BIJLAGE 1: Afsprakenlijst Bestuurlijk overleg MIT met Landsdeel Noord
| | | | |MIT TOT EN MET 2020 | | | | |1. |A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | | |In plaats van de planstudie voor de A7 Zuidelijke Ringweg | | |Groningen, fase 2 is een gebiedsgerichte verkenning (Verkenning | | |Alternatief Zuidelijke Ringweg) gestart naar de effecten van de | | |eerste fase van de Zuidelijke Ringweg en de getroffen | | |OV-maatregelen. Deze verkenning zal conform het MIT-spelregelkader| | |worden beoordeeld. In samenhang met verdere afspraken in het kader| | |van de netwerkanalyse Groningen - Assen wordt eind 2006 een | | |besluit genomen over het vervolgtraject. | | | | |2. |A31/Haak om Leeuwarden | | |In de brief die onlangs naar de provincie Friesland is gezonden | | |staat aangegeven dat er in het kader van de standpuntbepaling door| | |Verkeer en Waterstaat overleg gevoerd zal gaan worden met de | | |provincie over financiering, risicoverdeling en organisatie van | | |het project. | | | | |3. |N33 Assen - Zuidbroek | | |De motie Hofstra (Tweede Kamer, vergaderjaar 2004 - 2005, 29 800 | | |A, nr. 28) vraagt een uitvoerings- en financieringsplan voor een | | |verdubbeling van de N33 tot autoweg met 2x2 rijstroken en | | |ongelijkvloerse kruisingen. De regio heeft het uitvoerings- en | | |financieringsplan opgesteld. Er is tot nu toe in totaal E 117 | | |miljoen beschikbaar voor de verbetering van de N33. Rijk en regio | | |voeren aanvullend overleg gericht op een gezamenlijke beeld van | | |versoberde uitvoering en uiteindelijke financiering van de N33 | | |vóór 12 december 2005. | | | | |4. |A6/A7 Knooppunt Joure | | |Op basis van een gezamenlijk beeld ten aanzien van de problematiek| | |van het knooppunt Joure wordt door de partijen bezien wat de | | |oplossingsmogelijkheden zijn voor de korte, middellange en lange | | |termijn, mede in relatie tot de financiële mogelijkheden in de | | |betreffende termijnen. Vanuit het rijk is op dit moment een budget| | |van E 4 miljoen beschikbaar gesteld. Partijen proberen vóór 12 | | |december 2005 een gezamenlijk beeld over de problematiek en | | |oplossingsmogelijkheden te vormen. | | | | |5. |Vaarweg Lemmer - Delfzijl / spoorbrug Zuidhorn | | |Fase 1 van de vaarweg Lemmer - Delfzijl zal direct worden gevolgd | | |door fase 2. In deze fase heeft de spoorbrug Zuidhorn hoge | | |prioriteit in geval van onderuitputting en/of meevallers. | | | | | |OVERIGE AFSPRAKEN | | | | |6. |Netwerkanalyses | | |De resultaten van de netwerkanalyses in de stedelijke gebieden | | |Groningen - Assen en Leeuwarden zullen uiterlijk 1 augustus 2006 | | |beschikbaar zijn. Een aanpak voor een aanvullende netwerkanalyse | | |voor het Noorden voor de gebieden tussen de stedelijke knooppunten| | |en (inter-)nationale verbindingen zal na het gereedkomen van de | | |netwerkanalyses van Groningen - Assen en Leeuwarden opgepakt | | |worden. Het streven is deze voor 2007 gereed te hebben. Daarbij | | |zal aangesloten worden bij de landelijke update vanuit de Nota | | |Mobiliteit en de evaluatie van de verdeelsleutel voor de BDU. | | | | |7. |Decentralisatie rijkswegen N34 en N46 | | |Partijen hebben de bestuurlijke wil om de N34 en N46 over te | | |dragen aan de provincies. Het eindbeeld van de wegen in de | | |overdracht dient te voldoen aan de eisen van Duurzaam Veilig. De | | |inventarisaties zijn afgerond en de onderhandelingen zijn gestart.| | |Rijk en provincies sluiten uiterlijk februari 2006 een akkoord | | |over de overdracht. De komende tijd dient nog duidelijkheid te | | |komen over: | | |De te stellen eisen van Duurzaam Veilig; | | |De berekening van de afkoopsom voor eeuwig durend onderhoud, | | |uitgaande van de afkoopfactor van 22,22. | | | | |8. |Zeesluis Delfzijl | | |De regio kan in februari 2006 een reactie verwachten van het | | |ministerie van Verkeer en Waterstaat op de notitie "Problematiek | | |Zeesluis Delfzijl". | | | | |9. |Vaarweg Harlingen - Kornwerderzand (De Boontjes) | | |De problematiek van deze vaargeul hangt samen met de klassering | | |van de vaarweg Harlingen - Leeuwarden. Gegeven de vraag van de | | |regio en de mogelijkheden die het bedrijfsleven aangeeft wordt | | |door rijk en regio nader verkend of er voldoende speelruimte is om| | |de vaargeul Kornwerderzand - Harlingen meer geschikt te maken voor| | |CEMT klasse V scheepvaart. Wanneer hiermee ook milieudoelen | | |gediend kunnen worden, kan mogelijkerwijs ook op het Waddenfonds | | |een beroep worden gedaan. | | | | |10.|Brede Doeluitkering (BDU) | | |De BDU-verdeling voor de provincies in Noord-Nederland wordt | | |meegenomen in de herijking van de BDU. | | | | |11.|Concessietermijnen openbaar vervoer | | |De regio komt ten aanzien van de ontheffingsmogelijkheden met | | |voorstellen, waarover overleg zal plaatsvinden. De voorstellen | | |worden ook meegenomen in de evaluatie van de Wet Personenvervoer. | | | | |12.|Centrale as Dokkum - Drachten | | |De resultaten van de regionale Tracé/MER studie zullen begin 2006 | | |aan de minister van Verkeer en Waterstaat worden aangeboden. Voor | | |de beoordeling van de regionale Tracé/MER-studie gelden de | | |gebruikelijke regels uit het MIT-spelregelkader. | | | | |13.|Strategie Bereikbaarheid Leeuwarden | | |De Strategie Bereikbaarheid Leeuwarden wordt ingebracht in de | | |netwerkanalyse voor Leeuwarden. |BIJLAGE 2: Afsprakenlijst Bestuurlijk overleg MIT met Landsdeel Oost
| | | | |MIT TOT EN MET 2020 | | | | |1. |N35 Zwolle - Almelo | | |Verkeer en Waterstaat zal in overleg met de regio nagaan welke | | |(eenvoudige) benuttingmaatregelen mogelijk en wenselijk zijn om de| | |ergste doorstromingsknelpunten te kunnen verlichten; | | |Verder zal worden nagegaan welke eventuele (nog op te stellen) | | |maatregelen in aanmerking kunnen komen voor gedeeltelijke | | |financiering vanuit het budget verkeersveiligheid op N-wegen; | | |In het kader van de Uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit zal | | |in 2007 een tweejaarlijkse actualisatie van de knelpunten van het | | |hoofdwegennet plaats vinden (inclusief niet-autosnelwegen die | | |onderdeel zijn van het hoofdwegennet). Na deze actualisatie zal | | |bekeken worden of er op de N35 sprake is van een knelpunt op grond| | |van de Nota Mobiliteit; | | |De regio neemt het initiatief om de situatie aangaande het | | |tracébesluit in beeld te brengen. Hierbij worden de resultaten van| | |de Netwerkanalyses Noord-Overijssel en Twente betrokken en - voor | | |wat betreft het gedeelte Zwolle - Wijthmen - de gebiedsgerichte | | |verkenning. Na de actualisatie van de Nota Mobiliteit zullen | | |concrete afspraken worden gemaakt, waarbij de mogelijkheid van | | |cofinanciering door de regio zal worden betrokken. | | | | |2. |Nijmegen 2e stadsbrug | | |Herbevestiging van de afspraken uit de brief van de minister van | | |september 2005 aan de provincie Gelderland en het KAN, waarin over| | |zowel de maximumbijdrage van het rijk (maximaal E 70 miljoen), de | | |bijdrage van de regio als het moment van realisatie (2011) | | |afspraken zijn gemaakt. Binnen het gestelde maximum zal de | | |rijksbijdrage nader worden bepaald, afhankelijk van de nog vast te| | |stellen omvang van de subsidiabele kosten en mede op basis van de | | |afgesproken second opinion. Naar verwachting kunnen begin 2006 | | |nadere afspraken worden gemaakt; | | |In de tekst van het MIT zal onder het kopje "verantwoordelijk" het| | |Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) toegevoegd worden als trekker. De | | |rijksbijdrage wordt aan het KAN verleend. | | | | |3. |A1 Barneveld - Deventer en A1 Deventer - Hengelo | | |In het kader van de Uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit zal | | |een tweejaarlijkse actualisatie van de knelpunten van het | | |hoofdwegennet plaats vinden. Na deze actualisatie zal bekeken | | |worden of er op de A1 tussen Hoevelaken en de Duitse grens sprake | | |is van een knelpunt op grond van de Nota Mobiliteit. Indien dit | | |het geval is zal binnen de kaders van de nieuwe Tracéwet bekeken | | |worden hoe de MIT-procedure zal worden voortgezet voor deze twee | | |projecten. Tot die tijd blijven ze in het MIT staan als planstudie| | |categorie 3; | | |Bovenstaande afspraken vervangen de afspraak die is gemaakt in het| | |bestuurlijk overleg over het MIT in 2004 (zie bijlage 2 bij brief | | |met kenmerk DGP/WV/U04.03631); | | |Aandachtspunt bij de actualisatie is dat de regio van mening is | | |dat bij de gehanteerde methodiek voor het bepalen van de | | |knelpuntenkaart van de Nota Mobiliteit de problematiek op de A1 | | |onderbelicht blijft. Afgesproken is dat wordt bezien of de | | |methodiek aanpassing behoeft. | | | | |4. |N18 Varsseveld - Enschede | | |Conform de afspraken uit het bestuurlijk overleg MIT in 2004 | | |hebben nu alle regionale partijen helderheid gegeven over hun | | |financiële bijdrage aan het project, zodat verder kan worden | | |gesproken over de mogelijkheden van eventuele aanvullende | | |financiële afspraken voor de periode na 2010. Het totaal van de | | |regionale bijdragen is nu E 117 miljoen (bestaande uit E 85 | | |miljoen van Gelderland, E 15 miljoen van Overijssel, E 15 miljoen | | |van de Regio Twente en E 2 miljoen van de gemeente Eibergen); | | |Geconstateerd wordt dat op basis van eerste globale ramingen het | | |volgende scenario denkbaar is: een toekomstvaste en duurzaam | | |veilige stroomweg op het traject Enschede - Groenlo (2x1 | | |rijstroken) voor E 240 miljoen. De regio merkt op dat daarmee nog | | |geen ombouw van het gedeelte Varsseveld - Groenlo kan | | |plaatsvinden. De uiteindelijke keuze zal in het kader van de nu | | |lopende Tracé/MER-procedure plaats vinden; | | |De minister zegt toe het redelijk te vinden om de ontbrekende | | |middelen voor het project van E 240 miljoen aan te vullen vanuit | | |het rijk. Concreet betekent dit dat het rijk aanvullend E 73 | | |miljoen beschikbaar zal stellen (naast de reeds eerder toegezegde | | |E 50 miljoen). | | | | |5. |Twentekanalen | | |In het verleden is vertraging opgetreden bij de verbeteringswerken| | |aan het Twentekanaal tussen Delden en Hengelo onder andere door de| | |aanwezigheid van munitie uit de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor zijn| | |verbeteringsmogelijkheden in het MIT naar achteren geschoven; | | |Aangezien dit project goed past binnen het rijksbeleid zal | | |nagegaan worden in hoeverre het project in aanmerking kan komen | | |voor eventuele versnelling. Hiervoor zullen Verkeer en Waterstaat | | |en de regio met een onderbouwd (uitvoerings-)plan komen. De | | |minister stelt als voorwaarde dat de vervoer- en verladersector | | |meer vervoer via dit deel van het Twentekanaal zal laten plaats | | |vinden; | | |Onderuitputting in het MIT kan dienen als mogelijke | | |financieringsbron voor deze versnelling. | | | | |6. |Doortrekking A15 en relatie met A12 | | |De afspraken zoals opgenomen in de brief van 12 september 2005 van| | |de minister aangaande de doortrekking van de A15 | | |(DGP/WV/U05.01683) zijn herbevestigd. Hierin wordt aangegeven dat | | |de start van de realisatie van de doortrekking van de A15 in 2018 | | |zal kunnen plaatsvinden door Verkeer en Waterstaat. Hiervoor wordt| | |door de regio in samenwerking met Rijkswaterstaat een | | |financieringsplan voorbereid. Na aanvulling van de | | |quick-netwerkscan A12/A15 met het afgesproken financieringsplan | | |(inclusief mogelijke opties voor versnelling) en afspraken | | |daarover, zal in overleg worden bepaald wanneer en hoe de | | |planstudie en de procedure van de Tracéwet wordt gestart. De | | |verwachting is dat het financieringsplan in het voorjaar 2006 zal | | |zijn afgerond, zodat vervolgens de planstudie in 2006 kan starten;| | | | | |Omdat uit de quick-netwerkscan is gebleken dat de doortrekking van| | |de A15 een oplossing kan bieden voor de problematiek op de A12 én | | |de regionale problematiek op het onderliggende wegennet gaat | | |Verkeer en Waterstaat uit van een financiële bijdrage vanuit de | | |regio. Verkeer en Waterstaat stelt in 2018 zijn aandeel ter | | |beschikking; | | |De provincie Gelderland gaat er vanuit dat de regio bijdraagt in | | |de bekostiging van een eventuele versnelling; | | |Afgesproken wordt dat zicht gegeven moet worden op de | | |mogelijkheden van financiering voor het project in 2018 op basis | | |van beprijzing, PPS e.d. naast eventuele bijdragen van overheden | | |(rijk en regio). Onderdeel van het financieringsplan kan zijn een | | |plan voor voorfinanciering door de regio ten behoeve van eerdere | | |realisatie; | | |Beprijzen is in de ogen van de regio een optie om versnelling van | | |het project te financieren. Het project zal daarom ook worden | | |opgenomen in de landelijke lijst van potentiële | | |tol/versnellingsprojecten; | | |De minister van Verkeer en Waterstaat ziet geen reden na de start | | |van de planstudie naar de doortrekking van de A15 de lopende | | |planstudie A12 Ede - Duitse grens voort te zetten. In de | | |planstudie naar de doortrekking van de A15 zal het traject op de | | |A12 ten oosten van de aansluiting van de door te trekken A15 op de| | |A12 (Duiven Oudijk) worden meegenomen; | | |Daarnaast is een ZSM-achtige aanpak voor het A12 traject Ede - | | |Grijsoord nodig. Nagegaan zal worden hoe dit het beste procedureel| | |kan worden