Contactpersoon
Datum
6 december 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG 2005/3209/20341
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
Onderwerp
Wegwerkzaamheden 2006 en 2007 en belonitor en benuttingsproef
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de brief die ik in het AO over de V&W-begroting 2006 op
30 november 2005 heb toegezegd over de volgende twee onderwerpen:
wegwerkzaamheden 2006 en 2007.
de twee projecten ("de Belonitor" en "de Benuttingsproef") waarbij
onderzoek wordt gedaan naar het effect van "belonen" van gewenst gedrag.
Wegwerkzaamheden 2006 en 2007
Ik heb aangekondigd dat er extra werkzaamheden aan het hoofdwegennet
uitgevoerd worden in de jaren 2006 en 2007. Deze werkzaamheden zijn nodig
om het hoofdwegennet veilig te houden. Hiermee wordt voorkomen dat er
ongelukken ontstaan als gevolg van achterstallig onderhoud die op hun beurt
files kunnen veroorzaken.
Ook neem ik maatregelen om de doorstroming van het verkeer op de huidige
knelpunten te verbeteren. Dit is conform de afspraken die met de Kamer
gemaakt zijn over de onderhoudsimpuls, het ZSM programma en het regulier
MIT-programma.
Om de zaak in perspectief te plaatsen meld ik u dat momenteel slechts 5%
van de files wordt veroorzaakt door wegwerkzaamheden. Mijn inschatting is
dat deze files (veroorzaakt door wegwerkzaamheden) in 2006 ongeveer zullen
verdubbelen, vanwege de toename van het aantal wegwerkzaamheden. Dit komt
dan uit op extra toename van maximaal 6% van de files.
De overige 95% van de files is momenteel het gevolg van te grote
intensiteiten (met name in de spits), slecht weer en ongevallen.
Ik zet alles op alles om mijn ambities - of eigenlijk: onze ambities - op
onderhoudsgebied en capaciteitsuitbreiding (MIT en ZSM) waar te maken. En
dit kan ook omdat de overlast voor de weggebruiker beperkt zal zijn. De
aanpak om de hinder voor de weggebruiker te beperken zal ik hieronder
toelichten.
Mijn aanpak is gebaseerd op 4 sporen.
Het eerste spoor betreft een goede planning van de wegwerkzaamheden op
landelijk en regionaal niveau.
Ik bedoel hiermee het vermijden van verkeershinderende werkzaamheden in
dezelfde periode (tijdens de spits) op parallelle wegen. De omleidingroute
moet vrij berijdbaar zijn.
Ik ga dit ook afstemmen met de beheerders van het onderliggend wegennet en
met ProRail.
Ik zal de belangengroepen informeren over en horen over de voorgenomen
planning van wegwerkzaamheden.
Denk hierbij aan het rekening houden met grote evenementen.
Met het tweede spoor wil ik zoveel mogelijk verschillende werkzaamheden
tegelijkertijd uitvoeren om hiermee wegafsluitingen maximaal te benutten en
de hindertijd te beperken:
zoals het samenvoegen van asfaltonderhoud en aanleg van een tunnel op de
A28
hetzelfde geldt voor samenhang tussen A4/A10 en aanleg van Noord Zuidlijn
door Amsterdam; tijdens de bouw van de tunnel wordt een hoofdrijbaan van de
A10 uit het verkeer genomen gedurende ruim een week, waarin ook groot
onderhoud wordt gepleegd aan dat wegvak en wordt de klep van de
Schinkelbrug in de A10 vervangen.
Met het derde spoor voer ik zoveel mogelijk de projecten op een slimme
wijze uit zodat de verkeershinder beperkt wordt.
Rijkswaterstaat laat de aannemers de werkzaamheden uitvoeren, zoals we nu
ook al doen, door het werken in de nacht en/of werken in de verkeersluwe
uren
Ik vraag de markt om met innovatieve ideeën te komen om de werken zoveel
mogelijk hindervrij uit te voeren.
Het vierde spoor is communicatie.
Ik ga de weggebruiker door middel van een grote campagne informeren over
wat er op hem afkomt en per project geven we informatie over omleidingen en
alternatieven, ook via het OV.
Er komt een voor iedereen toegankelijke internetsite (www.Van A naar
Beter.nl) en er wordt aan gewerkt om ook de serviceproviders deze
informatie actief te laten verstrekken. Zo kan de weggebruiker voorbereid
op reis gaan.
De weggebruiker wordt ter plekke geïnformeerd over de wegwerkzaamheden door
middel van informatiepanelen/DRIPS.
Rijkswaterstaat zal intensief overleg gaan voeren met bedrijven,
medeoverheden, belangengroepen en aanbieders van openbaar vervoer.
