AutoRai

Lotus Europa S: 'business class by Lotus'

(12/7/2005)
Lotus introduceert met de nieuwe Lotus Europa S een geheel nieuwe sportwagen met Grand Tourer (GT) kenmerken. Dat betekent dat de tweezits Europa S zich vanwege zijn praktische bruikbaarheid en verfijnde rijeigenschappen bij uitstek leent voor dagelijks gebruik en meer tourgeoriënteerde trips.
Dankzij die eigenschappen vormt de Lotus Europa S een perfecte aanvulling op de meer âhard-coreâ modellen van Lotus, de Elise en Exige. âDirect na de Autosalon van Genève maakt de Europa S in Nederland zijn opwachting in de showroom van Van der Kooi Sportscars,â aldus Willem van der Kooi. âAls richtprijs gaan we uit van een vanafprijs tussen de 65.000 en 69.000 euro. Overigens hebben wij voor Nederland de eerste twee klantverkochte orders al doorgegeven aan de fabriek.â

Net als de Elise en Exige heeft Lotus ook de Europa S ontworpen volgens haar vaste filosofie: indrukwekkende prestaties dankzij een lichtgewicht concept. De Europa S weegt dan ook slechts 995 kilogram. Dat lage gewicht werd met name gerealiseerd dankzij het gebruik van geavanceerde, hightech materialen, waaronder een gelijmd aluminium chassis, composiet carrosseriedelen en een uiterst geavanceerde, energieabsorberende crashstructuur voor de voorzijde van de auto dankzij het gebruik van composietmaterialen.

Vergeleken met de Elise beschikt de Europa S over aanzienlijk meer bagageruimte en biedt hij een gemakkelijkere instap dankzij lager ontworpen dorpels en een hogere daklijn. Mede vanwege die designkenmerken en een luxueuze standaarduitrusting, met onder meer een volledig lederen interieur, airbags voor de bestuurder en passagier en vloerbekleding, heeft Lotus in de Europa S gezorgd voor een zakelijke ambiance. Dat geeft eens te meer aan dat de Europa S niet van de Elise of Exige is afgeleid, maar geheel als individueel concept is ontworpen. Dat blijkt eveneens uit zijn eigen typeaanduiding: Type 121, in tegenstelling tot Type 111 voor de Elise en Exige.

2.0 turbomotor
De nieuwe coupé met middenmotor levert vanzelfsprekend indrukwekkende prestaties dankzij een koppelsterke 2.0 turbomotor met een vermogen van 149 kW/200 pk bij 5.400 tpm en een koppel van 263 Newtonmeter bij 4.200 toeren per minuut. 90% van dat koppel is al vanaf 2.000 tpm beschikbaar, waarmee de Europa S ook bij lage toerentallen acceleratiewaarden noteert die vergelijkbaar zijn met die van de echte supersportwagens. Zo schiet de Lotus Europa S vanuit stilstand in 5,5 seconden naar 100 km/u en laat hij een sprint van nul naar 160 km/u binnen de 14 seconden noteren. Zijn topsnelheid bedraagt ongeveer 225 km/u. Zoals het een Lotus betaamt, beschikt de Europa S over een fantastische vermogen/gewicht verhouding van 201 pk per ton.

âMet de Europa S laat Lotus op succesvolle wijze zien dat het een gedistingeerde GT kan bouwen die perfect aansluit bij de huidige productlijn,â aldus Tony Shute, Head of Product bij Lotus Cars. âDankzij het Grand Tourer concept beschikt de Europa S over een verfijnd interieur met innovatieve en luxe features, zonder dat die de superieure prestaties en handling geweld aandoen die zo kenmerkend zijn voor Lotus. De Europa S biedt ons bovendien de mogelijkheid een nieuwe groep potentiële kopers te benaderen.â

De Lotus Europa S zal net als de Elise en Exige geproduceerd gaan worden in de Lotus-fabriek in Hethel en wordt met uitzondering van de Verenigde Staten en Canada in alle landen leverbaar waar het merk momenteel vertegenwoordigd is. âDirect na de Autosalon van Genève 2006 zullen wij de Lotus Europa S ook in Nederland introduceren in onze vestigingen in Lochem en Amsterdam,â aldus Willem van der Kooi van Van der Kooi Sportscars. âVooralsnog gaan we voor ons land uit van een richtprijs rond de 65.000 euro inclusief BTW en BPM.â