ouderen en kleine kinderen. Nu is de oversteektijd vaak veel te kort en staan stoplichten vaak zinloos op rood terwijl er geen verkeer gehinderd kan worden.

Vervoer gevaarlijke stoffen
Gevaarlijke transporten per trein of vrachtwagen mogen niet langer door of langs dichtbevolkte gebieden plaatsvinden. De gemeente moet met vervoerders regelen welke stoffen, welke routes, welke risico's wel en niet worden toegestaan. Gemeentelijke rampenplannen moeten ook in dit opzicht concreet uitgewerkt, getest en geoefend worden. De gemeente moet toezicht houden op het rangeren op het NS-terrein met treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren. De gemeente moet ook realtime inzicht kunnen hebben in het gevaarlijke treinverkeer door Tilburg.

Consumentenvuurwerk
Opslag van consumentenvuurwerk hoort niet meer thuis in de woonbuurten. Door de nieuwe wetgeving is het zo dat winkels een vergunning krijgen voor opslag van vuurwerk in bunkers. Dit moet veranderd worden. Desbetreffende winkels mogen vuurwerk blijven verkopen vanuit hun winkel, maar de opslag en het afhalen van gekocht vuurwerk moet plaatsvinden op enkele plekken aan de rand van de stad.

Rampenplan
Het rampenplan is momenteel niet veel meer dan een lijst met namen en telefoonnummers, zonder echte concrete plannen over wat te doen bij een echte ramp. Dat dient grondig te worden verbeterd en voor enkele belangrijke scenario's gedetailleerd te worden geconcretiseerd. Er moeten onaangekondigde oefeningen plaatsvinden in plaats van de vooraf geplande spektakels die nu opgevoerd worden.

Buurtveiligheid
Bij de aanleg en het onderhoud van buurten moeten `gevaarlijke plekken' voorkomen worden: geen donkere brandgangen of dicht beboste hoekjes. Er moet nog meer ingezet worden op het politiekeurmerk veilig wonen.

Vrachtvervoer binnen de stad
Het laden en lossen van vrachtwagens op voet- en fietspaden moet tegengegaan worden omdat het gevaarlijke situaties oplevert. Ook moet paal en perk gesteld worden aan de lengte van vrachtwagens in de stad, omdat met sommige lange vrachtwagencombinaties het manoeuvreren gevaarlijk wordt voor andere verkeersdeelnemers. De gemeente moet plannen maken voor een distributiecentrum buiten de stad, van waaruit kleinere vrachtwagens hun klanten 铆n de stad kunnen bedienen.


15

Sociale veiligheid

Blauw meer op straat
De gemeente heeft niets te zeggen over het aantal politieagenten in Tilburg. Wel kunnen we er aan bijdragen dat de agenten meer op straat te vinden zijn en minder belast worden met administratieve of adviserende taken. Hiertoe zijn in 2004 als enkele SP moties aangenomen, maar het moet nog beter. Zo kunnen bijvoorbeeld meer (eenvoudige) aangiftes door burgerpersoneel worden opgenomen of via internet worden gedaan.

Bereikbaarheid politie
De telefonische bereikbaarheid van de politie is momenteel ongeveer 20 seconden voordat een burger de politie aan de lijn krijgt. Dit wordt nog niet in alle gevallen bereikt. De aanrijtijd van de politie naar aanleiding van een melding mag maximaal 15 minuten zijn. Dit wordt momenteel in 80-85% gehaald. Het sms-alert dat als proef heeft gediend voor de Reeshof bewoners moet nog ge毛valueerd worden, maar kan mogelijk een zinvolle bijdrage leveren.

Horeca
De SP steunt de huidige aanpak van `foute' Horeca. Van de bijna driehonderd kroegen in Tilburg is 99 procent ok茅. De rotte appels moeten uit de mand gehaald worden om het uitgaansleven in Tilburg gezellig en veilig te houden. De SP heeft destijds het invoeren van een exploitatievergunning voorgesteld zoals die binnenkort uitgevoerd gaat worden. Dit geeft de gemeente betere mogelijkheden om uitwassen aan te pakken zonder steeds door de rechter te worden teruggefloten. De SP is voorstander van een flexibel sluitingstijdenbeleid, omdat er nu eenmaal verschillende soorten uitgaansgelegenheden zijn en om te voorkomen dat 谩lle kroegen op hetzelfde uur leegstromen.

Cameratoezicht en preventief fouilleren
Het cameratoezicht in Tilburg wordt nog steeds uitgebreid, terwijl er nog steeds geen aanleiding is om te denken dat dit preventief werkt. Integendeel, een stad als Londen hangt al helemaal vol met camera's (het zogenaamde Closes Circuit TV systeem) en daar is het bepaald niet veiliger dan in Tilburg. De SP is geen voorstander van het ongebreideld uitbreiden van camera's in de stad. Preventief fouilleren is in 2004 als test begonnen. Terwijl inmiddels volkomen duidelijk is dat deze maatregel geen enkel preventief effect heeft wordt er toch mee doorgegaan en zelfs uitgebreid. De SP is tegen zinloos beleid en tegen schijnveiligheid. Preventief fouilleren ziet er heel stoer uit maar levert voor de burgers in de stad niets op.

Fietsendiefstal
De diefstal van fietsen is moeilijk te meten omdat in veel gevallen al geen aangifte meer wordt gedaan. Toch blijft het een groot probleem en bedreigt het de fietsvriendelijkheid van de stad. De gemeente moet niet alleen m茅茅r fietsenstallingen bouwen, maar deze ook laten bewaken door eigen toezichthouders. De gemeente moet een campagne opzetten voor het aanbrengen van anti-diefstalchips in fietsen.

Coffeeshops en hennepkwekerijen
Er moet naast het huidige voordeurbeleid ook een achterdeurbeleid komen. Hiertoe moet Tilburg het initiatief nemen om het verbouwen van hennep onder
16

gemeentelijk toezicht te legaliseren. Daardoor wordt het uit de criminaliteit gehaald. Nu is het zo dat de hennepkwekerijen steeds meer gecontroleerd worden door georganiseerde criminele organisaties. Dit gebeurd meestal in woonbuurten met groot gevaar voor overlast en brandveiligheid.

