Lotus Europa S: 'business class by Lotus'
(12/7/2005)
Lotus introduceert met de nieuwe Lotus Europa S een geheel nieuwe
sportwagen met Grand Tourer (GT) kenmerken. Dat betekent dat de
tweezits Europa S zich vanwege zijn praktische bruikbaarheid en
verfijnde rijeigenschappen bij uitstek leent voor dagelijks gebruik en
meer tourgeoriënteerde trips.
Dankzij die eigenschappen vormt de Lotus Europa S een perfecte
aanvulling op de meer âhard-coreâ modellen van Lotus, de Elise en
Exige. âDirect na de Autosalon van Genève maakt de Europa S in
Nederland zijn opwachting in de showroom van Van der Kooi Sportscars,â
aldus Willem van der Kooi. âAls richtprijs gaan we uit van een
vanafprijs tussen de 65.000 en 69.000 euro. Overigens hebben wij voor
Nederland de eerste twee klantverkochte orders al doorgegeven aan de
fabriek.â
Net als de Elise en Exige heeft Lotus ook de Europa S ontworpen
volgens haar vaste filosofie: indrukwekkende prestaties dankzij een
lichtgewicht concept. De Europa S weegt dan ook slechts 995 kilogram.
Dat lage gewicht werd met name gerealiseerd dankzij het gebruik van
geavanceerde, hightech materialen, waaronder een gelijmd aluminium
chassis, composiet carrosseriedelen en een uiterst geavanceerde,
energieabsorberende crashstructuur voor de voorzijde van de auto
dankzij het gebruik van composietmaterialen.
Vergeleken met de Elise beschikt de Europa S over aanzienlijk meer
bagageruimte en biedt hij een gemakkelijkere instap dankzij lager
ontworpen dorpels en een hogere daklijn. Mede vanwege die
designkenmerken en een luxueuze standaarduitrusting, met onder meer
een volledig lederen interieur, airbags voor de bestuurder en
passagier en vloerbekleding, heeft Lotus in de Europa S gezorgd voor
een zakelijke ambiance. Dat geeft eens te meer aan dat de Europa S
niet van de Elise of Exige is afgeleid, maar geheel als individueel
concept is ontworpen. Dat blijkt eveneens uit zijn eigen
typeaanduiding: Type 121, in tegenstelling tot Type 111 voor de Elise
en Exige.
2.0 turbomotor
De nieuwe coupé met middenmotor levert vanzelfsprekend indrukwekkende
prestaties dankzij een koppelsterke 2.0 turbomotor met een vermogen
van 149 kW/200 pk bij 5.400 tpm en een koppel van 263 Newtonmeter bij
4.200 toeren per minuut. 90% van dat koppel is al vanaf 2.000 tpm
beschikbaar, waarmee de Europa S ook bij lage toerentallen
acceleratiewaarden noteert die vergelijkbaar zijn met die van de echte
supersportwagens. Zo schiet de Lotus Europa S vanuit stilstand in 5,5
seconden naar 100 km/u en laat hij een sprint van nul naar 160 km/u
binnen de 14 seconden noteren. Zijn topsnelheid bedraagt ongeveer 225
km/u. Zoals het een Lotus betaamt, beschikt de Europa S over een
fantastische vermogen/gewicht verhouding van 201 pk per ton.
âMet de Europa S laat Lotus op succesvolle wijze zien dat het een
gedistingeerde GT kan bouwen die perfect aansluit bij de huidige
productlijn,â aldus Tony Shute, Head of Product bij Lotus Cars.
âDankzij het Grand Tourer concept beschikt de Europa S over een
verfijnd interieur met innovatieve en luxe features, zonder dat die de
superieure prestaties en handling geweld aandoen die zo kenmerkend
zijn voor Lotus. De Europa S biedt ons bovendien de mogelijkheid een
nieuwe groep potentiële kopers te benaderen.â
De Lotus Europa S zal net als de Elise en Exige geproduceerd gaan
worden in de Lotus-fabriek in Hethel en wordt met uitzondering van de
Verenigde Staten en Canada in alle landen leverbaar waar het merk
momenteel vertegenwoordigd is. âDirect na de Autosalon van Genève
2006 zullen wij de Lotus Europa S ook in Nederland introduceren in
onze vestigingen in Lochem en Amsterdam,â aldus Willem van der Kooi
van Van der Kooi Sportscars. âVooralsnog gaan we voor ons land uit van
een richtprijs rond de 65.000 euro inclusief BTW en BPM.â
AutoRai