opgepakt; | | |Op grond van de knelpuntenkaart in de Nota Mobiliteit is in het | | |MIT een verkenning Ede - Arnhem aangekondigd. Deze verkenning is | | |feitelijk al uitgevoerd met de verkenning/ quick-netwerkscan | | |doortrekking A15 en wordt dan ook uit het MIT geschrapt. | | | | |7. |Knoop Rail Arnhem Oostzijde | | |De spoorsector heeft in het kader van het Herstelplan tweede fase | | |een lijst prioritaire projecten opgesteld die binnen de | | |beschikbare middelen tot 2012 passen. Het project Knoop Rail | | |Arnhem Oostzijde staat niet op die lijst. De spoorsector heeft | | |echter nog meer knelpunten geïdentificeerd. De vrije kruising aan | | |de oostkant van Arnhem is één van de projecten die in het | | |herstelplan worden genoemd en die voor realisatie na 2012 in | | |aanmerking komen. | | | | |8. |Traject Oost | | |De minister van Verkeer en Waterstaat heeft kennis genomen van de | | |initiatieven van de regio. De minister staat op het standpunt dat | | |er geen sprake is van nut en noodzaak van verdere maatregelen dan | | |nu opgenomen in het MIT voor het traject Utrecht - Arnhem; | | |Het landsdeel Oost vraagt of de spooraanpassingen voor het traject| | |Utrecht - Driebergen/Zeist die reeds in het MIT staan toekomstvast| | |worden uitgevoerd, zodat op termijn een snelheid van 160 - 200 | | |km/uur kan worden bepaald. Verkeer en Waterstaat zoekt dit uit. | | | | |9. |N50 Ramspol - Ens | | |Herbevestiging van de afspraak om te komen tot realisatie van een | | |toekomstvaste oplossing. Daarnaast wordt afgesproken om begin 2006| | |te komen tot een bestuurlijk overleg over de uitkomsten van de | | |studie naar de voor- en nadelen van de verschillende brughoogten, | | |die op verzoek van de Tweede Kamer wordt uitgevoerd bij het | | |ontwerp tracébesluit. | | | | |10.|N50 Hattemerbroek - Kampen | | |Herbevestiging van de afspraak tot uitvoering van | | |verkeersveiligheidsmaatregelen op korte termijn (verkeersborden, | | |aanbrengen van een hoorbare ribbelstrook in het midden van de weg,| | |verlichting en verlagen maximumsnelheid van 100 naar 80 km/uur). | | |Herbevestiging van de afspraak om alle inspanning erop te richten | | |zo spoedig mogelijk (eind 2006) structurele maatregelen ter | | |verbetering van de verkeersveiligheid gerealiseerd te hebben | | |(aanleg van een derde rijstrook, afwisselend links en rechts; | | |aanleg van een fysieke scheiding tussen de rijbanen gecombineerd | | |met een beperkte verbreding en verharding van de berm; markering | | |conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig). De werkzaamheden | | |worden uitgevoerd in combinatie met het groot onderhoud. De | | |overige kosten zullen gedekt worden uit het nieuwe budget voor | | |verkeersveiligheid op N-wegen; | | |Voor de langere termijn geldt dat in het kader van de | | |Uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit een tweejaarlijkse | | |actualisatie van de knelpunten van het hoofdwegennet plaats zal | | |vinden. Ook de niet-autosnelwegen die onderdeel zijn van het | | |hoofdwegennet zullen in de actualisatie worden betrokken. Na deze | | |actualisatie zal bekeken worden of er op de N50 sprake is van een | | |bereikbaarheidsknelpunt op grond van de Nota Mobiliteit. | | | | | |OVERIGE AFSPRAKEN | | | | |11.|Netwerkanalyses | | |Afgesproken wordt dat de netwerkanalyse van Zwolle e.o. | | |(Noord-Overijssel) opgenomen zal worden in het rijtje uit te | | |voeren netwerkanalyses in de Uitvoeringsagenda van de Nota | | |Mobiliteit (met Leeuwarden en Zwolle nu totaal tien stedelijke | | |netwerkanalyses). Belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de | | |(multimodale) toegang tot de economische centra het centrale thema| | |is; | | |Overijssel en Gelderland maken ook netwerkanalyses en geven aan | | |deze bij de afwegingen rond het MIT 2007 te willen betrekken; | | |De netwerkanalyses dienen 1 augustus 2006 gereed te zijn, waarbij | | |bestuurlijke accordering zo spoedig mogelijk daarna dient plaats | | |te vinden. | | | | |12.|Anders Betalen voor Mobiliteit | | |Bij het financieringsplan voor de doortrekking A15 worden de | | |mogelijkheden van beprijzen (tol/versnellingsprijs op de | | |doorgetrokken A15 in relatie met bestaande infrastructuur in de | | |omgeving) en de condities waaronder dat kan plaatsvinden | | |meegenomen (zie ook afspraak 6). | | | | |13.|Spoordoorsnijdingen | | |De minister van Verkeer en Waterstaat wil steden helpen door hen | | |financieel tegemoet te komen in het oplossen van prioritaire | | |knelpunten. De minister heeft toegezegd voor de spoordoorsnijding | | |in Ede E 40 miljoen te zullen reserveren. Eind 2005 zal de | | |minister haar definitieve criteria voor invulling van het budget | | |voor spoordoorsnijdingen bekend maken. Vervolgens hebben de | | |gemeenten de tijd om hun plannen in te dienen. Nadat deze zijn | | |uitgewerkt en beoordeeld op het gewenste effect, zullen ze | | |onderling vergeleken en gescoord worden om te bepalen welke | | |plannen voor een bijdrage in aanmerking komen. Eind 2006 zal de | | |minister haar besluit naar de gemeenten kenbaar maken. | | | | |14.|Dienstregeling NS 2007 | | |De regio brengt aan de minister de zorg over, over de ontwerp | | |dienstregeling 2007 en wijst de minister op haar | | |verantwoordelijkheid in deze. |BIJLAGE 3: Afsprakenlijst Bestuurlijk overleg MIT met Landsdeel West
UTRECHT
| | | | |MIT TOT EN MET 2020 | | | | |1. |Traject Oost, stations | | |Afspraken over Driebergen Zeist: | | |Geconstateerd wordt dat de verkenning een variant heeft opgeleverd| | |waarover overeenstemming is (maaiveldvariant). De kosten van die | | |variant zijn zoals het er nu naar uitziet circa E 120 miljoen | | |(raming ProRail). De regio geeft aan uit te gaan van E 135 miljoen| | |voor de minimale inpassing in de landschappelijke en | | |cultuurhistorische omgeving van de Stichtse Lustwarande. Voor een | | |toekomstvaste en duurzame oplossing geeft de regio aan dat er nog | | |een extra kwaliteitsimpuls nodig is van E 15 miljoen, die de regio| | |zelf wil financieren; | | |In de begroting was een bedrag voorzien van circa E 100 miljoen. | | |Hoewel het een en ander nog dient te worden beoordeeld, lijkt de | | |maaiveldvariant een goede oplossing, te bekostigen uit het | | |gereserveerde budget voor Traject Oost. Een verzoek van ProRail | | |tot opdrachtverlening voor een planstudie wordt zeer binnenkort | | |verwacht. | | |Afspraken over Bunnik: | | |Afgesproken wordt dat - na nader inzicht in de varianten (relatie | | |met A12 Salto) inclusief kosten (kostenindicatie van ProRail: E 25| | |miljoen) - verdere besluitvorming kan plaatsvinden, bijvoorbeeld | | |over een opdracht tot planstudie voor ProRail. | | |Afspraken over Maarsbergen: | | |Voor de desbetreffende overweg heeft ProRail een kostenindicatie | | |gemaakt van E 25 miljoen (maaiveld); | | |Geconstateerd kan worden dat de regio kiest voor een | | |maaiveldvariant (raming E 17 miljoen) als de uitvoering in | | |samenhang met de verbetering van de afrit van de A12 kan worden | | |gerealiseerd. Er lijkt daarmee een goede opening te worden geboden| | |voor verdere besluitvorming; | | |In een planstudie van ProRail moet dat uiteraard bevestigd worden.| | |Daartoe zal aan ProRail een opdracht worden verleend voor een | | |nadere studie naar de oplossing van Maarsbergen; | | |De start van de uitvoering van het ZSM-project naar verbreding van| | |de A12 is afhankelijk van het luchtdossier (staat nu gepland in | | |2007, realisatie 2010); | | |Afgesproken wordt deze drie projecten als één pakket te benaderen | | |waarbij uitgegaan wordt van de meest recente ramingen van ProRail | | |(Driebergen Zeist: E 120 miljoen; Bunnik: E 25 miljoen en | | |Maarsbergen: E 25 miljoen). Het totale beschikbare budget voor | | |Traject Oost wordt hiermee niet verhoogd. Ten behoeve van een | | |duurzame oplossing voor de ontwikkeling van Driebergen Zeist is de| | |regio bereid om maximaal E 15 miljoen beschikbaar te stellen, | | |bovenop de hierboven genoemde E 170 miljoen; | | |Bovendien zal met ProRail gekeken worden of de drie projecten in | | |een keer in de markt kunnen worden gezet en wat voor het | | |beschikbare budget kan worden gerealiseerd. | | | | |2. |Traject Oost, spoor | | |De minister heeft kennis genomen van de initiatieven van de regio.| | |De minister staat op het standpunt dat er vooralsnog geen sprake | | |is van nut en noodzaak van verdere maatregelen dan nu opgenomen in| | |het MIT voor het traject Utrecht - Arnhem; | | |Afgesproken wordt dat door Verkeer en Waterstaat zal worden | | |nagegaan of en in hoeverre (met bijvoorbeeld benuttingmaatregelen | | |en/of aanpassingen van overwegen) een optimalisatieslag (zoals een| | |verhoging van de snelheid op onderdelen van het tracé) mogelijk is| | |voor Traject Oost. | | | | |3. |Verkenning ring Utrecht en netwerkanalyse | | |Op basis van de resultaten van de MIT-verkenning ring Utrecht, die| | |gekoppeld is aan de netwerkanalyse, zal duidelijkheid gegeven | | |worden welke projecten opgenomen dienen te worden als planstudie | | |in het MIT; | | |In 2006 zullen op basis van de resultaten van de verkenning in | | |samenhang met het totale Noordvleugelprogramma nadere afspraken | | |worden gemaakt. Op dat moment wordt nagegaan welke onderdelen | | |meegenomen moeten worden in de besluitvorming, die op basis van | | |alle netwerkanalyses zal worden genomen; | | |De concrete invulling is overigens van diverse factoren | | |afhankelijk, zoals de uiteindelijke invoering van prijsbeleid. | | | | |4. |Randstadspoor | | |Vanuit de vervoerconcessie moet het aanbod van de NS gericht zijn | | |op groei. De NS moet jaarlijks aantonen dat haar aanbod voldoet | | |aan de vraag; | | |In de vervoerconcessie is een verplichting opgenomen dat de NS | | |overleg voert met de decentrale overheden. Afgesproken is dat | | |wanneer het overleg met de NS hierover niet naar wens verloopt, | | |dit bij de minister van Verkeer en Waterstaat gemeld kan worden; | | |Verkeer en Waterstaat zal nagaan of de keervoorziening bij | | |Breukelen te realiseren is voor december 2008. De regio dient zelf| | |zorg te dragen voor de planologische inpassing. | | | | | |OVERIGE AFSPRAKEN | | | | |5. |Netwerkanalyses | | |Zie afspraken hierboven over Verkenning ring Utrecht. | | | | |6. |Anders Betalen voor Mobiliteit | | |Herbevestiging van het feit dat het rijk kiest voor het eindbeeld,| | |zoals is verwoord in de Nota Mobiliteit; | | |De regio Utrecht is bereid om onder voorwaarden (geen negatieve | | |gevolgen voor het onderliggend wegennet en de concurrentiepositie | | |van de regio; de opbrengsten komen beschikbaar voor investeringen | | |ter verbetering van de bereikbaarheid en er komt compensatie voor | | |het provinciale belastinggebied), stappen te zetten op weg naar de| | |kilometerprijs; | | |Het rijk neemt het aanbod aan om samen met de publieke en private | | |partners in de regio Utrecht voortvarend stappen te zetten op weg | | |naar de kilometerprijs. De minister van Verkeer en Waterstaat | | |heeft de regionale voorwaarden voor kennisgeving aangenomen; | | |Afgesproken wordt dat de regio samen met het rijk onderzoekt of de| | |versnellingsprijs bijdraagt aan de verbetering van de knelpunten | | |in het Utrechtse en zo mogelijk hoe. Dit als onderdeel van de | | |uitkomsten van de verkenning van de ring Utrecht; | | |Over de uitkomst hiervan worden in het bestuurlijk overleg MIT van| | |2006 afspraken gemaakt voor het MIT 2007. | | | | |7. |Spoordoorsnijdingen | | |De minister van Verkeer en Waterstaat wil steden helpen door hen | | |financieel tegemoet te komen in het oplossen van prioritaire | | |knelpunten als gevolg van spoordoorsnijdingen. Eind 2005 zal de | | |minister haar definitieve criteria bekend maken. Vervolgens hebben| | |de gemeenten de tijd om hun plannen in te dienen. Nadat deze zijn | | |uitgewerkt en beoordeeld op het gewenste effect, zullen ze | | |onderling vergeleken en gescoord worden om te bepalen welke | | |plannen voor een bijdrage in aanmerking komen. Eind 2006 zal de | | |minister haar besluit naar de gemeenten kenbaar maken. |NOORD-HOLLAND EN FLEVOLAND
| | | | |MIT TOT EN MET 2020 | | | | |1. |Zuidtangent (Oost/West) | | |Afspraak om zo snel mogelijk na de uitspraak van de rechter in het| | |kader van de beroepsprocedure tussen ROA/provincie Noord-Holland | | |en Verkeer en Waterstaat, in gezamenlijkheid tussen rijk en regio | | |te komen tot concrete afspraken over het verdere traject en de te | | |volgen procedures. | | | | |2. |N201 | | |Afspraak om de bijdrage van E 140 miljoen te indexeren vanaf 2001.