Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ANWB-verkeersslachtofferlijn verwerkt 100.000 gesprekken

Hulplijn staat verkeersslachtoffers terzijde

Den Haag, 6 december 2005

Een aanrijding kan iemands leven van het ene op het andere moment totaal veranderen. Speciaal voor deze groep heeft de ANWB in 1985 de verkeersslachtofferlijn opgericht. De mensen achter deze lijn hebben de afgelopen 20 jaar bijna 100.000 gesprekken gevoerd met verkeersslachtoffers. Het aantal gesprekken per jaar is in 20 jaar niet veranderd. De aard van de gesprekken echter wel.

Verkeersslachtoffers waren in 1985 minder op de hoogte van de mogelijkheden om hun schade te verhalen. In 2005 weten verkeersslachtoffers meer over de mogelijkheden, maar hebben nog veel vragen over de duur en de wijze van schadeafwikkeling.. Niet meer: " Waar heb ik recht op?", maar "Waarom duurt het zolang en waarom hoor ik niets?"

De ANWB Verkeersslachtofferlijn is sinds dit jaar ook buiten kantooruren bereikbaar om tegemoet te komen aan spoedeisende vragen van verkeersslachtoffers. De medewerkers van de Verkeersslachtofferlijn hebben tijd en aandacht voor de persoonlijke en juridische situatie van het slachtoffer en zijn familieleden. Luisteren en uitleggen, dat is en blijft noodzakelijk.

De Verkeersslachtofferlijn is onderdeel van ANWB Rechtshulp. Deze afdeling beschikt over een team van juristen die kwesties kunnen behandelen en alle correspondentie met de tegenpartij voeren: deskundigen die slachtoffers eventueel ook thuis bezoeken. Het team wordt bijgestaan door een medisch adviseur en door experts van de technische afdeling van de ANWB.

De bond is daarnaast gesprekspartner van de overheid en in diverse overlegorganen die erop gericht zijn te komen tot een voor het slachtoffer transparantere en vlottere schaderegeling.

De Verkeersslachtofferlijn is 24 uur per dag bereikbaar op telefoonnummer (070) 314 77 66.

Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)