CPNB
ABN AMRO hoofdsponsor Nederlandse Kinderjury
7 december 2005
kj06
ABN AMRO is voor de komende vier jaar hoofdsponsor van de Nederlandse
Kinderjury, de jaarlijkse publieksprijs voor het mooiste kinderboek.
ABN AMRO vindt het belangrijk om vanuit haar maatschappelijke
betrokkenheid lezen bij kinderen te bevorderen. De samenwerking leidt
in 2006 tot een aantal gezamenlijke activiteiten, waaronder een groots
startevenement begin februari in Amsterdam Arena voor duizenden
kinderen.
Doel van de Nederlandse Kinderjury - die sinds 1988 bestaat - is zo
veel mogelijk kinderen informeren over het nieuwe aanbod van
kinderboeken en ze aan te zetten tot kritisch lezen. Om het oordelende
element extra te stimuleren wordt vanaf de komende, 19e editie van de
Kinderjury een nieuw, vast onderdeel toegevoegd: de Senaat. In totaal
zullen twaalf kinderen uit het hele land zitting nemen in deze Senaat
van de Nederlandse Kinderjury.
De Senaat gaat uit een lijst van titels waarop de meeste stemmen zijn
uitgebracht de winnende boeken kiezen. De heer Rijkman Groenink,
voorzitter van de Raad van Bestuur van ABN AMRO, zal de Senaat
installeren.
Van 1 februari t/m 15 mei 2006 kunnen alle kinderen in Nederland
tussen de 6 en 12 jaar stemmen op hun favoriete boek dat is verschenen
in 2005. Dit kan op school, in de bibliotheek, boekwinkel, via
www.kinderjury.nl of bij de bankvestigingen van
ABN AMRO. Op woensdag 14 juni wordt bekendgemaakt welke boeken de
Prijs van de Nederlandse Kinderjury 2006 winnen.
Vorig jaar wonnen Puk redt de dieren van Annie M.G. Schmidt (categorie
6 t/m 9 jaar) en Hoe overleef ik met/zonder jou? van Francine Oomen
(categorie 10 t/m 12 jaar). In totaal stemden toen 25.000 kinderen.