Ingezonden persbericht
Persbericht
6 december 2005
TV en draadloos internet in de trein
NS, KPN en RTL Nederland bundelen expertise
Actuele reisinformatie, nieuws, sport, en entertainment in de trein
Proef draadloos internet in de trein
Vandaag starten NS, KPN en RTL Nederland een proefproject, waarbij treinreizigers aan
boord televisie kunnen kijken. Onder de naam NStv wordt via televisieschermen in een
intercitytrein op het traject Haarlem Heerlen/Maastricht actuele reisinformatie, nieuws,
entertainment en sport aangeboden. Door de gebruikte techniek is het mogelijk om de
reiziger tijdens de treinreis te voorzien van de meest actuele, relevante reisinformatie en
nieuws. Het aanbod van de nieuws-, sport- en entertainmentprogramma's wordt
meerdere keren per dag ververst. Gedurende de testperiode wordt ook draadloos internet
in de trein beproefd. NStv en draadloos internet in de trein passen in de ambitie van NS
om de treinreis voor reizigers zo aantrekkelijk en efficiënt mogelijk te maken. De proef
duurt vijf maanden. Na afloop wordt bepaald hoe en in welke treinen NStv en draadloos
internet in de trein worden ingevoerd.
TV en internet in de trein
NS speelt met NStv in op de behoefte van de consument om overal en op elk moment actuele
informatie te krijgen en gebruik te kunnen maken van internet. Met de gebruikte techniek kan de
reiziger in een later stadium niet alleen profiteren van NStv, maar ook draadloos internetten
onderweg. De ambitieuze proef moet aantonen of en in welke vorm actuele informatie en internet
in de trein kan worden aangeboden. Philippe Smit, directeur Marketing, Sales en Service van NS
heeft er vertrouwen in: "Met de technieken die momenteel beschikbaar zijn, is het mogelijk onze
reizigers actuele reis- en overstapinformatie te bieden.Samen met twee gerenommeerde partners
verwachten wij onze reizigers binnen niet al te lange tijd in de meeste intercity's te voorzien van
actuele reisinformatie, nieuws en entertainment."
Samenwerking NS, KPN, RTL Nederland
NS heeft in KPN en RTL Nederland belangrijke partners gevonden voor deze proef. Iedere partner
draagt met zijn specifieke expertise bij aan de realisatie: KPN verzorgt de techniek om de
verbindingen in de trein mogelijk te maken. Ludolf Rasterhoff, Directeur Televisie KPN: " KPN wil
TV-kijken leuker maken waar en wanneer je maar wilt. Nadat we eerder AutoTV introduceerden en
een pilot met MobileTV (DVB-H) hebben afgerond, is dit daar een nieuw voorbeeld van. De
techniek en de toepassing van TV in de trein is echter compleet nieuw. KPN zorgt er samen met
Samsung, Heuvelman en Nomad Digital voor dat NStv gaat werken." RTL Nederland verzorgt de
content, die speciaal voor treinreizigers wordt geselecteerd en vervaardigd. NStv stelt RTL
Nederland in de gelegenheid om een specifieke consumentendoelgroep, de treinreiziger, heel
direct te bereiken met haar kwalitatieve en herkenbare aanbod van nieuws en entertainment.
Frank Eijken, CCO van RTL Nederland over de onderliggende ambitie van de proef met NStv: "We
zijn trots op de samenwerking met NS en KPN, twee bedrijven van formaat. RTL Nederland is
onbetwist marktleider op televisie en in de advertentiemarkt en ziet NStv als een mooie en logische
stap richting een veelzijdige digitale toekomst, waarin de consument onze content anytime, any
place, anywhere tot zich kan nemen."
Noot aan de redactie
Meer informatie en beeldmateriaal: NS persvoorlichting 030 235 70 70
Over NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800
rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en
Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de
klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
Over KPN
KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn
telefonie- en datadiensten via het vaste net in Nederland, mobiele telecommunicatiediensten in Nederland, Duitsland
en België, en datadiensten in West-Europa. Sinds oktober 2004 biedt KPN Digitale TV via de ether aan. Inmiddels
heeft KPN 100.000 TV klanten (d.d. 29 oktober 2005). KPN is marktleider in de belangrijkste segmenten van de
Nederlandse telecommunicatiemarkt en werkt actief aan de groei van zijn marktaandeel in de nieuwe IP- en DSL-
markten. Via E-Plus en BASE heeft KPN een sterke positie in de mobiele markten van respectievelijk Duitsland en
België.
Per 30 september 2005 bediende KPN met 28.749 medewerkers (26.316 fte's). 7,1 miljoen klanten met een vaste
telefoonaansluiting en 2,0 miljoen internetklanten in Nederland alsmede 17,8 miljoen mobiele klanten in Duitsland,
Nederland en België. KPN is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam,
New York, Londen en Frankfurt".
KPN Hotspots heeft de ambitie om draadloos internet voor het grote publiek toegankelijk te maken. De
samenwerking met NS voor hotspots op NS stations en de proef met hotspots in de trein is een belangrijke stap om
deze ambitie te verwezenlijken.
Over RTL Nederland
RTL Nederland is een grote speler in de Nederlandse mediawereld met een gevarieerd, aanvullend en compleet
aanbod voor zowel consument als adverteerder. RTL Nederland is het merk waaronder CLT-UFA opereert in
Nederland.
Met haar 'family of stations' presenteert RTL Nederland een rijk aanbod aan televisieprogramma's in alle mogelijke
genres. RTL 4, de marktleider op de Nederlandse televisiemarkt, is de populaire familiezender. RTL 5, de tweede
grote RTL-zender, richt zich op mensen die zich jong voelen met een brutale, eigenzinnige programmering en
bewezen successen. RTL 7, de jongste telg uit de RTL-familie, legt het accent op mannen en is overdag de zender van
(zaken)nieuws.
---- --