Partij van de Arbeid


Den Haag, 7 december 2005


Bijdrage van het lid Kalsbeek(PvdA) aan het algemeen overleg met staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de minister van Justitie


over Jeugdzorg

(Gesproken woord geldt)


Op de agenda van dit a.o. staan een zevental brieven. Ik wou het a.o echter ook gebruiken om eens even de ( niet nagekomen) toezeggingen van de bewindslieden langs te lopen. Daarbij wil ik onze eigen prioritering scherp in de gaten houden. Het gaat dan om vroegtijdige onderkenning, professionalisering, capaciteit en wachtlijsten, en effectieve behandelmethoden.
De analyse wat met de aan ons en anderen gedane toezeggingen is gedaan levert vooral een beeld op van eindeloze traagheid. Voor vrijwel elke toezegging wordt vervolgens een punt in de betrekkelijk verre toekomst genoemd waarop de kamer nader GEINFORMEERD zal worden. Voorbeelden zie hier na.


De William Schrikker groep.

Hier speelt een reëel probleem. De WJZ bepaalt dat het BJZ voor alle kinderen, ook die met een verstandelijke beperking, de toegang moet zijn tot de jeugdzorg. Het leven blijkt echter sterker dan de leer. De WSG groeit als kool. Steeds vaker wordt er een beroep op gedaan. Voor de zomer resulteerde één en ander zelfs in een opname stop. Aan de andere kant zie je wel dat men bij jeugdzorg één en ander doet aan deskundigheidsbevordering maar het is zeer de vraag of dat voldoende is. Inmiddels claimt WSG een bijzondere positie en bepleit wetswijziging. Het kabinet zal overtuigender dan tot nu toe moeten aangeven dat dat niet nodig is. WSG werkt gedeconcentreerd. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om zo een intensievere relatie op te bouwen met de gedecentraliseerde BJZ's. Graag plan de campagne en graag snel. ( Voortgangsrapportage jeugdzorg is er vaag over: blz. 4: "deze nieuwe taak vraagt de nodige inzet van de bureaus"..Tja . Verder zijn CIZ en MO-groep nu bezig om objectieve criteria te ontwikkelen waarmee kan worden vast gesteld of jongere LVG-hulp nodig heeft. Beetje gek als WSG die expertise al heeft. Of niet?) Brief van WSG waarin wordt gemeld dat IQ-grens voor dit type hulp verlaagd zou moeten worden naar 50 (!) is zeer verontrustnd. Bureaucratische oplossing voor een reeel probleem.!!!


Rapport van de inspectie over hulpverleningsplannen. Inspectie is aanzienlijk kritischer dan kabinet. "De inspectie vindt het zorgwekkend dat veel zorgaanbieders én ketenpartners hulpverleningsplannen nog steeds niet zien als een noodzakelijk middel om een goede start van zorg te maken". Kabinet noteert vrolijk: "Gemiddeld voldoen hulpverleningsplannen voor 95% aan de onderzochte wettelijke eisen". Als ze er zijn dus kennelijk.
Dit raakt onmiddellijk aan onze prioriteiten professionaliteit en effectiviteit van behandelmethoden.
Dit inspectierapport prima, maar pakt het probleem aan op een onderdeel . Nodig is visie en implementatieplan op de professionaliteit in de jeugdzorg te vergoten. Daarvoor is veel meer nodig: opleiding, bijscholing, protocolsering zoals in de gezondheidszorg, een echt vakblad, een vereniging van beroepsbeoefenaren, een loopbaan(begeleidings)beleid en uiteindelijk ook een betere beloning en meer waardering. Dit alles opdat de zorg verbetert en het vak van jeugdzorgwerker weer aanzien krijgt en bevredigender wordt dan het nu is. Is het kabinet het hier meer eens en wat gaat men doen omdat te bereiken?


Voortgangsrapportage Jeugdzorg

Uit dit stuk blijkt dat prioriteiten kabinet overeenkomen met de onze, zij het dat VTO er niet in voorkomt en indicatiestelling door BJZ wel ( Laatste vind ik natuurlijk ook maar valt m.i. onder professionaliteit).
Voor opvoed- en gezinsondersteuning is 35,4 miljoen uitgetrokken. Gemeenten moeten dat gaan doen. Vraag is hoe. Ik ben erg voor aanhaken bij consultatiebureaus gegeven het grote bereik van de c.b's.
Verder is het hier opvallend dat het kabinet wel aldoor braaf belijdt dat er rond echtscheiding extra hulp nodig is maar dat er ondertussen nog steeds te weinig omgangshuizen zijn en dat ook de ooit toegezegde voorziening voor hulp slecht van de grond komt. Een initiatief als OK kids - ouderschap blijft zou echt op meer steun moeten kunnen rekenen. Ze hebben om 8 ton gevraagd en krijgen dan 6 ton van een aantal fondsen. Zo'n kans laat je als kabinet toch niet lopen?


