Sotheby's



SOTHEBY'S
Press Release


SOTHEBY'S VEILT DE COLLECTIE
PÂTE DE VERRE OBJECTEN VAN ANNEMARIE VAN GAAL


De veiling van 20e Eeuwse Decoratieve Kunst en Design bij Sotheby's Amsterdam op dinsdag 6 december 2005 omvat een aantal bijzondere collecties. Een daarvan is de collectie pâte de verre objecten verzameld door Annemarie van Gaal, uitgeefster van de lifestyle bladen AM en Tweed. Annemarie van Gaal's collectie van sculpturale siervoorwerpen zijn alle uitgevoerd in fraaie vormen en kleuren typerend voor het tijdperk van de Art Déco.

Vijftien jaar geleden raakte Annemarie van Gaal in de ban van het vakmanschap van de Franse glaskunstenaar Amalric Walter (1870-1959). Zij woonde toen in Moskou en maakte regelmatig zakenreizen naar steden als Parijs en New York. Ze bezocht galeries en kunsthandels, speurend naar het zeldzame werk van Walter. Annemarie van Gaal: "Wat mij zo fascineert in het Walter pâte de verre is het grote vakmanschap: zo gedetailleerd, zo precies. Walter heeft slechts een beperkt aantal werken gemaakt en dus was ik blij als ik iets vond. Ik kocht echter alleen de stukken die aan mijn hoge kwaliteitsnorm voldeden. De details en de afwerking moesten helemaal perfect zijn; zo mag de kleur van de poot van een insect bijvoorbeeld nooit gemengd zijn met de kleur van de achtergrond. Voor mijn verzameling koos ik alleen museumkwaliteit. Ik hoop dat deze schatten hun toekomstige eigenaren net zoveel plezier zullen schenken als zij mij de afgelopen jaren hebben gegeven."

De naam 'pâte de verre' ontstond aan het eind van de 19de eeuw in Frankrijk, voor een techniek die eigenlijk een van de oudste vormen van glasbewerking is. Al in het tweede millennium voor Christus werd in Mesopotamië glas gegoten. Glas was toen een kostbaar materiaal dat gebruikt werd in sieraden, sculpturen en andere kunstvoorwerpen. Het proces van nam veel tijd in beslag en vergde groot vakmanschap: er moest een model gemaakt worden, daarna de gietvorm, het glas moest geprepareerd worden, in de vorm gegoten en vervolgens schoongemaakt en gepolijst. In de 19de eeuw ontstond er in Europa, mede door de archeologische ontdekkingen, een hernieuwde belangstelling voor het pâte de verre. Franse kunstenaars als Henri Cros, Argy-Rousseau, Amalric Walter, en de Amerikaan Frederick Carder raakten geïntrigeerd door de schoonheid van het glas als materiaal. Door de Industriële Revolutie kwamen er betere technieken voor het gieten en afwerken. Het gieten van glas blijft echter een arbeidsintensief proces. Door de vele stappen, van het maken van de vorm tot het polijsten van het eindproduct, is het een zeldzame vorm van glaskunst en wordt als zo danig gewaardeerd.

AANGEHECHT: A. Walter pâte-de-verre schotel met een vis, gemodelleerd door H. Bergé, jaren '20, richtprijs ¤ 5.000-7.000.

Kijkdagen: vrijdag 2, zaterdag 3 en zondag 4 december 2005, 10.00-17.00 uur, Sotheby's, De Boelelaan 30 Amsterdam
Veiling: dinsdag 6 december om 10.30 en14.00 uur

Voor meer informatie en beeldmateriaal:

Diana Ridderikhoff
Press Office & Marketing
Sotheby's Amsterdam
De Boelelaan 30, 1083 HJ Amsterdam
T +31 20-550 2205 F +31 20-550 2310
E diana.ridderikhoff@sothebys.com
www.sothebys.com