Contactpersoon
Datum
6 december 2005
Ons kenmerk
IVW/TER/C11.0000.004
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
Onderwerp
Onderzoeksrapport ontsporing reizigerstrein op 15-08-05 te Amsterdam
Centraal
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u het onderzoeksrapport aan naar de ontsporing op 15
augustus 2005 van een reizigerstrein aan de westzijde van het emplacement
Amsterdam Centraal (Kenmerk RV-05U0019). Op dit moment beschikt de
Inspectie Verkeer en Waterstaat over onvoldoende gegevens om een directe
oorzaak van de ontsporing vast te stellen. In het onderzoek van de
Inspectie is wel een aantal achterliggende zaken vastgesteld.
Een snelheidsoverschrijding door de machinist van trein 822 van ongeveer
9 km/uur.
De machinist van trein 822 was onvoldoende op de hoogte van de specifieke
bijzonderheden en beperkingen van het type ICRm BDs trek-/duwcombinatie in
relatie tot de toegestane snelheid.
Aan de onderhoudstoestand van het materieel zijn nog geen oorzaken voor de
ontsporing vastgesteld. Het volledige onderzoek naar het materieel is
echter nog niet afgerond.
ProRail en Strukton blijken niet in staat om meetgegevens over het
desbetreffende stuk spoor van de situatie voor de ontsporing aan de
Inspectie te overleggen. De wel beschikbare meetgegevens zijn opgenomen na
herstel van de schade aan de infrastructuur.
De trek-/duwcombinaties type ICRm BDs waren formeel op de dag van de
ontsporing niet toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet. De reden
hiervoor is echter uitsluitend administratief.
De volgende zaken dienen nader te worden bezien:
De bevindingen en conclusies uit het in opdracht van NS Reizigers door NTC
uitgevoerde onderzoek naar het gedrag van het materieel bij de ontsporing
op 15 augustus 2005 zijn nog niet beschikbaar. De Inspectie Verkeer en
Waterstaat wil hiervan zo spoedig mogelijk door NS Reizigers op de hoogte
worden gesteld.
Gezien de twee andere recente ontsporingen op hetzelfde emplacement
(6 juni 2005 en 10 juni 2005) en de daardoor bij het publiek ontstane
twijfel
over de veiligheid van het treinverkeer tussen Amsterdam Centraal en
Amsterdam Sloterdijk is het wenselijk het ontwerp van het emplacement
Amsterdam Westzijde opnieuw te (laten) beoordelen. Over de wijze waarop
deze beoordeling gaat plaatsvinden, vindt overleg plaats tussen ondermeer
ProRail en de Inspectie.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat is gestart met een inspectieprogramma
gericht op de staat van de infrastructuur op het emplacement Amsterdam.
Dit staat los van de in dit onderzoek vastgestelde directe en
achterliggende
oorzaken van deze ontsporing.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat