Blauw New Media


---

Opmars digitale camera stimuleert nieuwe manieren van fotos delen Rotterdam , 6 december 2005
De digitale fotocamera is in een paar jaar tijd gemeengoed geworden binnen de Nederlandse huishoudens: medio 2005 is inmiddels in meer dan de helft van alle huishoudens (54%) minimaal één digitale camera aanwezig. In een jaar tijd is het aantal gebruikers van een digitale camera toegenomen met 1,7 miljoen gebruikers tot 8,4 miljoen. Met name de sterk verbeterde prijs-kwaliteitverhouding van de cameras zorgt voor deze sterke stijging; zo bezit de helft van alle digitale fotografen inmiddels een camera met een resolutie van minimaal 4 MegaPixels, terwijl men gemiddeld 30 Euro minder heeft besteed aan het laatst gekochte toestel. Deze cijfers komen uit de Monitor Digitale Fotografie 2005, een periodiek onderzoek naar de markt voor digitale cameras van onderzoeksbureau Blauw Research.

Met de digitale camera wordt door de bezitters flink gefotografeerd; gemiddeld maakt een digitale camera bezitter 55 fotos per maand, en de helft van de bezitters neemt elke week wel één of meerdere fotos. Doorgaans worden deze fotos bewaard op de PC of op de PC bekeken. Het traditionele fotoalbum wordt meer en meer vervangen door nieuwe manieren van fotos met elkaar delen, zoals het e-mailen van fotos, het op de TV bekijken van fotos of het verspreiden van fotos via een online fotoalbum. Reeds 1 op de 3 gebruikers geeft aan (wel eens) gebruik te maken van een online fotoalbum.

Toch laat nog 6 op de 10 digitale fotografen in meer of mindere mate digitale fotos afdrukken door een afdrukservice. Het merendeel van deze groep gaat hiervoor de deur niet meer uit; van alle digitale afdrukkers heeft tweederde de laatste keer gebruik gemaakt van een online afdrukservice. Van alle afdrukservices (online en offline) zijn met name Kruidvat, Albert Heijn en Hema populair.

Opzet Monitor Digitale Fotografie 2005
Blauw Research beschrijft met dit onderzoek periodiek de markt voor digitale fotografie. In het rapport worden aanschaf, bezit en gebruik van digitale fotocameras beschreven. Daarnaast wordt ingegaan op hoe digitale fotografen omgaan met gemaakte fotos, inclusief gebruik en tevredenheid van verschillende afdrukservices. Het onderzoek is eind september tot en met begin oktober gehouden onder een groep van 697 mensen, waarvan 550 bezitters van een digitale fotocamera. Het veldwerk is uitgevoerd via Opinieland.nl en is gewogen op basis van leeftijd, geslacht en opleiding teneinde een representatief beeld te krijgen van de Nederlandse digitale camera-bezitter.

Oriëntatie, aanschaf, bezit & gebruik van digitale cameras wordt in kaart gebracht, zoals o.a.: aantal fotos dat men maakt, wat doet men met gemaakte fotos en in welke mate (opslaan, afdrukken, printen). Daarnaast wordt ingezoomd op afdrukgedrag: welke afdrukservices kent men? Wat is de tevredenheid met de verschillende afdrukservices en welke aspecten zijn daarbij het meest belangrijk?

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Frank Sibbel; +31 10 4000 917; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met circa 70 medewerkers en een omzet van 7 mln. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communications en Beleid in de publieke sector. « terug