Junkies en veelplegers
Er moet gratis verstrekking van harddrugs (met name hero茂ne) komen voor enkele tientallen Tilburgse junks die er nooit meer vanaf zullen komen. Hierdoor zal de kleine criminaliteit sterk dalen omdat onder deze groep veel zogenaamde `veelplegers' zitten. De huidige aanpak van deze veelplegers wordt door de SP wel gesteund, maar is toch te eenzijdig repressief. Hero茂neverstrekking verlost Tilburg van een groot criminaliteitsprobleem, en het is goedkoper dan veelplegers eerst te laten stelen en roven en daarna even vast te zetten.

Buurtregie en buutcongi毛rges
Het overleg tussen buurtwerkers, maatschappelijke organisaties en de politie over wantoestanden in buurten en wijken is zinvol. Het maakt dat alle betrokkenen op tijd op de hoogte kunnen zijn van dreigende problemen en op tijd kunnen ingrijpen. Dit kan nog verbeterd worden door het aantal buurtconci毛rges fors uit te breiden.

Emancipatie
Emancipatie van vrouwen lijkt nagenoeg van de agenda verdwenen, ook in Tilburg. Dat is volgens de SP geheel onterecht. Ons streven is gelijkwaardigheid voor iedereen, en zolang dat nog niet het geval is blijft emancipatiebeleid noodzakelijk.

路 Emancipatietoets op elk beleidsterrein
路 Gender-gelijkwaardigheid in Convenant voor Tilburgerschap
路 Specifiek emancipatiebeleid waar nodig
路 Emancipatie nog l谩ng niet voltooid
Zolang in Tilburg vrouwen meer risico's op straat lopen dan mannen, meer vrouwen dan mannen in de bijstand zitten, meer vrouwen dan mannen slachtoffer worden van huiselijk en seksueel geweld, meer vrouwelijke dan mannelijke eenoudergezinnen zijn, kinderopvang te duur en te beperkt toegankelijk is, meer vrouwen dan mannen een (slechter betaalde) deeltijdbaan hebben, meer mannen in hogere functies zitten dan vrouwen, mantelzorg onvoldoende wordt gewaardeerd en ondersteund, er op scholen en in het uitgaansleven loverboys opereren, vrouwenhandel plaatsvindt, veel allochtone vrouwen en meisjes onder de duim van hun man, broer, imam, geloof of gemeenschap worden gehouden, zolang moet de gemeente een actief emancipatiebeleid voeren.

Specifiek beleid
Op alle bovengenoemde terreinen moet de gemeente specifiek beleid ontwikkelen om discriminatie uit te bannen en de achtergestelde positie van vrouwen op te heffen.

17

Emancipatietoets
Gelijkwaardige behandeling van vrouwen en meisjes moet een aparte toetssteen maar ook een uitgesproken doelstelling zijn bij alle beslissingen op welk terrein dan ook, of het nu gaat om veiligheid, zorg, welzijn, werkgelegenheid, woningbouw, ruimtelijke ordening, onderwijs of sport.

Gendergelijkwaardigheid in convenant
In het door de SP beoogde convenant voor Tilburgerschap moet worden opgenomen dat Tilburgers elkaar als gelijkwaardig behandelen, ongeacht afkomst, kleur, geloof, seksuele voorkeur, etc. maar ook geslacht.

Jeugd en Jongeren
Investeren in jongeren is sociaal 茅n economisch van een grotere waarde dan reageren wanneer het fout dreigt te lopen. Alle sectoren van cultuur tot welzijnswerk, van bedrijfsleven tot gemeentelijke diensten, van sport tot onderwijs, van jeugd en jongerenwerk tot de uitgaanswereld, dienen voldoende ruimte te krijgen om hun specifieke kwaliteiten ten volle te benutten in hun relatie tot jeugd en jongeren. Voldoende werk, goed en toegankelijk onderwijs, het tegengaan van verveling enz. zal ontsporing van individuele en groepen jongeren beperken. Uiteraard ten gunste van de jongeren zelf, maar zeker ook van de samenleving als geheel.

路 Jongeren meer betrekken bij wijkcentra en culturele instellingen
路 Uitbreiden stageplaatsen

路 Jongeren een stem geven in wijkorganisaties
路 Ruimer ondersteunen sportactiviteiten
路 Aanpakken problemen 谩lle jongeren
Wijkcentra
Het jongerenwerk wordt voor een groot deel uitgevoerd vanuit de wijkcentra. Slechts een kwart van deze centra biedt specifieke jongerenactiviteiten. Dit is onvoldoende. De wijkcentra zijn in het weekend over het algemeen gesloten, terwijl dan de meeste jongeren vrij zijn. Dit geldt in mindere mate ook voor vakanties. Ruimere openstelling is zeer gewenst.

Cultuur
Culturele instellingen moeten hun kwaliteit: cre毛ren, aanspreken om jongeren te motiveren voor actieve en/of passieve kunstbeleving.

Bedrijfsleven, onderwijs, gemeentelijke diensten
Het tekort aan voldoende gekwalificeerde stageplaatsen voor alle jongeren dient te worden weggewerkt. Hiervoor zijn dwingende afspraken nodig tussen betrokken sectoren.

Wijkorganisaties
In de huidige opzet van `Actief in de wijk' hebben jongeren niet of nauwelijks een
18

stem in de wijkorganisaties, die een wezenlijke invloed hebben in de besteding van buurtbudgetten en de prioriteitstelling wat betreft aandachtsgebieden (bijvoorbeeld opbouwwerk of sociaal cultureel werk of jongerenwerk). Een meer evenredige vertegenwoordiging is een noodzaak.

Sport
Omdat het niet alleen gewoon leuk is om te sporten, maar het ook een grote bijdrage levert aan gezondheid, integratie en sociale cohesie, moet met name amateursport en BOTS (buurtsport) ruimer ondersteund worden in hun activiteiten.

Aanpakken concrete problemen 谩lle jongeren
Tilburg staat vijfde op de lijst van jeugdige verdachten, maar de zogenaamde Jongerenambassadeurs richten zich expliciet niet op probleemjongeren, omdat het daar altijd al over zou gaan. De SP vindt dat de jongerenambassadeurs hun bestaansrecht moeten ontlenen aan alle jongeren. 5000 jongeren in Tilburg lijden aan overgewicht. Jongerenwerk, BOTS, onderwijs, GGD en sportverenigingen moeten in staat worden gesteld hierop actie te ondernemen.

