Schriftelijke antwoorden Begrotingsbehandeling VenW 1e termijn 6 december
2005
|Spreker |Parti|Volgn|Vraag |Antwoord | | |j |r. | | | | Dijksma |PvdA |050 |Gaarne een reactie van |Graag wil ik mijn waardering uitspreken voor het | | | | |de minister op het |onderzoeksverslag van de werkgroep waarin een aantal | | | | |gepresenteerde rapport |goede aanknopingspunten zitten voor het verbeteren van | | | | |van de werkgroep |het functioneren van Prorail en de aansturing door V&W.| | | | |Prorail, ook ten aanzien|Ik wil de analyse en aanbevelingen van de werkgroep | | | | |van de conclusies die op|serieus onderzoeken en ik wil dan ook voldoende tijd | | | | |het functioneren van |nemen voor het bepalen van mijn reactie. Ik beperk mij | | | | |Verkeer en Waterstaat |daarom tot een eerste reactie op hoofdlijn op de | | | | |betrekking hebben. |specifieke vraag van het lid Dijksma. | | | | |Daarnaast graag een |De commissie heeft mij laten weten op 14 december te | | | | |reactie op de volgende |besluiten hoe zij het rapport wil behandelen. In elk | | | | |punten. Er is teveel |geval zal het rapport op korte termijn besproken worden| | | | |lagere regelgeving. |tussen mijn medewerkers en ProRail. | | | | |Waarom jaarlijkse | | | | | |discussie over de |Wat betreft de rol van V&W beveelt de werkgroep | | | | |Meerjarenbudgetten? |allereerst aan dat V&W de doelstellingen moet | | | | |Waarom niet meer |formuleren en de kaders moet stellen waarbinnen ProRail| | | | |zeggenschap richting |zonder bemoeienis van V&W kan opereren. Dit principe | | | | |ProRail? Gaat de |ondersteun ik volledig. De beheerconcessie is ook | | | | |minister in overleg met |vanuit dit perspectief geschreven. Echter, daar is wel | | | | |de betrokken partijen? |een professionele beheerder voor nodig, die de relatie | | | | | |kan leggen tussen financiële middelen, activiteiten en | | | | | |prestaties. Met ProRail en bij de bespreking van de | | | | | |beheerconcessie met de Kamer, hebben we geconcludeerd | | | | | |dat daarvoor een migratietraject noodzakelijk is. Dat | | | | | |traject vergt tijd en daarbij past dat ik eerst nog | | | | | |stringent toezicht houd. Zodra ProRail heeft aangetoond| | | | | |tot outputsturing over te kunnen gaan is het logisch | | | | | |dat ook de aard van de aansturing en het toezicht | | | | | |verandert. Pas dan kan het ministerie op hoofdlijnen | | | | | |sturen en kan ProRail meer zeggenschap krijgen. | | | | | | | | | | | |De constatering van de werkgroep waar het de grote | | | | | |hoeveelheid lagere regelgeving betreft, behorend bij de| | | | | |Spoorwegwet en de Concessiewet, geef ik op korte | | | | | |termijn aandacht. De lagere regelgeving is in nauw | | | | | |overleg met de spoorsector tot stand gekomen. Het ligt | | | | | |dan ook voor de hand dat ik ProRail en de vervoerders | | | | | |zal benaderen om concreet aan te geven waar deze | | | | | |regelgeving een stagnerende werking heeft op de | | | | | |voortgang van projecten in de spoorwegsector. Ook zal | | | | | |in het kader van het project 'Beter geregeld' deze | | | | | |regelgeving medio 2006 kritisch bezien worden. Wel merk| | | | | |ik op dat er altijd een afweging gemaakt zal moeten | | | | | |worden tussen bijv. de noodzaak om veiligheid middels | | | | | |regelgeving te borgen en de vrijheid van handelen van | | | | | |ProRail en de vervoerders. | | | | | | | | | | | |De beheerconcessie legt aan ProRail de verplichting op | | | | | |om in haar jaarlijkse beheerplan een beschrijving te | | | | | |geven van de ontwikkeling en werkzaamheden voorzien van| | | | | |een financiële onderbouwing op hoofdlijnen voor een | | | | | |periode van tien jaar om ook het budgetrecht van de | | | | | |Tweede Kamer tot zijn recht te laten komen. Deze | | | | | |onderbouwing dient vervolgens als input voor de | | | | | |begroting voor de komende jaren. Daarnaast is ProRail | | | | | |op dit moment invulling aan het geven aan de verplichte| | | | | |migratie naar output- en outcomesturing uit de | | | | | |beheerconcessie. Als aan deze verplichting is voldaan, | | | | | |lijkt het op dat moment logisch om over te gaan op | | | | | |meerjarige financiering omdat er dan een transparante | | | | | |relatie kan worden gelegd tussen de financiële middelen| | | | | |en de prestaties die daarmee worden geleverd. Overigens| | | | | |laat de begrotingssystematiek ook nu al toe dat ProRail| | | | | |meerjarige verplichtingen aangaat. | | Dijksma |PvdA |061 |Ik stel voor de |Gemeente mogen zelf de maximum snelheid op hun eigen | | | | |gemeenten meer vrijheid |wegen bepalen. Voor de hoofdwegen zal het verlagen van | | | | |te geven om de maximum |de maximum snelheid altijd een afweging zijn van de | | | | |snelheid te bepalen op |effecten op de luchtkwaliteit, de doorstroming en de | | | | |ringwegen (ook |veiligheid. Deze integrale afweging wil ik zelf blijven| | | | |rijkswegen)in verband |maken, daarbij houd ik rekening met het nationaal | | | | |met de luchtkwaliteit. |programma van maatregelen in het kader van de | | | | |Wat is daarop uw |luchtkwaliteit. Alleen op die manier is het mogelijk | | | | |reactie? |het gebruik van het hoofdwegennet als netwerk te | | | | | |optimaliseren. | | Dijksma |PvdA |062 |Ik stel voor om meer |De Tweede Kamer heeft recentelijk een aantal brieven | | | | |snelheid te maken in het|van staatssecretaris Ross van VWS en mij ontvangen met | | | | |wegnemen van de schotten|informatie over de actuele stand van zaken in de | | | | |in het |ontwikkelingen bij de bundeling van doelgroepenvervoer | | | | |doelgroepenvervoer. Wat |(zie o.a. brieven van 3 november jl. met kenmerk | | | | |is daarop uw reactie? |2005-2006,29538, nr.32, 28 november jl. kenmerk | | | | | |DGP/MDV/U.05.02740 en 2 december jl. met kenmerk | | | | | |DVVO/ZV-U-2633000). Daaruit blijkt dat het kabinet uw | | | | | |ambitie voor ontschotting deelt en daar ook serieus | | | | | |werk van maakt. Over de voorgenomen planning op dit | | | | | |punt vindt u daar concrete voornemens. | | Dijksma |PvdA |067 |Ik stel voor langere |De huidige WP 2000 geeft de overheden de ruimte tot een| | | | |concessieperioden te |maximale concessietermijn van 6 jaar. Inmiddels ligt in| | | | |hanteren in stad- en |uw Kamer een wetsvoorstel tot wijziging van de WP 2000 | | | | |streekvervoer om daarmee|ter behandeling, waarin een maximale concessietermijn | | | | |mogelijk te maken dat |van 8 jaar wordt voorgesteld. Als het aan mij ligt, | | | | |eisen gesteld worden aan|treedt dat wetsvoorstel zo snel mogelijk, doch | | | | |schonere bussen. Hoe |uiterlijk 1 januari 2007, in werking. Dat biedt dus | | | | |staat het met de |binnen afzienbare tijd extra ruimte aan decentrale | | | | |aanpassing van de WP |overheden om de voor hen optimale concessietermijn te | | | | |2000 op dit punt? |kiezen, waarbij een optimale afweging tussen kosten- en| | | | | |kwaliteitscriteria een rol spelen. Het biedt zonodig | | | | | |dus ook extra ruimte tot het plegen én terugverdienen | | | | | |van investeringen in nieuw materieel door vervoerders. | | | | | |Daarnaast biedt de wet mogelijkheden om, bijvoorbeeld | | | | | |in geval van investeringen in nieuw tram- of | | | | | |metromaterieel, een ontheffing voor extra lange | | | | | |concessietermijn bij mij aan te vragen. | | Gerkens |SP |038 |De NV |De minister van Financiën heeft met de Zeeuwen de | | | | |Westerscheldetunnel wil |afspraak gemaakt dat het overrendement mag worden | | | | |komend jaar de tarieven |gebruikt voor de door de Provincie Zeeland zo gewenste | | | | |weer flink laten |aanleg van de tunnel Sluiskil. Het eventueel | | | | |stijgen. De Zeeuwen die |overrendement kan dus weer ten goede komen aan de | | | | |geen alternatief hebben |Zeeuwen. Het standaard tarief stijgt van E 4,20 naar | | | | |zijn hier terecht |E 4,40. Ik beschouw dat niet als onredelijk. Dat is | | | | |verontwaardigd over. De |ruim binnen de maximale stijging die de wet op de | | | | |minister stelt dat het |Westerscheldetunnel toestaat. | | | | |aan de NV is of de | | | | | |tarieven stijgen. | | | | | |Aangezien de minister | | | | | |zelf 95,4% van de | | | | | |aandelen bezit, is het | | | | | |wel degelijk aan de | | | | | |minister. Waarom keurt | | | | | |de minister deze | | | | | |tariefverhoging goed, | | | | | |terwijl de NV winst | | | | | |maakt. Is dat niet | | | | | |onnodig geld kloppen uit| | | | | |de zakken van de | | | | | |Zeeuwen? | | | Gerkens |SP |040 |De minister zet steeds |De stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen | | | | |meer op afstand. Dat |is een exameninstituut. De personeelskosten bedragen en| | | | |klinkt goedkoop, maar |dat is niet uitzonderlijk voor een exameninstituut 71 | | | | |het tegendeel is waar. |%. De door het lid Gerkens genoemde overheadkosten | | | | |De verzelfstandigde NS |zouden 25 % bedragen In de resultatenrekening van het| | | | |is veel kwijt aan |CBR wordt melding gemaakt van overige bedrijfskosten | | | | |overhead. ProRail kan er|die 25 % bedragen. In deze overige kosten zijn mede | | | | |ook heel wat van. Maar |begrepen: huisvestingkosten (5%), autokosten (3%), | | | | |ook het CBR is een |werkzaamheden door derden (6%) porti - en | | | | |organisatie met een |telefoonkosten, drukwerken en computerkosten (4%), | | | | |wettelijke taak die veel|Reisverblijf en vergaderkosten (2%) en overige kosten | | | | |overhead kent. Op de |2%. | | | | |resultatenrekening |Het geheel overziende kan ik de opmerking van het lid | | | | |blijkt ruim 25% van de |Gerkens niet plaatsen wat betreft de door haar genoemde| | | | |kosten uit overige |grote omvang van de overhead bij het CBR, te meer daar | | | | |bedrijfskosten bestaan. |het CBR in een door Berenschot begin 2005 ingesteld | | | | |Dat het CBR |onderzoek naar overhead bij ZBO's , RWT's en | | | | |monopolistische trekjes |ministeries uitzonderlijk laag scoorde te weten 15 %. | | | | |heeft is bekend, maar |De overhead van ProRail is volgens de audit van Booz | | | | |kan de minister eens |Allen Hamilton goed vergelijkbaar met die binnen de | | | | |aangeven hoe het met de |nutssector. Booz Allen Hamilton geeft daarbij overigens| | | | |overhead hier zit? |aan dat ProRail nog een efficiencyslag kan maken op | | | | | |haar overhead. Hiermee is reeds rekening gehouden. | | Gerkens |SP |044 |Over het rapport |De Raad heeft mij veelvuldig geadviseerd over | | | | |"Vluchten kan niet meer"|belangrijke vraagstukken op de terreinen van Verkeer en| | | | |is veel kritiek. Een |Waterstaat, soms op mijn verzoek, soms uit eigen | | | | |volgend rapport zou |beweging. Hoewel ik het niet altijd met de adviezen van| | | | |misschien eens moeten |de Raad eens ben geweest, ben ik van mening dat de | | | | |zijn "de waarde van de |adviezen een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan | | | | |Raad voor Verkeer en |het publieke debat over de beadviseerde onderwerpen. Ik| | | | |Waterstaat". De enige |acht een grondig onderzoek naar de meerwaarde van de | | | | |mogelijkheid is dan dat |Raad dan ook niet nodig. Mede in het licht van de door | | | | |er uitkomt dat deze |de Tweede Kamer uitgesproken wens om structureel E 5 | | | | |organisatie zeker niet |mln te korten op de budgetten voor de adviesraden, ben | | | | |ruim één en een kwart |ik wel van mening dat de Raad wat soberder en | | | | |miljoen euro waard is. |flexibeler kan worden opgezet. In de nieuwe | | | | |Is de minister bereid |zittingstermijn - die in 2006 begint - zal de Raad | | | | |een grondig onderzoek te|bestaan uit een kleiner aantal vaste leden aangevuld | | | | |doen naar de meerwaarde |met een aantal buitengewone leden die al naar gelang | | | | |van deze raad? |het onderwerp zullen worden gerecruteerd uit een aantal| | | | | |terzake deskundigen op specifieke terreinen. Dit biedt | | | | | |ook de mogelijkheid om de verbinding te maken met | | | | | |andere adviesraden, zoals de VROM-raad en de Raad voor | | | | | |het Landelijk Gebied. Meer gezamenlijke en integrale | | | | | |advisering kan het gevolg zijn. De omvang van het | | | | | |secretariaat zal ook worden aangepast. De maatregelen | | | | | |bij elkaar zullen ca. E 250.000 opleveren. | | Gerkens |SP |047 |Ik wil van de minister |Opdracht waarvoor externen worden ingehuurd worden | | | | |weten hoe zij handelt |uiteraard op vooraf vastgestelde criteria (kwantitatief| | | | |als duurbetaalde toppers|of kwalitatief) beoordeeld. Mochten geleverde | | | | |een opdracht niet goed |prestaties niet overeenkomen met de vooraf gestelde | | | | |uitvoeren? |criteria, dan kan uiteindelijk het eindresultaat niet | | | | | |worden geaccepteerd en betaling niet plaatsvinden.Ten | | | | | |aanzien van de vraag over de inhuur van externe | | | | | |commissies, wil ik verwijzen naar de brief van de | | | | | |Minister van BZK die op 1 december jl. aan de TK is | | | | | |verstuurd (BZK-kenmerk 2005-0000273428). Hierin worden | | | | | |meerdere actiepunten genoemd die naar aanleiding van de| | | | | |inventarisatie van commissies en de vergoedingen aan de| | | | | |leden in gang zijn gezet. Eén van de acties is het | | | | | |melden van de vergoedingen van leden van de commissies | | | | | |in de Staatscourant en het plaatsen hiervan op de | | | | | |website van de ministeries. | | Hermans |LPF |008 |De minister heeft in |De evaluatie van de Vogel- en habitatrichtlijn die | | | | |eerder overleg positief |onder verantwoordelijkheid van de minister van LNV | | | | |gereageerd op een |valt, vindt plaats in 2007 op basis van de nationale | | | | |versnelde evaluatie van |rapportages van de lidstaten. De Europese Commissie | | | | |de Vogel-en |heeft hierbij het voortouw. Nederland zal de nationale | | | | |Habitatrichtlijn. Hoe |rapportage in 2006 leveren. Ik wil hier wel benadrukken| | | | |gaat het kabinet hiermee|dat er binnen het Kabinet geen verschil van mening | | | | |aan de slag? |bestaat dat ook deze EU-richtlijn correct én | | | | | |pragmatisch moet worden geïmplementeerd. | | Hermans |LPF |010 |Waarom heeft de minister|Ik verlaat de lijn ten aanzien van de | | | | |de harde lijn ten |aanbestedingsverplichting voor stads- en streekvervoer | | | | |aanzien van het Stads-en|zoals ik die met u heb afgesproken niet. | | | | |streekvervoer verlaten? |De door u genoemde data herken ik niet. Ik heb vernomen| | | | |Hoe valt de 'beloning' |dat Stadsgewest Haaglanden per 1 september 2008 de | | | | |van de HTM te verklaren?|concessie voor het stadsvervoer per bus wil hebben | | | | |Ze vragen om 1 mei 2007 |aanbesteed. Dat betekent dat zij ruim vóór die datum de| | | | |en krijgen 1 september |aanbesteding zal moeten aankondigen, via een zogenaamde| | | | |2007! Een 'straf`' van |"kennisgeving" (zie WP 2000 artikel 109 lid 3). Bij | | | | |vier maanden. |aanbestedingen voor streekconcessies blijkt deze | | | | | |termijn veelal tussen de één en anderhalf jaar te | | | | | |liggen. Op het moment dat Haaglanden daadwerkelijk deze| | | | | |kennisgeving doet, geldt dat de betreffende markt van | | | | | |Haaglanden geopend is. Vanaf dat moment mag het daarop | | | | | |rijdende GVB busbedrijf - inclusief haar dochters - | | | | | |elders meedingen. Wanneer dat exact is, is dus aan | | | | | |Haaglanden. Dit is, geen specifieke beleidslijn voor | | | | | |Haaglanden, maar een algemeen, uit artikel 109 van de | | | | | |WP 2000 af te leiden, geldende regel voor alle | | | | | |concessieverleners en GVB'en. Voor deze kennisgeving | | | | | |kan HTM -en nadat u het wetsvoorstel heeft behandeld | | | | | |geldt dit ook voor haar dochters- nergens meedingen. | | Hermans |LPF |012 |Gemotoriseerde |In overleg met de organisaties van motorrijders wordt | | | | |tweewielers hebben geen |in 2006 op een aantal plaatsen langs het rijkswegennet | | | | |plaats in de Nota |motorfietsvriendelijke vangrail aangelegd. Bovendien | | | | |Mobiliteit, noch in de |bespreek ik samen met de organisaties mogelijkheden om | | | | |begroting. LPF is blij |via communicatie de motorrijders te wijzen op voor | | | | |met de gedane |motorrijders specifieke gevaren in het verkeer. In het | | | | |toezeggingen tijdens het|relevante beleidsartikel zal ik aandacht besteden aan | | | | |AO verkeersveiligheid, |de desbetreffende problematiek. (Zie ook het antwoord | | | | |maar vraagt u toch om |op vraag 110). | | | | |deze groep weggebruikers| | | | | |in een volgende | | | | | |begroting expliciet in | | | | | |een artikel op te nemen.