Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Schriftelijke antwoorden Begrotingsbehandeling VenW 1e termijn 6 december 2005

|Spreker  |Parti|Volgn|Vraag                   |Antwoord                                               |
|         |j    |r.   |                        |                                                       |
| Dijksma |PvdA |050  |Gaarne een reactie van  |Graag wil ik mijn waardering uitspreken voor het       |
|         |     |     |de minister op het      |onderzoeksverslag van de werkgroep waarin een aantal   |
|         |     |     |gepresenteerde rapport  |goede aanknopingspunten zitten voor het verbeteren van |
|         |     |     |van de werkgroep        |het functioneren van Prorail en de aansturing door V&W.|
|         |     |     |Prorail, ook ten aanzien|Ik wil de analyse en aanbevelingen van de werkgroep    |
|         |     |     |van de conclusies die op|serieus onderzoeken en ik wil dan ook voldoende tijd   |
|         |     |     |het functioneren van    |nemen voor het bepalen van mijn reactie. Ik beperk mij |
|         |     |     |Verkeer en Waterstaat   |daarom tot een eerste reactie op hoofdlijn op de       |
|         |     |     |betrekking hebben.      |specifieke vraag van het lid Dijksma.                  |
|         |     |     |Daarnaast graag een     |De commissie heeft mij laten weten op 14 december te   |
|         |     |     |reactie op de volgende  |besluiten hoe zij het rapport wil behandelen. In elk   |
|         |     |     |punten. Er is teveel    |geval zal het rapport op korte termijn besproken worden|
|         |     |     |lagere regelgeving.     |tussen mijn medewerkers en ProRail.                    |
|         |     |     |Waarom jaarlijkse       |                                                       |
|         |     |     |discussie over de       |Wat betreft de rol van V&W beveelt de werkgroep        |
|         |     |     |Meerjarenbudgetten?     |allereerst aan dat V&W de doelstellingen moet          |
|         |     |     |Waarom niet meer        |formuleren en de kaders moet stellen waarbinnen ProRail|
|         |     |     |zeggenschap richting    |zonder bemoeienis van V&W kan opereren. Dit principe   |
|         |     |     |ProRail? Gaat de        |ondersteun ik volledig. De beheerconcessie is ook      |
|         |     |     |minister in overleg met |vanuit dit perspectief geschreven. Echter, daar is wel |
|         |     |     |de betrokken partijen?  |een professionele beheerder voor nodig, die de relatie |
|         |     |     |                        |kan leggen tussen financiële middelen, activiteiten en |
|         |     |     |                        |prestaties. Met ProRail en bij de bespreking van de    |
|         |     |     |                        |beheerconcessie met de Kamer, hebben we geconcludeerd  |
|         |     |     |                        |dat daarvoor een migratietraject noodzakelijk is. Dat  |
|         |     |     |                        |traject vergt tijd en daarbij past dat ik eerst nog    |
|         |     |     |                        |stringent toezicht houd. Zodra ProRail heeft aangetoond|
|         |     |     |                        |tot outputsturing over te kunnen gaan is het logisch   |
|         |     |     |                        |dat ook de aard van de aansturing en het toezicht      |
|         |     |     |                        |verandert. Pas dan kan het ministerie op hoofdlijnen   |
|         |     |     |                        |sturen en kan ProRail meer zeggenschap krijgen.        |
|         |     |     |                        |                                                       |
|         |     |     |                        |De constatering van de werkgroep waar het de grote     |
|         |     |     |                        |hoeveelheid lagere regelgeving betreft, behorend bij de|
|         |     |     |                        |Spoorwegwet en de Concessiewet, geef ik op korte       |
|         |     |     |                        |termijn aandacht. De lagere regelgeving is in nauw     |
|         |     |     |                        |overleg met de spoorsector tot stand gekomen. Het ligt |
|         |     |     |                        |dan ook voor de hand dat ik ProRail en de vervoerders  |
|         |     |     |                        |zal benaderen om concreet aan te geven waar deze       |
|         |     |     |                        |regelgeving een stagnerende werking heeft op de        |
|         |     |     |                        |voortgang van projecten in de spoorwegsector. Ook zal  |
|         |     |     |                        |in het kader van het project 'Beter geregeld' deze     |
|         |     |     |                        |regelgeving medio 2006 kritisch bezien worden. Wel merk|
|         |     |     |                        |ik op dat er altijd een afweging gemaakt zal moeten    |
|         |     |     |                        |worden tussen bijv. de noodzaak om veiligheid middels  |
|         |     |     |                        |regelgeving te borgen en de vrijheid van handelen van  |
|         |     |     |                        |ProRail en de vervoerders.                             |
|         |     |     |                        |                                                       |
|         |     |     |                        |De beheerconcessie legt aan ProRail de verplichting op |
|         |     |     |                        |om in haar jaarlijkse beheerplan een beschrijving te   |
|         |     |     |                        |geven van de ontwikkeling en werkzaamheden voorzien van|
|         |     |     |                        |een financiële onderbouwing op hoofdlijnen voor een    |
|         |     |     |                        |periode van tien jaar om ook het budgetrecht van de    |
|         |     |     |                        |Tweede Kamer tot zijn recht te laten komen. Deze       |
|         |     |     |                        |onderbouwing dient vervolgens als input voor de        |
|         |     |     |                        |begroting voor de komende jaren. Daarnaast is ProRail  |
|         |     |     |                        |op dit moment invulling aan het geven aan de verplichte|
|         |     |     |                        |migratie naar output- en outcomesturing uit de         |
|         |     |     |                        |beheerconcessie. Als aan deze verplichting is voldaan, |
|         |     |     |                        |lijkt het op dat moment logisch om over te gaan op     |
|         |     |     |                        |meerjarige financiering omdat er dan een transparante  |
|         |     |     |                        |relatie kan worden gelegd tussen de financiële middelen|
|         |     |     |                        |en de prestaties die daarmee worden geleverd. Overigens|
|         |     |     |                        |laat de begrotingssystematiek ook nu al toe dat ProRail|
|         |     |     |                        |meerjarige verplichtingen aangaat.                     |
| Dijksma |PvdA |061  |Ik stel voor de         |Gemeente mogen zelf de maximum snelheid op hun eigen   |
|         |     |     |gemeenten meer vrijheid |wegen bepalen. Voor de hoofdwegen zal het verlagen van |
|         |     |     |te geven om de maximum  |de maximum snelheid altijd een afweging zijn van de    |
|         |     |     |snelheid te bepalen op  |effecten op de luchtkwaliteit, de doorstroming en de   |
|         |     |     |ringwegen (ook          |veiligheid. Deze integrale afweging wil ik zelf blijven|
|         |     |     |rijkswegen)in verband   |maken, daarbij houd ik rekening met het nationaal      |
|         |     |     |met de luchtkwaliteit.  |programma van maatregelen in het kader van de          |
|         |     |     |Wat is daarop uw        |luchtkwaliteit. Alleen op die manier is het mogelijk   |
|         |     |     |reactie?                |het gebruik van het hoofdwegennet als netwerk te       |
|         |     |     |                        |optimaliseren.                                         |
| Dijksma |PvdA |062  |Ik stel voor om meer    |De Tweede Kamer heeft recentelijk een aantal brieven   |
|         |     |     |snelheid te maken in het|van staatssecretaris Ross van VWS en mij ontvangen met |
|         |     |     |wegnemen van de schotten|informatie over de actuele stand van zaken in de       |
|         |     |     |in het                  |ontwikkelingen bij de bundeling van doelgroepenvervoer |
|         |     |     |doelgroepenvervoer. Wat |(zie o.a. brieven van 3 november jl. met kenmerk       |
|         |     |     |is daarop uw reactie?   |2005-2006,29538, nr.32, 28 november jl. kenmerk        |
|         |     |     |                        |DGP/MDV/U.05.02740 en 2 december jl. met kenmerk       |
|         |     |     |                        |DVVO/ZV-U-2633000). Daaruit blijkt dat het kabinet uw  |
|         |     |     |                        |ambitie voor ontschotting deelt en daar ook serieus    |
|         |     |     |                        |werk van maakt. Over de voorgenomen planning op dit    |
|         |     |     |                        |punt vindt u daar concrete voornemens.                 |
| Dijksma |PvdA |067  |Ik stel voor langere    |De huidige WP 2000 geeft de overheden de ruimte tot een|
|         |     |     |concessieperioden te    |maximale concessietermijn van 6 jaar. Inmiddels ligt in|
|         |     |     |hanteren in stad- en    |uw Kamer een wetsvoorstel tot wijziging van de WP 2000 |
|         |     |     |streekvervoer om daarmee|ter behandeling, waarin een maximale concessietermijn  |
|         |     |     |mogelijk te maken dat   |van 8 jaar wordt voorgesteld. Als het aan mij ligt,    |
|         |     |     |eisen gesteld worden aan|treedt dat wetsvoorstel zo snel mogelijk, doch         |
|         |     |     |schonere bussen. Hoe    |uiterlijk 1 januari 2007, in werking. Dat biedt dus    |
|         |     |     |staat het met de        |binnen afzienbare tijd extra ruimte aan decentrale     |
|         |     |     |aanpassing van de WP    |overheden om de voor hen optimale concessietermijn te  |
|         |     |     |2000 op dit punt?       |kiezen, waarbij een optimale afweging tussen kosten- en|
|         |     |     |                        |kwaliteitscriteria een rol spelen. Het biedt zonodig   |
|         |     |     |                        |dus ook extra ruimte tot het plegen én terugverdienen  |
|         |     |     |                        |van investeringen in nieuw materieel door vervoerders. |
|         |     |     |                        |Daarnaast biedt de wet mogelijkheden om, bijvoorbeeld  |
|         |     |     |                        |in geval van investeringen in nieuw tram- of           |
|         |     |     |                        |metromaterieel, een ontheffing voor extra lange        |
|         |     |     |                        |concessietermijn bij mij aan te vragen.                |
| Gerkens |SP   |038  |De NV                   |De minister van Financiën heeft met de Zeeuwen de      |
|         |     |     |Westerscheldetunnel wil |afspraak gemaakt dat het overrendement mag worden      |
|         |     |     |komend jaar de tarieven |gebruikt voor de door de Provincie Zeeland zo gewenste |
|         |     |     |weer flink laten        |aanleg van de tunnel Sluiskil. Het eventueel           |
|         |     |     |stijgen. De Zeeuwen die |overrendement kan dus weer ten goede komen aan de      |
|         |     |     |geen alternatief hebben |Zeeuwen. Het standaard tarief stijgt van E 4,20 naar   |
|         |     |     |zijn hier terecht       |E 4,40. Ik beschouw dat niet als onredelijk. Dat is    |
|         |     |     |verontwaardigd over. De |ruim binnen de maximale stijging die de wet op de      |
|         |     |     |minister stelt dat het  |Westerscheldetunnel toestaat.                          |
|         |     |     |aan de NV is of de      |                                                       |
|         |     |     |tarieven stijgen.       |                                                       |
|         |     |     |Aangezien de minister   |                                                       |
|         |     |     |zelf 95,4% van de       |                                                       |
|         |     |     |aandelen bezit, is het  |                                                       |
|         |     |     |wel degelijk aan de     |                                                       |
|         |     |     |minister. Waarom keurt  |                                                       |
|         |     |     |de minister deze        |                                                       |
|         |     |     |tariefverhoging goed,   |                                                       |
|         |     |     |terwijl de NV winst     |                                                       |
|         |     |     |maakt. Is dat niet      |                                                       |
|         |     |     |onnodig geld kloppen uit|                                                       |
|         |     |     |de zakken van de        |                                                       |
|         |     |     |Zeeuwen?                |                                                       |
| Gerkens |SP   |040  |De minister zet steeds  |De stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen   |
|         |     |     |meer op afstand. Dat    |is een exameninstituut. De personeelskosten bedragen en|
|         |     |     |klinkt goedkoop, maar   |dat is niet uitzonderlijk voor een exameninstituut 71  |
|         |     |     |het tegendeel is waar.  |%. De door het lid Gerkens genoemde overheadkosten     |
|         |     |     |De verzelfstandigde NS  |zouden 25 % bedragen  In de resultatenrekening  van het|
|         |     |     |is veel kwijt aan       |CBR wordt melding gemaakt van overige bedrijfskosten   |
|         |     |     |overhead. ProRail kan er|die 25 % bedragen. In deze overige kosten zijn mede    |
|         |     |     |ook heel wat van. Maar  |begrepen: huisvestingkosten (5%), autokosten (3%),     |
|         |     |     |ook het CBR is een      |werkzaamheden door derden (6%) porti - en              |
|         |     |     |organisatie met een     |telefoonkosten, drukwerken en computerkosten (4%),     |
|         |     |     |wettelijke taak die veel|Reisverblijf en vergaderkosten (2%) en overige kosten  |
|         |     |     |overhead kent. Op de    |2%.                                                    |
|         |     |     |resultatenrekening      |Het geheel overziende kan ik de opmerking van het lid  |
|         |     |     |blijkt ruim 25% van de  |Gerkens niet plaatsen wat betreft de door haar genoemde|
|         |     |     |kosten uit overige      |grote omvang van de overhead bij het CBR, te meer daar |
|         |     |     |bedrijfskosten bestaan. |het CBR in een door Berenschot begin 2005 ingesteld    |
|         |     |     |Dat het CBR             |onderzoek  naar overhead  bij ZBO's , RWT's en         |
|         |     |     |monopolistische trekjes |ministeries uitzonderlijk laag scoorde te weten 15 %.  |
|         |     |     |heeft is bekend, maar   |De overhead van ProRail is volgens de audit van Booz   |
|         |     |     |kan de minister eens    |Allen Hamilton goed vergelijkbaar met die binnen de    |
|         |     |     |aangeven hoe het met de |nutssector. Booz Allen Hamilton geeft daarbij overigens|
|         |     |     |overhead hier zit?      |aan dat ProRail nog een efficiencyslag kan maken op    |
|         |     |     |                        |haar overhead. Hiermee is reeds rekening gehouden.     |
| Gerkens |SP   |044  |Over het rapport        |De Raad heeft mij veelvuldig geadviseerd over          |
|         |     |     |"Vluchten kan niet meer"|belangrijke vraagstukken op de terreinen van Verkeer en|
|         |     |     |is veel kritiek. Een    |Waterstaat, soms op mijn verzoek, soms uit eigen       |
|         |     |     |volgend rapport zou     |beweging. Hoewel ik het niet altijd met de adviezen van|
|         |     |     |misschien eens moeten   |de Raad eens ben geweest, ben ik van mening dat de     |
|         |     |     |zijn "de waarde van de  |adviezen een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan  |
|         |     |     |Raad voor Verkeer en    |het publieke debat over de beadviseerde onderwerpen. Ik|
|         |     |     |Waterstaat". De enige   |acht een grondig onderzoek naar de meerwaarde van de   |
|         |     |     |mogelijkheid is dan dat |Raad dan ook niet nodig. Mede in het licht van de door |
|         |     |     |er uitkomt dat deze     |de Tweede Kamer uitgesproken wens om structureel E 5   |
|         |     |     |organisatie zeker niet  |mln te korten op de budgetten voor de adviesraden, ben |