| | |De lening vanuit Mediapark Hilversum, die in 2004 is omgezet in | | |een bijdrage voor de N201 van E 25 miljoen, wordt geïndexeerd | | |vanaf het moment van die omzetting. Na de correcte indexering komt| | |de totale rijksbijdrage uit op E 176 miljoen (prijspeil 2005) in | | |plaats van de in het MIT opgenomen E166 miljoen; | | |Toezegging van de provincie Noord-Holland om de definitieve | | |beschikkingsaanvraag medio eerste kwartaal van 2006 formeel bij | | |Verkeer en Waterstaat in te dienen. | | | | |3. |Omlegging Badhoevedorp / A4/A9 Knooppunt Badhoevedorp | | |Herbevestiging van de afspraken zoals vastgelegd in de | | |bestuursovereenkomst "Omlegging A9 Badhoevedorp" tussen regio en | | |rijk, ondertekend op 31 oktober 2005. | | | | |4. |Vaart in de Zaan | | |Afspraak om in de eerste helft van 2006 na vaststelling van de | | |resultaten van de planstudie concrete afspraken te maken over | | |uitwerking en uitvoering van het project. | | | | |5. |A4 De Hoek - Prins Clausplein / Parallelstructuur Haarlemmermeer | | |Afspraak om de trajectstudie A4 te knippen in de delen Den Haag - | | |Leiden en Leiden - De Hoek, waarbij voor het deel Den Haag - | | |Leiden door het rijk een verkorte procedure wordt opgestart op | | |basis van de nieuwe Tracéwet resulterend in een ontwerp | | |tracébesluit. Voor het deel Leiden - De Hoek werken regio en rijk | | |samen aan een verkennende studie naar een parallelbanenstructuur, | | |mede gezien de actuele ruimtelijke en infrastructurele | | |ontwikkelingen in dit deel van de regio en het belang voor de | | |landzijdige bereikbaarheid van Schiphol. | | | | |6. |Zichtbaar Slim en Meetbaar (ZSM) | | |Afspraak om vier aanvullende benuttingmaatregelen (spitsstrook A9 | | |Heiloo - Uitgeest, signalering A6 en A27, spitsstrook A10 Oost en | | |spitsstrook A9 Gaasperdammerweg) procedureel door het rijk te | | |laten uitwerken, in de wetenschap dat hiervoor in het huidige MIT | | |geen geld is gereserveerd; | | |Toezegging dat de mogelijkheid bestaat om binnen het programma ZSM| | |- mede in relatie tot de vier genoemde aanvullende | | |benuttingmaatregelen - binnen de regio te komen tot een | | |verschuiving in het programma. | | | | |7. |N50 Ramspol - Ens | | |Herbevestiging van de afspraak om te komen tot realisatie van een | | |toekomstvaste oplossing. Daarnaast wordt afgesproken om begin 2006| | |te komen tot een bestuurlijk overleg over de uitkomsten van de | | |studie naar de voor- en nadelen van de verschillende brughoogten, | | |die op verzoek van de Tweede Kamer wordt uitgevoerd bij het | | |ontwerp tracébesluit. | | | | |8. |Zeepoort IJmond | | |Herbevestiging van de gemaakte afspraak tijdens het bestuurlijk | | |overleg op 14 april 2005 om uiterlijk begin 2008 een bestuurlijk | | |overleg te hebben, of zo nodig eerder als de ontwikkeling van het | | |vervoer (met name het containervervoer) daartoe aanleiding geeft; | | |Afspraak om te benadrukken dat op korte termijn diverse | | |maatregelen worden uitgevoerd, waarvoor in totaal circa E 60 | | |miljoen is gereserveerd op de rijksbegroting. | | | | | |OVERIGE AFSPRAKEN | | | | |9. |Netwerkanalyses | | |Afspraak om de netwerkanalyse Noordvleugel op 1 augustus 2006 af | | |te ronden; | | |Afspraak dat de netwerkanalyse Noordvleugel een pragmatische | | |insteek heeft, dat vooral gebruik zal worden gemaakt van reeds | | |aanwezig studiemateriaal en dat de regio op korte termijn de thans| | |beschikbare informatie aanlevert. | | | | |10.|Anders Betalen voor Mobiliteit | | |Constatering dat de regio van mening is, dat een kilometerprijs | | |als voorgesteld door de Commissie Nouwen nodig is naast extra | | |wegcapaciteit om het verkeer in de regio rijdend te houden; | | |Afspraak dat de regio, als daarvoor voldoende draagvlak wordt | | |verkregen, begin volgend jaar met een concreet voorstel komt in | | |het kader van de aanpak van de vormgeving van beprijzen in de | | |Noordvleugel, wat gezien kan worden als een eerste stap in dit | | |proces. | | | | |11.|Spoordoorsnijdingen | | |Afspraak om de regionale partijen in de Noordvleugel tijdig te | | |informeren en mogelijk te betrekken bij de concrete invulling van | | |het project naar de intensivering van spoortrajecten in steden en | | |de besteding van het daarvoor beschikbare budget. | | | | |12.|Luchtkwaliteit | | |Afspraak om het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel te informeren| | |over de problemen rondom het thema luchtkwaliteit en de | | |oplossingen en acties die op korte termijn door het rijk genomen | | |zullen gaan worden; | | |Constatering dat binnen de Noordvleugel er diverse initiatieven en| | |plannen (in ontwikkeling) zijn op het gebied van luchtkwaliteit, | | |met voorstellen voor concrete maatregelen en acties. De regio zal | | |zich inspannen voor een betere afstemming en coördinatie. | | | | |13.|Programma Noordvleugel | | |Afspraak om te komen tot een goede en zorgvuldige voorbereiding | | |van het bestuurlijk overleg over het Programma Noordvleugel op 14 | | |december 2005; | | |Herbevestiging van de afspraak om medio 2006 in gezamenlijkheid te| | |komen tot besluitvorming over het programma Noordvleugel; | | |Afspraak om bij de besluitvorming medio 2006 te bekijken welke | | |"robuuste" elementen in de plannen in aanmerking komen om de | | |uitvoering mee te starten. | | | | |14.|A8/A9 | | |Afspraak om te komen tot betrokkenheid van het rijk bij de | | |uitwerking van het project A8/A9, gezien de focus in deze studie | | |op het element 'tol', waarbij het gewenst is om gebruik te kunnen | | |maken van de ervaringen en deskundigheid van het rijk bij onder | | |meer de casestudie 'tol'. De regionale partijen begrijpen dat | | |hiermee (nog) geen commitment wordt uitgesproken over de nut en | | |noodzaak van de realisatie van een rijksweg of een dergelijke | | |(provinciale) verbinding. | | | | |15.|N23 Westfrisiaweg en N23 Flevoland | | |Afspraak om de provincies Noord-Holland en Flevoland gezamenlijk | | |een beslisdocument te laten opstellen, waarin nut en de noodzaak | | |en het integrale, samenhangende en niet deelbare karakter van het | | |project N23 aan de orde komen en dit beslisdocument voor te laten | | |leggen aan de minister van Verkeer en Waterstaat. | | | | |16.|BOR-afspraak CASH/Zuidtangent | | |Constatering van het rijk, dat de reservering van E 22,7 miljoen | | |in het kader van de afspraken uit de Bestuursovereenkomst | | |Bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad voor de studie | | |bereikbaarheid openbaar vervoer Amsterdam - Schiphol (doortrekken | | |Noord-Zuidlijn en vertramming Zuidtangent) met een afgesproken | | |uitvoeringsperiode van 2007 - 2008 niet apart zichtbaar is | | |opgenomen in de begroting van het ministerie van Verkeer en | | |Waterstaat, omdat de reservering bij de verhoging van de GDU-grens| | |per 1 januari 2004 is verwerkt in de GDU. | | | | |17.|Netwerkvisies Noord-Holland en Flevoland | | |Afspraak om te kijken wat nodig is om voor 2010 te komen tot | | |uitvoering van de in het uitvoeringsprogramma Netwerkvisies | | |Noord-Holland en Flevoland opgenomen quick wins en | | |verkeersmanagementmaatregelen, waarbij zowel rijk als regio een | | |maximale inspanning zullen doen om binnen de beschikbare budgetten| | |te kijken naar de financiële mogelijkheden, zodat in | | |gezamenlijkheid kan worden bepaald welke maatregelen op welk | | |moment kunnen worden uitgevoerd. |ZUID-HOLLAND