Maatregelen tegen spijbelen en uitval
Er moet voldoende geld beschikbaar zijn voor het Time Out-project van het Midden-Brabant College (voorheen Frater van Gemertschool), het Traject Tilburg (voorheen de Ordeschool genoemd), de Burcht en andere projecten die probleemscholieren opvangen die niet meer terechtkunnen op reguliere scholen. Meer geld betekent meer jongerenlevens die structureel weer op de rails worden geholpen. Het betekent ook minder jongeren die het criminele pad opgaan. Investering in dit soort projecten betekent dus niet alleen investeren in welzijn maar ook in veiligheid.

Volkshuisvesting
In de afgelopen tien jaar heeft de overheid haar regie inzake volkshuisvesting veel te veel uit handen gegeven: de markt, particuliere bouw- en vastgoedbedrijven, projectontwikkelaars, en in hun kielzog de woningcorporaties, dus geld en macht bepalen steeds vaker het woonbeleid, en niet het algemeen belang en de behoefte van de bevolking.
Alles draait voortaan om het bedienen van de koopkrachtige consumenten die behoefte hebben aan ruime, luxe woningen. De al aanwezige tweedeling tussen rijke en arme wijken wordt hierdoor verder versterkt. Daarin moet verandering komen. De gemeente hoort waar en zoveel mogelijk weer haar verantwoordelijkheid te nemen voor volkshuisvesting en er voor te zorgen dat het aantal goede en betaalbare woningen niet meer verder af- maar toeneemt, dat er meer (huur- )huizen gebouwd worden, en dat er meer gerenoveerd dan gesloopt worden en dat de wachtlijsten en de wachttijden voor huurwoningen kleiner worden.

19


路 Aangepast bouwen moet standaard worden
路 Meer starterswoningen en studentenhuisvesting
路 Behoud van het groen

路 Spreidingsbeleid: 谩lle Tilburgers moeten 贸veral kunnen wonen
路 Harde aanpak leegstand en verloedering
路 Geen afname hoeveelheid sociale huurwoningen
路 Meer tijdig renoveren, minder slopen
Aangepast bouwen
Bij nieuw- en vernieuwbouw moet zo gebouwd worden, dat later- wanneer de bewoners oud of gehandicapt worden 颅 zonder grote ingrepen de woning aangepast kan worden.

Groen
Behoud en uitbreiding van het groen is van groot belang voor een leefbare stad. In de wijken, maar ook in de binnenstad, op de kale pleinen voor het stadhuis en op de markt.

Leegstand
Leegstand leidt tot verpaupering en moet daarom zoveel mogelijk voorkomen worden. Leegstaande woningen die technisch nog niet versleten zijn moeten waar mogelijk geschikt gemaakt worden voor kamerverhuur aan jongeren en studenten. Wanneer dit niet mogelijk is, zoals bijvoorbeeld bij de leegstaande panden in de Piusstraat, moet er snel gesloopt worden. Ook de vrijkomende grond moet binnen korte termijn een nieuwe invulling krijgen, zodat verloedering van de stad verkomen wordt.

Starters
Vergeleken met het landelijk gemiddelde heeft Tilburg relatief veel inwoners in de leeftijd van 20 tot 35 jaar. Deels betreft dit studenten, maar ook het aantal starters op de woningmarkt is hoger dan het landelijk gemiddelde. Ook hiervoor moeten passende en betaalbare huisvesting komen. In het bijzonder in de dorpen, maar ook in de rest van de stad.

Spreidingsbeleid
Om als allochtoon in Tilburg te kunnen integreren moet je wel tussen autochtone Tilburgers leven. Gettovorming is een bedreiging voor de integratie. Wijken als de Blaak, Zorgvliet en Armhoef moeten door sociale woningbouw toegankelijk zijn voor alle Tilburgers, ook voor allochtonen. Tegelijkertijd moet er begrip zijn voor protestgeluiden die komen vanuit de wijken waarop een onevenredig beroep wordt gedaan wat betreft opvang en integratie van allochtone Tilburgers, zoals bijv. in Noord, Jeruzalem, Groenewoud en Wandelbos. Tilburg moet streven naar een evenwichtige spreiding van autochtonen en allochtonen over de hele stad.

Studentenhuisvesting
Tilburg is een studentenstad. Dit brengt verantwoordelijkheden met zich mee, o.a. op het gebied van studentenhuisvesting. De studentencampus op Stappengoor is een goede oplossing voor de woningnood onder studenten, maar wel slechts een tijdelijke. Er moet op korte termijn meer structurele studentenhuisvesting komen, om grote woningnood en het opdrijven van de kamerprijzen in de toekomst te voorkomen.

20

Verkoop huurwoningen
Verkoop van huurwoningen is geen optie zolang er meer gesloopt en verkocht wordt dan er aan sociale huurwoningen bijgebouwd wordt. Minder huurwoningen betekent voor de lagere inkomensgroepen altijd langere wachttijden en minder keuze.

Wijkontwikkelingsplannen en herstructurering
In het recente verleden bleek herstructurering van wijken maar al te vaak een synoniem voor sloop. In de Bouwmeesterbuurt, Uitvinders- en Zeeheldenbuurt, Kruidenlaan, Textielbuurt moesten duizenden betaalbare woningen verdwijnen omdat ze volgens gemeente en corporaties niet meer aan de eisen van deze tijd voldeden. Een aantal buurten in Groeseind/Hoefstraat en Jeruzalem wacht nu hetzelfde lot. Sloop mag echter alleen een oplossing zijn als groot onderhoud en renovatie geen uitkomst bieden.

Wanneer er toch gesloopt moet worden, hebben de zittende bewoners het recht om terug te keren in hun wijk, in voor hen betaalbare woningen. De gemeente dient hierover harde afspraken te maken met de corporaties. Indien mogelijk moet er in fasen gebouwd en gesloopt worden, zodat de zittende bewoners hun volgende woonruimte in hun eigen wijk kunnen krijgen. Huurders horen er door herstructurering op vooruit te gaan in plaats van op achteruit. Sloop vereist ten minste ook de instemming van de meerderheid van de zittende huurders. Heldere en eerlijke informatie aan wijkbewoners en goede mogelijkheden tot inspraak zijn van essentieel belang. De gemeente moet wijkbewoners dan ook in een vroegtijdig stadium informeren en betrekken bij de plannen.