|         |     |     |ruim één en een kwart   |ik wel van mening dat de Raad wat soberder en          |
|         |     |     |miljoen euro waard is.  |flexibeler kan worden opgezet. In de nieuwe            |
|         |     |     |Is de minister bereid   |zittingstermijn - die in 2006 begint - zal de Raad     |
|         |     |     |een grondig onderzoek te|bestaan uit een kleiner aantal vaste leden aangevuld   |
|         |     |     |doen naar de meerwaarde |met een aantal buitengewone leden die al naar gelang   |
|         |     |     |van deze raad?          |het onderwerp zullen worden gerecruteerd uit een aantal|
|         |     |     |                        |terzake deskundigen op specifieke terreinen. Dit biedt |
|         |     |     |                        |ook de mogelijkheid om de verbinding te maken met      |
|         |     |     |                        |andere adviesraden, zoals de VROM-raad en de Raad voor |
|         |     |     |                        |het Landelijk Gebied. Meer gezamenlijke en integrale   |
|         |     |     |                        |advisering kan het gevolg zijn. De omvang van het      |
|         |     |     |                        |secretariaat zal ook worden aangepast. De maatregelen  |
|         |     |     |                        |bij elkaar zullen ca. E 250.000 opleveren.             |
| Gerkens |SP   |047  |Ik wil van de minister  |Opdracht waarvoor externen worden ingehuurd worden     |
|         |     |     |weten hoe zij handelt   |uiteraard op vooraf vastgestelde criteria (kwantitatief|
|         |     |     |als duurbetaalde toppers|of kwalitatief) beoordeeld. Mochten geleverde          |
|         |     |     |een opdracht niet goed  |prestaties niet overeenkomen met de vooraf gestelde    |
|         |     |     |uitvoeren?              |criteria, dan kan uiteindelijk het eindresultaat niet  |
|         |     |     |                        |worden geaccepteerd en betaling niet plaatsvinden.Ten  |
|         |     |     |                        |aanzien van de vraag over de inhuur van externe        |
|         |     |     |                        |commissies, wil ik verwijzen naar de brief van de      |
|         |     |     |                        |Minister van BZK die op 1 december jl. aan de TK is    |
|         |     |     |                        |verstuurd (BZK-kenmerk 2005-0000273428). Hierin worden |
|         |     |     |                        |meerdere actiepunten genoemd die naar aanleiding van de|
|         |     |     |                        |inventarisatie van commissies en de vergoedingen aan de|
|         |     |     |                        |leden in gang zijn gezet. Eén van de acties is het     |
|         |     |     |                        |melden van de vergoedingen van leden van de commissies |
|         |     |     |                        |in de Staatscourant en het plaatsen hiervan op de      |
|         |     |     |                        |website van de ministeries.                            |
| Hermans |LPF  |008  |De minister heeft in    |De evaluatie van de Vogel- en habitatrichtlijn die     |
|         |     |     |eerder overleg positief |onder verantwoordelijkheid van de minister van LNV     |
|         |     |     |gereageerd op een       |valt, vindt plaats in 2007 op basis van de nationale   |
|         |     |     |versnelde evaluatie van |rapportages van de lidstaten. De Europese Commissie    |
|         |     |     |de Vogel-en             |heeft hierbij het voortouw. Nederland zal de nationale |
|         |     |     |Habitatrichtlijn. Hoe   |rapportage in 2006 leveren. Ik wil hier wel benadrukken|
|         |     |     |gaat het kabinet hiermee|dat er binnen het Kabinet geen verschil van mening     |
|         |     |     |aan de slag?            |bestaat dat ook deze EU-richtlijn correct én           |
|         |     |     |                        |pragmatisch moet worden geïmplementeerd.               |
| Hermans |LPF  |010  |Waarom heeft de minister|Ik verlaat de lijn ten aanzien van de                  |
|         |     |     |de harde lijn ten       |aanbestedingsverplichting voor stads- en streekvervoer |
|         |     |     |aanzien van het Stads-en|zoals ik die met u heb afgesproken niet.               |
|         |     |     |streekvervoer verlaten? |De door u genoemde data herken ik niet. Ik heb vernomen|
|         |     |     |Hoe valt de 'beloning'  |dat Stadsgewest Haaglanden per 1 september 2008 de     |
|         |     |     |van de HTM te verklaren?|concessie voor het stadsvervoer per bus wil hebben     |
|         |     |     |Ze vragen om 1 mei 2007 |aanbesteed. Dat betekent dat zij ruim vóór die datum de|
|         |     |     |en krijgen 1 september  |aanbesteding zal moeten aankondigen, via een zogenaamde|
|         |     |     |2007! Een 'straf`' van  |"kennisgeving" (zie WP 2000 artikel 109 lid 3). Bij    |
|         |     |     |vier maanden.           |aanbestedingen voor streekconcessies blijkt deze       |
|         |     |     |                        |termijn veelal tussen de één en anderhalf jaar te      |
|         |     |     |                        |liggen. Op het moment dat Haaglanden daadwerkelijk deze|
|         |     |     |                        |kennisgeving doet, geldt dat de betreffende markt van  |
|         |     |     |                        |Haaglanden geopend is. Vanaf dat moment mag het daarop |
|         |     |     |                        |rijdende GVB busbedrijf - inclusief haar dochters -    |
|         |     |     |                        |elders meedingen. Wanneer dat exact is, is dus aan     |
|         |     |     |                        |Haaglanden. Dit is, geen specifieke beleidslijn voor   |
|         |     |     |                        |Haaglanden, maar een algemeen, uit artikel 109 van de  |
|         |     |     |                        |WP 2000 af te leiden, geldende regel voor alle         |
|         |     |     |                        |concessieverleners en GVB'en. Voor deze kennisgeving   |
|         |     |     |                        |kan HTM -en nadat u het wetsvoorstel heeft behandeld   |
|         |     |     |                        |geldt dit ook voor haar dochters- nergens meedingen.   |
| Hermans |LPF  |012  |Gemotoriseerde          |In overleg met de organisaties van motorrijders wordt  |
|         |     |     |tweewielers hebben geen |in 2006 op een aantal plaatsen langs het rijkswegennet |
|         |     |     |plaats in de Nota       |motorfietsvriendelijke vangrail aangelegd. Bovendien   |
|         |     |     |Mobiliteit, noch in de  |bespreek ik samen met de organisaties mogelijkheden om |
|         |     |     |begroting. LPF is blij  |via communicatie de motorrijders te wijzen op voor     |
|         |     |     |met de gedane           |motorrijders specifieke gevaren in het verkeer. In het |
|         |     |     |toezeggingen tijdens het|relevante beleidsartikel zal ik aandacht besteden aan  |
|         |     |     |AO verkeersveiligheid,  |de desbetreffende problematiek. (Zie ook het antwoord  |
|         |     |     |maar vraagt u toch om   |op vraag 110).                                         |
|         |     |     |deze groep weggebruikers|                                                       |
|         |     |     |in een volgende         |                                                       |
|         |     |     |begroting expliciet in  |                                                       |
|         |     |     |een artikel op te nemen.|                                                       |
|         |     |     |Is de minister hiertoe  |                                                       |
|         |     |     |bereid?                 |                                                       |
| Hermans |LPF  |016  |Kan de minister aangeven|Ik heb op 2 december 2005 (kenmerk DAB 2005/2387) een  |
|         |     |     |waarom de aangenomen    |brief gestuurd waarin ik een toelichting heb gegeven op|
|         |     |     |aanbeveling van de TCI  |onder meer deze aanbeveling.Met betrekking tot         |
|         |     |     |aangaande het FES niet  |aanbeveling 2 (aanpassing Fes-wet) heb ik daarin       |
|         |     |     |wordt gevolgd?          |aangegeven dat het kabinet, wanneer dit aan de orde    |
|         |     |     |                        |was, de toezegging is nagekomen om de Kamer te         |
|         |     |     |                        |informeren wanneer er een besluit is genomen over de   |
