NOC*NSF
Robijntje mascotte Nederlands Olympisch Team
Mascotte van alle Olympische sporters op weg naar en in Turijn
ARNHEM - Op weg naar en tijdens de komende Olympische Winter Spelen in
Turijn, Italië, heeft het Nederlands Olympisch Team van Chef de
Mission Ed Verheijen een echte mascotte. De sporters en toeschouwers
worden in de aanloop naar, tijdens en na de Olympische Spelen
bijgestaan door Robijntje, de in Nederland wereldberoemde
knuffelzachte beer. Dat maakte NOC*NSF-voorzitter Erica Terpstra
vanmorgen bekend tijdens de officiële onthulling van de mascotte in
Rotterdam.
De mascotte zal het Nederlands Olympisch Team ondersteunen tijdens
verschillende Olympische momenten. NOC*NSF wil graag met Robijntje als
superfan samen met alle sportfans de Olympische sporters aanmoedigen
en toejuichen voor en tijdens de Olympische Spelen in Turijn. Ik vind
het top!, aldus voorzitter Terpstra. Samen met Partner in Sport
Unilever is ervoor gekozen de beer Robijntje om te dopen tot mascotte
van het Nederlands Olympisch Team. Voor NOC*NSF logisch, omdat de beer
voor veel mensen herkenbaar is, warmte uitstraalt en op sporters en
toeschouwers een positieve uitwerking heeft.
Aanwezig tijdens de onthulling waren Olympisch heldin en kampioene van
vele wielerwedstrijden Leontien Zijlaart-van Moorsel, oud-topschaatser
en -wielrenner Jeroen Straathof - goud WK Schaatsen 1996 op de 1500
meter en Paralympisch goud op de 4 kilometer achtervolging met Jan
Mulder en Europees kampioen baanwielrennen 1999 - en Esther Vergeer,
houdster van onder andere Paralympisch goud en WK- en EK-kampioene bij
het rolstoeltennis. Topsporter pur sang Leontien: Een mascotte is
altijd leuk. Het brengt immers een glimlach op je gezicht, wat voor
jezelf erg belangrijk kan zijn en het draagt bij aan een goede sfeer
in het Olympisch Team. Daarnaast is het altijd leuk bij een
overwinning met deze knuffelbeer je vreugde te vieren, toch?
De mascotte zal de komende tijd onder meer aanwezig zijn bij
wedstrijden in de aanloop naar de Olympische Winter Spelen in Turijn.
Tijdens de presentatie van het Nederlands Olympisch Team Turijn 2006
op 2 januari 2006 in Nieuwegein zal Robijntje natuurlijk ook aanwezig
zijn om alle Nederlandse topsporters, begeleiders en
vertegenwoordigers van de sportbonden en het bedrijfsleven een
superfandag te bezorgen.
Over de samenwerking tussen NOC*NSF en Unilever
Sinds augustus 2005 is Unilever Nederland Partner in Sport van
NOC*NSF. Unilever gebruikt de komende jaren de sponsoring van NOC*NSF
om de naam Unilever en een aantal bekende consumentenmerken, waaronder
Omo, Robijn en Unox, te verbinden aan de Nederlandse top- en
breedtesport. Dit doet zij onder meer in het voortraject van en
tijdens de Olympische Spelen in Turijn (2006) en Beijing (2008).
Over NOC*NSF
Nederlands Olympisch Comité*Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF) is
de bundeling van de georganiseerde sport in Nederland. De 88
aangesloten landelijke sportorganisaties vertegenwoordigen samen circa
28.750 verenigingen met in totaal ruim 4,9 miljoen georganiseerde
sporters. Meer informatie is te vinden op www.sport.nl.
Over Unilever
Unilever is in Nederland de grootste producent van A-merken op het
gebied van voeding en huishoudelijke en persoonlijke verzorging.
Unilever voegt vitaliteit toe aan het leven met merken die mensen
helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven
te halen. Bekende merken van Unilever zijn onder meer Becel, Blue
Band, Dove, Iglo, Omo, Rexona, Robijn en Unox. Bij Unilever Nederland
werken circa 5.000 mensen. Meer informatie is te vinden op
www.unilever.nl.
(6 december 2005)