Ruimtelijke ordening
Ruimtelijke ordening is een belangrijk beleidsgebied, want hier wordt beslist hoe de stad er uit ziet, over de leefbaarheid, de verhouding tussen wonen en werkgebieden, en hoe we ons in de stad kunnen bewegen en bereikbaarheid. De SP wil de komende vier jaar, dat het zwaar bevochten uitgangspunt, dat in de stad vooral gebouwd moet worden naar de sfeer en maat van wat er staat, overal toegepast gaat worden, en dat er meer aandacht (en geld) naar wijken gaat dan naar prestigeprojecten.

路 Slim omgaan met bedrijventerreinen

路 Handen af van natuurgebieden en speelruimte
路 Bouwen naar de menselijke maat

路 Stationszone niet enkel voor kantoren en yuppen
路 Stop prestigeprojecten

路 Een grens stellen aan de verdichting van de stad Bedrijventerreinen
Gevaarlijke bedrijven horen niet in de stad thuis, zeker niet op binnenwijkse bedrijven terreinen. De gemeente moet een grondpolitiek voeren waarbij voor de uitgifte van bedrijventerreinen ook gekeken wordt naar de werkgelegenheid die
21

dat voor de Tilburgers oplevert. Economie mag bij de uitgifte van bedrijventerreinen nooit gaan boven veiligheid en nooit zonder meer boven ecologie. Bij het verlenen van milieuvergunningen aan bedrijven moet serieus rekening gehouden worden met mogelijke overlast in de buurt, en deze vergunningen moeten streng worden gehandhaafd.

Bedrijven in de wijken
Wel moeten mogelijkheden voor woon- en werkbedrijven en kleinschalige bedrijvigheid in wijken benut worden. Voor de Reeshof bijvoorbeeld zou dit de levendigheid van de wijk kunnen vergroten.

Natuurgebieden
Natuurgebieden als de Oude Waranda en Moerenburg moeten behouden blijven. Bouwen in deze gebieden is uit den boze.

Prestigeprojecten
Tilburg wordt overspoeld door prestigeprojecten, zoals Westpoint, de Quirijnboulevard, de Cityring, de Stationszone, het Piushavengebied. Maar al te vaak ontbreekt een visie voor de hele stad en wordt er in de plannen geen rekening gehouden met de bestaande bebouwing in de wijken. In plaats van deze geldverspilling moet energie gestoken worden in de wijken zelf. Geen prestige, maar prestatie.

Speelruimte
Kinderen hebben recht om te spelen. Om dat te garanderen moet nu 颅 op initiatief van de SP - in alle nieuwe bestemmingsplannen minstens 3 procent van de ruimte worden gereserveerd voor buitenspelende kinderen. Bestaande speelgelegenheid mag niet, zonder gelijkwaardig alternatief, opgeofferd worden aan andere plannen. Aan dit recht moet stevig vastgehouden worden.

Nieuwbouwwijken
Nieuwbouwwijken moet volwaardige en leefbare wijken worden. Dat vereist een evenwichtige opbouw van woningaanbod, maar ook de aanwezigheid van voldoende algemene voorzieningen en goede verbindingen met de rest van de stad. Het bouwen in de Overhoeken (Enschotsebaan, Koningsoord, Spoorzone, De Akker en Heikant) moet afgestemd worden op de voorzieningen en infrastructuur van het huidige Berkel-Enschot.

In oude wijken: bouwen naar de maat en sfeer van de omgeving Via bestemmingsplannen moet geregeld worden dat in oude delen van de stad geen hoogbouw of grootschalige bouwsels wezensvreemd tussen de kleinschalige en sfeervolle bebouwing verschijnen.

Stationszone
Hier mogen, na de verplaatsing van de NS werkplaats, niet alleen kantoren, parkeergarages en luxe appartementen gebouwd worden. Deze plek is ook uitermate geschikt voor wonen door starters en senioren.

WOP's
De wijkontwikkelingsplannen mogen niet gebruikt worden voor modieuze en prestigieuze projecten waarover dan al zogenaamd jaren inspraak geweest is, die
22

moet concreet gebruikt worden voor echte wijkplannen, waar de bewoners zelf beter van worden.

Verdichting
Verdichting, om de buitengebieden te ontzien, kan ook doorschieten, wanneer elk plekje in de stad volgebouwd wordt, en waarmee groen, speelplekken en open ruimte verdwijnen. De grens daarvan is momenteel wel bereikt.

Verkeer en Vervoer
Verkeer en vervoer is de slagader van een grote stad. Dan is het van groot belang om dichtslibben en een infarct te voorkomen. De zogenaamde autonome groei van het autoverkeer k谩n niet oneindig doorgaan. We zullen andere keuzes moeten maken voor meer mens- en milieuvriendelijke vormen van vervoer: de bus, de trein en de fiets. Maar ook auto's moeten ruimte krijgen waar dat nodig is, en kunnen parkeren zonder hinder te veroorzaken. De Cityring en een open Heuvel is volgens de SP een slechte zaak, en een meerderheid van de Tilburgers is dat gelukkig met ons eens.

路 Een integraal circulatieplan voor de h茅le stad
路 Uitvoeren van bedrijfsvervoersplannen
路 Experimenten met transferia

路 Uitbreiden TOP-ticket, invoeren Nachtnet, TT-ticket en Euroticket
路 Geen Cityring, geen auto's over de Heuvel
路 Maak de Reeshof bereikbaar

路 Stop de verkeersdiscriminatie Reeshof, Berkel-Enschot en Udenhout
路 Harde aanpak scooteroverlast
Verkeerscirculatieplan
Er zou de gemeente eindelijk eens een begin gemaakt moeten worden met een integraal verkeerscirculatieplan voor de hele stad, met als uitgangspunten: een halt toeroepen aan de autonome groei van het autoverkeer, prioriteit voor het openbaar vervoer en de fiets en het streven naar een bereikbaar, groen en leefbaar centrum, meer overzichtelijkheid, veiligheid en zoveel mogelijk gescheiden verkeersstromen, parkeren in transferia aan de randen van het centrum of de stad en het benutten van bezorgdiensten.

