Mitsubishi Fuso voorspelt goede resultaten
(12/6/2005)
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) voorspelt een sterke
mondiale verkoopstijging in het Japanse boekjaar 2005-2006.
Tegelijkertijd gaat het integratietraject met DaimlerChrysler in een
hogere versnelling.
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC) heeft op 28 november
jl. zijn verwachtingen gepubliceerd voor de periode van 1 april 2005
tot en met 31 maart 2006.
MFTBC verwacht een wereldwijde verkoop van 185.000 voertuigen, een
stijging van 3 % ten opzichte van de 179.500 eenheden het voorgaande
jaar. In Japan stijgt de verkoop met 6 % tot 65.000 eenheden. De
verkoopaantallen buiten Japan bereiken naar verwachting een nieuw
record van120.000.
Harald Boelstler, President en CEO van MFTBC, zegt: âWe hebben de
verkoop op de thuismarkt gestabiliseerd en wereldwijd groeien we. Het
boekjaar 2005 zullen wij winstgevend afsluiten. Deze cijfers
onderstrepen zowel het vertrouwen van onze klanten als het potentieel
van het merk.â
Fase 2
In september 2005 heeft MFTBC de eerste fase van het
vernieuwingsproces afgesloten met het indienen van de laatste
terugroepactie, die onderdeel is van de campagne om rigoureus af te
rekenen met vroegere kwaliteitsproblemen. Dit luidde tegelijkertijd de
tweede fase van het vernieuwingsproces in; die van een verdere
integratie met de divisie Bedrijfswagens van DaimlerChrysler.
Boelstler schetste de hoofdlijnen van Fase 2. Onderdeel daarvan is een
grote operatie om bedrijfsonderdelen in Japan te integreren. Komend
voorjaar gaat het R&D-centrum Fuso Engineering Corp. met ruim duizend
werknemers op in Mitsubishi Fuso, evenals alle 26 dealerbedrijven.
Eind 2006 verhuist het hoofdkantoor van Shinagawa (Tokyo) naar
Kawasaki. âWij creëren een platte en slagvaardige organisatie die
onze klanten direct voordeel oplevertâ, aldus Boelstler.
Succesvolle integratie
De integratie met DaimlerChrysler (DC) levert wereldwijd
synergievoordelen op. Zo levert een nieuw bedrijfsonderdeel, Fuso
Financial Service, in samenwerking met DC Services, vanaf januari 2006
op maat gesneden oplossingen voor financiering en leasing.
De Sterling Truck Corporation â een onderdeel van DCâs Freightliner
North America â introduceert in de zomer van 2006 een versie van de
Mitsubishi Fuso Canter op de Noord-Amerikaanse markt.
DC Commercial Vehicles ontwikkelt momenteel een nieuwe generatie
heavy-duty motoren waarin de technologische ontwikkelingen van alle
truckunits worden gebundeld. In september 2005 heeft MFTBC in
Stuttgart een Engineering Office geopend, waar technici uit Japan
gestationeerd zijn voor gezamenlijke projecten van DC en MFTBC.
Sterk
âFuso vervult een duidelijke, strategische rol binnen
DaimlerChryslerâ, stelt Andreas Renschler, lid van de raad van bestuur
van DC en verantwoordelijk voor de bedrijfswagendivisie. âMitsubishi
Fuso voegt drie belangrijke competenties toe: het heeft een sterke
positie in Azië, een leidende positie in lichte bedrijfswagens en
expertise op het gebied van hybridetechnologie voor lichte
bedrijfswagens. De combinatie met de sterke punten van âs werelds
grootste bedrijfswagenproducent creëert zeer veel meerwaarde voor de
klanten van Mitsubishi Fuso, overal ter wereld.â
DaimlerChrysler AG bezit een belang van 85 % in MFTBC. De resterende
aandelen zijn in handen van diverse bedrijven uit de Mitsubishi Group.
Mitsubishi Fuso is een integraal onderdeel van de divisie
Bedrijfswagens van DaimlerChrysler.
Veelbelovend debuut
De nieuwe Mitsubishi Fuso Canter heeft in onze markt een veelbelovend
debuut beleeft. Zijn eerste grote publieke optreden tijdens de
bedrijfswagenRAI is uitstekend ontvangen. De Nederlandse importeur,
Mitsubishi Motor Sales Nederland, heeft dan ook hoge verwachtingen
van de veelzijdige Canter, die bij zoân 40 verschillende Mitsubishi
bedrijfswagen dealers verkrijgbaar is. De Nederlandse
verkooporganisatie verwacht volgend jaar rond de 350 Canters af te
leveren.
De Mitsubishi Fuso Canter is leverbaar vanaf ⬠19.795,-.
BedrijfsautoRAI