Universiteit van Tilburg

Dienstverleners moeten boze klanten laten klagen

Promotie econoom Roger Bougie

Boosheid is een vaak voorkomende negatieve emotie na een negatieve ervaring met een dienstverlener. Deze negatieve emotie kan de winstgevendheid van bedrijven aantasten. Volgens promovendus Roger Bougie zijn er mogelijkheden om boze klanten weer tevreden te stellen.

Iedereen heeft wel eens een negatieve ervaring met een winkel, een restaurant of een andere dienstverlener. In veel gevallen leiden dit soort gebeurtenissen tot boosheid bij klanten. Dat is iets waar dienstverleners zich zorgen over moeten maken: boosheid heeft, doordat het tot voor hen negatieve gedragingen zoals het overstappen naar de concurrent of het verspreiden van negatieve mond-tot-mond communicatie leidt, mogelijk sterke gevolgen voor de winstgevendheid en continuïteit.
In zijn proefschrift onderscheidt Roger Bougie meerdere gebeurtenissen die kunnen leiden tot boosheid: onbetrouwbaarheid (afspraken niet nakomen), fysieke of communicatieve ontoegankelijkheid (je wilt iemand spreken maar krijgt een muziekje te horen) en onredelijke regels en procedures. Maar ook onbeleefdheid en niet-responsief gedrag (in plaats van de rekening te brengen zit de serveerster te kletsen met de barman) of fouten die betrekking hebben op de dienstverlening zelf (voorschrijven van verkeerde medicijnen of een beschadigde koffer na een vliegreis) leiden tot boosheid. Tenslotte zijn reacties op klachten (of het ontbreken daarvan) een veel voorkomende bron van boosheid.
Inzicht in gebeurtenissen die kunnen leiden tot boosheid bij consumenten voorzien dienstverleners van gebieden waar actie kan worden ondernemen met het doel boosheid te voorkomen. Zo kan boosheid worden voorkomen door met de juiste mensen te werken en deze goed op te leiden of te trainen. Mochten consumenten ondanks alle inspanningen van dienstverleners om dit te voorkomen toch boos worden, dan kunnen verontschuldigingen en het tonen van empathie boze gevoelens doen afnemen of verdwijnen.
Bougie besteedt ook aandacht aan de effecten van zogenoemde emotie regulatie strategieën, dat wil zeggen de middelen die boze klanten zelf gebruiken om met hun emoties om te gaan. In zijn proefschrift wordt de invloed van wraakfantasieën, afleiding en klaaggedachten onderzocht. Eerder onderzoek wees uit dat wraakfantasieën een positief effect hebben op boosheid: alleen al het fantaseren over wraak zou leiden tot een afname van gevoelens van boosheid. Experimenteel onderzoek van Bougie wijst echter in een andere richting: denken aan wraak leidt niet alleen tot meer boosheid, maar ook tot een toegenomen intentie van dienstverlener te veranderen of vrienden en kennissen af te raden gebruik te maken van de diensten van een dienstverlener. Volgens Bougie hebben zowel dienstverleners als boze consumenten meer baat bij afleiding: de gevoelens van boosheid nemen dan in ieder geval (op korte termijn) niet toe. Maar omdat klanten denken 'recht' te hebben op boosheid, kan deze emotie, als de oorzaak ervan niet wordt weggenomen, zich uiteindelijk toch op de een of andere manier uiten: zo kunnen op langere termijn alsnog wraakgedachten opkomen. Daarom lijken dienstverleners en consumenten het meest te profiteren van een scenario waarin klanten overwegen te klagen. Ook in dat geval neemt de boosheid van klanten niet toe. Tevens neemt de intentie om vrienden en kennissen af te raden diensten aan te schaffen bij de dienstverlener af terwijl de intentie een klacht in te dienen juist toeneemt. Omdat klachten dienstverleners in staat stellen gemaakte fouten te herstellen en gevoelens van boosheid weg te nemen, zijn dienstverleners gebaat bij klachten. Daarnaast heeft een verminderde neiging om negatieve informatie over de dienstverlener te verspreiden een indirect positief effect op de winstgevendheid van dienstverleners.

Drs. Roger Bougie (1968, Echt) studeerde bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg (specialisatie marketing). Na zijn afstuderen was hij docent aan de Hogeschool West Brabant (HEAO) en momenteel aan de Universiteit van Tilburg. In 1999 startte hij met zijn promotieonderzoek. Hij is voorzitter van het opleidingsbestuur bachelor International Business. Tot zijn onderzoeksinteresse behoren beslissingsprocessen van consumenten, consumptie-emoties, klanttevredenheid en relatiemanagement.

Noot voor de pers
Roger Bougie promoveert woensdag 7 december 2005 om 16.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg (Warandelaan 2, Tilburg) op het proefschrift Consumed with anger: negative emotions in service consumption settings (ISBN 90-72725891).
Promotoren zijn prof.dr. Rik Pieters en prof.dr. Marcel Zeelenberg. Journalisten kunnen een exemplaar van het proefschrift opvragen bij de afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel: 013 466 2000, e-mail: voorlichting@uvt.nl.
Roger Bougie is bereikbaar op tel. 013 466 8213, e-mail: j.r.g.bougie@uvt.nl.
Persberichten van de UvT staan ook op Internet: www.uvt.nl/persberichten/.
Informatie over deskundigen van de UvT, zie: www.uvt.nl/webwijs/.