Bedrijfsvervoerplannen
Voor de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft de gemeenteraad een SP- voorstel aangenomen, waarmee zij zich verplicht ervoor te zorgen dat bedrijven en kantoren die zich op nieuwe locaties vestigen, bedrijfsvervoerplannen maken. Op deze manier moet het personeel zoveel mogelijk gestimuleerd worden gebruik te maken van fiets en openbaar vervoer - waardoor het milieu, het wegennet en parkeervoorzieningen ontlast worden. Ondanks het aannemen van dit voorstel is daar tot op heden nog niets mee gedaan.

Transferia
Aan de rand van de stad moeten transferia komen waar mensen hun auto
23

parkeren en snel, makkelijk en betaalbaar met het OV (Openbaar Vervoer) of de fiets naar het centrum kunnen gaan. Dat vermindert het autogebruik, files, en het dure of ruimte opslurpende parkeervoorzieningen in de binnenstad. Ook moet het autodelen meer gestimuleerd worden.

Verkeersveiligheid
Buurtbewoners en belanghebbenden (onderwijzers, ouders) moeten betrokken worden bij het verbeteren van de verkeersveiligheid. Vrijliggende fietspaden moeten worden uitgebreid en opgeknapt. Automobilisten die roekeloos rijgedrag vertonen moet harder worden aangepakt. Er moeten meer 30 kilometerzones en woonerven komen. Met name de kruisingen op routes waar veel scholieren fietsen moeten veel veiliger worden door rekening te houden met deze bijzondere omstandigheid. Gebieden rondom scholen moeten veel effici毛nter en veiliger ingericht worden. Meer 茅茅nrichtingsverkeer en goede fiets- en voetpaden zorgen voor duidelijke en veilige situaties.

Parkeren
Bewoners en belanghebbenden moeten in de buurt van hun woning kunnen parkeren. Zij mogen echter geen last hebben van parkerend winkelpubliek of financieel onevenredig getroffen worden door regeling voor betaald parkeren. Parkeren in garages aan de rand en het inrichten van transferia moeten hier aan bijdragen. Het invoeren van betaald belanghebbend parkeren, waar de parkeerdruk komt van bedrijven, winkels en kantoren, is een oneerlijke oplossing: zij moeten hun eigen problemen oplossen.

Openbaar Vervoer
Een goed functionerend openbaar vervoer kan veel priv茅 en zakelijk gebruik van de auto voorkomen. Verbeteren van openbaar vervoer moet het bezoeken van de binnenstad per auto terugdringen. Daarvoor moeten tussen de wijken en het centrum bussen frequent en in hoog tempo over HOV-busbanen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) rijden. Ook de ziekenhuizen en scholen dienen beter ontsloten te worden. Het netwerk in de wijk moet fijnmazig zijn en voor ouderen optimale reismogelijkheden bieden en goede aansluiting bieden op het HOV-net. De bussen en haltes moeten bovendien goed toegankelijk zijn voor iedereen, dus ook ouderen en gehandicapten.

NS-Nachtnet
De SP ondersteund de mogelijke uitbreiding van het NS-Nachtnet naar Brabant.

TOP-en TT ticket
Door tariefacties kunnen mensen kennis maken met en wennen aan de voordelen van het openbaar vervoer. Dat is bewezen door het SP idee en voorstel van het TOP-ticket (voorheen de `Piekbus'): tienduizenden lieten de auto er voor staan. Die moet dus minstens gehandhaafd worden als het meest succesvolle stukje openbaar vervoer in Tilburg. Er moet serieus gekeken worden naar de uitbreiding ervan: naar andere dagen, naar bedrijventerreinen, in daluren. Om het openbaar vervoer in de gehele gemeente aantrekkelijker te maken moet het mogelijk worden om met het Topticket op alle dagen in de week te kunnen reizen. Tevens moet er vaart gemaakt worden met de invoering van het TT-ticket (TOP en Trein ticket). Dit goedkope kaartje moet geldig zijn in de trein tussen alle stations en in het stadsbusnetwerk van de Gemeente Tilburg.
24

In Tilburg moet je overal met twee strippen kunnen komen met de bus. Momenteel betalen mensen uit Berkel-Enschot, Udenhout en de Reeshof nog meer, dat moet afgeschaft worden.

Cityring en auto's over de Heuvel
De Heuvel ging dicht in 1997. Toen was de SP daarop tegen omdat er geen enkel integraal verkeers- en vervoersplan aan ten grondslag lag: het was een prestigeproject geworden. Vier jaar geleden moest de Heuvel volgens diverse partijen weer open, opnieuw zonder dat er een deugdelijk verkeerscirculatieplan was. Er is nu w茅l een verkeerscirculatieplan, echter trekt dit weer heel erg veel extra verkeer naar het centrum met als gevolg dat de hele (binnen)stad op den duur, met name in de spitsuren, muurvast komt te staan. Het college geeft daarmee de groei van het autoverkeer volkomen de ruimte, maar geeft zelf al aan dat in 2015 het verkeer opnieuw geen kant op kant. Wij willen een verkeersluw centrum, dat groener, rustige en veiliger is, en we hebben daarvoor ook een initiatiefvoorstel geschreven. Dat is onderwerp geweest van vijf (!) pogingen om daarover een referendum te organiseren, maar dat wilde de politiek niet. De SP vindt nog steeds dat de Heuvel n铆et open moet voor autoverkeer, en dat de eenrichtings-snelweg `Cityring' n铆et aangelegd moet worden.

Fietsvoorzieningen
Wij vinden dat de fiets in ere hersteld moet worden. Het moet mogelijk worden om de fiets gratis te kunnen plaatsen op plekken waar toezicht is. Een gestalde fiets is niet vervuilend, en `kort stallen' bij winkels en instelling moet mogelijk zijn.

Scooters
De SP staat voor scheiding van fiets- en scooterverkeer. Asociaal scootergedrag moet hard aangepakt worden. Te hard rijden, te veel lawaai veroorzaken, illegaal zonder helm rijden, rijden op fiets- en voetpaden moet na een waarschuwing leiden tot het verlies van de scooter.