|         |     |     |                        |inzet van FES-middelen. In de FES-begroting 2006 is dan|
|         |     |     |                        |ook uitgebreid stilgestaan bij de wijze waarop het     |
|         |     |     |                        |kabinet tot besluitvorming is gekomen. Dit komt        |
|         |     |     |                        |tegemoet aan de wens van de TCI om de Kamer zo goed    |
|         |     |     |                        |mogelijk te betrekken bij de besluitvorming. Daarvoor  |
|         |     |     |                        |is geen aanpassing van de FES-wet nodig.               |
|         |     |     |                        |                                                       |
|         |     |     |                        |Overigens heeft de minister van Financiën namens het   |
|         |     |     |                        |kabinet de Studiegroep Begrotingsruimte gevraagd om te |
|         |     |     |                        |adviseren over het FES ten principale en daarbij ook in|
|         |     |     |                        |te gaan op de beheersstructuur. De Studiegroep zal ten |
|         |     |     |                        |behoeve van de advisering ook kennis nemen van de      |
|         |     |     |                        |aanbevelingen van de TCI. Het advies zal medio 2006    |
|         |     |     |                        |worden afgerond.                                       |
| Hermans |LPF  |110  |Omwille van de          |Op de rijkswegen zijn geen `cable barriers` te vinden  |
|         |     |     |verkeersveiligheid, iets|en RWS heeft geen plannen om cable barriers te         |
|         |     |     |wat de minister aan het |plaatsen. De enige cable barrier in Nederland is te    |
|         |     |     |hart ligt, wil ik u     |vinden op een provinciale weg in Groningen. Ik heb geen|
|         |     |     |vragen om een verbod in |mogelijkheden om op het onderliggend wegennet een      |
|         |     |     |te stellen voor de      |verbod op te leggen. Ik ken overigens geen onderzoek   |
|         |     |     |zogenaamde 'cable       |waaruit blijkt dat cable barriers daadwerkelijk        |
|         |     |     |barrier'. Deze wordt    |onveilig zijn voor motorrijders. In Zweden wordt al    |
|         |     |     |onder motorrijders ook  |jaren gebruik gemaakt van cable barriers.              |
|         |     |     |wel de 'eiersnijder'    |                                                       |
|         |     |     |genoemd, aangezien de   |                                                       |
|         |     |     |afzetting tot het       |                                                       |
|         |     |     |verlies van ledematen   |                                                       |
|         |     |     |leidt. In België is deze|                                                       |
|         |     |     |al verboden. Graag een  |                                                       |
|         |     |     |reactie!                |                                                       |
| Hijum   |CDA  |021  |De aanpak van notoire   |De BOA's (Bijzonder Opsporings Ambtenaren) van NS      |
|         |     |     |zwartrijders vraagt     |kunnen reeds trein- en stationsverboden opleggen en    |
|         |     |     |daarnaast om trein- en  |doen dit ook. Politie en OM zijn verantwoordelijk voor |
|         |     |     |stationsverboden voor   |de handhaving. In het recent aan de Kamer aangeboden   |
|         |     |     |veelplegers. De NS wil  |onderzoek naar sanctioneren zwartrijden in het Openbaar|
|         |     |     |deze verboden zelf      |Vervoer (Minister van Justititie, 15/11 kenmerk        |
|         |     |     |kunnen opleggen (proces |538521/505) is de aanbeveling opgenomen om de          |
|         |     |     |verbaal en straf); ziet |mogelijkheid van een verplicht OV-abonnement voor      |
|         |     |     |de minister kans om in  |notoire zwartrijders nader te verkennen. Ik zal dit    |
|         |     |     |overleg met OM en       |samen met Justitie bestuderen.                         |
|         |     |     |politie deze ruimte te  |                                                       |
|         |     |     |bieden? En geeft de     |                                                       |
|         |     |     |minister uitvoering aan |                                                       |
|         |     |     |het recente advies om   |                                                       |
|         |     |     |notoire zwartrijders een|                                                       |
|         |     |     |verplicht OV-abonnement |                                                       |
|         |     |     |op te leggen?           |                                                       |
| Hijum   |CDA  |022  |Het CDA pleit ervoor om |Over de bestuurlijke boete komen we binnenkort met     |
|         |     |     |boetes te verhogen en de|elkaar te spreken bij de parlementaire behandeling van |
|         |     |     |opbrengsten te storten  |het wetsvoorstel voor de invoering van de bestuurlijke |
|         |     |     |in het Waarborgfonds    |boete bij het foutparkeren en stilstaan en enkele      |
|         |     |     |Motorverkeer, waaraan   |lichte verkeersovertredingen.                          |
|         |     |     |iedere automobilist     |Er gaan meerdere financiële stromen in de richting van |
|         |     |     |jaarlijks meer moet     |het Waarborgfonds Motorverkeer. Er zijn geen signalen  |
|         |     |     |afdragen doordat de     |dat het fonds ook voor toenemende schades niet         |
|         |     |     |onverzekerde schade (als|toereikend zal zijn. Een deel van het artikel Boeten en|
|         |     |     |gevolg van onverzekerd  |Transacties komt via de begroting van het ministerie   |
|         |     |     |rondrijden en doorrijden|van Justitie nu al terecht bij het Waarborgfonds. Een  |
|         |     |     |na aanrijding)          |verhoging van het budget op dit artikel ligt niet in de|
|         |     |     |toeneemt.               |lijn der verwachtingen. Wellicht dat het verhogen van  |
|         |     |     |                        |de pakkans meer soelaas kan bieden. In mijn brief van 5|
|         |     |     |                        |oktober 2005 ter voorbereiding op het algemeen overleg |
|         |     |     |                        |verkeersveiligheid heb ik u gemeld dat de minister van |
|         |     |     |                        |Justitie u schriftelijk zal informeren over de         |
|         |     |     |                        |mogelijkheden om onverzekerd rijden effectiever aan te |
|         |     |     |                        |pakken. Ik ben dan ook geen voorstander om boetes te   |
|         |     |     |                        |verhogen en de opbrengsten te storten in het           |
|         |     |     |                        |Waarborgfonds Motorverkeer                             |
| Hijum   |CDA  |025  |Graag horen wij van de  |Het waarborgen van kennis en professionaliteit heeft   |
|         |     |     |minister of zij onze    |nadrukkelijk mijn aandacht. De markt is namelijk gebaat|
|         |     |     |zorgen deelt ten aanzien|bij een sterke opdrachtgever. Door toepassing van het  |
|         |     |     |van de binnen VenW      |principe Markt, tenzij kan meer werk door de markt     |
|         |     |     |aanwezige capaciteiten  |worden uitgevoerd, waardoor RWS met minder mensen toe  |
|         |     |     |en kennis om            |kan. Dit vraagt wel een nieuwe invulling van de        |
|         |     |     |professioneel           |opdrachtgeverrol. Daartoe werkt RWS thans op diverse   |
|         |     |     |opdrachtgever te kunnen |fronten om de benodigde kennis en competenties te      |
|         |     |     |zijn en hoe zij kennis  |behouden en verder te ontwikkelen. RWS behoudt een     |
|         |     |     |en professionaliteit    |eigen ingenieursdienst in de vorm van de Bouwdienst    |
|         |     |     |binnen de organisatie   |waarbinnen de benodigde competenties voor een sterke   |
|         |     |     |waarborgt.              |opdrachtgever worden geconcentreerd. Tevens wordt in   |
|         |     |     |                        |samenwerking met Shell het projectmanagement verder    |
|         |     |     |                        |geprofessionaliseerd. Binnen V&W wordt ook een centrum |
