CNV start campagne 'Wereldvrouwen'

Cnv

Waarom is het nog steeds moeilijk om als vrouw door te dringen tot de top? Om deze vraag gaat het vanaf woensdag 7 december in de campagne 'Wereldvrouwen' van CNV Internationaal. De aftrap van de campagne vindt plaats in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht, aanvang: 12.15 uur.

CNV Internationaal steunt de strijd van vakbondsvrouwen wereldwijd. Vrouwen die werk maken van een betere wereld, met minder armoede en waar vrouwen en mannen gelijk zijn. Want dat deze aandacht nodig is, blijkt wel uit de cijfers: nog altijd wordt 60 tot 90 procent van het parttimewerk gedaan door vrouwen. Nog steeds is het merendeel van de armen in de wereld vrouw. En niet te vergeten: wereldwijd verdienen vrouwen gemiddeld tweederde van wat hun mannelijke collega's uitbetaald krijgen.

Campagne
Voor CNV Internationaal reden genoeg om via de campagne 'Wereldvrouwen' de discussie aan te gaan. In de campagne worden de problemen bespreekbaar gemaakt die vrouwen tegenkomen in hun werk, thuis, binnen de vakbeweging en in de maatschappij. In Nederland, maar ook wereldwijd. Tegelijkertijd gaat CNV Internationaal op zoek naar goede voorbeelden. Wat is het geheim van vrouwen die deze problemen al wel hebben overwonnen? Kunnen we van elkaar leren?

Aftrap
De campagne start officieel op woensdag 7 december. Tijdens de speciale bijeenkomst 'Vrouwen, Passie & Leiderschap' zorgt CNV-bestuurder Yvon van Houdt voor de aftrap. Zij werpt een blik in de Nederlandse keuken: hoe zit het hier met de vrouw-man verhoudingen. Hoe kan het CNV bijdragen aan oplossingen. Daarnaast gaat de film 'Wereldvrouwen' in première die het CNV in samenwerking met LokaalMondiaal heeft geproduceerd. Hierin vertellen vier krachtige vakbondsvrouwen uit Guinee, Chili, Sri Lanka en Nederland over hun ervaringen. Voor het CNV zijn dit Wereldvrouwen. Ook wordt deze middag een speciale website gelanceerd en is er onder leiding van cabaretière Funda Müjde gelegenheid voor discussie.

Jonge vrouwen
De campagne richt zich met name op jonge vrouwen tussen de 25 en 50 jaar. De eerste fase van de campagne eindigt op Internationale Vrouwendag (8 maart 2006).


Noot voor de redactie (