Reeshof bereikbaar
Na een lang gevecht, van voornamelijk de SP, is het station van Tilburg Reeshof er gekomen. Maar ook hier valt nog veel te verbeteren. De aansluitingen van de stoptrein op het overige treinverkeer zijn zowel in Breda als Tilburg slecht. In overleg met de Nederlandse Spoorwegen moet gekeken worden naar betere aansluitingen richting 's-Hertogenbosch en de Randstad. Ook moet het aangenomen SP voorstel voor een Euroticket (voor een euro van de Reeshof naar het centraal station) uitgevoerd worden.

Ook met de auto moet de Reeshof goed te bereiken zijn. De planners van de Reeshof, de vijf of zes voorgaande colleges, zijn schuldig aan het opsluiten van een hele wijk. Uitbreiding van het wegennet om de Reeshof te ontsluiten is van belang.

Station Berkel-Enschot
Sinds een aantal jaar staat er een station in Berkel-Enschot gepland. Het is zaak om de aanleg van station Berkel-Enschot niet de zelfde lijdensweg af te laten leggen als Tilburg-Reeshof.


25

Vervoer gevaarlijke stoffen
Het vervoer van chloor mag niet langer door dichtbevolkte centra; de overheid moet met vervoerders regelen welke stoffen, welke routes, welke risico's wel en niet worden toegestaan; gemeentelijke rampenplannen moeten ook in dit opzicht concreet uitgewerkt, getest en geoefend worden.

Integratie
In Tilburg zorgen enkele wijken voor de opvang en integratie van de Tilburgers van allochtone afkomst. Normaal hebben die daar geen moeite mee. Maar wanneer er een onevenredig beroep op hen gedaan wordt, zoals bijv. in Noord, Groenewoud en Wandelbos, en hun protest daartegen wordt weggewuifd door de politiek, dan stokt de integratie en dan ontstaan er irritaties. Pappen en nathouden is geen optie meer: alleen concreet en actief beleid kan vaart brengen in het integratieproces. Taalonderwijs, tegengaan van radicalisering en een spreidingsbeleid zijn daar zonder twijfel onderdelen van.
路 Buitenlandse financiering moskees controleren
路 Radicalisering tegengaan

路 Taalonderwijs toegankelijk en verplicht
路 Beperkte rol zelforganisaties

路 Spreidingsbeleid in volkshuisvesting

路 Tegengaan witte en zwart scholen
Omgang met moskees
Het is niet direct mogelijk om de financiering van een moskee met buitenlands geld te verbieden. Iedereen heeft het recht zich te verenigen in een club of groep met de bedoeling om een godsdienst uit te oefenen. Waar de SP naar toe wil is een dialoog met de imams uit Tilburg en hen vragen om openheid van zaken te geven over hoe hun moskee is gefinancierd. Wanneer er met die financiering niets aan de hand is zullen de imams daar ook helemaal geen probleem mee hebben om openheid van zaken te geven. Financiering uit het buitenland (met name Saoudi-Arabi毛) moet goed in de gaten gehouden worden: importeren van radicalisme via het betalen van moskees moet voorkomen worden.

Radicalisering
De radicalisering van islamitische jongeren dient voorkomen te worden. Repressie (onderdrukking) van reeds radicaliserende jongeren is nodig, maar vooral de voedingsbodem dient te worden weggenomen, om radicalisering van grotere groepen tegen te gaan. De voedingsbodem bestaat voor een groot deel uit leerachterstanden, sociaal-emotionele achterstanden en permanente uitsluiting van jongeren. Allochtonen jongeren leven vaak tussen twee werelden. De verschillen tussen die werelden dienen verkleind en overbrugd te worden. Een goed voorbeeld hoe dat overbrugd kan worden is het Convenant voor Tilburgerschap. De kansen voor allochtonen jongeren moeten vergroot worden in onderwijs en arbeidsmarkt.


26

Taalonderwijs
Onderwijs in de Nederlandse taal en gewoonten wordt verplicht en wachtlijsten worden zo snel mogelijk weggewerkt.

Zelforganisaties
Allochtone zelforganisaties hebben een rol te spelen in de integratie. De gemeente moet er op toezien dat het belangrijkste deel van hun subsidie dan ook wordt besteedt aan het bevorderen van de integratie van hun leden in de Tilburgse samenleving.

Spreidingsbeleid
Om als allochtoon in Tilburg te kunnen integreren moet je wel tussen 谩lle Tilburgers leven. Gettovorming is een bedreiging voor de integratie en daarmee voor de multiculturele samenleving. Wijken als de Blaak en Zorgvliet moeten door sociale woningbouw toegankelijk zijn voor alle Tilburgers, ook voor allochtonen. Tilburg moet streven naar een evenwichtige spreidingen van autochtonen en allochtonen over de hele stad; dat betekent een streven naar een gelijk percentage allochtone bewoners in elke wijk.

Zwart en witte scholen
Er moet actief beleid gevoerd worden om zwarte en witte scholen uit te bannen. Enkel wachten tot de wijk differentieert is niet genoeg. De gemeente moet met name allochtone ouders actief voorlichten over de vrije schoolkeuze en autochtone ouders actief aanmoedigen hun kinderen in de eigen wijk naar school te brengen.

Bestuur
Sinds vorige verkiezingen is het gemeentebestuur `gedualiseerd', om het dichter bij de burger te brengen. Dat is grandioos mislukt. Nieuwe manieren van vergaderen en andere verhoudingen b铆nnen het stadhuis doen helemaal niets aan de vermeende kloof tussen burger en bestuur. Daartoe moeten burgers serieus genomen worden en moeten politici minder `typisch politici' worden.

路 Geen bijbanen burgemeesters en wethouders
路 Lagere salarissen politici en bestuurders
路 Geen snoepreisjes en kadootjes

路 Democratische dorps- en wijkraden

路 Serieus organiseren van inspraak en referenda
路 Ambtenaren de straat op

路 Geen sorry-democratie

路 Meer macht van college naar raad

Stadsbestuurders
Een burgemeester moet fulltime voor de stad beschikbaar zijn en alleen bijbanen vervullen die uit deze functie voortvloeien. Wethouderssalarissen en de vergoedingen voor raadsleden kunnen naar beneden. Wethouders in de
27

wachtgeldregeling moeten een sollicitatieplicht krijgen. Reisjes, excursies, vrijkaartjes en recepties op gemeenschapskosten zijn uit den boze voor zowel bestuurders als gemeenteraadsleden, tenzij dringend en zinvol voor de functie.

