Contactpersoon
Datum
6 december 2005
Ons kenmerk
RWS/BJZ/670225
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Tracébesluit HSL-Zuid, aanvulling VI
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u ter kennisgeving het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid,
aanvulling VI (verder: TB HSL-Zuid, aanvulling VI) aan. Dit besluit is door
mij, in overeenstemming met mijn ambtgenoot van het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer vastgesteld op 6 december 2005.
Op 15 april 1998 is het TB HSL-Zuid vastgesteld door de minister van
Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de minister van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Het TB HSL-Zuid,
aanvulling VI voorziet in de ambtshalve wijziging van het TB HSL-Zuid
terzake van de aanleg van een fiets-voetgangersverbinding over de
infrastructuurbundel (bestaande spoorlijn, de Hogesnelheidslijn-Zuid en de
A16) ter hoogte van het station Prinsenbeek (HSL km 41,0).
In het TB HSL-Zuid is deze fiets-voetgangersverbinding voorzien als een
viaduct, dat bereikbaar is via een toerit vanaf de Beeksestraat aan de
westzijde van de infrastructuurbundel en een toerit vanaf de Westerhagelaan
aan de oostzijde van de infrastructuurbundel. Voorts is voorzien in
stijgingsvoorzieningen zoals liften en (rol)trappen. Bij nader inzien bleek
dit ontwerp op bezwaren te stuiten omdat de toerit aan de oostzijde uitkwam
op een bedrijventerrein en geen aansluiting had op het hoofdfietsnet.
Doordat bovendien de voorziene toerit het perron van het station
Prinsenbeek aan het gezicht zou onttrekken, zou dit kunnen leiden tot
vermindering van het gevoel van sociale veiligheid bij reizigers op het
station. Verder had de gemeente Breda de voorkeur voor een iets minder
steile toerit aan de westzijde van de fiets-voetgangersverbinding. Dit
alles vormde aanleiding om na te gaan of een optimalisering van het ontwerp
voor de fiets-voetgangersverbinding mogelijk is.
Het Ontwerp-Tracébesluit heeft van 18 augustus 2005 tot en met 28 september
2005 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn er twee schriftelijke
zienswijzen binnengekomen (zie bijlage 1). Daarnaast is er, in het kader
van artikel 13 van de Tracéwet, een oordeel ontvangen van het Waterschap
Brabantse Delta en de provincie Noord-Brabant
(bijlage 2). De zienswijzen en oordelen hebben niet geleid tot een
wijziging van het besluit. Het besluit is derhalve overeenkomstig het
ontwerp-besluit vastgesteld.
De bij dit TB HSL-Zuid, aanvulling VI gevoegde bijlagen bevat een antwoord
op de ingekomen zienswijzen.
Het TB HSL-Zuid, aanvulling VI ligt vanaf 8 december 2005 tot en met 18
januari 2006 ter inzage. Het is voor belanghebbenden mogelijk gedurende
deze termijn beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van
de Raad van State.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat