Persbericht
Einde in zicht wildgroei promotionele kansspelen
6 december 2005
Er komt een einde aan de wildgroei van kansspelen om producten,
organisaties of diensten te promoten. Dat blijkt uit de gedragscode
promotionele kansspelen die Minister Donner van Justitie vandaag naar
de Tweede Kamer heeft verzonden. Uitgangspunt van de gedragscode is
dat het organiseren van een zogenoemd promotionele kansspel is
verboden, tenzij is voldaan aan bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden
staan in de gedragscode, een initiatief van het ministerie van
Justitie, in samenwerking met vertegenwoordigers van
kansspelvergunninghouders, mediaproductie- en mediabedrijven en
bedrijfsleven.
Een promotioneel kansspel is het geven van gelegenheid om mee te
dingen naar prijzen om een product, dienst of organisatie te promoten.
Voorbeelden zijn de zogenoemde bel- en winspellen in tijdschriften en
de belspellen op televisie. Deelnemers kunnen bij deze spellen geen
invloed uitoefenen op het winnen van een prijs. Dit gebeurt door
kansbepaling, de winnaar wordt bijvoorbeeld door een automatisch
systeem willekeurig getrokken of vooraf is bepaald dat de prijs naar
de zoveelste beller gaat. De afgelopen jaren is het aanbod van deze
vorm van kansspelen sterk toegenomen.
Voorwaarden
Vanaf de inwerkingtreding van de gedragscode zullen aan het
organiseren van promotionele kansspelen voorwaarden worden gesteld.
Een aanbieder kan dan nog slechts eenmaal per jaar per product, dienst
of organisatie een promotioneel kansspel aanbieden. Per jaar kunnen
maximaal dertien trekkingen plaatsvinden, met telkens een of meer
winnaars. Ook de kosten om aan een promotioneel kansspel mee te doen,
worden aan een limiet van 0,60 gebonden, bijvoorbeeld voor
telefoonkosten of een postzegel. Als een minderjarige onder de 16 jaar
mee wil doen, dan moet een ouder toestemming geven.
Inwerkingtreding
De gedragscode promotionele kansspelen treedt per 1 januari 2006 in
werking.
Ministerie van Justitie