|         |     |     |                        |voor projectmanagement gerealiseerd, waar de ervaring  |
|         |     |     |                        |van grote projecten wordt gebundeld en verder wordt    |
|         |     |     |                        |ontwikkeld. Overigens zal ook de markt zelf een stevige|
|         |     |     |                        |professionaliseringsslag moeten maken. Samen met de    |
|         |     |     |                        |Regieraad bouw ondersteunen wij dit proces actief door |
|         |     |     |                        |o.a. voorlichtings- en discussiebijeenkomsten, te      |
|         |     |     |                        |houden in de regio.                                    |
| Hofstra |VVD  |068  |Gaarne meer inzicht in  |U heeft aangegeven het inzicht in 'overhead' van       |
|         |     |     |de begrotingsartikelen  |projecten verminderd te vinden ten opzichte van de     |
|         |     |     |over onderhoud spoor en |vorige begroting. Dit is te verklaren door de nieuwe   |
|         |     |     |weg. Wilt u weer inzage |begrotingsindeling waarbij het de vorming van het      |
|         |     |     |geven in de overhead? En|agentschap RWS een bepalende factor is. Ik wil u       |
|         |     |     |wilt u onderscheid maken|tegemoet komen door in mijn begroting van 2007 het     |
|         |     |     |naar spoor/weg.         |inzicht in uitvoeringskosten van aanlegprojecten       |
|         |     |     |                        |zichtbaar te maken. Ik zal dit doen door in een tabel  |
|         |     |     |                        |voor het artikelonderdeel aanleg de agentschapsbijdrage|
|         |     |     |                        |separaat inzichtelijk te maken. Daarnaast zal ik in    |
|         |     |     |                        |aanvulling, en dat is nieuw ten opzichte van de vorige |
|         |     |     |                        |begroting, ook de uitvoeringskosten van het            |
|         |     |     |                        |aanlegprogramma Spoor dat door Prorail wordt uitgevoerd|
|         |     |     |                        |apart inzichtelijk maken.                              |
| Hofstra |VVD  |069  |Gaarne reactie van      |Het effect van Het Nieuwe Rijden is een besparing van  |
|         |     |     |minister op de          |circa 10% ten opzichte van normaal gebruik. Het normale|
|         |     |     |publicaties over het    |gebruik van een auto tijdens schakelen in de stad, in  |
|         |     |     |effect van Het Nieuwe   |de file en tijdens doorgaand verkeer is bijvoorbeeld   |
|         |     |     |Rijden?                 |1:10 (of 10 liter per 100m km). Door de rijstijl van   |
|         |     |     |                        |Het Nieuwe Rijden toe te passen neemt het verbruik af  |
|         |     |     |                        |naar 1:11 à 1:12 (ofwel 8 à 9 liter per 100 km). Dit is|
|         |     |     |                        |goed voor de portemonnee van de automobilist, goed voor|
|         |     |     |                        |het klimaat en de automobilist rijdt meer ontspannen,  |
|         |     |     |                        |omdat hij eerder en minder hoeft te schakelen. De      |
|         |     |     |                        |discussie over de testcyclus doet daar niets aan af. De|
|         |     |     |                        |suggestie die gewekt wordt in de volkskrant is niet    |
|         |     |     |                        |juist, gezien de resultaten die in de praktijk gehaald |
|         |     |     |                        |worden. In 2004 was het effect van het nieuwe rijden op|
|         |     |     |                        |de uitstoot van CO2 0.2 megaton (miljoen ton). De      |
|         |     |     |                        |prognose vanaf 2010 is er een van 1.5 megaton          |
|         |     |     |                        |(jaarlijks) gerelateerd aan de streefwaarde voor       |
|         |     |     |                        |verkeer en vervoer van 38 megaton voor 2010 (nota      |
|         |     |     |                        |mobiliteit). Vergeleken met het geïnvesteerde budget is|
|         |     |     |                        |het nieuwe rijden daarmee een van de meest             |
|         |     |     |                        |kosteneffectieve maatregelen om CO2 uitstoot terug te  |
|         |     |     |                        |dringen.                                               |
|         |     |     |                        |Zowel in de nota Mobiliteit als in de Energienota wordt|
|         |     |     |                        |Het Nieuwe Rijden omarmd. Het geeft de automobilist de |
|         |     |     |                        |mogelijkheid om zélf iets te doen aan zijn             |
|         |     |     |                        |brandstofgebruik. En dat is winst voor het klimaat en  |
|         |     |     |                        |winst voor de automobilist gelet op de huidige         |
|         |     |     |                        |brandstofprijzen.                                      |
| Hofstra |VVD  |072  |Wat draagt VenW bij aan |Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft op grond|
|         |     |     |VWS als het gaat om     |van het amendement van Dijksma en van der Ham (nr. 10, |
|         |     |     |gehandicaptenvervoer?   |aangenomen op 21 december 2004)                        |
|         |     |     |Dat mag ten koste van I |10 mln voor (beheer en onderhoud) railwegen            |
|         |     |     |love campagne en de     |overgeheveld naar de begroting van VWS ten bate van het|
|         |     |     |premie voor de          |budget voor gehandicaptenvervoer op bovenlokaal niveau,|
|         |     |     |spitsrijders.           |uitgevoerd onder de naam Valys. In het kabinet is      |
|         |     |     |                        |afgesproken dat dit gebeurt voor deze kabinetsperiode, |
|         |     |     |                        |dus tot en met 2007. Inmiddels is de Kamer geïnformeerd|
|         |     |     |                        |bij de najaarsnota over de onderuitputting             |
|         |     |     |                        |Valysmiddelen bij VWS. In overleg met VWS proberen we  |
|         |     |     |                        |de middelen zoveel mogelijk te concentreren op de      |
|         |     |     |                        |verbetering van de toegankelijkheid van het spoor.     |
|         |     |     |                        |Binnen het autonome liftenprogramma wordt in 2006 al   |
|         |     |     |                        |gestart met liften op de stations in Naarden-Bussum en |
|         |     |     |                        |Almelo. Met de overheveling van de onbenutte           |
|         |     |     |                        |Valysmiddelen zal aanvullend op een aantal stations met|
|         |     |     |                        |toegankelijkheids-knelpunten vervroegd kunnen worden   |
|         |     |     |                        |gestart met de bouw van  liften. Van een verzoek om    |
|         |     |     |                        |additionele middelen is geen sprake.                   |
| Hofstra |VVD  |077  |Kunt u een onderscheid  |Het onderhoud wordt onderscheiden naar regulier beheer |
|         |     |     |aanbrengen in de soorten|en onderhoud en het onderhoud dat wordt uitgevoerd om  |
|         |     |     |onderhoud: beheer,      |de belangrijkste onderhoudsachterstanden weg te werken.|
|         |     |     |vervangingsinvesteringen|Er wordt geen categorie vervangingsinvesteringen       |
|         |     |     |, normaal onderhoud,    |onderscheiden omdat er in het algemeen geen sprake is  |
|         |     |     |groot onderhoud.        |van vervanging van complete projecten maar van         |
|         |     |     |                        |regulier- en groot onderhoud. In toenemende mate worden|
|         |     |     |                        |de onderhoudsbestekken in de vorm van geïntegreerde    |
|         |     |     |                        |contracten op de markt gezet. Daarbij is het           |
|         |     |     |                        |prestatieniveau leidend, niet het onderscheid naar     |
|         |     |     |                        |verschillende kostencomponenten. Ook de interne sturing|
|         |     |     |                        |richt zich vooral op de geleverde prestatie.Groot      |
|         |     |     |                        |onderhoud is onderdeel van het MIT-programma en is     |
|         |     |     |                        |zichtbaar in de begroting van het infrafonds (zie art. |
|         |     |     |                        |11 voor watersystemen, artikel 12 voor wegen en artikel|
|         |     |     |                        |15 voor vaarwegen. In de volgende begroting zal        |
|         |     |     |                        |getracht worden hier meer inzicht in te geven.         |
| Hofstra |VVD  |078  |Ik stel voor bij        |Of een automobilist gebruik wil en kan maken van het   |
|         |     |     |aanschaf nieuwe auto een|openbaar vervoer hangt af van verschillende factoren   |
|         |     |     |kortingskaart openbaar  |waaronder de persoonlijke voorkeur en het              |
|         |     |     |vervoer te verstrekken. |verplaatsingspatroon. Ik vind een generieke maatregel  |
|         |     |     |Welke mogelijkheden ziet|zoals een kortingskaart openbaar vervoer, daarom niet  |
|         |     |     |de minister?            |passend.                                               |
| Hofstra |VVD  |079  |Wanneer komen de        |Eerstkomende periode staat in het teken van het        |
|         |     |     |onderhoudsuitgaven spoor|Herstelplan spoor. Ten opzichte van de jaren vóór 2004 |
|         |     |     |weer op het normale     |zijn de uitgaven in de periode 2005-2010 hoger. Hiermee|
|         |     |     |niveau? En wat is het   |worden de achterstanden in het onderhoud van het spoor |
|         |     |     |normale niveau?         |ingelopen. Voor de periode tot en met 2020 zijn door   |
|         |     |     |                        |ProRail meerjarenramingen opgesteld. Deze ramingen zijn|
|         |     |     |                        |geaudit door Booz Allen & Hamilton. De conclusie van   |
|         |     |     |                        |deze audit was, dat de bedragen in de Nota Mobiliteit  |
|         |     |     |                        |voor spoor voldoende zijn, mits de daarin verwerkte    |
|         |     |     |                        |efficiencies ook door ProRail worden ingevuld. Voor de |
|         |     |     |                        |periode 2011-2020 is in de Nota Mobiliteit E 13,4 mld  |
|         |     |     |                        |beschikbaar voor beheer en instandhouding en E 2,1 mld |
|         |     |     |                        |voor aanleg. Het bedrag van E 13,4 mld voor Beheer &   |
|         |     |     |                        |Instandhouding is gebaseerd op alle noodzakelijke      |
|         |     |     |                        |uitgaven (inclusief vervangingen) om het beoogde       |
|         |     |     |                        |kwaliteitsniveau zoals nu in de begroting aangegeven   |
|         |     |     |                        |(89-91%) op het spoornet zoals dat nu qua omvang wordt |
|         |     |     |                        |voorzien (inclusief MIT aanlegprojecten) te realiseren.|
|         |     |     |                        |Zonder wijziging van het gewenste kwaliteitsniveau en  |
|         |     |     |                        |zonder wijziging van de omvang van het net, is het     |
|         |     |     |                        |bedrag in de Nota Mobiliteit (gemiddeld E 1,34 mld per |
|         |     |     |                        |jaar) dan ook in die periode te beschouwen als het     |
|         |     |     |                        |normale niveau.                                        |
| Hofstra |VVD  |080  |Waarom is er geen       |De exploitatiesubsidie is sinds 2005 opgenomen in de   |
|         |     |     |inzicht meer in de      |BDU verkeer en vervoer. Daarmee is de                  |
|         |     |     |begroting op het vlak   |verantwoordelijkheid overgedragen aan de regio`s.      |
|         |     |     |van de kostendekkendheid|Daarmee is ook een einde gekomen aan de                |
|         |     |     |als het gaat om de      |opbrengstensuppletie. Bij het aanbesteden van de       |
|         |     |     |exploitatiesubsidie voor|ov-concessies hebben deze regio's alle belang bij het  |
|         |     |     |het stad-/streekvervoer.|verhogen van de kostendekkingsgraad, omdat daardoor    |
|         |     |     |Gaarne een reactie op de|immers geld vrijvalt ter vergroting van de             |
|         |     |     |ontwikkeling hiervan.   |dienstverlening, danwel het doen van investeringen. Ik |
|         |     |     |                        |onderstreep daarvan ook voortdurend het belang.        |
|         |     |     |                        |Centrale sturing hierop door het rijk past daarnaast   |
|         |     |     |                        |niet in de decentralisatiegedachte. Bij verdere        |
|         |     |     |                        |marktwerking (het openstellen van de grootstedelijke   |
|         |     |     |                        |stadsvervoermarkten) zal naar verwachting net als bij  |
|         |     |     |                        |het streekvervoer een grotere efficiency plaatsvinden. |
|         |     |     |                        |Via de essentiële onderdelen in de Nota Mobiliteit     |
|         |     |     |                        |vraag ik de decentrale overheden om maatregelen te     |
|         |     |     |                        |nemen om het OV-aandeel te vergroten, de capaciteit    |
|         |     |     |                        |beter te benutten en materieel efficiënter in te       |
|         |     |     |                        |zetten.                                                |
| Hofstra |VVD  |083  |Kunt u het zo regelen   |Ik sta positief tegenover de suggestie van de heer     |
|         |     |     |dat 20 kilometer voor de|Hofstra en zal de mogelijkheden daartoe laten          |
|         |     |     |afslag de benzineprijs  |onderzoeken. Het liefst zou ik zo`n afspraak in        |
|         |     |     |kenbaar wordt gemaakt om|Europees verband maken. Ik laat uitzoeken of het       |
|         |     |     |de (geringe)            |initiatief van mevrouw Wortmann in het Europees        |
|         |     |     |prijsconcurrentie       |Parlement voor een onderzoek naar uniformering van het |
|         |     |     |inzichtelijk te maken?  |gehele bewegwijzeringssysteem in Europa daarvoor       |
|         |     |     |In de eerste plaats in  |aanknopingspunten biedt.                               |
|         |     |     |Nederland maar ook      |De tot op heden verstrekte vergunningen hebben geen    |
|         |     |     |aandringen in Europees  |bepaling tot het tonen van brandstofprijzen. Omdat deze|
|         |     |     |verband via de          |vergunningen een lange looptijd kennen heb ik ook niet |
|         |     |     |transportraad.          |de mogelijkheid om hierop direct in te grijpen. Ik zal |
|         |     |     |Kunt u het afplakken van|de mogelijkheden onderzoeken om voor nieuwe            |
|         |     |     |benzineprijzen langs de |vergunningen zo'n voorwaarde op te nemen en in overleg |
|         |     |     |snelweg verbieden?      |met de branche proberen op vrijwillige basis inzicht in|
|         |     |     |Kan er een goed         |de benzineprijs te verschaffen.                        |
|         |     |     |zichtbare prijzenpaal   |                                                       |
|         |     |     |langs de weg komen bij  |                                                       |
|         |     |     |de Tankstations met     |                                                       |
|         |     |     |daarop de vergelijking  |                                                       |
|         |     |     |van prijzen (Zoals in   |                                                       |
|         |     |     |landen als Frankrijk)?  |                                                       |
| Hofstra |VVD  |084  |Kunt u een reactie geven|Het openstellen van busbanen voor gebruik door         |
|         |     |     |op het openstellen van  |vrachtwagens of taxi's is een aangelegenheid voor de   |
|         |     |     |busbanen voor taxi's en |wegbeheerder, die per weggedeelte kan bepalen of en    |
|         |     |     |vrachtwagens.           |wanneer medegebruik mogelijk is.                       |
|         |     |     |                        |Dit vraagstuk speelt vooral op regionale wegen. In veel|
|         |     |     |                        |gevallen wordt op deze busbanen medegebruik van taxi's |