| | | | |MIT TOT EN MET 2020 | | | | |1. |A13/A16 Rotterdam | | |In 2006 zullen rijk en regio in overleg onderzoeken welke variant | | |op basis van kosteneffectiviteit en inpassing de voorkeur | | |verdient. Uiterlijk tijdens het bestuurlijk overleg MIT voor 2007 | | |zullen afspraken over financiering en realisatie worden gemaakt; | | |De A13/16 heeft de hoogste prioriteit als in de MIT-periode 2011 -| | |2014 vrij besteedbare middelen ontstaan als gevolg van | | |herprioritering van projecten, kasoverschotten op de begroting dan| | |wel vergroting van het beschikbare budget door bijvoorbeeld een | | |toename van de FES-middelen. | | | | |2. |A4 Delft - Schiedam | | |Partijen hebben afgesproken een snelle verkenning naar een goed | | |ingepaste weg in het landelijk gebied te doen. Het ministerie van | | |VROM heeft aangeboden de Rijksbouwmeester en de | | |infrastructuurarchitect mee te laten denken; | | |Partijen streven ernaar uiterlijk februari 2006 een | | |bestuursovereenkomst inzake de integrale ontwikkeling tussen Delft| | |en Schiedam te sluiten. In deze bestuursovereenkomst dient een | | |goed ingepaste en betaalbare A4 tussen Delft en Schiedam op | | |hoofdlijnen te worden beschreven. | | | | |3. |A15 Maasvlakte - Vaanplein | | |Op korte termijn wordt de geplande verbetering van de N57 | | |gerealiseerd door het aanbrengen van herkenbaarheidskenmerken en | | |het aanleggen van drie rotondes. Verkeer en Waterstaat | | |(Rijkswaterstaat) zal voor april 2006 in overleg met provincie en | | |de stadsregio een korte analyse maken of bovenop deze al eerder | | |afgesproken maatregelen aanvullende maatregelen nuttig en | | |noodzakelijk zijn; | | |Er wordt uiterlijk februari 2006 een besluit genomen over het uit | | |te voeren maatregelenpakket Hartelkruis/Hartelbrug, inclusief de | | |benodigde aanvullende financiering. Rijk, provincie en stadsregio | | |stellen hiervoor extra middelen ter beschikking. | | | | |4. |A4 De Hoek - Prins Clausplein | | |De trajectnota wordt niet afgemaakt. Voor het traject A4 Den Haag | | |- Leiden wordt door het rijk een verkorte procedure opgestart op | | |basis van de nieuwe Tracéwet resulterend in een ontwerp | | |tracébesluit. Bij de uiteindelijke besluitvorming worden de | | |resultaten van de netwerkanalyse betrokken. | | | | |5. |A27 Lunetten - Hooipolder | | |Evenals de provincie Noord-Brabant bepleit Zuid-Holland de | | |problematiek van de Merwedebrug bij Gorinchem versneld aan te | | |pakken. | | | | | |OVERIGE AFSPRAKEN | | | | |6. |Netwerkanalyses | | |Rijk en regio werken ééndrachtig samen aan de netwerkanalyse | | |Zuidvleugel. Evenals de andere netwerkanalyses is de deadline voor| | |de netwerkanalyse Zuidvleugel 1 augustus 2006. In | | |september/oktober 2006 zullen bestuurlijke conclusies worden | | |getrokken ten behoeve van het MIT en de regionale plannen. De | | |uitkomsten van de netwerkanalyse leveren tevens informatie voor de| | |te maken afspraken over de BDU in 2007. | | | | |7. |Anders Betalen voor Mobiliteit | | |Rijk en regio spreken af samen te verkennen hoe de met tol en | | |versnellingsprijs beoogde versnellings- en financieringsdoelen via| | |de kilometerprijs (differentiatie) in de regio kunnen worden | | |bereikt ten behoeve van het spoedig realiseren van concrete | | |projecten. | | | | |8. |Spoordoorsnijdingen | | |De regiopartijen onderstrepen dat naast maatregelen om | | |spoordoorsnijdingen aan te pakken aanvullend beleid noodzakelijk | | |blijft ter reductie van de risico's van het vervoer van | | |gevaarlijke stoffen over het spoor. | | | | |9. |Luchtkwaliteit | | |De partijen in de Zuidvleugel geven verder uitwerking aan de | | |programma-aanpak met betrekking tot de luchtproblematiek en | | |stemmen dit onderling af waar nodig. Daarbij is in het kader van | | |de salderingssystematiek van groot belang hoe de grootte en omvang| | |van het desbetreffende gebied worden bepaald. | | | | |10.|Rijnlandroute | | |In samenhang met de ontwikkeling van de locatie Valkenburg is | | |zowel in de Nota Ruimte als in de Nota Mobiliteit een reservering | | |voor een nieuwe wegverbinding (Rijnlandroute / A11-west) | | |opgenomen. Verstedelijking is slechts mogelijk indien voor een | | |goede ontsluiting van de locatie wordt gezorgd, zowel over de weg | | |als per openbaar vervoer. Om voldoende draagvlak voor een | | |hoogwaardige ontsluiting per openbaar vervoer te scheppen en om te| | |kunnen voldoen aan de woningvraag in de Duin- en Bollenstreek / | | |Holland - Rijnland, dient op het vliegkamp een door betrokken | | |overheden in goed onderling overleg nader vast te stellen aantal | | |woningen te worden gerealiseerd. In de netwerkanalyse van de | | |Zuidvleugel wordt bezien wat de impact van Valkenburg is. Op basis| | |van de netwerkanalyse worden afspraken gemaakt over de | | |Rijnlandroute / A11-west. | | | | |11.|Trekvliettracé | | |De gemeente Den Haag, het stadsgewest Haaglanden en Verkeer en | | |Waterstaat leggen de verschillende analyses die zijn uitgevoerd | | |voor het Trekvliettracé (inclusief de diverse fasen die in dit | | |project zijn te onderscheiden) naast elkaar. Op basis hiervan | | |vindt vervolgoverleg plaats. | | | | |12.|Randstadrail, fase 2 | | |De gemeente Den Haag zal in de eerste helft van 2006 de nodige | | |verkenningen uitvoeren om de wenselijkheid van een tweede fase van| | |Randstadrail te onderbouwen mede in relatie tot de | | |verstedelijkingsopgave en de resultaten van de netwerkanalyse. | | |Vervolgens is het project onderdeel van de MIT-afweging conform de| | |spelregels van het MIT en de BDU; | | |Zodra een bijdrage voor het project is vastgesteld kunnen | | |afspraken worden gemaakt over voorfinanciering en het eventueel | | |versneld betalen door Verkeer en Waterstaat van de bijdrage indien| | |er in een jaar een kasoverschot ontstaat. Gedacht zou kunnen | | |worden aan een vergelijkbare constructie, zoals die is gemaakt | | |voor Randstadrail, fase 1. |BIJLAGE 4: Afsprakenlijst Bestuurlijk overleg MIT met Landsdeel Zuid
ZEELAND