Dorps- en Wijkraden
Vaak weten mensen niet dat zij vertegenwoordigd worden door een wijkraad. Dorps en Wijkraden moeten daarom democratisch gekozen worden en in alle openheid opereren. Zij zouden ook meer budget en invloed op het beleid voor hun wijk moeten krijgen.

Inspraak
Inspraak is vaak slecht geregeld. Het bestuur van de stad moet een stuk democratischer worden. Over hete hangijzers en bovenstedelijke kwesties moet de bevolking ruim tevoren haar mening te kennen kunnen geven en daar moet dan serieus rekening mee gehouden worden. Met name moet de politiek zich openstellen voor alternatieven, bezwaren en correcties vanuit de bevolking. Tilburg moet haar eigen referendumverordening serieus nemen en niet zo bang zijn voor de stem van de burgers.

Ambtenaren de straat op
Veel van de Tilburgse ambtenaren zitten full-time op het stadhuis. Soms kennen zij daardoor de werkelijkheid niet helemaal. Dat moet veranderen: ambtenaren moeten vaker hun ivoren toren uit, de fiets pakken en gaan kijken en praten met hun doelgroepen.

Verantwoordelijkheid nemen
Bestuurders die grote fouten maken moeten opstappen, zo werkt dat nou eenmaal in de politiek. Althans, dat zou zo moeten zijn, want vaak blijkt `sorry' zeggen genoeg. De SP wil dat politici in alle openheid verantwoording afleggen over hun werk en als er grote fouten worden gemaakt dat dat ook consequenties heeft. We nemen geen genoegen met de sorry-democratie.

Macht terug naar de raad
Voor burgers staan raadsleden dichterbij dan wethouders. De raad moet als volksvertegenwoordiger en als hoogste orgaan van de stad dan ook de daarbij behorende macht hebben. Veel van de bevoegdheden die het college sinds de dualisering heeft gekregen moeten terug naar de gemeenteraad. De raad dient te beslissen over de uitvoeringsbegroting en de subsidies als voortvloeisel van haar kaderstellende rol.

Financi毛n
Het geld van de gemeente moet goed ge茂nd, beheerd en ingezet worden. Voor de SP betekent dat dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Bezuinigen op collectieve uitgaven en tegelijkertijd individuele lastenverlichting holt de mogelijkheden voor gemeentelijk beleid uit en doet afbreuk aan de solidariteit. De geldzaken van de gemeente moeten zo transparant mogelijk zijn en gemeentegeld mag
28

niet belegd worden in mens- of milieuonvriendelijke bedrijven of fondsen.


路 Invoeren baatbelasting voor bedrijven
路 De vervuiler betaald

路 Duurdere woningen betalen meer OZB

路 Gemeentelijke heffingen en belastingen worden gekoppeld aan de WOZ waarde

路 Verborgen geldpotjes van de gemeente moeten boven tafel komen en ingezet kunnen worden

路 Het inzicht in de begroting en de jaarrekening moet transparanter, voor raadsleden 茅n burgers

路 De raad moet inspraak krijgen bij de besteding van subsidies Baatbelasting in het centrum en voor bedrijven
De gemeente doet veel uitgaven ten behoeve van het centrum: kosten voor de inrichting van de Heuvelstraat, schoonmaken in het algemeen en van de Chinese keien in het bijzonder aankleding, straatmeubilair, parkeergelegenheid, enz.; een deel van deze kosten zouden middels baatbelasting verhaald kunnen op de bedrijven, kantoren en middenstand in het centrum die hiervan profiteren. Bedrijven moeten vaker via baatbelasting gaan meebetalen aan zaken, die speciaal voor hen geregeld worden.

De vervuiler betaalt
Er moet verandering komen in de kortingen die het bedrijfsleven krijgt op grootverbruik van energie en water. Het kan niet zo zijn dat de grootste vervuilers de goedkoopste energie krijgen.

Differentiatie gemeentelijke heffingen
Mensen in dure huizen moeten relatief hogere gemeentelijke belastingen gaan betalen dan mensen in gewone huizen. Daartoe wil de SP, dat de OZB zoveel mogelijk gedifferentieerd wordt. Gemeentelijke belastingen en heffingen moeten gekoppeld worden aan de WOZ waarde van de woning, zodat ook hier de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Overschotten Gemeente
De gemeenteraad moet meer te zeggen krijgen over de besteding van de jaarlijkse begrotingsoverschotten (net als over de begroting). De gemeente heeft vele potjes, waar vaak geld ligt te wachten terwijl ergens anders de noden hoog zijn. Het argument `dat is een ander potje' is niet voldoende; onder voorwaarden moet dit slapende geld ingezet kunnen worden voor uitgaven die we met zijn allen belangrijk genoeg vinden. Overschotten in het grondbedrijf moeten zo bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden voor verbetering van het openbaar vervoer.

Controle op de gemeentelijke financie毛n
Het jaarverslag en de begroting van de gemeente zou makkelijk inzichtelijk moeten zijn voor iedereen, raadsleden en burgers. Daarom zou het goed zijn deze ook op de website te kunnen raadplegen. Bovendien moet de begroting en het jaarverslag een volledig beeld geven van de financi毛n van de gemeente. Nu wordt er nog veel buiten de begroting en het jaarverslag gehouden, of niet direct inzichtelijk vermeld, waardoor democratische controle erg moeilijk, zo niet
29

onmogelijk is. De raad zou zich weer moeten uitspreken over waaraan de gemeente jaarlijks de miljoenen euro's subsidiegelden besteedt: die medezeggenschap is drie jaar geleden afgeschaft maar zou opnieuw ingevoerd moeten worden. Juist deze subsidies aan instellingen staan dicht bij de mensen en horen daarom ook in de gemeenteraad thuis, want d谩谩r zitten de volksvertegenwoordigers.

Beleggingen door de gemeente
Gemeentelijke overschotten, reserveringen en voorzieningen mogen alleen belegd worden in groene fondsen. Deze hebben vaak ook een hoger rendement als de gemiddelde `grijze' fondsen en voorkomen dat er ge茂nvesteerd wordt in bijvoorbeeld kinderarbeid of wapenhandel.