Wachtlijsten zijn nog steeds groot probleem. Alleen al bij BJZ is doorlooptijd 104 dagen! En dan gaat het alleen nog maar om de indicatiestelling. Daarna kan de RvdKb nog nodig zijn en/of de rechter en daarna een wachttijd voor echte hulp. Niet zelden zitten kinderen gedurende die wachttijd in dure, ongelukkig makende intramurale voorzieningen en/of verergert hun problematiek waardoor het hele circus weer opnieuw moet beginnen. Helaas hoort deze wijze van werken in de allerslechtste tradities in de publieke dienstverlening. Eind 2006 zouden wachttijden aanvaardbaar moeten zijn. Wat is dat precies? Weer net zo'n type toezegging als bij wegwerken wachtlijsten AMK's?


M.b.t. indicatiestelling voor jeugd-ggz is doelstelling onduidelijk. 2/3 van de kinderen worden nu verwezen via de huisarts. Daar lijkt me niets tegen, Kabinet wel?


Normprijs onderzoek loopt. Gaat langzaam. Aan de financiering op basis van T-2 is nog steeds niets gebeurd. En dat n.b bij spectaculaire stijging van de vraag.
Interessant is dat op laatste blz rapportage staat dat de vraag naar jeugzorg is toegenomen met 29% en het budget met 17% netto. Kabinet concludeert dat er "voor minder geld meer kinderen geholpen konden worden". Lijkt me nogal een stelling met zulke wachtlijsten en allerlei ander vreselijks.


Deltaplan. Vanmorgen overleg geweest met MO-groep. Is men er nu uit?


Kindermishandeling en wachtlijstenbij AMK's. Jaar gelden zei de sts "Over de AMK's heb ik gezegd "eind dit jaar" waarbij ik geen overschrijdingen meer tolereer b]van de tijden die vaststaan en waaraan men zich moet houden. Ik heb verder gezegd dat alle wachtlijsten eind 2006 opgelost moeten zijn"
Dat is dus niet helemaal gelukt. Paar regio's nog niet. Grote vraag: waarom pas in oktober m.b.v. Leger des Heils ingegrepen terwijl al veel eerder bekend was dat de wachtlijsten hele groot waren. Ten tweede wat houdt "geen wachtlijst" in? Zie Tolbert-zaak: eerste screening heel snel. Vervolgens zaak weggelegd omdat andere zaken eerst moesten en zie.


Beter beschermd. Intentie wel goed maar zo eindeloos langzaam. Waarom toch? Belang van het kind zou worden uitgewerkt in een visiedocument. Wordt nu onder tafel geveegd. Zeer spijtig. In de praktijk te veel onduidelijkheid over dit cruciale begrip. Ook positie pleegouders moet nu nog anderhalf jaar wachten. Kan echt niet. Waarop kan dat allemaal niet sneller? Minister zegt in krant wel aansprekende dingen, maar ja..


Toetsingscommissie effectiviteit heel goed. Niet alleen achteraf toetsen maar vooral ook professionaliseren.


Opmerkingen over Rvd Kb. Verkorting keten en daardoor verkorten doorlooptijden is wel van groot belang. Frank de Grave deed voorstel. Waarom hebben wij 2e voortgangsrapportage nog niet?


Effectiviteit van methoden. Site is in ontwikkeling. In ieder geval goed dat er wat gebeurt op deze prioriteit.


AMK's

Zeer sterke stijging van de vraag. Aanmeldingen is verdubbeld. Ziie hierboven.


Jeugdagenda.

Eén van de punten is nazorg na detentie. Ooit was het het plan om dat aan de gemeenten t geven, terwijl het nu bij jeugdreclassering zit. In deze brief blijft het onduidelijk.


Actiepunten opvoedondersteuning.

Geen opmerkingen. (Zie boven)


Gesloten jeugdvoorzieningen.

Overheveling van Justitie naar VWS akkoord. Wel zorg over Justitiepupillen. Verharding strafklimaat, bezuinigingen op J.J.I.'s e.d. doet vrezen dat "afgestrafte" kinderen alleen maar worden opgesloten. Kan nooit. Zie de wet. Maar kan ook niet omdat het nogal eens toeval is of jongere via civielrechtelijke of strafrechtelijke weg binnenkomt. Graag visie Min van Justitie. (Sts schrijft hier wel veel moois over, maar ja.)


Uitbreiding capaciteit is verontrustend weinig: 10 plaatsen in de Horizon voor twaalf-minners! Ik dacht dat er veel meer op de rails stond.
Er zijn er wel 118 elders bijgekomen maar dat gaat om besloten of zelfs open capaciteit..
Ook hier ligt het tempo weer heel laag. Tussen 2007 en 2012 zal scheidng civiel- en straf worden gerealiseerd!


P.m. Den Engh.


Verder: uit gesprek met Landelijk clientenforum jeugdzorg bleek dat een aantal jongeren dramatisch gedupeerd wordt door de zgn. 10% regel. Dat wil zeggen dat in een instellingmaar 10% van de populatie van die instelling van buiten de provincie mag komen. Deze regel is ook van toepassing op kinderen die er soms al jaren zitten. Trouwens ook als ze er korter zitten is zo'n wisseling om deze reden natuurlijk dramatisch. Deze kinderen moeten hun hele leven al hechten en onthechten. Kan dus niet zo!



---- --