| | | | |MIT TOT EN MET 2020 | | | | |1. |N57 Veersedam - Middelburg | | |Het project zal worden uitgevoerd tussen 2006 en 2010. | | | | |2. |N61 Hoek - Schoondijke | | |Het project wordt uitgevoerd tussen 2007 en 2010. Het ontwerp | | |tracébesluit is nagenoeg gereed en wacht nog op het luchtonderzoek| | |van TNO. Dat is ingepland. Of de start van de uitvoering in 2007 | | |nog mogelijk is, is niet zeker. De opleverdatum is niet in gevaar.| | | | | | | |3. |N61 Kanaalkruising Sluiskil | | |De volgende procedure is afgesproken: | | |Eerst besluitvorming over Sluiskil, inclusief glasheldere | | |afspraken over de financiering en uitgangspunten; | | |Pas daarna kan de verkoop van aandelen in de NV | | |Westerscheldetunnel onder bepaalde condities plaatsvinden | | |(bijvoorbeeld dat er een bepaalde mate van tariefvrijheid zal | | |blijven bestaan). | | | | | |De volgende procesafspraken zijn gemaakt: | | |Verkeer en Waterstaat zal op korte termijn met Financiën | | |overleggen over het in te nemen rijksstandpunt ter zake van | | |Sluiskil en de gezamenlijk te kiezen lijn; | | |Wanneer er overeenstemming is bereikt over het door het rijk in te| | |nemen standpunt en de bijbehorende onderhandelingsstrategie zal | | |een overleg met de provincie Zeeland gepland worden; | | |Bereikte bestuurlijke overeenstemming tussen Financiën, Verkeer en| | |Waterstaat en de provincie Zeeland zal in een overeenkomst worden | | |verankerd; | | |De financiële afspraken met België zullen in 2006, voorafgaand aan| | |definitieve besluitvorming, vastgelegd moeten worden; | | |De provincie is tevreden met de voortvarende wijze waarop een en | | |ander aangepakt wordt en wil dit graag zo houden in de toekomst. | | | | |4. |Goederenverbinding VERA (inclusief Sloeboog) | | |De provincie heeft de minister geïnformeerd over de wens om de | | |Sloeboog en het aansluitende deel van lijn 11 naar Antwerpen | | |(beide zijn onderdeel van het project VERA) vooruitlopende op de | | |besluitvorming over VERA en PMZ te realiseren. De provincie zal | | |samen met Zeeland Seaports en de haven van Antwerpen onderzoeken | | |of dit technisch en financieel mogelijk is. | | | | | |OVERIGE AFSPRAKEN | | | | |5. |Netwerkanalyses | | |Het feit dat er in Zeeland geen netwerkanalyses uitgevoerd worden,| | |die onderdeel uitmaken van de tien die opgenomen worden in de | | |Uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit, zal niet betekenen dat | | |Zeeland daardoor minder BDU krijgt bij de verdeling van | | |BDU-gelden. | | | | |6. |Anders Betalen voor Mobiliteit | | |De provincie geeft aan er van uit te gaan dat het wegvallen van | | |provinciale opcenten uit de motorrijtuigenbelasting - als deze | | |belasting, met de invoering van een kilometerheffing, wordt | | |afgeschaft - wordt gecompenseerd. De minister geeft aan nog niet | | |te weten hoe een en ander in de toekomst geregeld gaat worden. Dit| | |zal te zijner tijd in overleg met het IPO bekeken worden. | | | | |7. |Spoordoorsnijdingen | | |Verkeer en Waterstaat inventariseert doorsnijdingen van spoor door| | |stedelijk gebied. Er is budget om deze problemen op te lossen. De | | |provincie heeft hiervoor de spoordoorsnijding in Goes aangemeld. | | | | |8. |N59/N57 | | |Voor het aanpakken van veiligheidsproblemen op N-wegen heeft | | |Verkeer en Waterstaat extra budget uitgetrokken. De N57 en N59 | | |worden hierin meegenomen. Er is extra budget om een verkenning | | |naar de verkeersveiligheid van de N59 uit te voeren. Ook is er | | |voor de uitvoering van kleine maatregelen voor verbetering van de | | |veiligheid van de N-wegen budget beschikbaar. Over twee jaar zal | | |er een capaciteitsanalyse plaatsvinden voor de N-wegen, met als | | |belangrijkste aandachtpunten bereikbaarheid en veiligheid. | | | | |9. |Wegenruil Zeeland | | |Met de provincie zijn afspraken gemaakt over een ruil van wegen | | |tussen het rijk en de provincie. De overdracht vindt in twee | | |tranches plaats: | | |De wegen, die de komende jaren niet gereconstrueerd hoeven te | | |worden en; | | |De Sloe- en Tractaatweg (samen de N62) en de N61, die de komende | | |jaren wel worden gereconstrueerd. | | |De eerste tranche wordt in 2006 gerealiseerd. De overeenkomst over| | |de wegenruil zal in december 2005 ondertekend kunnen worden. |NOORD-BRABANT
| | | | |MIT TOT EN MET 2020 | | | | |1. |A2 Eindhoven - Den Bosch | | |In de lopende planstudie voor de A2 (voor lange termijn oplossing | | |van de A2 Den Bosch - Eindhoven) wordt de samenhang tussen de A2 | | |en de N279 onderzocht. Deze samenhang komt ook aan bod in de | | |startnotitie voor de N279, die door de provincie uitgevoerd wordt.| | |De resultaten kunnen betrokken worden bij de momenteel in uitvoer | | |zijnde netwerkanalyse. De verbreding A2 start later (2007 i.p.v. | | |2006) maar is eerder gereed (2007 i.p.v. 2008). | | | | |2. |Omlegging Zuid-Willemsvaart / Zuid-Willemsvaart sluizen 4, 5 en 6 | | |Verkeer en Waterstaat en de regio zijn het eens over het | | |standpunt: de regiovariant. Zodra het kabinetsbesluit - onder | | |andere op basis van de kosten-batenanalyse - is genomen, zullen de| | |regionale partners en de Tweede Kamer hierover nader worden | | |geïnformeerd. Dit zal naar verwachting eind 2005/begin 2006 zijn. | | |De minister waarschuwt voor een onwrikbare koppeling van het | | |sluizendossier en de omlegging van de Zuid-Willemsvaart. | | | | |3. |A2 Tangenten Eindhoven | | |De afronding van de uitvoering is in het MIT versneld van 2011 | | |naar 2010. Het SRE en de provincie bedanken de minister hiervoor. | | |Het SRE biedt de minister de opdracht voor vervolg van het | | |programma Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant (BBZOB) aan, wijst op | | |een goede besteding van de E 15 miljoen uit het amendement Van | | |Hijum en spreekt zich positief uit over samenwerking met onder | | |andere Rijkswaterstaat. | | | | |4. |A4 Dinteloord - Bergen op Zoom | | |De provincie verzoekt om het afsluiten van een | | |bestuursovereenkomst vóór de Tweede Kamerbehandeling van het MIT. | | |De minister zal zich hiervoor inspannen. | | | | |5. |A27 Lunetten - Hooipolder[1] | | |De provincie wijst op de belangstelling van het bedrijfsleven voor| | |dit project en op de relatie met Ruimte voor Rivier. Verder wordt | | |een brochure aangeboden aan de minister met ideeën van bedrijven. | | |De provincie verzoekt om het verlengen van de scope van de lopende| | |studie van Hooipolder tot de aansluiting A58. Verkeer en | | |Waterstaat geeft aan hier geen voorstander van te zijn. | | |Afgesproken is om bereikbaarheidsproblemen ten zuiden van | | |Hooipolder in de netwerkanalyse voor Brabant mee te nemen. | | |Afhankelijk van de uitkomsten hiervan kan besluitvorming over het | | |starten van een planstudie voor dit zuidelijk deel aan de orde | | |zijn. | | | | |6. |Wilhelminakanaal | | |De minister betreurt de gang van zaken van de Kamerbehandeling in | | |september en is absoluut niet van plan om meer dan de in het MIT | | |gereserveerde E 52 miljoen in te zetten. Ze geeft in overweging de| | |voor het Wilhelminakanaal gereserveerde E 52 miljoen aan Tilburg | | |"over te maken" en de verdere afweging daar te laten plaatsvinden.