|         |     |     |                        |toegestaan. Ook lopen er regionale initiatieven waarin |
|         |     |     |                        |medegebruik van vrachtwagens wordt onderzocht.In       |
|         |     |     |                        |beperkte mate komen busbanen ook op het hoofdwegennet  |
|         |     |     |                        |voor. Het gaat dan om vluchtstroken die door           |
|         |     |     |                        |lijndiensten worden gebruikt. Op de A6-A1 Almere -     |
|         |     |     |                        |Amsterdam is medegebruik door vanpools mogelijk        |
|         |     |     |                        |gemaakt. Als de bestaande busbanen echter volledig     |
|         |     |     |                        |opengesteld zouden worden voor taxi's en vrachtauto's, |
|         |     |     |                        |gaat het in feite om een spitsstrook. Dit vergt        |
|         |     |     |                        |wegaanpassingen en daarvoor zullen procedures doorlopen|
|         |     |     |                        |moeten worden.Zoals u weet heb ik een paar jaar geleden|
|         |     |     |                        |de ZSM-programma's geïntroduceerd, waarin vluchtstroken|
|         |     |     |                        |geschikt worden gemaakt voor ál het verkeer. Mocht er  |
|         |     |     |                        |aanleiding zijn om de bestaande busbanen om te vormen  |
|         |     |     |                        |tot spitsstroken of reguliere uitbreidingen, dan kom ik|
|         |     |     |                        |hierover bij u terug. Ik zal hiervoor aandacht vragen  |
|         |     |     |                        |in het Nationaal Mobiliteitsberaad.                    |
| Hofstra |VVD  |085  |Asfaltrevitalisering    |Asfaltrevitalisering leidt niet tot besparing in       |
|         |     |     |leidt tot minder        |onderhoud, omdat de te bereiken levensduurverlenging   |
|         |     |     |onderhoud. Wat vindt u  |van 2 a 3 jaar niet of nauwelijks kosteneffectief      |
|         |     |     |daarvan?                |is.Zie ook het antwoord op de vraag inzake             |
|         |     |     |                        |verjongingsproducten voor ZOAB d.d 7 maart 2005 met als|
|         |     |     |                        |kenmerk RWS/SDG/BDG-2005/1020                          |
| Hofstra |VVD  |088  |Is het mogelijk dat via |Ik zal dit agenderen voor het V&W beraad kennis en     |
|         |     |     |het innovatie platform  |innovatie                                              |
|         |     |     |een hogere prioriteit   |                                                       |
|         |     |     |wordt gegeven aan       |                                                       |
|         |     |     |Automatische            |                                                       |
|         |     |     |voertuiggeleiding       |                                                       |
|         |     |     |(AVG)?                  |                                                       |
| Hofstra |VVD  |092  |Hoe kan het dat de kale |De verklaring hiervan is bij mij noch bij mijn         |
|         |     |     |brandstofprijs in       |collega`s de ministers van Economische Zaken en van    |
|         |     |     |Nederland 10 eurocent   |Financiën bekend. Voor een verklaring van deze         |
|         |     |     |hoger is dan            |verschillen in kale brandstofprijzen verwijs ik u      |
|         |     |     |bijvoorbeeld in         |derhalve door naar de oliemaatschappijen.              |
|         |     |     |Duitsland?              |                                                       |
| Hofstra |VVD  |100  |Waarom zijn niet alle   |In de begroting zijn alleen de openstaande moties      |
|         |     |     |moties opgenomen in     |opgenomen voor het parlementaire jaar. De bijlage met  |
|         |     |     |begroting?Gaarne lijstje|een overzicht van de ingediende moties vanaf           |
|         |     |     |vanaf 1 januari 2000 met|parlementaire jaar 2000-2001 wordt separaat naar de    |
|         |     |     |alle moties en wat      |Tweede Kamer gestuurd.                                 |
|         |     |     |daarmee is gebeurd.     |                                                       |
| Hofstra |VVD  |102  |Het lijkt of de IVW de  |Nee, er wordt geen onderscheid gemaakt in Nederlandse  |
|         |     |     |wegcontroles alleen     |of buitenlands vrachtverkeer. De Inspectie controleert |
|         |     |     |richt op West-Europese  |de naleving van wet- en regelgeving op basis van       |
|         |     |     |vrachtwagens. Kunt u    |risicoanalyse. Criteria daarbij zijn onder andere de   |
|         |     |     |aangeven of dit klopt?  |vervoerssegmenten waarin overtredingen het meest       |
|         |     |     |                        |voorkomen.                                             |
|         |GL   |093  |Wat betekent de groei   |De leefbaarheid in woonwijken en steden is op de eerste|
|Jongbloed|     |     |van het autoverkeer voor|plaats de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke    |
|         |     |     |de leefbaarheid in      |overheid. Diverse instrumenten staan ter beschikking:  |
|         |     |     |dorpen en steden?       |het autoluw maken van wijken, het instellen van 30     |
|         |     |     |                        |km-zones, het formuleren en uitvoeren van een          |
|         |     |     |                        |gemeentelijk verkeer- en vervoerbeleid, parkeerbeleid, |
|         |     |     |                        |het aanwijzen van speel- en groenzones en van parken.  |
|         |     |     |                        |Bovendien is er het vervoerbeleid gericht op           |
|         |     |     |                        |bijvoorbeeld fietsbeleid, carpoolen en deelauto`s.     |
|         |GL   |094  |Wil de minister zich    |Ik maak me in de EU en in de Rijnvaartcommissie hard   |
|Jongbloed|     |     |hard maken voor         |voor scherpe normen voor de uitstoot van motoren en    |
|         |     |     |internationale afspraken|voor de brandstofkwaliteit. Voor motoren streef ik naar|
|         |     |     |voor het schoner maken  |een norm die vergelijkbaar is met Euro 5 voor          |
|         |     |     |van de                  |vrachtauto's in 2012 en vergelijkbaar is met Euro 6    |
|         |     |     |binnenscheepvaart?      |voor vrachtauto's in 2016. Om de toepassing van        |
|         |     |     |                        |roetfilters in de binnenvaart mogelijk te maken moet   |
|         |     |     |                        |het zwavelgehalte in de brandstof zo snel mogelijk naar|
|         |     |     |                        |het niveau van het wegtransport. Hierover wil ik graag |
|         |     |     |                        |afspraken maken met de binnenvaartsector in een        |
|         |     |     |                        |convenant. De internationale maatregelen hebben niet   |
|         |     |     |                        |heel veel effect op de korte termijn. Daarom heb ik    |
|         |     |     |                        |samen met de Staatsecetaris van VROM een               |
|         |     |     |                        |subsidieprogramma gepubliceerd voor schone             |
|         |     |     |                        |binnenvaartmotoren. Van een aantal andere nationale    |
|         |     |     |                        |maatregelen wordt op dit moment de effectiviteit       |
|         |     |     |                        |onderzocht. Voor een NOx-heffing is dit ook gedaan.    |
|         |     |     |                        |Uitkomst van dit onderzoek is dat een NOx-heffing      |
|         |     |     |                        |behoorlijk hoog moet zijn om binnenvaartondernemers er |
|         |     |     |                        |toe te bewegen om vrijwillig maatregelen te laten      |
|         |     |     |                        |treffen: ongeveer de helft van de transportkosten. Ik  |
|         |     |     |                        |zie dit als een mogelijk instrument voor de toekomst,  |
|         |     |     |                        |maar niet iets om op korte termijn resultaat mee te    |
|         |     |     |                        |halen.                                                 |
| Slob    |CU   |032  |Wanneer reageert de     |Voor de verbetering van de toegankelijkheid van haltes |
