Blauw New Media


---

Onderzoek InterBank: Dure verlanglijstjes staan decemberbezuinigingen in de weg
Gierige vrouwen versus luxe mannen

Rotterdam , 1 december 2005
"Te duur!" Dit is de mening van de Nederlanders over de cadeaus die op de decemberverlanglijstjes prijken. Dit jaar staat december in het teken van minder*. Minder eten, minder feesten en minder cadeaus. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van InterBank. Echter, ondanks de wens te bezuinigen, zijn de mannen nogal veeleisend met hun vraag naar dure technologische gadgets zoals navigatiesystemen voor in de auto. Lukt het niet om op de cadeaus van papa te bezuinigen, dan maar op die van de kinderen.

Vrouw eerlijker over te dure cadeaus
Vrouwen zeggen het eerlijk tegen een familielid als ze zijn of haar cadeau op de verlanglijst te duur vinden (59% tegenover 45% van de mannen). "Ik koop een totaal ander cadeau en zeg er niets over," zegt één op de vier (24%). Een enkeling gaat zelfs voor een nepversie (4%). Mannen geven overigens vaker dan vrouwen aan het te dure cadeau gewoon te kopen zonder iets te zeggen (17% versus 9%).

Moeders zijn strenger dan vaders als het gaat om cadeautjes voor hun kinderen. Ruim een kwart van de moeders (28%) zegt haar kind(eren) maximaal één of twee cadeaus te geven in de decembermaand (vaders 19%). Net als vorig jaar krijgt bijna een kwart van de kinderen voornamelijk nuttige dingen. Eén op de vijf moeders (20%) geeft bovendien aan dat hun kinderen niet altijd de cadeaus krijgen die ze vragen. Ze zijn hiermee veel strenger dan de vaders (8%).

Hamsteren niet aan mannen besteed
Bijna de helft van de mannen geeft minder dan een tiende van het maandsalaris uit aan de decembermaand, tegenover 31% van de vrouwen. Vrouwen geven juist vaker méér dan 10% van het maandbudget uit aan kerst en sinterklaas (69% tegenover 52% van de mannen). Niet zo gek, want in de decemberwensen van de mannen maken sokken en stropdassen plaats voor dure gadgets terwijl vrouwen al blij zijn met een boek. En dus is het voor vrouwen nodig om al vroeg van tevoren te hamsteren en geld opzij te leggen (68%). Mannen (28%) leggen juist nooit van tevoren geld opzij. Eén op de tien geeft zelfs aan geen extra geld uit te geven in december.


* De bezuinigingen lopen op tot 100 EUR (225 tegenover 321 in 2004), blijkt uit het InterBank onderzoek.

Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 549 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op www.online-pr.nl

Over InterBank
InterBank N.V. is marktleider in de verstrekking van consumptief krediet via intermediairs. De organisatie is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. InterBank is onderdeel van ABN AMRO en gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, Voordeelbank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: www.interbank.nl

Noot voor de pers (