| | |De provincie zal bij het college van B&W van Tilburg sonderen hoe | | |zij hiertegen aankijkt. | | | | |7. |Bereikbaarheid Oostzijde Stadsregio Eindhoven (BOSE) | | |Het SRE schetst het tijdpad: tot 2010 benutten (via BBZOB) en in | | |de periode 2010 - 2015 aanleg van een kleine ruit). Voor de aanleg| | |van de kleine ruit benadrukt SRE het forse draagvlak binnen de | | |regio voor de gekozen variant en geeft het aan dat het met het | | |besluit voor de zomer en deze steun heeft voldaan aan voorwaarden | | |die de minister gesteld heeft aan het beschikbaar stellen van de E| | |50 miljoen; | | |Financiering van deze variant is echter een groot probleem: er is | | |een beperkt budget van E 110 miljoen beschikbaar, waarvan E 50 | | |miljoen van Verkeer en Waterstaat en E 60 miljoen van de regio. | | |Daarmee is er nog een gat van E 300 miljoen. Verkeer en Waterstaat| | |heeft tot en met 2020 dit geld niet. Verder twijfelt Verkeer en | | |Waterstaat aan het rendement van de verbinding. Het SRE benadrukt | | |dat rendement niet alleen berekend moet worden in termen van | | |voertuigverliesuren, maar ook in termen van leefbaarheid en | | |vestigingsklimaat. Het SRE wijst daarbij op de status van de | | |Brainport. De minister geeft aan dat er bestuurlijk is afgesproken| | |dat deze status geen extra middelen oplevert vanuit Verkeer en | | |Waterstaat. Tot slot wijst ze het SRE erop dat de E 50 miljoen | | |bijdrage geldt bovenop een eigen bijdrage van de regio van E 112,5| | |miljoen (BDU grens). Het SRE geeft aan dat art. 9, lid 4 van het | | |Besluit Infrastructuurfonds de mogelijkheid biedt tot een lagere | | |eigen bijdrage (draagvlakbeginsel: 2x BDU-jaarbedrag, in dit geval| | |E 60 miljoen). De minister geeft aan van deze mogelijkheid geen | | |gebruik te maken; | | |Op verzoek van de provincie wordt een procesafspraak gemaakt. Er | | |zal worden nagegaan welke mogelijkheden er zijn om het benodigde | | |bedrag omlaag te brengen en/of te faseren. Afgesproken wordt nader| | |overleg te plannen na behandeling van het MIT in de Tweede Kamer. | | | | |8. |A58 Breda - Roosendaal | | |De minister stemt in met een studie naar het oprekken van de scope| | |van de verkenning van Breda - Roosendaal tot Bergen op Zoom - | | |Eindhoven. Doel van deze studie is om bij het overleg over het MIT| | |2007 een besluit te nemen over mogelijke scope-uitbreiding. De | | |relatie tussen de A58 en de A27 en A59 zal meegenomen worden in de| | |netwerkanalyse. | | | | | |OVERIGE AFSPRAKEN | | | | |9. |Netwerkanalyses | | |Net als bij andere netwerkanalyses moet de netwerkanalyse | | |uiterlijk 1 augustus 2006 gereed zijn. De provincie geeft aan dat | | |de netwerkanalyse voorspoedig verloopt en dat afronding voor 1 | | |augustus 2006 mogelijk is. | | | | |10.|Anders Betalen voor Mobiliteit | | |De provincie geeft aan nog geen formeel standpunt te kunnen geven,| | |aangezien hiervoor nog besluitvorming in Gedeputeerde en | | |Provinciale Staten en bestuurlijke steun van de B5 nodig is. | | |Verkeer en Waterstaat geeft aan dat er geen versnelling/tolheffing| | |zal plaats vinden zonder steun van de regio. Verkeer en Waterstaat| | |en de provincie onderkennen het mogelijke belang van tolheffing | | |voor de Merwedebrug (op de A27 Lunetten - Hooipolder). Hier is | | |echter nog geen bestuurlijke positie ingenomen. Ook afstemming met| | |de provincies Zuid-Holland en Utrecht is hiervoor nodig. | | | | |11.|N69 Eindhoven - Hasselt | | |Een bestuurlijke aanbieding van het kentekenonderzoek heeft op 18 | | |november 2005 plaatsgevonden. De provincie Noord-Brabant en het | | |SRE stellen voor om de N69 mee te nemen in de netwerkanalyse voor | | |Brabant. De minister van Verkeer en Waterstaat stemt hiermee in. | | | | |12.|OV-netwerk Brabantstad | | |De provincie verzoekt om bundeling van projecten in het MIT 2007, | | |die een relatie hebben met het OV-netwerk Brabantstad. Afgesproken| | |wordt dat bij de opstelling van het MIT 2007 bekeken zal worden op| | |welke wijze de samenhang tussen OV-projecten in Brabant in beeld | | |gebracht kan worden. |LIMBURG
| | | | |MIT TOT EN MET 2020 | | | | |1. |A2 Maasbracht - Geleen | | |Partijen spreken af om gezamenlijk de mogelijkheden voor | | |toepassing van de versnellingsprijs voor de A2 Maasbracht - Geleen| | |te onderzoeken. Bij het bestuurlijk overleg over het MIT 2007 | | |kunnen dan afspraken worden gemaakt over versnelling met | | |toepassing van een versnellingsprijs. | | | | |2. |A74 Venlo | | |De minister heeft aangegeven alles in het werk te stellen om de | | |A74 Venlo te kunnen realiseren. Hiervoor laat ze momenteel een | | |haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de mogelijkheden om binnen de | | |normen voor luchtkwaliteit te blijven. De minister benadrukt het | | |belang van zorgvuldigheid hierbij. Vanuit de provincie wordt dit | | |onderkend, maar wordt ook benadrukt dat de regio behoefte heeft | | |aan duidelijkheid. Afgesproken wordt dat Verkeer en Waterstaat | | |uiterlijk 1 januari 2006 aan zal geven op welke wijze realisatie | | |van de A74 mogelijk is. | | | | |3. |A2 Passage Maastricht | | |Vóór 1 januari 2006 zullen Verkeer en Waterstaat en de regio | | |afspraken maken over de A2 Passage Maastricht. | | | | | |OVERIGE AFSPRAKEN | | | | |4. |Netwerkanalyses | | |Limburg pakt de netwerkanalyse voor Zuid-Limburg op. Verkeer en | | |Waterstaat zegt hiervoor steun toe aan de provincie door het | | |beschikbaar stellen van budget en personele medewerking van | | |Rijkswaterstaat. De netwerkanalyse zal voor 1 augustus 2006 | | |afgerond worden. De maanden augustus en september 2006 zullen | | |gebruikt worden om in bestuurlijke overleggen de netwerkanalyses | | |te bespreken en afspraken te maken over het vervolg. | | | | |5. |Anders Betalen voor Mobiliteit | | |Zie afspraak 1 over de A2 Maasbracht - Geleen | | | | |6. |Brede Doeluitkering (BDU) en grensoverschrijdende netwerken | | |Verkeer en Waterstaat verzoekt de provincie Limburg om de | | |problemen die de provincie heeft met de BDU en de | | |grensoverschrijdende netwerken te inventariseren en verder te | | |concretiseren. De resultaten zullen, in samenhang met de | | |netwerkanalyse Zuid-Limburg, bij het bestuurlijke overleg over het| | |MIT 2007 besproken worden. | | | | |7. |Overdracht N273 | | |Het betreft hier de overdracht van de N273 aan de provincie na | | |afronding van de A73 Venlo - Maasbracht. Afgesproken wordt om dit | | |onderwerp eerst in de regio bestuurlijk te behandelen. Indien | | |nodig kan er daarna overleg met de minister plaatsvinden. |
-----------------------
In het bestuurlijk overleg heeft de minister aan de regio gemeld dat de uitvoeringsperiode verkeerd in het MIT is opgenomen. Dit moet 2013 - 2018 worden en zal volgend jaar in het MIT worden hersteld.