|         |     |     |minister op de vraag van|in het stads- en streekvervoer inclusief de            |
|         |     |     |de decentrale overheden |financiering hiervan zijn wij op dit moment bezig om   |
|         |     |     |om een bijdrage van het |alle gegevens te verzamelen. Ik verwacht hierover begin|
|         |     |     |rijk voor de            |2006 overleg te voeren met de decentrale overheden. De |
|         |     |     |toegankelijkheid van het|uitkomsten zal ik aan de Tweede Kamer toezenden.       |
|         |     |     |OV voor gehandicapten?  |                                                       |
|         |     |     |Het jaar 2030 als       |De heer Slob heeft mij ook gevraagd wat mijn ambitie   |
|         |     |     |streefdatum voor de     |voor 2030 is ten aanzien van de toegankelijkheid voor  |
|         |     |     |trein lijkt nog ver weg,|de trein en om te reageren op het verzoek van de       |
|         |     |     |maar ook daarop moet    |CG-Raad om het nodige extra geld te reserveren om alle |
|         |     |     |goed worden             |stations in 2030 toegankelijk te maken. Mijn ambitie   |
|         |     |     |geanticipeerd. Ik       |voor 2030 heb ik aangegeven in de brief die ik de      |
|         |     |     |verzoek de minister aan |Tweede Kamer heb toegestuurd bij de toezending van het |
|         |     |     |te geven wat haar       |stappenplan toegankelijkheid. Daarin heb ik aangegeven |
|         |     |     |ambitie is op dit punt. |te kiezen voor de deelvariant. NS en ProRail zullen op |
|         |     |     |                        |basis van deze ambitie het implementatieplan medio 2006|
|         |     |     |                        |bij mij indienen. Daarbij moeten zij - en dat zullen   |
|         |     |     |                        |zij ook doen - nauw overleg voeren met gemeenten en    |
|         |     |     |                        |regionale OV autoriteiten en ook met de                |
|         |     |     |                        |gebruikersorganisaties als de CG-Raad. Hiermee beoog ik|
|         |     |     |                        |een zo breed mogelijk gedragen selectie te             |
|         |     |     |                        |bewerkstelligen.                                       |
|         |     |     |                        |Met de deelvariant die ik nu door NS en ProRail laat   |
|         |     |     |                        |uitwerken, wordt 90% van de reizigers bereikt. Met de  |
|         |     |     |                        |extra investering van E 100 miljoen waar de CG-Raad op |
|         |     |     |                        |doelt, zouden de overige 10% van de reizigers bereikt  |
|         |     |     |                        |worden. Dit bedrag is exclusief de - aanzienlijke -    |
|         |     |     |                        |investeringen die er dan nog aan de treinen nodig zijn.|
|         |     |     |                        |                                                       |
|         |     |     |                        |De kosten en baten van een dergelijke investering      |
|         |     |     |                        |afwegende, wil ik eerst onderzocht hebben hoe de       |
|         |     |     |                        |deelvariant er concreet uit zal zien en of het mogelijk|
|         |     |     |                        |is - bijvoorbeeld door regionale spreiding - ervoor te |
|         |     |     |                        |zorgen dat aanvullend OV beschikbaar is juist op die   |
|         |     |     |                        |plekken waar de stations nog niet volledig toegankelijk|
|         |     |     |                        |zijn (het zij door Stad/streekvervoer, hetzij door     |
|         |     |     |                        |aanvullend doelgroepenvervoer). Overigens zullen alle  |
|         |     |     |                        |stations in Nederland voor doven, slechthorenden en    |
|         |     |     |                        |blinden en slechtzienden wel volledig toegankelijk     |
|         |     |     |                        |zijn, en al ruim eerder dan in 2030.                   |
| Slob    |CU   |036  |Is er ooit onderzoek    |Neen, er is nooit onderzoek verricht naar de risico's  |
|         |     |     |verricht naar de        |van mobiel bellen tijdens het fietsen en er zijn ook   |
|         |     |     |risico's van mobiel     |geen cijfers bekend van het aantal ongevallen als      |
|         |     |     |bellen tijdens het      |gevolg van mobiel bellen tijdens het fietsen. Wel      |
|         |     |     |fietsen? Is het de      |gelden voor fietsers dezelfde gevaren als voor         |
|         |     |     |minister bekend dat     |gemotoriseerde bestuurders, namelijk een fysieke       |
|         |     |     |daardoor veel ongelukken|afleiding als de bestuurder tegelijkertijd de mobiele  |
|         |     |     |gebeuren? Is dit niet   |telefoon en het voertuig moet bedienen en een          |
|         |     |     |minstens zo gevaarlijk  |cognitieve afleiding als een bestuurder een deel van   |
|         |     |     |als fietsen zonder      |zijn aandacht aan het telefoongesprek moet besteden in |
|         |     |     |handen aan het stuur?   |plaats van aan het rijden. Op basis van de resultaten  |
|         |     |     |                        |van gedragsstudies kan worden geconcludeerd dat het    |
|         |     |     |                        |gebruik van een mobiele telefoon een negatief effect   |
|         |     |     |                        |heeft op het rijgedrag, ofschoon de aan fietsers       |
|         |     |     |                        |gestelde verkeerseisen veel lager zijn dan die aan     |
|         |     |     |                        |bijvoorbeeld automobilisten. Ik zal de                 |
|         |     |     |                        |ongevalsbetrokkenheid van bobiel bellen tijdens het    |
|         |     |     |                        |fietsen nader laten onderzoeken                        |
| Slob    |CU   |037  |Ik ga er vanuit dat bij |Met de koepels van de regionale overheden heb ik bij de|
|         |     |     |nieuwe verdeelsleutel   |invoering van de BDU afgesproken te streven naar       |
|         |     |     |voor de BDU rekening    |invoering van een nieuwe, op structuurkenmerken        |
|         |     |     |wordt gehouden met      |gebaseerde sleutel na drie jaar.                       |
|         |     |     |problematiek van        |Inmiddels wordt er in goede afstemming met             |
|         |     |     |kleinere provincies     |vertegenwoordigers van de regio's gewerkt aan zo'n     |
|         |     |     |(hebben niet of         |nieuwe sleutel. Deze zal medio 2007 beschikbaar zijn en|
|         |     |     |nauwelijks middelen om  |dan in december van dat jaar worden toegepast voor de  |
|         |     |     |aansprekende projecten  |verdeling van de BDU voor het jaar 2008.               |
|         |     |     |te starten). Graag uw   |                                                       |
|         |     |     |reactie.                |                                                       |
| Staaij  |SGP  |004  |Graag vraag ik hierbij  |Duurzaam Veilig is en blijft uitgangspunt van beleid.  |
|         |     |     |een reactie op de door  |Dat heb ik ook in de Nota Mobiliteit aangegeven.       |
|         |     |     |het SWOV gepresenteerde |Daarbij laat ik mij zeker inspireren door de nieuwe    |
|         |     |     |voorstellen om te komen |versie van het boek 'Door met Duurzaam Veilig' van de  |
|         |     |     |tot een overkoepelend   |SWOV. Door de SWOV is als meest aansprekende voorbeeld |
|         |     |     |systeem van             |van de door haar bedoelde kwaliteitszorg genoemd: het  |
|         |     |     |kwaliteitszorg voor het |aan de weggebruiker aanbieden van een herkenbaar       |
|         |     |     |wegverkeer (in 'Door met|wegbeeld waardoor het wegverloop en het gedrag van     |
|         |     |     |duurzaam veilig').      |andere weggebruikers beter voorspelbaar wordt. Ik wil  |
|         |     |     |                        |de invoering van de essentiële herkenbaarheidskenmerken|
|         |     |     |                        |versnellen. Door het vrijmaken van E 15 mln in de      |
|         |     |     |                        |periode 2006-2010 heb ik de periode verkort tot 5      |
|         |     |     |                        |jaar.                                                  |