IP/05/1539
Brussel, 7 december 2005
Groen licht van de Europese Commissie voor het financiële gedeelte van het
herstructureringsplan voor ABX LOGISTICS
De Commissie heeft vandaag besloten het financiële gedeelte van het
herstructureringsplan voor ABX LOGISTICS (kostprijs 176 miljoen euro)
goed te keuren. Zij heeft zich bij de besluitvorming over dit dossier
laten leiden door een aantal doelstellingen uit het
herstructureringsplan: de aanzienlijke inkrimping van de capaciteit
van de groep ABX Worldwide en de dochterondernemingen ABX Duitsland en
ABX Nederland, het herstel van de levensvatbaarheid van de hele groep
en de overdracht van het volledige kapitaal van de groep aan een
particuliere investeerder uiterlijk 12 maanden nadat de Commissie de
beschikking formeel heeft vastgesteld. De nationale wegvervoerspoot
van ABX Frankrijk is in 2005 al geprivatiseerd.
Tussen 1998 en 2001 heeft de NMBS geleidelijk aan de bedrijven gekocht
die samen het ABX-netwerk zouden vormen. Dit netwerk van inmiddels 107
dochterondernemingen, verspreid over Europa, Latijns Amerika, Afrika
en Azië, kwam onder financiële druk te staan toen met name de
kernbedrijven in Duitsland, Frankrijk en Nederland in de problemen
raakten.
In februari 2002 kondigde de Belgische regering de herstructurering
van de ABX-groep aan. Het betrokken maatregelenpakket, dat door de
NMBS moest worden gefinancierd, is in 2003 en 2005 aan de Commissie
gemeld. Voorgesteld werd:
* alle activiteiten van het ABX-netwerk te groeperen in een holding,
ABX LOGISTICS Worldwide NV (met één uitzondering: de in 2005
geprivatiseerde binnenlandse wegvoervoerspoot van ABX Frankrijk);
* de dochterbedrijven te integreren en interoperabel te maken, een
centrale dienst op te richten en de groep rond winstcentra te
organiseren;
* de capaciteit aanzienlijk te verlagen (met 54 % voor de hele
groep), vooral in Duitsland en Nederland;
* ABX Worldwide in zijn geheel te verkopen aan een particuliere
investeerder die voor een belangrijke kapitaalinbreng zou zorgen;
* een financiële structuur op te zetten waarmee de levensvatbaarheid
van de groep kon worden gegarandeerd.
De NMBS zal 176 miljoen euro van de kosten van deze maatregelen
(totale kostprijs: 296,6 miljoen euro) voor haar rekening nemen; de
rest moet door de ABX-groep of door de koper worden ingebracht.
Deze maatregelen zijn volgens de Commissie voldoende ingrijpend om ABX
weer levensvatbaar te maken, ook al gaat dat herstel gepaard met de
verkoop van de hele groep ABX Worldwide. Daarom heeft de Commissie
bepaald dat de herstructureringssteun alleen wordt goedgekeurd indien
de ABX-groep wordt verkocht aan een particuliere investeerder die niet
alleen het bedrijf tegen de marktprijs moet kopen, maar ook voor een
substantiële financiële inbreng in de ABX-groep moet zorgen.
Met deze nieuwe benadering moet de levensvatbaarheid van de groep in
de toekomst beter kunnen worden gegarandeerd.
De Commissie concludeert dat een aantal andere financiële maatregelen
die de NMBS ten gunste van ABX heeft getroffen (ter waarde van 126,7
miljoen euro) geen staatssteun vormen aangezien de voorwaarden die
voor deze maatregelen golden, overeenstemmen met de marktvoorwaarden.
De Commissie komt bovendien na omstandig onderzoek tot de conclusie
dat de verkoop van de binnenlandse wegvervoerspoot van ABX Frankrijk,
die begin 2005 zijn beslag heeft gekregen, economisch gerechtvaardigd
is en dat daarbij geen sprake was van staatssteun.
Tot slot wijst de Commissie er nogmaals op dat momenteel richtsnoeren
op het gebied van staatssteun in de spoorwegsector worden voorbereid,
waarin wordt ingegaan op garanties die in een groot aantal lidstaten
aan spoorwegondernemingen worden verleend.
European Union