| | | | | |Is de minister hiertoe | | | | | |bereid? | | | Hermans |LPF |016 |Kan de minister aangeven|Ik heb op 2 december 2005 (kenmerk DAB 2005/2387) een | | | | |waarom de aangenomen |brief gestuurd waarin ik een toelichting heb gegeven op| | | | |aanbeveling van de TCI |onder meer deze aanbeveling.Met betrekking tot | | | | |aangaande het FES niet |aanbeveling 2 (aanpassing Fes-wet) heb ik daarin | | | | |wordt gevolgd? |aangegeven dat het kabinet, wanneer dit aan de orde | | | | | |was, de toezegging is nagekomen om de Kamer te | | | | | |informeren wanneer er een besluit is genomen over de | | | | | |inzet van FES-middelen. In de FES-begroting 2006 is dan| | | | | |ook uitgebreid stilgestaan bij de wijze waarop het | | | | | |kabinet tot besluitvorming is gekomen. Dit komt | | | | | |tegemoet aan de wens van de TCI om de Kamer zo goed | | | | | |mogelijk te betrekken bij de besluitvorming. Daarvoor | | | | | |is geen aanpassing van de FES-wet nodig. | | | | | | | | | | | |Overigens heeft de minister van Financiën namens het | | | | | |kabinet de Studiegroep Begrotingsruimte gevraagd om te | | | | | |adviseren over het FES ten principale en daarbij ook in| | | | | |te gaan op de beheersstructuur. De Studiegroep zal ten | | | | | |behoeve van de advisering ook kennis nemen van de | | | | | |aanbevelingen van de TCI. Het advies zal medio 2006 | | | | | |worden afgerond. | | Hermans |LPF |110 |Omwille van de |Op de rijkswegen zijn geen `cable barriers` te vinden | | | | |verkeersveiligheid, iets|en RWS heeft geen plannen om cable barriers te | | | | |wat de minister aan het |plaatsen. De enige cable barrier in Nederland is te | | | | |hart ligt, wil ik u |vinden op een provinciale weg in Groningen. Ik heb geen| | | | |vragen om een verbod in |mogelijkheden om op het onderliggend wegennet een | | | | |te stellen voor de |verbod op te leggen. Ik ken overigens geen onderzoek | | | | |zogenaamde 'cable |waaruit blijkt dat cable barriers daadwerkelijk | | | | |barrier'. Deze wordt |onveilig zijn voor motorrijders. In Zweden wordt al | | | | |onder motorrijders ook |jaren gebruik gemaakt van cable barriers. | | | | |wel de 'eiersnijder' | | | | | |genoemd, aangezien de | | | | | |afzetting tot het | | | | | |verlies van ledematen | | | | | |leidt. In België is deze| | | | | |al verboden. Graag een | | | | | |reactie! | | | Hijum |CDA |021 |De aanpak van notoire |De BOA's (Bijzonder Opsporings Ambtenaren) van NS | | | | |zwartrijders vraagt |kunnen reeds trein- en stationsverboden opleggen en | | | | |daarnaast om trein- en |doen dit ook. Politie en OM zijn verantwoordelijk voor | | | | |stationsverboden voor |de handhaving. In het recent aan de Kamer aangeboden | | | | |veelplegers. De NS wil |onderzoek naar sanctioneren zwartrijden in het Openbaar| | | | |deze verboden zelf |Vervoer (Minister van Justititie, 15/11 kenmerk | | | | |kunnen opleggen (proces |538521/505) is de aanbeveling opgenomen om de | | | | |verbaal en straf); ziet |mogelijkheid van een verplicht OV-abonnement voor | | | | |de minister kans om in |notoire zwartrijders nader te verkennen. Ik zal dit | | | | |overleg met OM en |samen met Justitie bestuderen. | | | | |politie deze ruimte te | | | | | |bieden? En geeft de | | | | | |minister uitvoering aan | | | | | |het recente advies om | | | | | |notoire zwartrijders een| | | | | |verplicht OV-abonnement | | | | | |op te leggen? | | | Hijum |CDA |022 |Het CDA pleit ervoor om |Over de bestuurlijke boete komen we binnenkort met | | | | |boetes te verhogen en de|elkaar te spreken bij de parlementaire behandeling van | | | | |opbrengsten te storten |het wetsvoorstel voor de invoering van de bestuurlijke | | | | |in het Waarborgfonds |boete bij het foutparkeren en stilstaan en enkele | | | | |Motorverkeer, waaraan |lichte verkeersovertredingen. | | | | |iedere automobilist |Er gaan meerdere financiële stromen in de richting van | | | | |jaarlijks meer moet |het Waarborgfonds Motorverkeer. Er zijn geen signalen | | | | |afdragen doordat de |dat het fonds ook voor toenemende schades niet | | | | |onverzekerde schade (als|toereikend zal zijn. Een deel van het artikel Boeten en| | | | |gevolg van onverzekerd |Transacties komt via de begroting van het ministerie | | | | |rondrijden en doorrijden|van Justitie nu al terecht bij het Waarborgfonds. Een | | | | |na aanrijding) |verhoging van het budget op dit artikel ligt niet in de| | | | |toeneemt. |lijn der verwachtingen. Wellicht dat het verhogen van | | | | | |de pakkans meer soelaas kan bieden. In mijn brief van 5| | | | | |oktober 2005 ter voorbereiding op het algemeen overleg | | | | | |verkeersveiligheid heb ik u gemeld dat de minister van | | | | | |Justitie u schriftelijk zal informeren over de | | | | | |mogelijkheden om onverzekerd rijden effectiever aan te | | | | | |pakken. Ik ben dan ook geen voorstander om boetes te | | | | | |verhogen en de opbrengsten te storten in het | | | | | |Waarborgfonds Motorverkeer | | Hijum |CDA |025 |Graag horen wij van de |Het waarborgen van kennis en professionaliteit heeft | | | | |minister of zij onze |nadrukkelijk mijn aandacht. De markt is namelijk gebaat| | | | |zorgen deelt ten aanzien|bij een sterke opdrachtgever. Door toepassing van het | | | | |van de binnen VenW |principe Markt, tenzij kan meer werk door de markt | | | | |aanwezige capaciteiten |worden uitgevoerd, waardoor RWS met minder mensen toe | | | | |en kennis om |kan. Dit vraagt wel een nieuwe invulling van de | | | | |professioneel |opdrachtgeverrol. Daartoe werkt RWS thans op diverse | | | | |opdrachtgever te kunnen |fronten om de benodigde kennis en competenties te | | | | |zijn en hoe zij kennis |behouden en verder te ontwikkelen. RWS behoudt een | | | | |en professionaliteit |eigen ingenieursdienst in de vorm van de Bouwdienst | | | | |binnen de organisatie |waarbinnen de benodigde competenties voor een sterke | | | | |waarborgt. |opdrachtgever worden geconcentreerd. Tevens wordt in | | | | | |samenwerking met Shell het projectmanagement verder | | | | | |geprofessionaliseerd. Binnen V&W wordt ook een centrum | | | | | |voor projectmanagement gerealiseerd, waar de ervaring | | | | | |van grote projecten wordt gebundeld en verder wordt | | | | | |ontwikkeld. Overigens zal ook de markt zelf een stevige| | | | | |professionaliseringsslag moeten maken. Samen met de | | | | | |Regieraad bouw ondersteunen wij dit proces actief door | | | | | |o.a. voorlichtings- en discussiebijeenkomsten, te | | | | | |houden in de regio. | | Hofstra |VVD |068 |Gaarne meer inzicht in |U heeft aangegeven het inzicht in 'overhead' van | | | | |de begrotingsartikelen |projecten verminderd te vinden ten opzichte van de | | | | |over onderhoud spoor en |vorige begroting. Dit is te verklaren door de nieuwe | | | | |weg. Wilt u weer inzage |begrotingsindeling waarbij het de vorming van het | | | | |geven in de overhead? En|agentschap RWS een bepalende factor is. Ik wil u | | | | |wilt u onderscheid maken|tegemoet komen door in mijn begroting van 2007 het | | | | |naar spoor/weg. |inzicht in uitvoeringskosten van aanlegprojecten | | | | | |zichtbaar te maken. Ik zal dit doen door in een tabel | | | | | |voor het artikelonderdeel aanleg de agentschapsbijdrage| | | | | |separaat inzichtelijk te maken. Daarnaast zal ik in | | | | | |aanvulling, en dat is nieuw ten opzichte van de vorige | | | | | |begroting, ook de uitvoeringskosten van het | | | | | |aanlegprogramma Spoor dat door Prorail wordt uitgevoerd| | | | | |apart inzichtelijk maken. | | Hofstra |VVD |069 |Gaarne reactie van |Het effect van Het Nieuwe Rijden is een besparing van | | | | |minister op de |circa 10% ten opzichte van normaal gebruik. Het normale| | | | |publicaties over het |gebruik van een auto tijdens schakelen in de stad, in | | | | |effect van Het Nieuwe |de file en tijdens doorgaand verkeer is bijvoorbeeld | | | | |Rijden? |1:10 (of 10 liter per 100m km). Door de rijstijl van | | | | | |Het Nieuwe Rijden toe te passen neemt het verbruik af | | | | | |naar 1:11 à 1:12 (ofwel 8 à 9 liter per 100 km). Dit is| | | | | |goed voor de portemonnee van de automobilist, goed voor| | | | | |het klimaat en de automobilist rijdt meer ontspannen, | | | | | |omdat hij eerder en minder hoeft te schakelen. De | | | | | |discussie over de testcyclus doet daar niets aan af. De| | | | | |suggestie die gewekt wordt in de volkskrant is niet | | | | | |juist, gezien de resultaten die in de praktijk gehaald | | | | | |worden. In 2004 was het effect van het nieuwe rijden op| | | | | |de uitstoot van CO2 0.2 megaton (miljoen ton). De | | | | | |prognose vanaf 2010 is er een van 1.5 megaton | | | | | |(jaarlijks) gerelateerd aan de streefwaarde voor | | | | | |verkeer en vervoer van 38 megaton voor 2010 (nota | | | | | |mobiliteit). Vergeleken met het geïnvesteerde budget is| | | | | |het nieuwe rijden daarmee een van de meest | | | | | |kosteneffectieve maatregelen om CO2 uitstoot terug te | | | | | |dringen. | | | | | |Zowel in de nota Mobiliteit als in de Energienota wordt| | | | | |Het Nieuwe Rijden omarmd. Het geeft de automobilist de | | | | | |mogelijkheid om zélf iets te doen aan zijn | | | | | |brandstofgebruik. En dat is winst voor het klimaat en | | | | | |winst voor de automobilist gelet op de huidige | | | | | |brandstofprijzen. | | Hofstra |VVD |072 |Wat draagt VenW bij aan |Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft op grond| | | | |VWS als het gaat om |van het amendement van Dijksma en van der Ham (nr. 10, | | | | |gehandicaptenvervoer? |aangenomen op 21 december 2004) | | | | |Dat mag ten koste van I |10 mln voor (beheer en onderhoud) railwegen | | | | |love campagne en de |overgeheveld naar de begroting van VWS ten bate van het| | | | |premie voor de |budget voor gehandicaptenvervoer op bovenlokaal niveau,| | | | |spitsrijders. |uitgevoerd onder de naam Valys. In het kabinet is | | | | | |afgesproken dat dit gebeurt voor deze kabinetsperiode, | | | | | |dus tot en met 2007. Inmiddels is de Kamer geïnformeerd| | | | | |bij de najaarsnota over de onderuitputting | | | | | |Valysmiddelen bij VWS. In overleg met VWS proberen we | | | | | |de middelen zoveel mogelijk te concentreren op de | | | | | |verbetering van de toegankelijkheid van het spoor. | | | | | |Binnen het autonome liftenprogramma wordt in 2006 al | | | | | |gestart met liften op de stations in Naarden-Bussum en | | | | | |Almelo. Met de overheveling van de onbenutte | | | | | |Valysmiddelen zal aanvullend op een aantal stations met| | | | | |toegankelijkheids-knelpunten vervroegd kunnen worden | | | | | |gestart met de bouw van liften. Van een verzoek om | | | | | |additionele middelen is geen sprake. | | Hofstra |VVD |077 |Kunt u een onderscheid |Het onderhoud wordt onderscheiden naar regulier beheer | | | | |aanbrengen in de soorten|en onderhoud en het onderhoud dat wordt uitgevoerd om | | | | |onderhoud: beheer, |de belangrijkste onderhoudsachterstanden weg te werken.