BedrijfsautoRAI

Mitsubishi Fuso voorspelt goede resultaten

(12/6/2005)
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) voorspelt een sterke mondiale verkoopstijging in het Japanse boekjaar 2005-2006. Tegelijkertijd gaat het integratietraject met DaimlerChrysler in een hogere versnelling.
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC) heeft op 28 november jl. zijn verwachtingen gepubliceerd voor de periode van 1 april 2005 tot en met 31 maart 2006.

MFTBC verwacht een wereldwijde verkoop van 185.000 voertuigen, een stijging van 3 % ten opzichte van de 179.500 eenheden het voorgaande jaar. In Japan stijgt de verkoop met 6 % tot 65.000 eenheden. De verkoopaantallen buiten Japan bereiken naar verwachting een nieuw record van120.000.

Harald Boelstler, President en CEO van MFTBC, zegt: âWe hebben de verkoop op de thuismarkt gestabiliseerd en wereldwijd groeien we. Het boekjaar 2005 zullen wij winstgevend afsluiten. Deze cijfers onderstrepen zowel het vertrouwen van onze klanten als het potentieel van het merk.â

Fase 2
In september 2005 heeft MFTBC de eerste fase van het vernieuwingsproces afgesloten met het indienen van de laatste terugroepactie, die onderdeel is van de campagne om rigoureus af te rekenen met vroegere kwaliteitsproblemen. Dit luidde tegelijkertijd de tweede fase van het vernieuwingsproces in; die van een verdere integratie met de divisie Bedrijfswagens van DaimlerChrysler.

Boelstler schetste de hoofdlijnen van Fase 2. Onderdeel daarvan is een grote operatie om bedrijfsonderdelen in Japan te integreren. Komend voorjaar gaat het R&D-centrum Fuso Engineering Corp. met ruim duizend werknemers op in Mitsubishi Fuso, evenals alle 26 dealerbedrijven.

Eind 2006 verhuist het hoofdkantoor van Shinagawa (Tokyo) naar Kawasaki. âWij creëren een platte en slagvaardige organisatie die onze klanten direct voordeel oplevertâ, aldus Boelstler.

Succesvolle integratie
De integratie met DaimlerChrysler (DC) levert wereldwijd synergievoordelen op. Zo levert een nieuw bedrijfsonderdeel, Fuso Financial Service, in samenwerking met DC Services, vanaf januari 2006 op maat gesneden oplossingen voor financiering en leasing.

De Sterling Truck Corporation â een onderdeel van DCâs Freightliner North America â introduceert in de zomer van 2006 een versie van de Mitsubishi Fuso Canter op de Noord-Amerikaanse markt.

DC Commercial Vehicles ontwikkelt momenteel een nieuwe generatie heavy-duty motoren waarin de technologische ontwikkelingen van alle truckunits worden gebundeld. In september 2005 heeft MFTBC in Stuttgart een Engineering Office geopend, waar technici uit Japan gestationeerd zijn voor gezamenlijke projecten van DC en MFTBC.

Sterk
âFuso vervult een duidelijke, strategische rol binnen DaimlerChryslerâ, stelt Andreas Renschler, lid van de raad van bestuur van DC en verantwoordelijk voor de bedrijfswagendivisie. âMitsubishi Fuso voegt drie belangrijke competenties toe: het heeft een sterke positie in Azië, een leidende positie in lichte bedrijfswagens en expertise op het gebied van hybridetechnologie voor lichte bedrijfswagens. De combinatie met de sterke punten van âs werelds grootste bedrijfswagenproducent creëert zeer veel meerwaarde voor de klanten van Mitsubishi Fuso, overal ter wereld.â

DaimlerChrysler AG bezit een belang van 85 % in MFTBC. De resterende aandelen zijn in handen van diverse bedrijven uit de Mitsubishi Group. Mitsubishi Fuso is een integraal onderdeel van de divisie Bedrijfswagens van DaimlerChrysler.

Veelbelovend debuut
De nieuwe Mitsubishi Fuso Canter heeft in onze markt een veelbelovend debuut beleeft. Zijn eerste grote publieke optreden tijdens de bedrijfswagenRAI is uitstekend ontvangen. De Nederlandse importeur, Mitsubishi Motor Sales Nederland, heeft dan ook hoge verwachtingen van de veelzijdige Canter, die bij zoân 40 verschillende Mitsubishi bedrijfswagen dealers verkrijgbaar is. De Nederlandse verkooporganisatie verwacht volgend jaar rond de 350 Canters af te leveren.

De Mitsubishi Fuso Canter is leverbaar vanaf ⬠19.795,-.