Verbetermaatregelen Hogeschool INHOLLAND 'ter zake en passend'
Hogeschool inholland
http://www.inholland.nl
Inspectierapport kritisch en positief tegelijk
Verbetermaatregelen Hogeschool INHOLLAND 'ter zake en passend'
Den Haag, 6 december 2005 --- Hogeschool INHOLLAND voelt zich gesterkt in haar beleid
naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek van de Onderwijsinspectie naar
klachten en ontevredenheid van studenten en docenten. Het rapport bevestigt de positieve
opwaartse lijn die is ingezet en onderschrijft de ingezette verbetermaatregelen.
INHOLLAND herkent de kritiekpunten die door de Inspectie worden aangevoerd en werkt
verder aan de oplossingen hiervoor. De Hogeschool is tevreden met het vertrouwen dat de
Staatssecretaris van OC&W in de hogeschool heeft uitgesproken.
Aanleiding
Het onderzoek van de Inspectie is verricht in opdracht van Staatssecretaris Rutte van
Onderwijs. Begin 2005 besteedden media aandacht aan klachten van studenten en docenten
van INHOLLAND. De ontevredenheid betrof onder meer begeleiding van studenten, toetsing
van studieresultaten, organisatie van het onderwijs en aandacht voor klachten. Al eerder
erkende INHOLLAND dat op deze terreinen verbeteringen moesten worden doorgevoerd. Dit is
inmiddels voor een belangrijk deel gebeurd. De Inspectie vindt de aangedragen oplossingen
'zonder meer ter zake', 'daadkrachtig' en 'passend bij het probleem'.
Ambitie
De Inspectie schrijft in haar rapport dat door de fusie van vier hogescholen tot INHOLLAND
grote besparingen zijn gerealiseerd die nu ten goede komen aan het onderwijs. Het tempo
waarin de verbetermaatregelen worden doorgevoerd ervaart de Inspectie als ambitieus. Het
College van Bestuur is ervan overtuigd dat de ingezette maatregelen volgens plan kunnen
worden gerealiseerd en heeft ook instrumenten ontwikkeld om dit goed te kunnen volgen.
Toekomst
Het onderwijsconcept en major/minor-model van INHOLLAND wordt door de Inspectie niet ter
discussie gesteld. Deze vorm van onderwijs is breed geaccepteerd en gewaardeerd.
INHOLLAND gaat als grote en moderne onderwijsinstelling door met deze vernieuwende vorm
van onderwijs. Studenten van INHOLLAND worden er goed door voorbereid op een
maatschappelijke loopbaan en vinden gemiddeld sneller een baan of een stage dan studenten
van andere opleidingen.
De opmerkingen van de Inspectie zijn voor INHOLLAND een bevestiging van al bekende en
erkende problemen, die naar voren kwamen uit de Studenten Tevredenheids Onderzoeken en
Medewerkers Tevredenheids Onderzoeken van 2004 en 2005. Ook het in september 2005
gehouden Medewerkers Tevredenheids Onderzoek, waarvan deze week de uitkomsten zijn
gepubliceerd, levert eenzelfde beeld op. Dit onderzoek laat verbeteringen zien ten
aanzien van de directe werkomgeving van de medewerkers en het contact met direct
leidinggevenden. Zorg is er bij medewerkers over de interne communicatie. Ook is voor
veel medewerkers de trots op de Hogeschool een belangrijk aandachtpunt. Positief is de
zeer hoge betrokkenheid, die onder meer blijkt uit de hoge deelname aan het onderzoek
Al enige tijd geleden zijn door INHOLLAND maatregelen genomen om de tevredenheid van
medewerkers te verbeteren. Zo is er extra geld vrijgemaakt voor de persoonlijke
ontwikkeling van docenten, extra formatie voor onderwijsontwikkeling,
onderzoeksactiviteiten en zijn er meer mogelijkheden gecreëerd om te promoveren.
Het belangrijkste voor de medewerkers is echter dat de grootste veranderingen bij
INHOLLAND achter de rug zijn en dat er nu tijd vrijkomt om de kwaliteit verder uit te
bouwen en daarover goed met elkaar te communiceren. Het College van Bestuur heeft de
vaste overtuiging dat in de komende periode de tevredenheid van medewerkers zal
verbeteren. Om optimaal te kunnen anticiperen wordt de tevredenheid voortdurend
gemonitord en niet slechts eens in de twee jaar.
Profiel Hogeschool INHOLLAND
Hogeschool INHOLLAND is gevestigd in o.a. Amsterdam/Diemen, Alkmaar, Delft, Den Haag,
Haarlem en Rotterdam en heeft circa 37.000 studenten en 2.700 medewerkers. De kernwaarden
(open, sociaal, vooruitstrevend en ambitieus) vormen de basis voor een ondernemende
hogeschool die middenin de samenleving staat en daar ook een actieve bijdrage aan levert.
Door studenten op te leiden die optimaal zijn voorbereid op hun taak, maar bijvoorbeeld
ook in de vorm van lectoraten en onderzoeksprogramma's.
Noot voor de redactie