Ministerie van Verkeer en Waterstaat

BIJLAGE 1: Afsprakenlijst Bestuurlijk overleg MIT met Landsdeel Noord

|   |                                                                  |
|   |MIT TOT EN MET 2020                                               |
|   |                                                                  |
|1. |A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2                           |
|   |In plaats van de planstudie voor de A7 Zuidelijke Ringweg         |
|   |Groningen, fase 2 is een gebiedsgerichte verkenning (Verkenning   |
|   |Alternatief Zuidelijke Ringweg) gestart naar de effecten van de   |
|   |eerste fase van de Zuidelijke Ringweg en de getroffen             |
|   |OV-maatregelen. Deze verkenning zal conform het MIT-spelregelkader|
|   |worden beoordeeld. In samenhang met verdere afspraken in het kader|
|   |van de netwerkanalyse Groningen - Assen wordt eind 2006 een       |
|   |besluit genomen over het vervolgtraject.                          |
|   |                                                                  |
|2. |A31/Haak om Leeuwarden                                            |
|   |In de brief die onlangs naar de provincie Friesland is gezonden   |
|   |staat aangegeven dat er in het kader van de standpuntbepaling door|
|   |Verkeer en Waterstaat overleg gevoerd zal gaan worden met de      |
|   |provincie over financiering, risicoverdeling en organisatie van   |
|   |het project.                                                      |
|   |                                                                  |
|3. |N33 Assen - Zuidbroek                                             |
|   |De motie Hofstra (Tweede Kamer, vergaderjaar 2004 - 2005, 29 800  |
|   |A, nr. 28) vraagt een uitvoerings- en financieringsplan voor een  |
|   |verdubbeling van de N33 tot autoweg met 2x2 rijstroken en         |
|   |ongelijkvloerse kruisingen. De regio heeft het uitvoerings- en    |
|   |financieringsplan opgesteld. Er is tot nu toe in totaal E 117     |
|   |miljoen beschikbaar voor de verbetering van de N33. Rijk en regio |
|   |voeren aanvullend overleg gericht op een gezamenlijke beeld van   |
|   |versoberde uitvoering en uiteindelijke financiering van de N33    |
|   |vóór 12 december 2005.                                            |
|   |                                                                  |
|4. |A6/A7 Knooppunt Joure                                             |
|   |Op basis van een gezamenlijk beeld ten aanzien van de problematiek|
|   |van het knooppunt Joure wordt door de partijen bezien wat de      |
|   |oplossingsmogelijkheden zijn voor de korte, middellange en lange  |
|   |termijn, mede in relatie tot de financiële mogelijkheden in de    |
|   |betreffende termijnen. Vanuit het rijk is op dit moment een budget|
|   |van E 4 miljoen beschikbaar gesteld. Partijen proberen vóór 12    |
|   |december 2005 een gezamenlijk beeld over de problematiek en       |
|   |oplossingsmogelijkheden te vormen.                                |
|   |                                                                  |
|5. |Vaarweg Lemmer - Delfzijl / spoorbrug Zuidhorn                    |
|   |Fase 1 van de vaarweg Lemmer - Delfzijl zal direct worden gevolgd |
|   |door fase 2. In deze fase heeft de spoorbrug Zuidhorn hoge        |
|   |prioriteit in geval van onderuitputting en/of meevallers.         |
|   |                                                                  |
|   |OVERIGE AFSPRAKEN                                                 |
|   |                                                                  |
|6. |Netwerkanalyses                                                   |
|   |De resultaten van de netwerkanalyses in de stedelijke gebieden    |
|   |Groningen - Assen en Leeuwarden zullen uiterlijk 1 augustus 2006  |
|   |beschikbaar zijn. Een aanpak voor een aanvullende netwerkanalyse  |
|   |voor het Noorden voor de gebieden tussen de stedelijke knooppunten|
|   |en (inter-)nationale verbindingen zal na het gereedkomen van de   |
|   |netwerkanalyses van Groningen - Assen en Leeuwarden opgepakt      |
|   |worden. Het streven is deze voor 2007 gereed te hebben. Daarbij   |
|   |zal aangesloten worden bij de landelijke update vanuit de Nota    |
|   |Mobiliteit en de evaluatie van de verdeelsleutel voor de BDU.     |
|   |                                                                  |
|7. |Decentralisatie rijkswegen N34 en N46                             |
|   |Partijen hebben de bestuurlijke wil om de N34 en N46 over te      |
|   |dragen aan de provincies. Het eindbeeld van de wegen in de        |
|   |overdracht dient te voldoen aan de eisen van Duurzaam Veilig. De  |
|   |inventarisaties zijn afgerond en de onderhandelingen zijn gestart.|
|   |Rijk en provincies sluiten uiterlijk februari 2006 een akkoord    |
|   |over de overdracht. De komende tijd dient nog duidelijkheid te    |
|   |komen over:                                                       |
|   |De te stellen eisen van Duurzaam Veilig;                          |
|   |De berekening van de afkoopsom voor eeuwig durend onderhoud,      |
|   |uitgaande van de afkoopfactor van 22,22.                          |
|   |                                                                  |
|8. |Zeesluis Delfzijl                                                 |
|   |De regio kan in februari 2006 een reactie verwachten van het      |
|   |ministerie van Verkeer en Waterstaat op de notitie "Problematiek  |
|   |Zeesluis Delfzijl".                                               |
|   |                                                                  |
|9. |Vaarweg Harlingen - Kornwerderzand (De Boontjes)                  |
|   |De problematiek van deze vaargeul hangt samen met de klassering   |
|   |van de vaarweg Harlingen - Leeuwarden. Gegeven de vraag van de    |
|   |regio en de mogelijkheden die het bedrijfsleven aangeeft wordt    |
|   |door rijk en regio nader verkend of er voldoende speelruimte is om|
|   |de vaargeul Kornwerderzand - Harlingen meer geschikt te maken voor|
|   |CEMT klasse V scheepvaart. Wanneer hiermee ook milieudoelen       |
|   |gediend kunnen worden, kan mogelijkerwijs ook op het Waddenfonds  |
|   |een beroep worden gedaan.                                         |
|   |                                                                  |
|10.|Brede Doeluitkering (BDU)                                         |
|   |De BDU-verdeling voor  de provincies in Noord-Nederland wordt     |
|   |meegenomen in de herijking van de BDU.                            |
|   |                                                                  |
|11.|Concessietermijnen openbaar vervoer                               |
|   |De regio komt ten aanzien van de ontheffingsmogelijkheden met     |
|   |voorstellen, waarover overleg zal plaatsvinden. De voorstellen    |
|   |worden ook meegenomen in de evaluatie van de Wet Personenvervoer. |
|   |                                                                  |
|12.|Centrale as Dokkum - Drachten                                     |
|   |De resultaten van de regionale Tracé/MER studie zullen begin 2006 |
|   |aan de minister van Verkeer en Waterstaat worden aangeboden. Voor |
|   |de beoordeling van de regionale Tracé/MER-studie gelden de        |
|   |gebruikelijke regels uit het MIT-spelregelkader.                  |
|   |                                                                  |
|13.|Strategie Bereikbaarheid Leeuwarden                               |
|   |De Strategie Bereikbaarheid Leeuwarden wordt ingebracht in de     |
|   |netwerkanalyse voor Leeuwarden.                                   |
BIJLAGE 2: Afsprakenlijst Bestuurlijk overleg MIT met Landsdeel Oost

|   |                                                                  |
|   |MIT TOT EN MET 2020                                               |
|   |                                                                  |
|1. |N35 Zwolle - Almelo                                               |
|   |Verkeer en Waterstaat zal in overleg met de regio nagaan welke    |
|   |(eenvoudige) benuttingmaatregelen mogelijk en wenselijk zijn om de|
|   |ergste doorstromingsknelpunten te kunnen verlichten;              |
|   |Verder zal worden nagegaan welke eventuele (nog op te stellen)    |
|   |maatregelen in aanmerking kunnen komen voor gedeeltelijke         |
|   |financiering vanuit het budget verkeersveiligheid op N-wegen;     |
|   |In het kader van de Uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit zal  |
|   |in 2007 een tweejaarlijkse actualisatie van de knelpunten van het |
|   |hoofdwegennet plaats vinden (inclusief niet-autosnelwegen die     |
|   |onderdeel zijn van het hoofdwegennet). Na deze actualisatie zal   |
|   |bekeken worden of er op de N35 sprake is van een knelpunt op grond|
|   |van de Nota Mobiliteit;                                           |
|   |De regio neemt het initiatief om de situatie aangaande het        |
|   |tracébesluit in beeld te brengen. Hierbij worden de resultaten van|
|   |de Netwerkanalyses Noord-Overijssel en Twente betrokken en - voor |