In bijlage 1 staat een overzicht van de projecten die de meeste
verkeershinder in 2006 zullen veroorzaken. De planning zoals is
weergegeven, is op basis van de huidige inzichten. Zoals ik al heb
aangegeven in het overleg met uw Kamer kan dit nog aan verandering
onderhevig zijn.
Belonitor en Benuttingsproef
Hieronder ga ik in op de vragen die mij gesteld zijn over twee projecten
waarbij onderzoek wordt gedaan naar het effect van "belonen" van gewenst
gedrag. Over beide projecten ("de Belonitor" en "de Benuttingsproef") is in
de media enige commotie ontstaan. Gesuggereerd werd dat het mijn bedoeling
zou zijn het beproefde principe bij succes landelijk uit te rollen. In geen
van beide projecten is dat het geval. Ik wil u graag uitleggen waarom ik
het desondanks belangrijk vind aan dergelijke experimenten mee te werken.
Beide projecten maken deel uit van het innovatieprogramma "Wegen naar de
Toekomst", dat bijna 10 jaar geleden door Rijkswaterstaat is gestart. De
opdracht aan Wegen naar de Toekomst is om innovaties tot stand te brengen
die bijdragen aan een hoogwaardige mobiliteit in Nederland (veilig,
betrouwbaar, comfortabel, schoon en stil). In het innovatieprogramma werkt
Rijkswaterstaat samen met bedrijven en kennisinstituten aan concrete
projecten, die impulsen geven aan kansrijke ontwikkelingen. De portfolio
van Wegen naar de Toekomst omvat zowel projecten die gericht zijn op
innovaties die bruikbaar zijn in de directe uitvoeringspraktijk van
Rijkswaterstaat, als projecten waarbij de omgeving wordt geprikkeld om
innovaties tot stand te brengen die bijdragen aan het realiseren van onze
beleidsdoelen.
Voorbeelden van projecten van de eerste soort zijn bijvoorbeeld "de
tijdelijke brug", die het mogelijk maakt tijdens wegwerkzaamheden de weg te
blijven gebruiken. De hinder voor het verkeer wordt hierdoor zo veel
mogelijk beperkt. De eerste tijdelijke brug is deze zomer met succes
toegepast op de A20 bij Rotterdam. Een tweede voorbeeld is "dynamische
wegmarkering". Dynamische wegmarkering maakt het mogelijk de indeling van
de weg aan te passen aan het verkeersaanbod, waardoor een betere benutting
ontstaat. Dit principe is al op enkele plaatsen in Nederland toegepast aan
het begin van een spitsstrook. Het derde voorbeeld, dat op enkele plaatsen
wordt toegepast, "asfalt op de rol", een stil, geprefabriceerd, wegdek dat
twee keer zo snel kan worden aangebracht als een conventioneel wegdek. Ook
een methode die bij wegwerkzaamheden de hinder voor de weggebruiker sterk
beperkt.
De projecten die de aanleiding voor deze brief vormen horen tot de tweede
categorie: projecten waarbij Wegen naar de Toekomst een impuls geeft aan
het bedrijfsleven om innovaties te bevorderen, die bijdragen aan het
realiseren van de beleidsdoelen van Verkeer en Waterstaat. In de
praktijkproef "de Belonitor" zijn twee gedragingen beloond. Het zich houden
aan de maximumsnelheid en voldoende afstand bewaren tot de voorganger.
Beide gedragingen zijn van groot belang voor de verkeersveiligheid. Lease-
en verzekeringsmaatschappijen bezien met belangstelling de resultaten van
de praktijkproef. Dat belonen op termijn een rol kan spelen in beide
bedrijfstakken en dat daarmee de verkeersveiligheid verbetert is voor mij
duidelijk.
In de zogenaamde "benuttingsproef", die volgend jaar van start gaat op de
A12 tussen Zoetermeer en Den Haag, gaat het om het belonen van gedrag (het
vermijden van de ochtendspits) waardoor de benutting van de weg verbetert.
Over beide projecten zijn eerder door uw Kamer vragen gesteld. Voor
informatie over aard en achtergrond van de projecten, alsmede de
betreffende begrotingsartikelen, verwijs ik kortheidshalve naar de toen
gegeven antwoorden. (Referentie HKW/BDG/2004/7619 en RWS/SDG/
2005/2852/17630)
Ik sluit af met de constatering dat ik er aan hecht een klein deel van mijn
begroting te besteden aan innovatie. Innovatie vraagt om ruimte om te
experimenteren. Daarbij wil ik nadrukkelijk ook de bruikbaarheid van
onconventionele, soms op de lange termijn gerichte, aanpakken verkennen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat