Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
6 december 2005

Marketingrapport Tuincentra 2005 / 2006

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder tuincentra in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Tuincentra 2005 / 2006 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, distributiekanalen en mediagebruik.

Het onderzoek
In de tuinbranche hebben diverse organisaties de markt in kaart gebracht. Naast het Hoofdbedrijfschap Detailhandel hebben ook GfK en de Rabobank kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitgevoerd in de tuincentrabranche. Het ontbrak alleen nog aan praktische marktinformatie voor toeleveranciers om de tuincentrabranche efficiënt en effectief te benaderen met producten en diensten. Van Es Marketing Services heeft in de maanden oktober en november 2005 ook dit terrein onderzocht. Het Marketingrapport Tuincentra 2005 / 2006 biedt toeleveranciers volop inzicht en praktisch bruikbare informatie om de markt te bewerken, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het oriëntatiegedrag en het inkoopproces zijn op heldere wijze uiteengezet. Ook wordt er stilgestaan bij verbeteringspunten van het inkoopproces. Kortom, voor marketingdoeleinden een rapport waar alle essentiële aspecten uit de doeken worden gedaan. In het jaar 2002 is een soortgelijk onderzoek uitgevoerd, waardoor er nu ook aandacht wordt besteedt aan trends en ontwikkelingen in de tijd, door vergelijking van de onderzoeksresultaten van het jaar 2005 met die van 2002.

Inkoop

Slechts 31% van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 55% van de tuincentra is aangesloten bij een inkooporganisatie en 14% van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. De directeur / eigenaar / bedrijfsleider is bij 74% van de tuincentra een belangrijke beslisser als het gaat om de selectie van een leverancier en producten. Bij de ondernemingen die samenwerken op het gebied van inkoop speelt de overkoepelende organisatie ook een belangrijke rol. Deze regelt veelal de inkoopcondities en schrijft een deel van het assortiment voor. Tuincentra hebben hier te maken met voorkeursleveranciers. Binnen het tuincentrum zijn, voor zover de functie bestaat, de inkopers nauw betrokken bij het proces. Veelal is een afdelingshoofd of hoofd van een productgroep ook belast en / of betrokken bij het inkoopproces. Bij de tuincentra met inkoopsamenwerking wordt het dode assortiment veelal via de overkoepelende organisatie geregeld. Ten aanzien van het levend assortiment werkt men meer zelfstandig. Bij de tuincentra die onderdeel zijn van een formule of keten geeft de overkoepelende organisatie in 40% van de gevallen alleen advies. In 8% van de gevallen schrijft de overkoepelende organisatie alles voor. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan dat de overkoepelende organisatie een deel voorschrijft. Het betreft hier veelal het kernassortiment van de formule of keten en de actieartikelen welke in commerciële acties zijn opgenomen. De respondenten betrekken het verkoopassortiment via de volgende inkoopkanalen. De percentages geven het inkoopaandeel weer.

*) gebaseerd op marktconforme inkoopwaarde van de producten

Media en communicatie

Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbeurzen een vooraanstaande rol. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbeurzen ook favoriet, gevolgd door mond tot mond reclame en vertegenwoordigerbezoeken. 90% van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Tuinzaken, De Boomkwekerij, Groei & Bloei, Bloem en Blad en Tuin & Landschap. Het afgelopen jaar heeft 78% van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij Garden Business te Gorinchem het meest is bezocht. Promotionele acties van leveranciers middels beursaanbiedingen of vertegenwoordigerbezoeken worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax of de telefoon. 86% van de tuincentra heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht slechts 18% over een jaar wel toegang tot internet te hebben. De sterke groei van internettoegang is aan het afvlakken. Internet wordt het meest gebruikt voor e-mail en andere communicatiedoeleinden en het raadplegen van productinformatie. 15% van de respondenten die toegang tot internet hebben geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier om (eenvoudig toegankelijke) bestelfaciliteiten en uitgebreide en actuele product- en prijsinformatie. Vakwebsites worden door 53% van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De vakwebsites die men het meest bezoekt zijn van leveranciers, collega-ondernemers/concurrenten en overkoepelende organisaties.

Economisch perspectief

Voor het jaar 2005 verwacht 41% van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 25% verwacht een daling en de overige 34% een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 49% verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 26% een stijging. Ten opzichte van de onderzoeksresultaten van het jaar 2002 zijn de omzet- en resultaatverwachtingen drastisch verslechterd. In dat jaar verwachtte nog 75% van de tuincentra een stijging van de omzet te realiseren en 60% verwachtte een stijging van het netto bedrijfsresultaat.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
-----------------------

gemiddelde inkoopbesteding
levend assortiment
100 %

veiling 37 %
kwekerij 31 %
groothandel 12 %
inkooporganisatie 10 %
eigen kwekerij *) 7 %
ander inkoopkanaal 3 %

groothandel 54 %
fabrikant 34 %
inkooporganisatie 7 %
agent / importeur 4 %
ander inkoopkanaal 1 %

gemiddelde inkoopbesteding
dood assortiment
100 %


---- --