| | | | |vervangingsinvesteringen|Er wordt geen categorie vervangingsinvesteringen | | | | |, normaal onderhoud, |onderscheiden omdat er in het algemeen geen sprake is | | | | |groot onderhoud. |van vervanging van complete projecten maar van | | | | | |regulier- en groot onderhoud. In toenemende mate worden| | | | | |de onderhoudsbestekken in de vorm van geïntegreerde | | | | | |contracten op de markt gezet. Daarbij is het | | | | | |prestatieniveau leidend, niet het onderscheid naar | | | | | |verschillende kostencomponenten. Ook de interne sturing| | | | | |richt zich vooral op de geleverde prestatie.Groot | | | | | |onderhoud is onderdeel van het MIT-programma en is | | | | | |zichtbaar in de begroting van het infrafonds (zie art. | | | | | |11 voor watersystemen, artikel 12 voor wegen en artikel| | | | | |15 voor vaarwegen. In de volgende begroting zal | | | | | |getracht worden hier meer inzicht in te geven. | | Hofstra |VVD |078 |Ik stel voor bij |Of een automobilist gebruik wil en kan maken van het | | | | |aanschaf nieuwe auto een|openbaar vervoer hangt af van verschillende factoren | | | | |kortingskaart openbaar |waaronder de persoonlijke voorkeur en het | | | | |vervoer te verstrekken. |verplaatsingspatroon. Ik vind een generieke maatregel | | | | |Welke mogelijkheden ziet|zoals een kortingskaart openbaar vervoer, daarom niet | | | | |de minister? |passend. | | Hofstra |VVD |079 |Wanneer komen de |Eerstkomende periode staat in het teken van het | | | | |onderhoudsuitgaven spoor|Herstelplan spoor. Ten opzichte van de jaren vóór 2004 | | | | |weer op het normale |zijn de uitgaven in de periode 2005-2010 hoger. Hiermee| | | | |niveau? En wat is het |worden de achterstanden in het onderhoud van het spoor | | | | |normale niveau? |ingelopen. Voor de periode tot en met 2020 zijn door | | | | | |ProRail meerjarenramingen opgesteld. Deze ramingen zijn| | | | | |geaudit door Booz Allen & Hamilton. De conclusie van | | | | | |deze audit was, dat de bedragen in de Nota Mobiliteit | | | | | |voor spoor voldoende zijn, mits de daarin verwerkte | | | | | |efficiencies ook door ProRail worden ingevuld. Voor de | | | | | |periode 2011-2020 is in de Nota Mobiliteit E 13,4 mld | | | | | |beschikbaar voor beheer en instandhouding en E 2,1 mld | | | | | |voor aanleg. Het bedrag van E 13,4 mld voor Beheer & | | | | | |Instandhouding is gebaseerd op alle noodzakelijke | | | | | |uitgaven (inclusief vervangingen) om het beoogde | | | | | |kwaliteitsniveau zoals nu in de begroting aangegeven | | | | | |(89-91%) op het spoornet zoals dat nu qua omvang wordt | | | | | |voorzien (inclusief MIT aanlegprojecten) te realiseren.| | | | | |Zonder wijziging van het gewenste kwaliteitsniveau en | | | | | |zonder wijziging van de omvang van het net, is het | | | | | |bedrag in de Nota Mobiliteit (gemiddeld E 1,34 mld per | | | | | |jaar) dan ook in die periode te beschouwen als het | | | | | |normale niveau. | | Hofstra |VVD |080 |Waarom is er geen |De exploitatiesubsidie is sinds 2005 opgenomen in de | | | | |inzicht meer in de |BDU verkeer en vervoer. Daarmee is de | | | | |begroting op het vlak |verantwoordelijkheid overgedragen aan de regio`s. | | | | |van de kostendekkendheid|Daarmee is ook een einde gekomen aan de | | | | |als het gaat om de |opbrengstensuppletie. Bij het aanbesteden van de | | | | |exploitatiesubsidie voor|ov-concessies hebben deze regio's alle belang bij het | | | | |het stad-/streekvervoer.|verhogen van de kostendekkingsgraad, omdat daardoor | | | | |Gaarne een reactie op de|immers geld vrijvalt ter vergroting van de | | | | |ontwikkeling hiervan. |dienstverlening, danwel het doen van investeringen. Ik | | | | | |onderstreep daarvan ook voortdurend het belang. | | | | | |Centrale sturing hierop door het rijk past daarnaast | | | | | |niet in de decentralisatiegedachte. Bij verdere | | | | | |marktwerking (het openstellen van de grootstedelijke | | | | | |stadsvervoermarkten) zal naar verwachting net als bij | | | | | |het streekvervoer een grotere efficiency plaatsvinden. | | | | | |Via de essentiële onderdelen in de Nota Mobiliteit | | | | | |vraag ik de decentrale overheden om maatregelen te | | | | | |nemen om het OV-aandeel te vergroten, de capaciteit | | | | | |beter te benutten en materieel efficiënter in te | | | | | |zetten. | | Hofstra |VVD |083 |Kunt u het zo regelen |Ik sta positief tegenover de suggestie van de heer | | | | |dat 20 kilometer voor de|Hofstra en zal de mogelijkheden daartoe laten | | | | |afslag de benzineprijs |onderzoeken. Het liefst zou ik zo`n afspraak in | | | | |kenbaar wordt gemaakt om|Europees verband maken. Ik laat uitzoeken of het | | | | |de (geringe) |initiatief van mevrouw Wortmann in het Europees | | | | |prijsconcurrentie |Parlement voor een onderzoek naar uniformering van het | | | | |inzichtelijk te maken? |gehele bewegwijzeringssysteem in Europa daarvoor | | | | |In de eerste plaats in |aanknopingspunten biedt. | | | | |Nederland maar ook |De tot op heden verstrekte vergunningen hebben geen | | | | |aandringen in Europees |bepaling tot het tonen van brandstofprijzen. Omdat deze| | | | |verband via de |vergunningen een lange looptijd kennen heb ik ook niet | | | | |transportraad. |de mogelijkheid om hierop direct in te grijpen. Ik zal | | | | |Kunt u het afplakken van|de mogelijkheden onderzoeken om voor nieuwe | | | | |benzineprijzen langs de |vergunningen zo'n voorwaarde op te nemen en in overleg | | | | |snelweg verbieden? |met de branche proberen op vrijwillige basis inzicht in| | | | |Kan er een goed |de benzineprijs te verschaffen. | | | | |zichtbare prijzenpaal | | | | | |langs de weg komen bij | | | | | |de Tankstations met | | | | | |daarop de vergelijking | | | | | |van prijzen (Zoals in | | | | | |landen als Frankrijk)? | | | Hofstra |VVD |084 |Kunt u een reactie geven|Het openstellen van busbanen voor gebruik door | | | | |op het openstellen van |vrachtwagens of taxi's is een aangelegenheid voor de | | | | |busbanen voor taxi's en |wegbeheerder, die per weggedeelte kan bepalen of en | | | | |vrachtwagens. |wanneer medegebruik mogelijk is. | | | | | |Dit vraagstuk speelt vooral op