Vrije Universiteit Amsterdam


06.12.2005

Y.P. Ongena

aula

Faculteit der Sociale Wetenschappen

13:45

Interviewer and Respondent Interaction in Survey Interviews


Promotor: prof.dr. W. Dijkstra

Antwoorden opinieonderzoek vaak onbetrouwbaar

De antwoorden op vragen uit opinie-onderzoek onder het Nederlandse publiek blijken in een kwart tot veertig procent van de gevallen onbetrouwbaar. Media gebruiken vaak opniniepeilingen om het nieuws te staven. De slechte scores kwamen naar voren in analyse van telefonische en persoonlijke opinie-interviews die Yfke Ongena opnam voor haar promotieonderzoek. Ongena heeft de oorzaken van de slechte scores onderzocht en advies opgesteld. Het grootste probleem is dat ondervraagd publiek vaak antwoorden geeft die niet in de antwoordalternatieven van de vraag voorkomen. Interviewers komen daarop zelf met een suggestie. Respondenten zijn geneigd in te stemmen met dergelijke suggesties en dat verstoort de onderzoeksresultaten aanzienlijk, aldus Ongena.

Zo geeft menig respondent op de vraag hoeveel dagen per week zij gemiddeld televisiekijken, de reactie de meeste dagen. Om dat snel om te zetten in een bruikbare score, suggereren interviewers daarop vaak zelf iets dat wel is op te nemen in de vragenlijst, zoals Is dat zeven dagen per week?. Ander taalgebruik kan voorkomen dat respondenten suggesties gaan doen, stelt Ongena. Voor de antwoordalternatieven moet de woordkeuze meer alledaags zijn, terwijl je de vraag zelf juist formeel moet formuleren.

Voor meer informatie over activiteiten aan de VU:

dienst Communicatie, afdeling wetenschapsvoorlichting:

T 020 59 85666
E communicatie@dienst.vu.nl

Voor meer informatie over VUmc:

T 020 44 43444
E communicatie@vumc.nl