|   |wat betreft het gedeelte Zwolle - Wijthmen - de gebiedsgerichte   |
|   |verkenning. Na de actualisatie van de Nota Mobiliteit zullen      |
|   |concrete afspraken worden gemaakt, waarbij de mogelijkheid van    |
|   |cofinanciering door de regio zal worden betrokken.                |
|   |                                                                  |
|2. |Nijmegen 2e stadsbrug                                             |
|   |Herbevestiging van de afspraken uit de brief van de minister van  |
|   |september 2005 aan de provincie Gelderland en het KAN, waarin over|
|   |zowel de maximumbijdrage van het rijk (maximaal E 70 miljoen), de |
|   |bijdrage van de regio als het moment van realisatie (2011)        |
|   |afspraken zijn gemaakt. Binnen het gestelde maximum zal de        |
|   |rijksbijdrage nader worden bepaald, afhankelijk van de nog vast te|
|   |stellen omvang van de subsidiabele kosten en mede op basis van de |
|   |afgesproken second opinion. Naar verwachting kunnen begin 2006    |
|   |nadere afspraken worden gemaakt;                                  |
|   |In de tekst van het MIT zal onder het kopje "verantwoordelijk" het|
|   |Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) toegevoegd worden als trekker. De |
|   |rijksbijdrage wordt aan het KAN verleend.                         |
|   |                                                                  |
|3. |A1 Barneveld - Deventer en A1 Deventer - Hengelo                  |
|   |In het kader van de Uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit zal  |
|   |een tweejaarlijkse actualisatie van de knelpunten van het         |
|   |hoofdwegennet plaats vinden. Na deze actualisatie zal bekeken     |
|   |worden of er op de A1 tussen Hoevelaken en de Duitse grens sprake |
|   |is van een knelpunt op grond van de Nota Mobiliteit. Indien dit   |
|   |het geval is zal binnen de kaders van de nieuwe Tracéwet bekeken  |
|   |worden hoe de MIT-procedure zal worden voortgezet voor deze twee  |
|   |projecten. Tot die tijd blijven ze in het MIT staan als planstudie|
|   |categorie 3;                                                      |
|   |Bovenstaande afspraken vervangen de afspraak die is gemaakt in het|
|   |bestuurlijk overleg over het MIT in 2004 (zie bijlage 2 bij brief |
|   |met kenmerk DGP/WV/U04.03631);                                    |
|   |Aandachtspunt bij de actualisatie is dat de regio van mening is   |
|   |dat bij de gehanteerde methodiek voor het bepalen van de          |
|   |knelpuntenkaart van de Nota Mobiliteit de problematiek op de A1   |
|   |onderbelicht blijft. Afgesproken is dat wordt bezien of de        |
|   |methodiek aanpassing behoeft.                                     |
|   |                                                                  |
|4. |N18 Varsseveld - Enschede                                         |
|   |Conform de afspraken uit het bestuurlijk overleg MIT in 2004      |
|   |hebben nu alle regionale partijen helderheid gegeven over hun     |
|   |financiële bijdrage aan het project, zodat verder kan worden      |
|   |gesproken over de mogelijkheden van eventuele aanvullende         |
|   |financiële afspraken voor de periode na 2010. Het totaal van de   |
|   |regionale bijdragen is nu E 117 miljoen (bestaande uit E 85       |
|   |miljoen van Gelderland, E 15 miljoen van Overijssel, E 15 miljoen |
|   |van de Regio Twente en E 2 miljoen van de gemeente Eibergen);     |
|   |Geconstateerd wordt dat op basis van eerste globale ramingen het  |
|   |volgende scenario denkbaar is: een toekomstvaste en duurzaam      |
|   |veilige stroomweg op het traject Enschede - Groenlo (2x1          |
|   |rijstroken) voor E 240 miljoen. De regio merkt op dat daarmee nog |
|   |geen ombouw van het gedeelte Varsseveld - Groenlo kan             |
|   |plaatsvinden. De uiteindelijke keuze zal in het kader van de nu   |
|   |lopende Tracé/MER-procedure plaats vinden;                        |
|   |De minister zegt toe het redelijk te vinden om de ontbrekende     |
|   |middelen voor het project van E 240 miljoen aan te vullen vanuit  |
|   |het rijk. Concreet betekent dit dat het rijk aanvullend E 73      |
|   |miljoen beschikbaar zal stellen (naast de reeds eerder toegezegde |
|   |E 50 miljoen).                                                    |
|   |                                                                  |
|5. |Twentekanalen                                                     |
|   |In het verleden is vertraging opgetreden bij de verbeteringswerken|
|   |aan het Twentekanaal tussen Delden en Hengelo onder andere door de|
|   |aanwezigheid van munitie uit de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor zijn|
|   |verbeteringsmogelijkheden in het MIT naar achteren geschoven;     |
|   |Aangezien dit project goed past binnen het rijksbeleid zal        |
|   |nagegaan worden in hoeverre het project in aanmerking kan komen   |
|   |voor eventuele versnelling. Hiervoor zullen Verkeer en Waterstaat |
|   |en de regio met een onderbouwd (uitvoerings-)plan komen. De       |
|   |minister stelt als voorwaarde dat de vervoer- en verladersector   |
|   |meer vervoer via dit deel van het Twentekanaal zal laten plaats   |
|   |vinden;                                                           |
|   |Onderuitputting in het MIT kan dienen als mogelijke               |
|   |financieringsbron voor deze versnelling.                          |
|   |                                                                  |
|6. |Doortrekking A15 en relatie met A12                               |
|   |De afspraken zoals opgenomen in de brief van 12 september 2005 van|
|   |de minister aangaande de doortrekking van de A15                  |
|   |(DGP/WV/U05.01683) zijn herbevestigd. Hierin wordt aangegeven dat |
|   |de start van de realisatie van de doortrekking van de A15 in 2018 |
|   |zal kunnen plaatsvinden door Verkeer en Waterstaat. Hiervoor wordt|
|   |door de regio in samenwerking met Rijkswaterstaat een             |
|   |financieringsplan voorbereid. Na aanvulling van de                |
|   |quick-netwerkscan A12/A15 met het afgesproken financieringsplan   |
|   |(inclusief mogelijke opties voor versnelling) en afspraken        |
|   |daarover, zal in overleg worden bepaald wanneer en hoe de         |
|   |planstudie en de procedure van de Tracéwet wordt gestart. De      |
|   |verwachting is dat het financieringsplan in het voorjaar 2006 zal |
|   |zijn afgerond, zodat vervolgens de planstudie in 2006 kan starten;|
|   |                                                                  |
|   |Omdat uit de quick-netwerkscan is gebleken dat de doortrekking van|
|   |de A15 een oplossing kan bieden voor de problematiek op de A12 én |
|   |de regionale problematiek op het onderliggende wegennet gaat      |
|   |Verkeer en Waterstaat uit van een financiële bijdrage vanuit de   |
|   |regio. Verkeer en Waterstaat stelt in 2018 zijn aandeel ter       |
|   |beschikking;                                                      |
|   |De provincie Gelderland gaat er vanuit dat de regio bijdraagt in  |
|   |de bekostiging van een eventuele versnelling;                     |
|   |Afgesproken wordt dat zicht gegeven moet worden op de             |
|   |mogelijkheden van financiering voor het project in 2018 op basis  |
|   |van beprijzing, PPS e.d. naast eventuele bijdragen van overheden  |
|   |(rijk en regio). Onderdeel van het financieringsplan kan zijn een |
|   |plan voor voorfinanciering door de regio ten behoeve van eerdere  |
|   |realisatie;                                                       |
|   |Beprijzen is in de ogen van de regio een optie om versnelling van |
|   |het project te financieren. Het project zal daarom ook worden     |
|   |opgenomen in de landelijke lijst van potentiële                   |
|   |tol/versnellingsprojecten;                                        |
|   |De minister van Verkeer en Waterstaat ziet geen reden na de start |
|   |van de planstudie naar de doortrekking van de A15 de lopende      |
|   |planstudie A12 Ede - Duitse grens voort te zetten. In de          |
|   |planstudie naar de doortrekking van de A15 zal het traject op de  |
|   |A12 ten oosten van de aansluiting van de door te trekken A15 op de|
|   |A12 (Duiven Oudijk) worden meegenomen;                            |
|   |Daarnaast is een ZSM-achtige aanpak voor het A12 traject Ede -    |
|   |Grijsoord nodig. Nagegaan zal worden hoe dit het beste procedureel|
|   |kan worden opgepakt;                                              |
|   |Op grond van de knelpuntenkaart in de Nota Mobiliteit is in het   |
|   |MIT een verkenning Ede - Arnhem aangekondigd. Deze verkenning is  |
|   |feitelijk al uitgevoerd met de verkenning/ quick-netwerkscan      |
|   |doortrekking A15 en wordt dan ook uit het MIT geschrapt.          |
|   |                                                                  |
|7. |Knoop Rail Arnhem Oostzijde                                       |
|   |De spoorsector heeft in het kader van het Herstelplan tweede fase |
|   |een lijst prioritaire projecten opgesteld die binnen de           |
|   |beschikbare middelen tot 2012 passen. Het project Knoop Rail      |
|   |Arnhem Oostzijde staat niet op die lijst. De spoorsector heeft    |
|   |echter nog meer knelpunten geïdentificeerd. De vrije kruising aan |
|   |de oostkant van Arnhem is één van de projecten die in het         |
|   |herstelplan worden genoemd en die voor realisatie na 2012 in      |
|   |aanmerking komen.                                                 |
|   |                                                                  |
|8. |Traject Oost                                                      |
|   |De minister van Verkeer en Waterstaat heeft kennis genomen van de |
|   |initiatieven van de regio. De minister staat op het standpunt dat |
|   |er geen sprake is van nut en noodzaak van verdere maatregelen dan |
|   |nu opgenomen in het MIT voor het traject Utrecht - Arnhem;        |
|   |Het landsdeel Oost vraagt of de spooraanpassingen voor het traject|
|   |Utrecht - Driebergen/Zeist die reeds in het MIT staan toekomstvast|
|   |worden uitgevoerd, zodat op termijn een snelheid van 160 - 200    |
|   |km/uur kan worden bepaald. Verkeer en Waterstaat zoekt dit uit.   |
|   |                                                                  |
|9. |N50 Ramspol - Ens                                                 |
|   |Herbevestiging van de afspraak om te komen tot realisatie van een |
|   |toekomstvaste oplossing. Daarnaast wordt afgesproken om begin 2006|
|   |te komen tot een bestuurlijk overleg over de uitkomsten van de    |
|   |studie naar de voor- en nadelen van de verschillende brughoogten, |
|   |die op verzoek van de Tweede Kamer wordt uitgevoerd bij het       |
|   |ontwerp tracébesluit.                                             |
|   |                                                                  |
|10.|N50 Hattemerbroek - Kampen                                        |
|   |Herbevestiging van de afspraak tot uitvoering van                 |
|   |verkeersveiligheidsmaatregelen op korte termijn (verkeersborden,  |
|   |aanbrengen van een hoorbare ribbelstrook in het midden van de weg,|
|   |verlichting en verlagen maximumsnelheid van 100 naar 80 km/uur).  |
|   |Herbevestiging van de afspraak om alle inspanning erop te richten |
|   |zo spoedig mogelijk (eind 2006) structurele maatregelen ter       |
|   |verbetering van de verkeersveiligheid gerealiseerd te hebben      |
|   |(aanleg van een derde rijstrook, afwisselend links en rechts;     |
|   |aanleg van een fysieke scheiding tussen de rijbanen gecombineerd  |
|   |met een beperkte verbreding en verharding van de berm; markering  |
|   |conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig). De werkzaamheden  |
|   |worden uitgevoerd in combinatie met het groot onderhoud. De       |
|   |overige kosten zullen gedekt worden uit het nieuwe budget voor    |
|   |verkeersveiligheid op N-wegen;                                    |
|   |Voor de langere termijn geldt dat in het kader van de             |
|   |Uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit een tweejaarlijkse       |
|   |actualisatie van de knelpunten van het hoofdwegennet plaats zal   |
|   |vinden. Ook de niet-autosnelwegen die onderdeel zijn van het      |
|   |hoofdwegennet zullen in de actualisatie worden betrokken. Na deze |
|   |actualisatie zal bekeken worden of er op de N50 sprake is van een |
|   |bereikbaarheidsknelpunt op grond van de Nota Mobiliteit.          |
|   |                                                                  |
|   |OVERIGE AFSPRAKEN                                                 |
|   |                                                                  |
|11.|Netwerkanalyses                                                   |
|   |Afgesproken wordt dat de netwerkanalyse van Zwolle e.o.           |
|   |(Noord-Overijssel) opgenomen zal worden in het rijtje uit te      |
|   |voeren netwerkanalyses in de Uitvoeringsagenda van de Nota        |
|   |Mobiliteit (met Leeuwarden en Zwolle nu totaal tien stedelijke    |
|   |netwerkanalyses). Belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de      |
|   |(multimodale) toegang tot de economische centra het centrale thema|
|   |is;                                                               |
|   |Overijssel en Gelderland maken ook netwerkanalyses en geven aan   |
|   |deze bij de afwegingen rond het MIT 2007 te willen betrekken;     |
|   |De netwerkanalyses dienen 1 augustus 2006 gereed te zijn, waarbij |
|   |bestuurlijke accordering zo spoedig mogelijk daarna dient plaats  |
|   |te vinden.                                                        |
|   |                                                                  |
|12.|Anders Betalen voor Mobiliteit                                    |
|   |Bij het financieringsplan voor de doortrekking A15 worden de      |
|   |mogelijkheden van beprijzen (tol/versnellingsprijs op de          |
|   |doorgetrokken A15 in relatie met bestaande infrastructuur in de   |
|   |omgeving) en de condities waaronder dat kan plaatsvinden          |
|   |meegenomen (zie ook afspraak 6).                                  |
|   |                                                                  |
|13.|Spoordoorsnijdingen                                               |
|   |De minister van Verkeer en Waterstaat wil steden helpen door hen  |
|   |financieel tegemoet te komen in het oplossen van prioritaire      |
|   |knelpunten. De minister heeft toegezegd voor de spoordoorsnijding |
|   |in Ede E 40 miljoen te zullen reserveren. Eind 2005 zal de        |
|   |minister haar definitieve criteria voor invulling van het budget  |
|   |voor spoordoorsnijdingen bekend maken. Vervolgens hebben de       |
|   |gemeenten de tijd om hun plannen in te dienen. Nadat deze zijn    |
|   |uitgewerkt en beoordeeld op het gewenste effect, zullen ze        |
|   |onderling vergeleken en gescoord worden om te bepalen welke       |
|   |plannen voor een bijdrage in aanmerking komen. Eind 2006 zal de   |
|   |minister haar besluit naar de gemeenten kenbaar maken.            |
|   |                                                                  |
|14.|Dienstregeling NS 2007                                            |
|   |De regio brengt aan de minister de zorg over, over de ontwerp     |
|   |dienstregeling 2007 en wijst de minister op haar                  |
|   |verantwoordelijkheid in deze.                                     |
BIJLAGE 3: Afsprakenlijst Bestuurlijk overleg MIT met Landsdeel West

UTRECHT

|   |                                                                  |
|   |MIT TOT EN MET 2020                                               |
|   |                                                                  |
|1. |Traject Oost, stations                                            |
|   |Afspraken over Driebergen Zeist:                                  |
|   |Geconstateerd wordt dat de verkenning een variant heeft opgeleverd|
|   |waarover overeenstemming is (maaiveldvariant). De kosten van die  |
|   |variant zijn zoals het er nu naar uitziet circa E 120 miljoen     |
|   |(raming ProRail). De regio geeft aan uit te gaan van E 135 miljoen|
|   |voor de minimale inpassing in de landschappelijke en              |
|   |cultuurhistorische omgeving van de Stichtse Lustwarande. Voor een |
|   |toekomstvaste en duurzame oplossing geeft de regio aan dat er nog |
|   |een extra kwaliteitsimpuls nodig is van E 15 miljoen, die de regio|
|   |zelf wil financieren;                                             |
|   |In de begroting was een bedrag voorzien van circa E 100 miljoen.  |
|   |Hoewel het een en ander nog dient te worden beoordeeld, lijkt de  |
|   |maaiveldvariant een goede oplossing, te bekostigen uit het        |
|   |gereserveerde budget voor Traject Oost. Een verzoek van ProRail   |
|   |tot opdrachtverlening voor een planstudie wordt zeer binnenkort   |
|   |verwacht.                                                         |
|   |Afspraken over Bunnik:                                            |
|   |Afgesproken wordt dat - na nader inzicht in de varianten (relatie |
|   |met A12 Salto) inclusief kosten (kostenindicatie van ProRail: E 25|
|   |miljoen) - verdere besluitvorming kan plaatsvinden, bijvoorbeeld  |
|   |over een opdracht tot planstudie voor ProRail.                    |
|   |Afspraken over Maarsbergen:                                       |
|   |Voor de desbetreffende overweg heeft ProRail een kostenindicatie  |
|   |gemaakt van E 25 miljoen (maaiveld);                              |
|   |Geconstateerd kan worden dat de regio kiest voor een              |
|   |maaiveldvariant (raming E 17 miljoen) als de uitvoering in        |
|   |samenhang met de verbetering van de afrit van de A12 kan worden   |
|   |gerealiseerd. Er lijkt daarmee een goede opening te worden geboden|
|   |voor verdere besluitvorming;                                      |
|   |In een planstudie van ProRail moet dat uiteraard bevestigd worden.|
|   |Daartoe zal aan ProRail een opdracht worden verleend voor een     |
|   |nadere studie naar de oplossing van Maarsbergen;                  |
|   |De start van de uitvoering van het ZSM-project naar verbreding van|
|   |de A12 is afhankelijk van het luchtdossier (staat nu gepland in   |
|   |2007, realisatie 2010);                                           |
|   |Afgesproken wordt deze drie projecten als één pakket te benaderen |
|   |waarbij uitgegaan wordt van de meest recente ramingen van ProRail |
|   |(Driebergen Zeist: E 120 miljoen; Bunnik: E 25 miljoen en         |
|   |Maarsbergen: E 25 miljoen). Het totale beschikbare budget voor    |
|   |Traject Oost wordt hiermee niet verhoogd. Ten behoeve van een     |
|   |duurzame oplossing voor de ontwikkeling van Driebergen Zeist is de|
|   |regio bereid om maximaal E 15 miljoen beschikbaar te stellen,     |
|   |bovenop de hierboven genoemde E 170 miljoen;                      |
|   |Bovendien zal met ProRail gekeken worden of de drie projecten in  |
|   |een keer in de markt kunnen worden gezet en wat voor het          |
|   |beschikbare budget kan worden gerealiseerd.                       |
|   |                                                                  |
|2. |Traject Oost, spoor                                               |
|   |De minister heeft kennis genomen van de initiatieven van de regio.|
|   |De minister staat op het standpunt dat er vooralsnog geen sprake  |
|   |is van nut en noodzaak van verdere maatregelen dan nu opgenomen in|
|   |het MIT voor het traject Utrecht - Arnhem;                        |
|   |Afgesproken wordt dat door Verkeer en Waterstaat zal worden       |
|   |nagegaan of en in hoeverre (met bijvoorbeeld benuttingmaatregelen |
|   |en/of aanpassingen van overwegen) een optimalisatieslag (zoals een|
|   |verhoging van de snelheid op onderdelen van het tracé) mogelijk is|
|   |voor Traject Oost.                                                |
|   |                                                                  |
|3. |Verkenning ring Utrecht en netwerkanalyse                         |
|   |Op basis van de resultaten van de MIT-verkenning ring Utrecht, die|
|   |gekoppeld is aan de netwerkanalyse, zal duidelijkheid gegeven     |
|   |worden welke projecten opgenomen dienen te worden als planstudie  |
|   |in het MIT;                                                       |
|   |In 2006 zullen op basis van de resultaten van de verkenning in    |
|   |samenhang met het totale Noordvleugelprogramma nadere afspraken   |
|   |worden gemaakt. Op dat moment wordt nagegaan welke onderdelen     |
|   |meegenomen moeten worden in de besluitvorming, die op basis van   |
|   |alle netwerkanalyses zal worden genomen;                          |
|   |De concrete invulling is overigens van diverse factoren           |
|   |afhankelijk, zoals de uiteindelijke invoering van prijsbeleid.    |
|   |                                                                  |
|4. |Randstadspoor                                                     |
|   |Vanuit de vervoerconcessie moet het aanbod van de NS gericht zijn |
|   |op groei. De NS moet jaarlijks aantonen dat haar aanbod voldoet   |
|   |aan de vraag;                                                     |
|   |In de vervoerconcessie is een verplichting opgenomen dat de NS    |
|   |overleg voert met de decentrale overheden. Afgesproken is dat     |
|   |wanneer het overleg met de NS hierover niet naar wens verloopt,   |
|   |dit bij de minister van Verkeer en Waterstaat gemeld kan worden;  |
|   |Verkeer en Waterstaat zal nagaan of de keervoorziening bij        |
|   |Breukelen te realiseren is voor december 2008. De regio dient zelf|
|   |zorg te dragen voor de planologische inpassing.                   |
|   |                                                                  |
|   |OVERIGE AFSPRAKEN                                                 |
|   |                                                                  |
|5. |Netwerkanalyses                                                   |
|   |Zie afspraken hierboven over Verkenning ring Utrecht.             |
|   |                                                                  |
|6. |Anders Betalen voor Mobiliteit                                    |
|   |Herbevestiging van het feit dat het rijk kiest voor het eindbeeld,|
|   |zoals is verwoord in de Nota Mobiliteit;                          |
|   |De regio Utrecht is bereid om onder voorwaarden (geen negatieve   |
|   |gevolgen voor het onderliggend wegennet en de concurrentiepositie |
|   |van de regio; de opbrengsten komen beschikbaar voor investeringen |
|   |ter verbetering van de bereikbaarheid en er komt compensatie voor |
|   |het provinciale belastinggebied), stappen te zetten op weg naar de|
|   |kilometerprijs;                                                   |
|   |Het rijk neemt het aanbod aan om samen met de publieke en private |
|   |partners in de regio Utrecht voortvarend stappen te zetten op weg |
|   |naar de kilometerprijs. De minister van Verkeer en Waterstaat     |
|   |heeft de regionale voorwaarden voor kennisgeving aangenomen;      |
|   |Afgesproken wordt dat de regio samen met het rijk onderzoekt of de|
|   |versnellingsprijs  bijdraagt aan de verbetering van de knelpunten |
|   |in het Utrechtse en zo mogelijk hoe. Dit als onderdeel van de     |
|   |uitkomsten van de verkenning van de ring Utrecht;                 |
|   |Over de uitkomst hiervan worden in het bestuurlijk overleg MIT van|
|   |2006 afspraken gemaakt voor het MIT 2007.                         |
|   |                                                                  |
|7. |Spoordoorsnijdingen                                               |
|   |De minister van Verkeer en Waterstaat wil steden helpen door hen  |
|   |financieel tegemoet te komen in het oplossen van prioritaire      |
|   |knelpunten als gevolg van spoordoorsnijdingen. Eind 2005 zal de   |
|   |minister haar definitieve criteria bekend maken. Vervolgens hebben|
|   |de gemeenten de tijd om hun plannen in te dienen. Nadat deze zijn |
|   |uitgewerkt en beoordeeld op het gewenste effect, zullen ze        |
|   |onderling vergeleken en gescoord worden om te bepalen welke       |
|   |plannen voor een bijdrage in aanmerking komen. Eind 2006 zal de   |
|   |minister haar besluit naar de gemeenten kenbaar maken.            |
NOORD-HOLLAND EN FLEVOLAND

|   |                                                                  |
|   |MIT TOT EN MET 2020                                               |
|   |                                                                  |
|1. |Zuidtangent (Oost/West)                                           |
|   |Afspraak om zo snel mogelijk na de uitspraak van de rechter in het|
|   |kader van de beroepsprocedure tussen ROA/provincie Noord-Holland  |
|   |en Verkeer en Waterstaat, in gezamenlijkheid tussen rijk en regio |
|   |te komen tot concrete afspraken over het verdere traject en de te |
|   |volgen procedures.                                                |
|   |                                                                  |
|2. |N201                                                              |
|   |Afspraak om de bijdrage van E 140 miljoen te indexeren vanaf 2001.|
|   |De lening vanuit Mediapark Hilversum, die in 2004 is omgezet in   |
|   |een bijdrage voor de N201 van E 25 miljoen, wordt geïndexeerd     |
|   |vanaf het moment van die omzetting. Na de correcte indexering komt|
|   |de totale rijksbijdrage uit op E 176 miljoen (prijspeil 2005) in  |
|   |plaats van de in het MIT opgenomen E166 miljoen;                  |
|   |Toezegging van de provincie Noord-Holland om de definitieve       |
|   |beschikkingsaanvraag medio eerste kwartaal van 2006 formeel bij   |
|   |Verkeer en Waterstaat in te dienen.                               |
|   |                                                                  |
|3. |Omlegging Badhoevedorp / A4/A9 Knooppunt Badhoevedorp             |
|   |Herbevestiging van de afspraken zoals vastgelegd in de            |
|   |bestuursovereenkomst "Omlegging A9 Badhoevedorp" tussen regio en  |
|   |rijk, ondertekend op 31 oktober 2005.                             |
|   |                                                                  |
|4. |Vaart in de Zaan                                                  |
|   |Afspraak om in de eerste helft van 2006 na vaststelling van de    |
|   |resultaten van de planstudie concrete afspraken te maken over     |
|   |uitwerking en uitvoering van het project.                         |
|   |                                                                  |
|5. |A4 De Hoek - Prins Clausplein / Parallelstructuur Haarlemmermeer  |
|   |Afspraak om de trajectstudie A4 te knippen in de delen Den Haag - |
|   |Leiden en Leiden - De Hoek, waarbij voor het deel Den Haag -      |
|   |Leiden door het rijk een verkorte procedure wordt opgestart op    |
|   |basis van de nieuwe Tracéwet resulterend in een ontwerp           |
|   |tracébesluit. Voor het deel Leiden - De Hoek werken regio en rijk |
|   |samen aan een verkennende studie naar een parallelbanenstructuur, |
|   |mede gezien de actuele ruimtelijke en infrastructurele            |
|   |ontwikkelingen in dit deel van de regio en het belang voor de     |
|   |landzijdige bereikbaarheid van Schiphol.                          |
|   |                                                                  |
|6. |Zichtbaar Slim en Meetbaar (ZSM)                                  |
|   |Afspraak om vier aanvullende benuttingmaatregelen (spitsstrook A9 |
|   |Heiloo - Uitgeest, signalering A6 en A27, spitsstrook A10 Oost en |
|   |spitsstrook A9 Gaasperdammerweg) procedureel door het rijk te     |
|   |laten uitwerken, in de wetenschap dat hiervoor in het huidige MIT |
|   |geen geld is gereserveerd;                                        |
|   |Toezegging dat de mogelijkheid bestaat om binnen het programma ZSM|
|   |- mede in relatie tot de vier genoemde aanvullende                |
|   |benuttingmaatregelen - binnen de regio te komen tot een           |
|   |verschuiving in het programma.                                    |
|   |                                                                  |
|7. |N50 Ramspol - Ens                                                 |
|   |Herbevestiging van de afspraak om te komen tot realisatie van een |
|   |toekomstvaste oplossing. Daarnaast wordt afgesproken om begin 2006|
|   |te komen tot een bestuurlijk overleg over de uitkomsten van de    |
|   |studie naar de voor- en nadelen van de verschillende brughoogten, |
|   |die op verzoek van de Tweede Kamer wordt uitgevoerd bij het       |
|   |ontwerp tracébesluit.                                             |
|   |                                                                  |
|8. |Zeepoort IJmond                                                   |
|   |Herbevestiging van de gemaakte afspraak tijdens het bestuurlijk   |
|   |overleg op 14 april 2005 om uiterlijk begin 2008 een bestuurlijk  |
|   |overleg te hebben, of zo nodig eerder als de ontwikkeling van het |
|   |vervoer (met name het containervervoer) daartoe aanleiding geeft; |
|   |Afspraak om te benadrukken dat op korte termijn diverse           |
|   |maatregelen worden uitgevoerd, waarvoor in totaal circa E 60      |
|   |miljoen is gereserveerd op de rijksbegroting.                     |
|   |                                                                  |
|   |OVERIGE AFSPRAKEN                                                 |
|   |                                                                  |
|9. |Netwerkanalyses                                                   |
|   |Afspraak om de netwerkanalyse Noordvleugel op 1 augustus 2006 af  |
|   |te ronden;                                                        |
|   |Afspraak dat  de netwerkanalyse Noordvleugel een pragmatische     |
|   |insteek heeft, dat vooral gebruik zal worden gemaakt van reeds    |
|   |aanwezig studiemateriaal en dat de regio op korte termijn de thans|
|   |beschikbare informatie aanlevert.                                 |
|   |                                                                  |
|10.|Anders Betalen voor Mobiliteit                                    |
|   |Constatering dat de regio van mening is, dat een kilometerprijs   |
|   |als voorgesteld door de Commissie Nouwen nodig is naast extra     |
|   |wegcapaciteit om het verkeer in de regio rijdend te houden;       |
|   |Afspraak dat de regio, als daarvoor voldoende draagvlak wordt     |
|   |verkregen, begin volgend jaar met een concreet voorstel komt in   |
|   |het kader van de aanpak van de vormgeving van beprijzen in de     |
|   |Noordvleugel, wat gezien kan worden als een eerste stap in dit    |
|   |proces.                                                           |
|   |                                                                  |
|11.|Spoordoorsnijdingen                                               |
|   |Afspraak om de regionale partijen in de Noordvleugel tijdig te    |
|   |informeren en mogelijk te betrekken bij de concrete invulling van |
|   |het project naar de intensivering van spoortrajecten in steden en |
|   |de besteding van het daarvoor beschikbare budget.                 |
|   |                                                                  |
|12.|Luchtkwaliteit                                                    |
|   |Afspraak om het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel te informeren|
|   |over de problemen rondom het thema luchtkwaliteit en de           |
|   |oplossingen en acties die op korte termijn door het rijk genomen  |
|   |zullen gaan worden;                                               |
|   |Constatering dat binnen de Noordvleugel er diverse initiatieven en|
|   |plannen (in ontwikkeling) zijn op het gebied van luchtkwaliteit,  |
|   |met voorstellen voor concrete maatregelen en acties. De regio zal |
|   |zich inspannen voor een betere afstemming en coördinatie.         |
|   |                                                                  |
|13.|Programma Noordvleugel                                            |
|   |Afspraak om te komen tot een goede en zorgvuldige voorbereiding   |
|   |van het bestuurlijk overleg over het Programma Noordvleugel op 14 |
|   |december 2005;                                                    |
|   |Herbevestiging van de afspraak om medio 2006 in gezamenlijkheid te|
|   |komen tot besluitvorming over het programma Noordvleugel;         |
|   |Afspraak om bij de besluitvorming medio 2006 te bekijken welke    |
|   |"robuuste" elementen in de plannen in aanmerking komen om de      |
|   |uitvoering mee te starten.                                        |
|   |                                                                  |
|14.|A8/A9                                                             |
|   |Afspraak om te komen tot betrokkenheid van het rijk bij de        |
|   |uitwerking van het project A8/A9, gezien de focus in deze studie  |
|   |op het element 'tol', waarbij het gewenst is om gebruik te kunnen |
|   |maken van de ervaringen en deskundigheid van het rijk bij onder   |
|   |meer de casestudie 'tol'. De regionale partijen begrijpen dat     |
|   |hiermee (nog) geen commitment wordt uitgesproken over de nut en   |
|   |noodzaak van de realisatie van een rijksweg of een dergelijke     |
|   |(provinciale) verbinding.                                         |
|   |                                                                  |
|15.|N23 Westfrisiaweg en N23 Flevoland                                |
|   |Afspraak om de provincies Noord-Holland en Flevoland gezamenlijk  |
|   |een beslisdocument te laten opstellen, waarin nut en de noodzaak  |
|   |en het integrale, samenhangende en niet deelbare karakter van het |
|   |project N23 aan de orde komen en dit beslisdocument voor te laten |
|   |leggen aan de minister van Verkeer en Waterstaat.                 |
|   |                                                                  |
|16.|BOR-afspraak CASH/Zuidtangent                                     |
|   |Constatering van het rijk, dat de reservering van E 22,7 miljoen  |
|   |in het kader van de afspraken uit de Bestuursovereenkomst         |
|   |Bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad voor de studie      |
|   |bereikbaarheid openbaar vervoer Amsterdam - Schiphol (doortrekken |
|   |Noord-Zuidlijn en vertramming Zuidtangent) met een afgesproken    |
|   |uitvoeringsperiode van 2007 - 2008 niet apart zichtbaar is        |
|   |opgenomen in de begroting van het ministerie van Verkeer en       |
|   |Waterstaat, omdat de reservering bij de verhoging van de GDU-grens|
|   |per 1 januari 2004 is verwerkt in de GDU.                         |
|   |                                                                  |
|17.|Netwerkvisies Noord-Holland en Flevoland                          |
|   |Afspraak om te kijken wat nodig is om voor 2010 te komen tot      |
|   |uitvoering van de in het uitvoeringsprogramma Netwerkvisies       |
|   |Noord-Holland en Flevoland opgenomen quick wins en                |
|   |verkeersmanagementmaatregelen, waarbij zowel rijk als regio een   |
|   |maximale inspanning zullen doen om binnen de beschikbare budgetten|
|   |te kijken naar de financiële mogelijkheden, zodat in              |
|   |gezamenlijkheid kan worden bepaald welke maatregelen op welk      |
|   |moment kunnen worden uitgevoerd.                                  |
ZUID-HOLLAND

|   |                                                                  |
|   |MIT TOT EN MET 2020                                               |
|   |                                                                  |
|1. |A13/A16 Rotterdam                                                 |
|   |In 2006 zullen rijk en regio in overleg onderzoeken welke variant |
|   |op basis van kosteneffectiviteit en inpassing de voorkeur         |
|   |verdient. Uiterlijk tijdens het bestuurlijk overleg MIT voor 2007 |
|   |zullen afspraken over financiering en realisatie worden gemaakt;  |
|   |De A13/16 heeft de hoogste prioriteit als in de MIT-periode 2011 -|
|   |2014 vrij besteedbare middelen ontstaan als gevolg van            |
|   |herprioritering van projecten, kasoverschotten op de begroting dan|
|   |wel vergroting van het beschikbare budget door bijvoorbeeld een   |
|   |toename van de FES-middelen.                                      |
|   |                                                                  |
|2. |A4 Delft - Schiedam                                               |
|   |Partijen hebben afgesproken een snelle verkenning naar een goed   |
|   |ingepaste weg in het landelijk gebied te doen. Het ministerie van |
|   |VROM heeft aangeboden de Rijksbouwmeester en de                   |
|   |infrastructuurarchitect mee te laten denken;                      |
|   |Partijen streven ernaar uiterlijk februari 2006 een               |
|   |bestuursovereenkomst inzake de integrale ontwikkeling tussen Delft|
|   |en Schiedam te sluiten. In deze bestuursovereenkomst dient een    |
|   |goed ingepaste en betaalbare A4 tussen Delft en Schiedam op       |
|   |hoofdlijnen te worden beschreven.                                 |
|   |                                                                  |
|3. |A15 Maasvlakte - Vaanplein                                        |
|   |Op korte termijn wordt de geplande verbetering van de N57         |
|   |gerealiseerd door het aanbrengen van herkenbaarheidskenmerken en  |
|   |het aanleggen van drie rotondes. Verkeer en Waterstaat            |
|   |(Rijkswaterstaat) zal voor april 2006 in overleg met provincie en |
|   |de stadsregio een korte analyse maken of bovenop deze al eerder   |
|   |afgesproken maatregelen aanvullende maatregelen nuttig en         |
|   |noodzakelijk zijn;                                                |
|   |Er wordt uiterlijk februari 2006 een besluit genomen over het uit |
|   |te voeren maatregelenpakket Hartelkruis/Hartelbrug, inclusief de  |
|   |benodigde aanvullende financiering. Rijk, provincie en stadsregio |
|   |stellen hiervoor extra middelen ter beschikking.                  |
|   |                                                                  |
|4. |A4 De Hoek - Prins Clausplein                                     |
|   |De trajectnota wordt niet afgemaakt. Voor het traject A4 Den Haag |
|   |- Leiden wordt door het rijk een verkorte procedure opgestart op  |
|   |basis van de nieuwe Tracéwet resulterend in een ontwerp           |
|   |tracébesluit. Bij de uiteindelijke besluitvorming worden de       |
|   |resultaten van de netwerkanalyse betrokken.                       |
|   |                                                                  |
|5. |A27 Lunetten - Hooipolder                                         |
|   |Evenals de provincie Noord-Brabant bepleit Zuid-Holland de        |
|   |problematiek van de Merwedebrug bij Gorinchem versneld aan te     |
|   |pakken.                                                           |
|   |                                                                  |
|   |OVERIGE AFSPRAKEN                                                 |
|   |                                                                  |
|6. |Netwerkanalyses                                                   |
|   |Rijk en regio werken ééndrachtig samen aan de netwerkanalyse      |
|   |Zuidvleugel. Evenals de andere netwerkanalyses is de deadline voor|
|   |de netwerkanalyse Zuidvleugel 1 augustus 2006. In                 |
|   |september/oktober 2006 zullen bestuurlijke conclusies worden      |
|   |getrokken ten behoeve van het MIT en de regionale plannen. De     |
|   |uitkomsten van de netwerkanalyse leveren tevens informatie voor de|
|   |te maken afspraken over de BDU in 2007.                           |
|   |                                                                  |
|7. |Anders Betalen voor Mobiliteit                                    |
|   |Rijk en regio spreken af samen te verkennen hoe de met tol en     |
|   |versnellingsprijs beoogde versnellings- en financieringsdoelen via|
|   |de kilometerprijs (differentiatie) in de regio kunnen worden      |
|   |bereikt ten behoeve van het spoedig realiseren van concrete       |
|   |projecten.                                                        |
|   |                                                                  |
|8. |Spoordoorsnijdingen                                               |
|   |De regiopartijen onderstrepen dat naast maatregelen om            |
|   |spoordoorsnijdingen aan te pakken aanvullend beleid noodzakelijk  |
|   |blijft ter reductie van de risico's van het vervoer van           |
|   |gevaarlijke stoffen over het spoor.                               |
|   |                                                                  |
|9. |Luchtkwaliteit                                                    |
|   |De partijen in de Zuidvleugel geven verder uitwerking aan de      |
|   |programma-aanpak met betrekking tot de luchtproblematiek en       |
|   |stemmen dit onderling af waar nodig. Daarbij is in het kader van  |
|   |de salderingssystematiek van groot belang hoe de grootte en omvang|
|   |van het desbetreffende gebied worden bepaald.                     |
|   |                                                                  |
|10.|Rijnlandroute                                                     |
|   |In samenhang met de ontwikkeling van de locatie Valkenburg is     |
|   |zowel in de Nota Ruimte als in de Nota Mobiliteit een reservering |
|   |voor een nieuwe wegverbinding (Rijnlandroute / A11-west)          |
|   |opgenomen. Verstedelijking is slechts mogelijk indien voor een    |
|   |goede ontsluiting van de locatie wordt gezorgd, zowel over de weg |
|   |als per openbaar vervoer. Om voldoende draagvlak voor een         |
|   |hoogwaardige ontsluiting per openbaar vervoer te scheppen en om te|
|   |kunnen voldoen aan de woningvraag in de Duin- en Bollenstreek /   |
|   |Holland - Rijnland, dient op het vliegkamp een door betrokken     |
|   |overheden in goed onderling overleg nader vast te stellen aantal  |
|   |woningen te worden gerealiseerd. In de netwerkanalyse van de      |
|   |Zuidvleugel wordt bezien wat de impact van Valkenburg is. Op basis|
|   |van de netwerkanalyse worden afspraken gemaakt over de            |
|   |Rijnlandroute / A11-west.                                         |
|   |                                                                  |
|11.|Trekvliettracé                                                    |
|   |De gemeente Den Haag, het stadsgewest Haaglanden en Verkeer en    |
|   |Waterstaat leggen de verschillende analyses die zijn uitgevoerd   |
|   |voor het Trekvliettracé (inclusief de diverse fasen die in dit    |
|   |project zijn te onderscheiden) naast elkaar. Op basis hiervan     |
|   |vindt vervolgoverleg plaats.                                      |
|   |                                                                  |
|12.|Randstadrail, fase 2                                              |
|   |De gemeente Den Haag zal in de eerste helft van 2006 de nodige    |
|   |verkenningen uitvoeren om de wenselijkheid van een tweede fase van|
|   |Randstadrail te onderbouwen mede in relatie tot de                |
|   |verstedelijkingsopgave en de resultaten van de netwerkanalyse.    |
|   |Vervolgens is het project onderdeel van de MIT-afweging conform de|
|   |spelregels van het MIT en de BDU;                                 |
|   |Zodra een bijdrage voor het project is vastgesteld kunnen         |
|   |afspraken worden gemaakt over voorfinanciering en het eventueel   |
|   |versneld betalen door Verkeer en Waterstaat van de bijdrage indien|
|   |er in een jaar een kasoverschot ontstaat. Gedacht zou kunnen      |
|   |worden aan een vergelijkbare constructie, zoals die is gemaakt    |
|   |voor Randstadrail, fase 1.                                        |
BIJLAGE 4: Afsprakenlijst Bestuurlijk overleg MIT met Landsdeel Zuid

ZEELAND

|   |                                                                  |
|   |MIT TOT EN MET 2020                                               |
|   |                                                                  |
|1. |N57 Veersedam - Middelburg                                        |
|   |Het project zal worden uitgevoerd tussen 2006 en 2010.            |
|   |                                                                  |
|2. |N61 Hoek - Schoondijke                                            |
|   |Het project wordt uitgevoerd tussen 2007 en 2010. Het ontwerp     |
|   |tracébesluit is nagenoeg gereed en wacht nog op het luchtonderzoek|
|   |van TNO. Dat is ingepland. Of de start van de uitvoering in 2007  |
|   |nog mogelijk is, is niet zeker. De opleverdatum is niet in gevaar.|
|   |                                                                  |
|   |                                                                  |
|3. |N61 Kanaalkruising Sluiskil                                       |
|   |De volgende procedure is afgesproken:                             |
|   |Eerst besluitvorming over Sluiskil, inclusief glasheldere         |
|   |afspraken over de financiering en uitgangspunten;                 |
|   |Pas daarna kan de verkoop van aandelen in de NV                   |
|   |Westerscheldetunnel onder bepaalde condities plaatsvinden         |
|   |(bijvoorbeeld dat er een bepaalde mate van tariefvrijheid zal     |
|   |blijven bestaan).                                                 |
|   |                                                                  |
|   |De volgende procesafspraken zijn gemaakt:                         |
|   |Verkeer en Waterstaat zal op korte termijn met Financiën          |
|   |overleggen over het in te nemen rijksstandpunt ter zake van       |
|   |Sluiskil en de gezamenlijk te kiezen lijn;                        |
|   |Wanneer er overeenstemming is bereikt over het door het rijk in te|
|   |nemen standpunt en de bijbehorende onderhandelingsstrategie zal   |
|   |een overleg met de provincie Zeeland gepland worden;              |
|   |Bereikte bestuurlijke overeenstemming tussen Financiën, Verkeer en|
|   |Waterstaat en de provincie Zeeland zal in een overeenkomst worden |
|   |verankerd;                                                        |
|   |De financiële afspraken met België zullen in 2006, voorafgaand aan|
|   |definitieve besluitvorming, vastgelegd moeten worden;             |
|   |De provincie is tevreden met de voortvarende wijze waarop een en  |
|   |ander aangepakt wordt en wil dit graag zo houden in de toekomst.  |
|   |                                                                  |
|4. |Goederenverbinding VERA (inclusief Sloeboog)                      |
|   |De provincie heeft de minister geïnformeerd over de wens om de    |
|   |Sloeboog en het aansluitende deel van lijn 11 naar Antwerpen      |
|   |(beide zijn onderdeel van het project VERA) vooruitlopende op de  |
|   |besluitvorming over VERA en PMZ te realiseren.  De provincie zal  |
|   |samen met Zeeland Seaports en de haven van Antwerpen onderzoeken  |
|   |of dit technisch en financieel mogelijk is.                       |
|   |                                                                  |
|   |OVERIGE AFSPRAKEN                                                 |
|   |                                                                  |
|5. |Netwerkanalyses                                                   |
|   |Het feit dat er in Zeeland geen netwerkanalyses uitgevoerd worden,|
|   |die onderdeel uitmaken van de tien die opgenomen worden in de     |
|   |Uitvoeringsagenda van de Nota Mobiliteit, zal niet betekenen dat  |
|   |Zeeland daardoor minder BDU krijgt bij de verdeling van           |
|   |BDU-gelden.                                                       |
|   |                                                                  |
|6. |Anders Betalen voor Mobiliteit                                    |
|   |De provincie geeft aan er van uit te gaan dat het wegvallen van   |
|   |provinciale opcenten uit de motorrijtuigenbelasting - als deze    |
|   |belasting, met de invoering van een kilometerheffing, wordt       |
|   |afgeschaft - wordt gecompenseerd. De minister geeft aan nog niet  |
|   |te weten hoe een en ander in de toekomst geregeld gaat worden. Dit|
|   |zal te zijner tijd in overleg met het IPO bekeken worden.         |
|   |                                                                  |
|7. |Spoordoorsnijdingen                                               |
|   |Verkeer en Waterstaat inventariseert doorsnijdingen van spoor door|
|   |stedelijk gebied. Er is budget om deze problemen op te lossen. De |
|   |provincie heeft hiervoor de spoordoorsnijding in Goes aangemeld.  |
|   |                                                                  |
|8. |N59/N57                                                           |
|   |Voor het aanpakken van veiligheidsproblemen op N-wegen heeft      |
|   |Verkeer en Waterstaat extra budget uitgetrokken. De N57 en N59    |
|   |worden hierin meegenomen. Er is extra budget om een verkenning    |
|   |naar de verkeersveiligheid van de N59 uit te voeren. Ook is er    |
|   |voor de uitvoering van kleine maatregelen voor verbetering van de |
|   |veiligheid van de N-wegen budget beschikbaar. Over twee jaar zal  |
|   |er een capaciteitsanalyse plaatsvinden voor de N-wegen, met als   |
|   |belangrijkste aandachtpunten bereikbaarheid en veiligheid.        |
|   |                                                                  |
|9. |Wegenruil Zeeland                                                 |
|   |Met de provincie zijn afspraken gemaakt over een ruil van wegen   |
|   |tussen het rijk en de provincie. De overdracht vindt in twee      |
|   |tranches plaats:                                                  |
|   |De wegen, die de komende jaren niet gereconstrueerd hoeven te     |
|   |worden en;                                                        |
|   |De Sloe- en Tractaatweg (samen de N62) en de N61, die de komende  |
|   |jaren wel worden gereconstrueerd.                                 |
|   |De eerste tranche wordt in 2006 gerealiseerd. De overeenkomst over|
|   |de wegenruil zal in december 2005 ondertekend kunnen worden.      |
NOORD-BRABANT

|   |                                                                  |
|   |MIT TOT EN MET 2020                                               |
|   |                                                                  |
|1. |A2 Eindhoven - Den Bosch                                          |
|   |In de lopende planstudie voor de A2 (voor lange termijn oplossing |
|   |van de A2 Den Bosch - Eindhoven) wordt de samenhang tussen de A2  |
|   |en de N279 onderzocht. Deze samenhang komt ook aan bod in de      |
|   |startnotitie voor de N279, die door de provincie uitgevoerd wordt.|
|   |De resultaten kunnen betrokken worden bij de momenteel in uitvoer |
|   |zijnde netwerkanalyse. De verbreding A2 start later (2007 i.p.v.  |
|   |2006) maar is eerder gereed (2007 i.p.v. 2008).                   |
|   |                                                                  |
|2. |Omlegging Zuid-Willemsvaart / Zuid-Willemsvaart sluizen 4, 5 en 6 |
|   |Verkeer en Waterstaat en de regio zijn het eens over het          |
|   |standpunt: de regiovariant. Zodra het kabinetsbesluit - onder     |
|   |andere op basis van de kosten-batenanalyse - is genomen, zullen de|
|   |regionale partners en de Tweede Kamer hierover nader worden       |
|   |geïnformeerd. Dit zal naar verwachting eind 2005/begin 2006 zijn. |
|   |De minister waarschuwt voor een onwrikbare koppeling van het      |
|   |sluizendossier en de omlegging van de Zuid-Willemsvaart.          |
|   |                                                                  |
|3. |A2 Tangenten Eindhoven                                            |
|   |De afronding van de uitvoering is in het MIT versneld van 2011    |
|   |naar 2010. Het SRE en de provincie bedanken de minister hiervoor. |
|   |Het SRE biedt de minister de opdracht voor vervolg van het        |
|   |programma Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant (BBZOB) aan, wijst op |
|   |een goede besteding van de E 15 miljoen uit het amendement Van    |
|   |Hijum en spreekt zich positief uit over samenwerking met onder    |
|   |andere Rijkswaterstaat.                                           |
|   |                                                                  |
|4. |A4 Dinteloord - Bergen op Zoom                                    |
|   |De provincie verzoekt om het afsluiten van een                    |
|   |bestuursovereenkomst vóór de Tweede Kamerbehandeling van het MIT. |
|   |De minister zal zich hiervoor inspannen.                          |
|   |                                                                  |
|5. |A27 Lunetten - Hooipolder[1]                                      |
|   |De provincie wijst op de belangstelling van het bedrijfsleven voor|
|   |dit project en op de relatie met Ruimte voor Rivier. Verder wordt |
|   |een brochure aangeboden aan de minister met ideeën van bedrijven. |
|   |De provincie verzoekt om het verlengen van de scope van de lopende|
|   |studie van Hooipolder tot de aansluiting A58. Verkeer en          |
|   |Waterstaat geeft aan hier geen voorstander van te zijn.           |
|   |Afgesproken is om bereikbaarheidsproblemen ten zuiden van         |
|   |Hooipolder in de netwerkanalyse voor Brabant mee te nemen.        |
|   |Afhankelijk van de uitkomsten hiervan kan besluitvorming over het |
|   |starten van een planstudie voor dit zuidelijk deel aan de orde    |
|   |zijn.                                                             |
|   |                                                                  |
|6. |Wilhelminakanaal                                                  |
|   |De minister betreurt de gang van zaken van de Kamerbehandeling in |
|   |september en is absoluut niet van plan om meer dan de in het MIT  |
|   |gereserveerde E 52 miljoen in te zetten. Ze geeft in overweging de|
|   |voor het Wilhelminakanaal gereserveerde E 52 miljoen aan Tilburg  |
|   |"over te maken" en de verdere afweging daar te laten plaatsvinden.|
|   |De provincie zal bij het college van B&W van Tilburg sonderen hoe |
|   |zij hiertegen aankijkt.                                           |
|   |                                                                  |
|7. |Bereikbaarheid Oostzijde Stadsregio Eindhoven (BOSE)              |
|   |Het SRE schetst het tijdpad: tot 2010 benutten (via BBZOB) en in  |
|   |de periode 2010 - 2015 aanleg van een kleine ruit). Voor de aanleg|
|   |van de kleine ruit benadrukt SRE het forse draagvlak binnen de    |
|   |regio voor de gekozen variant en geeft het aan dat het met het    |
|   |besluit voor de zomer en deze steun heeft voldaan aan voorwaarden |
|   |die de minister gesteld heeft aan het beschikbaar stellen van de E|
|   |50 miljoen;                                                       |
|   |Financiering van deze variant is echter een groot probleem: er is |
|   |een beperkt budget van E 110 miljoen beschikbaar, waarvan E 50    |
|   |miljoen van Verkeer en Waterstaat en E 60 miljoen van de regio.   |
|   |Daarmee is er nog een gat van E 300 miljoen. Verkeer en Waterstaat|
|   |heeft tot en met 2020 dit geld niet. Verder twijfelt Verkeer en   |
|   |Waterstaat aan het rendement van de verbinding. Het SRE benadrukt |
|   |dat rendement niet alleen berekend moet worden in termen van      |
|   |voertuigverliesuren, maar ook in termen van leefbaarheid en       |
|   |vestigingsklimaat. Het SRE wijst daarbij op de status van de      |
|   |Brainport. De minister geeft aan dat er bestuurlijk is afgesproken|
|   |dat deze status geen extra middelen oplevert vanuit Verkeer en    |
|   |Waterstaat. Tot slot wijst ze het SRE erop dat de E 50 miljoen    |
|   |bijdrage geldt bovenop een eigen bijdrage van de regio van E 112,5|
|   |miljoen (BDU grens). Het SRE geeft aan dat art. 9, lid 4 van het  |
|   |Besluit Infrastructuurfonds de mogelijkheid biedt tot een lagere  |
|   |eigen bijdrage (draagvlakbeginsel: 2x BDU-jaarbedrag, in dit geval|
|   |E 60 miljoen). De minister geeft aan van deze mogelijkheid geen   |
|   |gebruik te maken;                                                 |
|   |Op verzoek van de provincie wordt  een procesafspraak gemaakt. Er |
|   |zal worden nagegaan welke mogelijkheden er zijn om het benodigde  |
|   |bedrag omlaag te brengen en/of te faseren. Afgesproken wordt nader|
|   |overleg te plannen na behandeling van het MIT in de Tweede Kamer. |
|   |                                                                  |
|8. |A58 Breda - Roosendaal                                            |
|   |De minister stemt in met een studie naar het oprekken van de scope|
|   |van de verkenning van Breda - Roosendaal tot Bergen op Zoom -     |
|   |Eindhoven. Doel van deze studie is om bij het overleg over het MIT|
|   |2007 een besluit te nemen over mogelijke scope-uitbreiding. De    |
|   |relatie tussen de A58 en de A27 en A59 zal meegenomen worden in de|
|   |netwerkanalyse.                                                   |
|   |                                                                  |
|   |OVERIGE AFSPRAKEN                                                 |
|   |                                                                  |
|9. |Netwerkanalyses                                                   |
|   |Net als bij andere netwerkanalyses moet de netwerkanalyse         |
|   |uiterlijk 1 augustus 2006 gereed zijn. De provincie geeft aan dat |
|   |de netwerkanalyse voorspoedig verloopt en dat afronding voor 1    |
|   |augustus 2006 mogelijk is.                                        |
|   |                                                                  |
|10.|Anders Betalen voor Mobiliteit                                    |
|   |De provincie geeft aan nog geen formeel standpunt te kunnen geven,|
|   |aangezien hiervoor nog besluitvorming in Gedeputeerde en          |
|   |Provinciale Staten en bestuurlijke steun van de B5 nodig is.      |
|   |Verkeer en Waterstaat geeft aan dat er geen versnelling/tolheffing|
|   |zal plaats vinden zonder steun van de regio. Verkeer en Waterstaat|
|   |en de provincie onderkennen het mogelijke belang van tolheffing   |
|   |voor de Merwedebrug (op de A27 Lunetten - Hooipolder). Hier is    |
|   |echter nog geen bestuurlijke positie ingenomen. Ook afstemming met|
|   |de provincies Zuid-Holland en Utrecht is hiervoor nodig.          |
|   |                                                                  |
|11.|N69 Eindhoven - Hasselt                                           |
|   |Een bestuurlijke aanbieding van het kentekenonderzoek heeft op 18 |
|   |november 2005 plaatsgevonden. De provincie Noord-Brabant en het   |
|   |SRE stellen voor om de N69 mee te nemen in de netwerkanalyse voor |
|   |Brabant. De minister van Verkeer en Waterstaat stemt hiermee in.  |
|   |                                                                  |
|12.|OV-netwerk Brabantstad                                            |
|   |De provincie verzoekt om bundeling van projecten in het MIT 2007, |
|   |die een relatie hebben met het OV-netwerk Brabantstad. Afgesproken|
|   |wordt dat bij de opstelling van het MIT 2007 bekeken zal worden op|
|   |welke wijze de samenhang tussen OV-projecten in Brabant in beeld  |
|   |gebracht kan worden.                                              |
LIMBURG

|   |                                                                  |
|   |MIT TOT EN MET 2020                                               |
|   |                                                                  |
|1. |A2 Maasbracht - Geleen                                            |
|   |Partijen spreken af om gezamenlijk de mogelijkheden voor          |
|   |toepassing van de versnellingsprijs voor de A2 Maasbracht - Geleen|
|   |te onderzoeken. Bij het bestuurlijk overleg over het MIT 2007     |
|   |kunnen dan afspraken worden gemaakt over versnelling met          |
|   |toepassing van een versnellingsprijs.                             |
|   |                                                                  |
|2. |A74 Venlo                                                         |
|   |De minister heeft aangegeven alles in het werk te stellen om de   |
|   |A74 Venlo te kunnen realiseren. Hiervoor laat ze momenteel een    |
|   |haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de mogelijkheden om binnen de  |
|   |normen voor luchtkwaliteit te blijven. De minister benadrukt het  |
|   |belang van zorgvuldigheid hierbij. Vanuit de provincie wordt dit  |
|   |onderkend, maar wordt ook benadrukt dat de regio behoefte heeft   |
|   |aan duidelijkheid. Afgesproken wordt dat Verkeer en Waterstaat    |
|   |uiterlijk 1 januari 2006 aan zal geven op welke wijze realisatie  |
|   |van de A74 mogelijk is.                                           |
|   |                                                                  |
|3. |A2 Passage Maastricht                                             |
|   |Vóór 1 januari 2006 zullen Verkeer en Waterstaat en de regio      |
|   |afspraken maken over de A2 Passage Maastricht.                    |
|   |                                                                  |
|   |OVERIGE AFSPRAKEN                                                 |
|   |                                                                  |
|4. |Netwerkanalyses                                                   |
|   |Limburg pakt de netwerkanalyse voor Zuid-Limburg op. Verkeer en   |
|   |Waterstaat zegt hiervoor steun toe aan de provincie door het      |
|   |beschikbaar stellen van budget en personele medewerking van       |
|   |Rijkswaterstaat. De netwerkanalyse zal voor 1 augustus 2006       |
|   |afgerond worden. De maanden augustus en september 2006 zullen     |
|   |gebruikt worden om in bestuurlijke overleggen de netwerkanalyses  |
|   |te bespreken en afspraken te maken over het vervolg.              |
|   |                                                                  |
|5. |Anders Betalen voor Mobiliteit                                    |
|   |Zie afspraak 1 over de A2 Maasbracht - Geleen                     |
|   |                                                                  |
|6. |Brede Doeluitkering (BDU) en grensoverschrijdende netwerken       |
|   |Verkeer en Waterstaat verzoekt de provincie Limburg om de         |
|   |problemen die de provincie heeft met de BDU en de                 |
|   |grensoverschrijdende netwerken te inventariseren en verder te     |
|   |concretiseren. De resultaten zullen, in samenhang met de          |
|   |netwerkanalyse Zuid-Limburg, bij het bestuurlijke overleg over het|
|   |MIT 2007 besproken worden.                                        |
|   |                                                                  |
|7. |Overdracht N273                                                   |
|   |Het betreft hier de overdracht van de N273 aan de provincie na    |
|   |afronding van de A73 Venlo - Maasbracht. Afgesproken wordt om dit |
|   |onderwerp eerst in de regio bestuurlijk te behandelen. Indien     |
|   |nodig kan er daarna overleg met de minister plaatsvinden.         |

-----------------------
In het bestuurlijk overleg heeft de minister aan de regio gemeld dat de uitvoeringsperiode verkeerd in het MIT is opgenomen. Dit moet 2013 - 2018 worden en zal volgend jaar in het MIT worden hersteld.