Cultuur
Kunst en cultuur zijn er voor en van iedereen. De SP zal er de komende jaren op aandringen dat hierop niet wordt bezuinigd. De prikkelende, zinvragende en zingevende functie van cultuur moet gewoon overeind blijven. Alle disciplines en gebieden waar Tilburgs kunstenaars en cultuurliefhebbers uit professionele en amateursectoren actief zijn moeten gestimuleerd en gefaciliteerd worden, en het bereik ervan moet zo breed mogelijk gemaakt wordt. Speciale aandacht is nodig voor educatie van kinderen en jeugd en voor het werven van nieuw publiek.
路 Hard werken aan nieuw publiek

路 Meer ruimte voor kunstenaars en kleine initiatieven
路 Veel meer aandacht voor amateurkunst

路 Investeren in mensen in plaats van in gebouwen Educatie en nieuw publiek
Het is zeer dringend om nieuw actief en passief kunstminnend publiek te werven en op te voeden, want culturele instellingen en voorstellingen en producties worden door steeds minder 茅n vergrijzender publiek bezocht. Met name de jeugd in onderwijs in alle geledingen, werkende jongeren en studenten, maar ook allochtonen en minder-cultuurbevlogen inwoners van Tilburg moeten via een kunstmarkt en uitkrant, gerichte acties, kennismakingsprogramma's, tariefacties enzovoorts, gaan kennismaken met kunst en cultuur. Daar moet veel meer op ingezet worden, door uitbreiding van het bureau Cist, maar ook door alle kunstmakers en culturele instellingen ervan te overtuigen en ervoor te faciliteren dat zij een belangrijk deel van hun energie en middelen investeren in het bereiken en vasthouden van nieuw publiek. Daarbij moet een eind gemaakt worden aan de ons-kent-ons-circuitjes en elitaire zelfvoldaanheid. De nieuwe instellingen die het gat gaan opvullen, dat ontstaan is door het faillissement van de Tilburgse Kunststichting, kunnen in dit opzicht de komende jaren zorgen voor een fundamentele koerswijziging.

Kunst en kunstenaars
het wordt tijd dat het gemeentelijk beleid op het gebied van de kunst en cultuur in mensen in plaats van in gebouwen gaat investeren. Kunstenaars moeten werk
30

hebben anders blijven de gebouwen tenslotte ook leeg staan. Voor het subsidiepotje voor incidentele kunstactiviteiten (IKA-gelden) moet veel meer geld ter beschikking komen, want juist daardoor worden steeds nieuwe en grensverleggende initiatieven en projecten mogelijk gemaakt. Door inzet van kunstenaars op het gebied van educatie, extra aandacht voor plaatselijke kunstenaars bij gemeentelijke opdrachten en door speciale Tilburgse projecten wordt bereikt, dat zij zich met hun vak nuttig maken en weinig beroep hoeven te doen op WIK en andere uitkeringen 茅n als kunstenaar kunnen blijven werken. Kleine kunstenaarsinitiatieven moeten blijvend en behoorlijk gesubsidieerd worden. Waar het opheffen van ID-banen een bedreiging voor hun voortbestaan betekent, moet de gemeente dit werk mogelijk maken, zoals kan via het SP-plan voor de werkgelegenheid. De WIK moet landelijk afgeschaft en hier door Sociale Zaken soepel gehanteerd worden. Er moet een goed beleid voor atelier- en muziekruimtes ontwikkeld worden. Daartoe moet actiever gelet op en gezocht worden naar vrijkomende ruimtes, en er moeten aanjaagbudgetten komen. 'Kleine' culturele coryfee毛n als het PET, Scryption, Paradox, Ruimte X, het Poppenmuseum, Argument, Muziekinstrumentenmakersmuseum, MBK, Stichting Anna, L'Aventura, diverse broedplaatsen, de Hall of Fame, het burgerinitiatief tot de oprichting van een Cantoraat, Raz enzovoorts, zijn smaakmakers en uitingen van typisch Tilburgse, kleinschalige, zelf uitgevonden kunstinitiatieven, en moeten gekoesterd worden.
Het beleid voor kunst- en cultuur mag strakker en zakelijker worden, door van gemeentewege bemiddelende instanties te faciliteren of stimuleren (zoals Carr茅, galerie毛n, Cist) maar het modieuze geflirt met marktwerking en ondernemende kunst moet maar gauw geschrapt worden. Een actieve uitwerking van de in 2005 aangenomen kunst- en cultuurnota moet voorkomen dat in 2009 weer een nieuwe nota met dezelfde beleidsvoornemens geproduceerd en aangenomen moet worden.

Amateurkunst
De amateurkunst levert zowel actief als passief de mensen voor de volgende generaties in kunst ge茂nteresseerden. Daarom dient de amateursector en de Stichting AmateurKunst (StAK) beter en breed georganiseerd, ondersteund en gefinancierd te worden. Aan het werk van Zaal 16, Paradox, opvolger(s) van het Duvelhok, amateurverenigingen voor muziek en toneel, de Muze en de Muziekschool mag veel meer belang gehecht worden: dat is pas kunsteducatie. Dat hoef je niet allemaal meer uit te vinden, dat moet je breed toegankelijk maken!

Concertzaal en Schouwburg
Met name de Concertzaal maar ook de Schouwburg moeten systematisch en energiek werken aan verbreding, verjonging en vernieuwing van hun publiek. Voor de concertzaal zal dit een langdurig en moeizaam proces zijn, omdat er in Tilburg niet genoeg publiek voor is, de zaal te groot is en het gebouw niet multifunctioneel werd opgezet. De SP heeft hier van tevoren voor gewaarschuwd, regelmatig aangedrongen op een adequaat ondernemingsplan, en betreurt het afschaffen van de functie van manager voor de muziekzaal en de tientjesconcerten. Extra subsidie die nodig is (en al is uitgegeven) om de concertzaal levensvatbaar te maken, mag niet ten koste gaan van ander cultuurbeleid. Als de concertzaal de komende jaren niet levensvatbaar gemaakt kan worden, moet gestreefd worden naar verkoop van de zaal.


31


---- --