Ministerie van Justitie

Persbericht

Einde in zicht wildgroei promotionele kansspelen 6 december 2005
Er komt een einde aan de wildgroei van kansspelen om producten, organisaties of diensten te promoten. Dat blijkt uit de gedragscode promotionele kansspelen die Minister Donner van Justitie vandaag naar de Tweede Kamer heeft verzonden. Uitgangspunt van de gedragscode is dat het organiseren van een zogenoemd promotionele kansspel is verboden, tenzij is voldaan aan bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden staan in de gedragscode, een initiatief van het ministerie van Justitie, in samenwerking met vertegenwoordigers van kansspelvergunninghouders, mediaproductie- en mediabedrijven en bedrijfsleven.

Een promotioneel kansspel is het geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen om een product, dienst of organisatie te promoten. Voorbeelden zijn de zogenoemde bel- en winspellen in tijdschriften en de belspellen op televisie. Deelnemers kunnen bij deze spellen geen invloed uitoefenen op het winnen van een prijs. Dit gebeurt door kansbepaling, de winnaar wordt bijvoorbeeld door een automatisch systeem willekeurig getrokken of vooraf is bepaald dat de prijs naar de zoveelste beller gaat. De afgelopen jaren is het aanbod van deze vorm van kansspelen sterk toegenomen.

Voorwaarden
Vanaf de inwerkingtreding van de gedragscode zullen aan het organiseren van promotionele kansspelen voorwaarden worden gesteld. Een aanbieder kan dan nog slechts eenmaal per jaar per product, dienst of organisatie een promotioneel kansspel aanbieden. Per jaar kunnen maximaal dertien trekkingen plaatsvinden, met telkens een of meer winnaars. Ook de kosten om aan een promotioneel kansspel mee te doen, worden aan een limiet van 0,60 gebonden, bijvoorbeeld voor telefoonkosten of een postzegel. Als een minderjarige onder de 16 jaar mee wil doen, dan moet een ouder toestemming geven.

Inwerkingtreding
De gedragscode promotionele kansspelen treedt per 1 januari 2006 in werking.