Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 6 december 2005

De detailhandel adviseert niet te wachten met kerstinkopen

Kerst 2005: Piek van het jaar

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) signaleert - na de enorme Sinterklaasverkopen - nu al grote belangstelling van de consument voor de kerstaankopen.

De RND waarschuwt consumenten niet tot het allerlaatste moment te wachten met de inkopen voor Kerst. Zaterdag 24 december wordt absoluut de drukste winkeldag van het jaar. De RND voorspelt dan topdrukte en een run op de kerstproducten. Daarom is het raadzaam om eerder die week kerstinkopen te doen.

Overigens moeten de winkels op Kerstavond om 19.00 uur gesloten zijn, en veel winkelcentra sluiten mogelijk al eerder. De week voor Kerstmis zijn veel winkels tot 21.00 uur geopend.

De detailhandel verwacht circa 38% meer omzet door de kerstverkopen dan in een gemiddelde week. Normaal wordt in de winkels zon 1,4 miljard euro per week omgezet, door de kerstverkopen wordt naar schatting nog eens 530 miljoen euro extra omgezet. Dat is zon 30% meer omzet dan vorig jaar. De extra omzet rond Kerstmis wordt behaald door verkopen van kerstversiering, cadeaus, feestmaaltijden en feestkleding.

Kerstbomen en versiering van huis en tuin
De kerstbomen worden dit jaar groter en voller. Aan iedere tak hangt versiering. Niet alleen de boom, maar het hele huis wordt in kerstsfeer gebracht. Sfeermakers als kaarsen, takken, kussens en kleedjes zijn in trek. Opvallende trends zijn: bling bling (glitters), de Hollandse truttigheid (kant en franjes) en natuurlijk (warme tinten en natuurlijke materialen).

Ook in tuinen wordt het een kerstspektakel. De trend van de buitenverlichting neemt een nog grotere vlucht. Vele soorten lichtjes, lichtslangen, manshoge sneeuwpoppen en verlichte arrensleeën met rendieren vormen het decor van vele tuinen.

Eten en drinken
Tijdens de kerstdagen is thuis uit eten de trend. Daarbij hoort natuurlijk een feestelijk gedekte tafel met lekkere kerstwijnen en champagne. De maaltijden staan in het teken van genieten en gemak. Zonder uren in de keuken te staan wordt, van aperitief en voorgerecht tot dessert, toch iets bijzonders op tafel gezet. Vooral vis, zoals zalmfilet en pangafilet staan vaak op het menu, waarbij de consument de voorkeur geeft aan diepvries.

Feestkleding
Vooral kleurrijk is het beeld van de feestkleding deze decembermaand, met gevoel voor detail en afwerking. Het gaat over de schoonheid van een feestelijke avond met mooie kleding, schoenen, accessoires, lingerie en make-up. Het moet dit jaar helemaal af zijn. Veel imitatiebont, stolas, rijk gedecoreerde sjaals en mooie lingerie zijn belangrijk. Sieraden zijn de kroon op de outfit.

----------

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 13.000 vestigingen, 240.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 34 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.



Ingezonden persbericht