regionale wegen. In veel| | | | | |gevallen wordt op deze busbanen medegebruik van taxi's | | | | | |toegestaan. Ook lopen er regionale initiatieven waarin | | | | | |medegebruik van vrachtwagens wordt onderzocht.In | | | | | |beperkte mate komen busbanen ook op het hoofdwegennet | | | | | |voor. Het gaat dan om vluchtstroken die door | | | | | |lijndiensten worden gebruikt. Op de A6-A1 Almere - | | | | | |Amsterdam is medegebruik door vanpools mogelijk | | | | | |gemaakt. Als de bestaande busbanen echter volledig | | | | | |opengesteld zouden worden voor taxi's en vrachtauto's, | | | | | |gaat het in feite om een spitsstrook. Dit vergt | | | | | |wegaanpassingen en daarvoor zullen procedures doorlopen| | | | | |moeten worden.Zoals u weet heb ik een paar jaar geleden| | | | | |de ZSM-programma's geïntroduceerd, waarin vluchtstroken| | | | | |geschikt worden gemaakt voor ál het verkeer. Mocht er | | | | | |aanleiding zijn om de bestaande busbanen om te vormen | | | | | |tot spitsstroken of reguliere uitbreidingen, dan kom ik| | | | | |hierover bij u terug. Ik zal hiervoor aandacht vragen | | | | | |in het Nationaal Mobiliteitsberaad. | | Hofstra |VVD |085 |Asfaltrevitalisering |Asfaltrevitalisering leidt niet tot besparing in | | | | |leidt tot minder |onderhoud, omdat de te bereiken levensduurverlenging | | | | |onderhoud. Wat vindt u |van 2 a 3 jaar niet of nauwelijks kosteneffectief | | | | |daarvan? |is.Zie ook het antwoord op de vraag inzake | | | | | |verjongingsproducten voor ZOAB d.d 7 maart 2005 met als| | | | | |kenmerk RWS/SDG/BDG-2005/1020 | | Hofstra |VVD |088 |Is het mogelijk dat via |Ik zal dit agenderen voor het V&W beraad kennis en | | | | |het innovatie platform |innovatie | | | | |een hogere prioriteit | | | | | |wordt gegeven aan | | | | | |Automatische | | | | | |voertuiggeleiding | | | | | |(AVG)? | | | Hofstra |VVD |092 |Hoe kan het dat de kale |De verklaring hiervan is bij mij noch bij mijn | | | | |brandstofprijs in |collega`s de ministers van Economische Zaken en van | | | | |Nederland 10 eurocent |Financiën bekend. Voor een verklaring van deze | | | | |hoger is dan |verschillen in kale brandstofprijzen verwijs ik u | | | | |bijvoorbeeld in |derhalve door naar de oliemaatschappijen. | | | | |Duitsland? | | | Hofstra |VVD |100 |Waarom zijn niet alle |In de begroting zijn alleen de openstaande moties | | | | |moties opgenomen in |opgenomen voor het parlementaire jaar. De bijlage met | | | | |begroting?Gaarne lijstje|een overzicht van de ingediende moties vanaf | | | | |vanaf 1 januari 2000 met|parlementaire jaar 2000-2001 wordt separaat naar de | | | | |alle moties en wat |Tweede Kamer gestuurd. | | | | |daarmee is gebeurd. | | | Hofstra |VVD |102 |Het lijkt of de IVW de |Nee, er wordt geen onderscheid gemaakt in Nederlandse | | | | |wegcontroles alleen |of buitenlands vrachtverkeer. De Inspectie controleert | | | | |richt op West-Europese |de naleving van wet- en regelgeving op basis van | | | | |vrachtwagens. Kunt u |risicoanalyse. Criteria daarbij zijn onder andere de | | | | |aangeven of dit klopt? |vervoerssegmenten waarin overtredingen het meest | | | | | |voorkomen. | | |GL |093 |Wat betekent de groei |De leefbaarheid in woonwijken en steden is op de eerste| |Jongbloed| | |van het autoverkeer voor|plaats de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke | | | | |de leefbaarheid in |overheid. Diverse instrumenten staan ter beschikking: | | | | |dorpen en steden? |het autoluw maken van wijken, het instellen van 30 | | | | | |km-zones, het formuleren en uitvoeren van een | | | | | |gemeentelijk verkeer- en vervoerbeleid, parkeerbeleid, | | | | | |het aanwijzen van speel- en groenzones en van parken. | | | | | |Bovendien is er het vervoerbeleid gericht op | | | | | |bijvoorbeeld fietsbeleid, carpoolen en deelauto`s. | | |GL |094 |Wil de minister zich |Ik maak me in de EU en in de Rijnvaartcommissie hard | |Jongbloed| | |hard maken voor |voor scherpe normen voor de uitstoot van motoren en | | | | |internationale afspraken|voor de brandstofkwaliteit. Voor motoren streef ik naar| | | | |voor het schoner maken |een norm die vergelijkbaar is met Euro 5 voor | | | | |van de |vrachtauto's in 2012 en vergelijkbaar is met Euro 6 | | | | |binnenscheepvaart? |voor vrachtauto's in 2016. Om de toepassing van | | | | | |roetfilters in de binnenvaart mogelijk te maken moet | | | | | |het zwavelgehalte in de brandstof zo snel mogelijk naar| | | | | |het niveau van het wegtransport. Hierover wil ik graag | | | | | |afspraken maken met de binnenvaartsector in een | | | | | |convenant. De internationale maatregelen hebben niet | | | | | |heel veel effect op de korte termijn. Daarom heb ik | | | | | |samen met de Staatsecetaris van VROM een | | | | | |subsidieprogramma gepubliceerd voor schone | | | | | |binnenvaartmotoren. Van een aantal andere nationale | | | | | |maatregelen wordt op dit moment de effectiviteit | | | | | |onderzocht. Voor een NOx-heffing is dit ook gedaan. | | | | | |Uitkomst van dit onderzoek is dat een NOx-heffing | | | | | |behoorlijk hoog moet zijn om binnenvaartondernemers er | | | | | |toe te bewegen om vrijwillig maatregelen te laten | | | | | |treffen: ongeveer de helft van de transportkosten. Ik | | | | | |zie dit als een mogelijk instrument voor de toekomst, | | | | | |maar niet iets om op korte termijn resultaat mee te | | | | | |halen. | | Slob |CU |032 |Wanneer reageert de |Voor de verbetering van de toegankelijkheid van haltes | | | | |minister op de vraag van|in het stads- en streekvervoer inclusief de | | | | |de decentrale overheden |financiering hiervan zijn wij op dit moment bezig om | | | | |om een bijdrage van het |alle gegevens te verzamelen. Ik verwacht hierover begin| | | | |rijk voor de |2006 overleg te voeren met de decentrale overheden. De | | | | |toegankelijkheid van het|uitkomsten zal ik aan de Tweede Kamer toezenden. | | | | |OV voor gehandicapten? | | | | | |Het jaar 2030 als |De heer Slob heeft mij ook gevraagd wat mijn ambitie | | | | |streefdatum voor de |voor 2030 is ten aanzien van de toegankelijkheid voor | | | | |trein lijkt nog ver weg,|de trein en om te reageren op het verzoek van de | | | | |maar ook daarop moet |CG-Raad om het nodige extra geld te reserveren om alle | | | | |goed worden |stations in 2030 toegankelijk te maken. Mijn ambitie | | | | |geanticipeerd. Ik |voor 2030 heb ik aangegeven in de brief die ik de | | | | |verzoek de minister aan |Tweede Kamer heb toegestuurd bij de toezending van het | | | | |te geven wat haar |stappenplan toegankelijkheid. Daarin heb ik aangegeven | | | | |ambitie is op dit punt. |te kiezen voor de deelvariant. NS en ProRail zullen op | | | | | |basis van deze ambitie het implementatieplan medio 2006| | | | | |bij mij indienen. Daarbij moeten zij - en dat zullen | | | | | |zij ook doen - nauw overleg voeren met gemeenten en | | | | | |regionale OV autoriteiten en ook met de | | | | | |gebruikersorganisaties als de CG-Raad. Hiermee beoog ik| | | | | |een zo breed mogelijk gedragen selectie te | | | | | |bewerkstelligen. | | | | | |Met de deelvariant die ik nu door NS en ProRail laat | | | | | |uitwerken, wordt 90% van de reizigers bereikt. Met de | | | | | |extra investering van E 100 miljoen waar de CG-Raad op | | | | | |doelt, zouden de overige 10% van de reizigers bereikt | | | | | |worden. Dit bedrag is exclusief de - aanzienlijke - | | | | | |investeringen die er dan nog aan de treinen nodig zijn.| | | | | | | | | | | |De kosten en baten van een dergelijke investering | | | | | |afwegende, wil ik eerst onderzocht hebben hoe de | | | | | |deelvariant er concreet uit zal zien en of het mogelijk| | | | | |is - bijvoorbeeld door regionale spreiding - ervoor te | | | | | |zorgen dat aanvullend OV beschikbaar is juist op die | | | | | |plekken waar de stations nog niet volledig toegankelijk| | | | | |zijn (het zij door Stad/streekvervoer, hetzij door | | | | | |aanvullend doelgroepenvervoer). Overigens zullen alle | | | | | |stations in Nederland voor doven, slechthorenden en | | | | | |blinden en slechtzienden wel volledig toegankelijk | | | | | |zijn, en al ruim eerder dan in 2030. | | Slob |CU |036 |Is er ooit onderzoek |Neen, er is nooit onderzoek verricht naar de risico's | | | | |verricht naar de |van mobiel bellen tijdens het fietsen en er zijn ook | | | | |risico's van mobiel |geen cijfers bekend van het aantal ongevallen als | | | | |bellen tijdens het |gevolg van mobiel bellen tijdens het fietsen. Wel | | | | |fietsen? Is het de |gelden voor fietsers dezelfde gevaren als voor | | | | |minister bekend dat |gemotoriseerde bestuurders, namelijk een fysieke | | | | |daardoor veel ongelukken|afleiding als de bestuurder tegelijkertijd de mobiele | | | | |gebeuren? Is dit niet |telefoon en het voertuig moet bedienen en een | | | | |minstens zo gevaarlijk |cognitieve afleiding als een bestuurder een deel van | | | | |als fietsen zonder |zijn aandacht aan het telefoongesprek moet besteden in | | | | |handen aan het stuur? |plaats van aan het rijden. Op basis van de resultaten | | | | | |van gedragsstudies kan worden geconcludeerd dat het | | | | | |gebruik van een mobiele telefoon een negatief effect | | | | | |heeft op het rijgedrag, ofschoon de aan fietsers | | | | | |gestelde verkeerseisen veel lager zijn dan die aan | | | | | |bijvoorbeeld automobilisten. Ik zal de | | | | | |ongevalsbetrokkenheid van bobiel bellen tijdens het | | | | | |fietsen nader laten onderzoeken | | Slob |CU |037 |Ik ga er vanuit dat bij |Met de koepels van de regionale overheden heb ik bij de| | | | |nieuwe verdeelsleutel |invoering van de BDU afgesproken te streven naar | | | | |voor de BDU rekening |invoering van een nieuwe, op structuurkenmerken | | | | |wordt gehouden met |gebaseerde sleutel na drie jaar. | | | | |problematiek van |Inmiddels wordt er in goede afstemming met | | | | |kleinere provincies |vertegenwoordigers van de regio's gewerkt aan zo'n | | | | |(hebben niet of |nieuwe sleutel. Deze zal medio 2007 beschikbaar zijn en| | | | |nauwelijks middelen om |dan in december van dat jaar worden toegepast voor de | | | | |aansprekende projecten |verdeling van de BDU voor het jaar 2008. | | | | |te starten). Graag uw | | | | | |reactie. | | | Staaij |SGP |004 |Graag vraag ik hierbij |Duurzaam Veilig is en blijft uitgangspunt van beleid. | | | | |een reactie op de door |Dat heb ik ook in de Nota Mobiliteit aangegeven. | | | | |het SWOV gepresenteerde |Daarbij laat ik mij zeker inspireren door de nieuwe | | | | |voorstellen om te komen |versie van het boek 'Door met Duurzaam Veilig' van de | | | | |tot een overkoepelend |SWOV. Door de SWOV is als meest aansprekende voorbeeld | | | | |systeem van |van de door haar bedoelde kwaliteitszorg genoemd: het | | | | |kwaliteitszorg voor het |aan de weggebruiker aanbieden van een herkenbaar | | | | |wegverkeer (in 'Door met|wegbeeld waardoor het wegverloop en het gedrag van | | | | |duurzaam veilig'). |andere weggebruikers beter voorspelbaar wordt. Ik wil | | | | | |de invoering van de essentiële herkenbaarheidskenmerken| | | | | |versnellen. Door het vrijmaken van E 15 mln in de | | | | | |periode 2006-2010 heb ik de periode verkort tot 5 | | | | | |jaar. |