Ingezonden persbericht

Nederlandse en Engelse marketeers meest bezorgd om kwaliteit adressenbestanden

Amsterdam, 7 december 2005 - Nederlandse en Engelse marketeers zijn in Europa het meest bezorgd om de kwaliteit van adressenbestanden. De belangrijkste reden hiervoor is dat in deze landen bedrijven het meest gebruik willen maken van filters die gegevens van verhuisde of overleden consumenten verwijderen (52 procent van de Engelse en 51 procent van de Nederlandse bedrijven maakt hier gebruik van). Ook kijkt de Nederlandse en Engelse marketingbranche, meer dan andere Europese landen, of consumenten zich hebben laten uitschrijven bij marketingbestanden. Dit blijkt uit onderzoek van consumenteninformatiebureau Experian.

De Ierse marketingbranche volgt op een derde plaats, met 37 procent van de bedrijven die gebruik maken van filters. Spanje, Italië en Frankrijk volgen met respectievelijk 22, 10 en 7 procent. Experian heeft deze resultaten in kaart gebracht door middel van het analyseren van miljoenen Europese klantenbestanden, die de afgelopen 3 maanden voor direct marketing campagnes zijn gebruikt.

Wel blijkt dat steeds meer adresfilters worden geïntroduceerd, zoals het onlangs in Nederland geïntroduceerde Experian Intact. Experian verwacht dat de Europese percentages in het komende half jaar op een vergelijkbaar niveau zal komen als in Engeland, Nederland en Ierland.

Pieter Stroop, Senior Manager Marketing Services van Experian: "Dat de meeste bedrijven in Nederland filters gebruiken, is omdat consumenteninformatie zeer snel verouderd en daarmee consumentenbestanden snel kwaliteit verliezen. In Nederland verhuist jaarlijks 11 procent van de bevolking. Omdat de meeste bedrijven bezorgd zijn dat post terecht komt bij mensen die verhuisd zijn of wellicht overleden zijn, willen ze de opschoning van hun bestanden zo volledig mogelijk uitvoeren, Veel bedrijven laten hun consumentenbestanden controleren via onze online tool Intact. Het geeft aan dat het opschonen van consumentenbestanden serieus wordt opgevat."

Over Experian Nederland B.V.
Experian is een wereldwijde marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties. Experian levert informatie, producten & diensten aan bedrijven bij het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen & beheren van een succesvolle klantrelatie en het managen van de financiële risico's gedurende de klantrelatie. Experian werkt met meer dan 50.000 cliënten verdeeld over verschillende branches, daarbij inbegrepen financiële diensten, telecommunicatie, gezondheidszorg, verzekeringen, detailhandel en postorder, automobielbranche, vrije tijd, nutsbedrijven, projectontwikkelaars, e-commerce en overheid.

Experian maakt onderdeel uit van GUS plc., beursgenoteerd in Londen (UK). GUS heeft wereldwijd ca. 80.000 medewerkers in dienst en een jaaromzet van ca. 7,5 miljard Euro. GUS is een retail en zakelijke dienstverleningsgroep. GUS biedt informatie op het gebied van customer relationship management services (Experian), multi-channel retailing en homeshopping (Argos Retail Group) en verkoop van luxe producten (Burberry). Experian heeft een jaaromzet van meer dan 1,9 miljard Euro en telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers. De hoofdkantoren van Experian bevinden zich in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 27 landen en is actief in meer dan 60 landen. Experian is in Nederland gevestigd in Den Haag en heeft 100 medewerkers in dienst. http://www.experian.nl