E-hulp.nl opgericht

Stichting e-hulp.nl

Ruim 20% van de allochtone jongeren heeft professionele hulp nodig, minder dan 5% krijgt het
Bestaande hulpverlening faalt. Hulp via internet maakt zorg wel toegankelijk.

De toegankelijkheid van de hulpverlening schiet ernstig tekort. Dit speelt met name bij allochtone jongeren. Slechts 1 op de 4 allochtone jongeren die professionele hulp nodig heeft, krijgt dat ook. Jarenlange inspanningen om dit te verbeteren ten spijt. Belangrijkste oorzaak is de hoge drempel van de bestaande hulpverlening. Het net opgerichte kenniscentrum e-hulp.nl gaat dit te lijf met het stimuleren en ontwikkelen van hulp via internet. De ervaringen met online hulp tot nu toe zijn zeer hoopgevend. Het is anoniem, toegankelijk en maakt gebruik van een wijdverbreid medium.

Drempel om hulp te zoeken moet omlaag
Frank Schalken, initiatiefnemer van de chathulp van de Kindertelefoon en oprichter van e-hulp.nl: Veel mensen schamen zich voor de problemen die ze hebben. Daarbij sluiten reguliere vormen van hulp vaak totaal niet aan op de leefwereld van de mensen die de hulp het hardst nodig hebben. Een weg naar een instantie wordt dan pas afgelegd als het al helemaal uit de hand is gelopen. Het oplossen van de problemen duurt daardoor onnodig lang.

Bijna iedere Nederlander heeft toegang tot internet. Het is daarom zo opvallend dat dit nieuwe medium onderontwikkeld is op het terrein van zorg en welzijn. Schalken: Veel instellingen gaan niet verder dan het bieden van wat algemene informatie op hun website. Een gemiste kans. Juist voor de zorg en welzijn biedt internet ongekende mogelijkheden. Als je hulp nodig hebt, kan je direct via internet contact opnemen met een hulpverlener, zonder dat je eerst met bijvoorbeeld ouders of huisarts hoeft te praten. Omdat alles vanuit huis kan en omdat je elkaar niet hoeft te zien wordt de drempel om contact te leggen veel lager. Zo wordt je veel sneller geholpen en is er ook minder zorg nodig.

Via internet worden mensen opener over zichzelf
Sinds 1998 zijn er in Nederland een aantal initiatieven waarbij mensen met persoonlijke problemen via internet geholpen worden. Voorzitter Edith Mastenbroek van e-hulp.nl: Het blijkt dat de meeste van die initiatieven tot nu toe zeer succesvol zijn. Niettemin moeten wij veel missionariswerk verrichten om hulp via internet een vaste plek te geven binnen het zorgaanbod. Hulpverleners zijn vaak huiverig omdat ze denken dat het onveilig en onpersoonlijk is. Hoe kun je goede hulp bieden zonder iemand te zien, is een vaak gehoord bezwaar. Het tegendeel is echter waar. De ervaring laat zien dat doordat je elkaar niet ziet, mensen veel opener zijn over zichzelf, wat de hulpverlening ten goede komt.

Huidige online hulpverleners hebben vaak moeite de vele hulpvragen via internet te beantwoorden. Het aanbod is dan ook nog zeer beperkt en dat is opvallend omdat diverse vormen van online hulp in de praktijk minstens zo effectief blijken te zijn als traditionele vormen. Schalken: Online hulp kan daarnaast nog andere voordelen bieden. Het kan als opstap dienen naar de reguliere zorg, goedkoper zijn omdat er geen reistijd verloren gaat en wachttijden doen verkorten.

Mogelijkheden internet beter benutten
Omdat het implementeren van online hulp specifieke kennis vraagt die instellingen vaak niet hebben, is e-hulp.nl opgericht. Schalken, zelf werkzaam geweest binnen de geestelijk gezondheidszorg: E-hulp.nl ondersteunt instellingen om de mogelijkheden van internet beter te benutten en om op de juiste wijze met de beperkingen om te gaan. Met onderzoek, projectleiding, advies en training. We moeten met zijn allen zorgen dat bepaalde groepen in Nederland niet definitief buiten de boot vallen. Met hulp via internet kunnen mensen geholpen worden voordat het te laat is.

Meer informatie: www.e-hulp.nl
Opmerking voor de redactie: voor meer informatie, achtergrondverhalen en interviews kunt u contact opnemen met Frank Schalken, directeur en oprichter van e-hulp.nl, op 06-43541970.