Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Nagekomen schriftelijke antwoorden bij DAB/2005/2430

Vraag 60 Van Hijum:
Verzoek aan de Minister vóór de behandeling van het MIT een brief te sturen met daarin een nadere uitwerking van de budgettaire ruimte in 2006 en latere jaren en de benutting daarvan. In aanvulling op de brief van vandaag.
Tevens antwoord vraag

74 Hofstra
Onderuitputting
Kan er voor de 2e termijn lijstje:

- wat is vrijgevallen?

- meer inzicht in hoe dit belegd is?
wat valt er hierdoor weer vrij?

en 109 Hofstra
Voor de 2e termijn lijstje met projecten die voor de verkiezingen afgeleverd worden.

- Welke capaciteit wordt gerealiseerd?

- Welke werken in uitvoering zijn genomen

- Welke werken zijn aanbesteed

Vraag:
Verzoek aan de Minister vóór de behandeling van het MIT een brief te sturen met daarin een nadere uitwerking van de budgettaire ruimte in 2006 en latere jaren en de benutting daarvan, in aanvulling op de brief van vandaag.
Verzoek aan te geven welke projecten in deze Kabinetsperiode zijn gerealiseerd, welke nog worden gerealiseerd en welke besluiten zijn of worden genomen.

Antwoord:
In mijn brief van 6 december j.l. heb ik een overzicht gegeven van de verwachte onderuitputting in 2005 en 2006 en de wijze waarop ik daarmee om wil gaan.

Onderstaand geef ik in een aantal tabellen een nadere detaillering van de in die brief opgenomen gegevens. In de kern wordt het beeld weergegeven in de volgende tabel (die ook in de brief opgenomen was):

Op elk van de regels van bovenstaande tabel ga ik in bijgaande tabellen nader in. Voor het totaalbeeld is het goed hier te bevestigen, mede naar aanleiding van de vraag van de heer Van Hijum, dat alle geld van de onderuitputting gewoon voor de infraprojecten beschikbaar blijft, en ook per project alleen een verschuiving van de betaling in de tijd impliceert en geen korting van budgetten. In mijn brief constateer ik dat in 2005 met de genomen kasmaatregelen het budget wordt uitgeput (saldo: 0), en dat voor het jaar 2006 per saldo een onderuitputting kan ontstaan van ca E 50 mln. indien er in 2006 geen versnellingen voor dat bedrag gerealiseerd kunnen worden.

De opbouw van de onderuitputting 2005 op projectniveau is bijgevoegd als tabel 1. Aangegeven is tevens welk deel van deze E 602 mln. is veroorzaakt door vertragingen van het voorgenomen programma. Belangrijkste post betreft het wegenprogramma. Hier is sprake van vertraging van het voorgenomen programma in 2005 als gevolg van de luchtproblematiek van E 150 mln., en als gevolg van andere oorzaken E 81,3 mln..

Tabel 2 geeft een overzicht van de betreffende kasmaatregelen in 2005 met de budgettaire doorwerking naar 2006 en latere jaren. Hieruit blijkt dat in 2006 slechts een beperkte vrijval van E 19 mln. optreedt in verband met deze kasmaatregelen.

Tabel 3 geeft de samenstelling op projectniveau van de E 420 mln. vertraging op het wegenprogramma. Belangrijkste post betreft de vertraging binnen ZSM-programma.

Een tentatief totaaloverzicht van versnellingsopties is opgenomen in tabel 4. Ik ga er vooralsnog van uit dat het gehele programma vanaf 2007 volgens schema uitgevoerd kan worden. Uiteraard is deze periode tot en met 2010 wel omgeven met onzekerheden, vooral ten aanzien van de effecten van de luchtwetgeving en de mogelijkheden van het Nationaal programma Lucht. Op dit moment is zie ik daarom geen aanleiding om allerlei verschuivingen in het MIT aan te brengen. Wel heb ik een pakket aan versnellingsmogelijkheden voor de periode tot en met 2010 geïnventariseerd van circa E 1 à E 1,5 miljard die ik de komende tijd uitvoeringsgereed wil maken. De precieze uitwerking daarvan moet nog plaatsvinden. Ik wijs u er op dat de technische en procedurele mogelijkheden om nog in 2006 daadwerkelijk projecten te versnellen en nog in 2006 op grond daarvan additionele kasuitgaven te doen beperkt zullen zijn.

Tenslotte is in tabel 5 een overzicht opgenomen van alle projecten die in deze Kabinetsperiode zijn gerealiseerd, welke nog worden gerealiseerd en welke besluiten zijn of worden genomen.

Tabel 1: onderuitputting 2005

Tabel 2: kasmaatregelen 2005

Tabel 3: onderuitputting 2006

Tabel 4: Concept opties voor versnelling tot en met 2010

|Programma  |Projecten          |Versnel|Mogelijke kasschuif         |
|           |                   |ling   |                            |
|Waterkeren |Sanering           |Ja     |E 25 miljoen per jaar       |
|en         |waterbodems        |       |                            |
|waterbehere|                   |       |                            |
|n (aanleg) |                   |       |                            |
|           |Zwakke schakels    |Ja     |PM (afhankelijk voortgang   |
|           |kust               |       |plannen provincie)          |
|           |Ruimte voor de     |Ja     |E 45 miljoen                |
|           |Rivier             |       |                            |
|           |                   |       |                            |
|Hoofdwegen |A2/A12 Zuidwest    |Ja,    |2009 - 2010: + E 50-75      |
|(aanleg)   |Ring Utrecht       |oplever|miljoen                     |
|           |                   |ing 4  |                            |
|           |                   |jaar   |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |A27 Oostring       |Ja,    |2009 - 2010: + E 50-75      |
|           |Utrecht            |oplever|miljoen                     |
|           |                   |ing 5  |                            |
|           |                   |jaar   |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |A4 Den Haag -      |Ja,    |2009 - 2010: + E 100 -      |
|           |Leiden             |oplever|150miljoen                  |
|           |                   |ing 4  |                            |
|           |                   |jaar   |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |                   |       |                            |
|           |                   |       |                            |
|Spoorwegen |Goederenroute Elst |Ja     |2008: + E 14 miljoen        |
|(aanleg)   |- Deventer -       |       |                            |
|           |Twente             |       |                            |
|           |                   |       |                            |
|Spoorwegen |Vervangingsinvester|Ja     |2006 - 2010: + E 350 - 400  |
|(beheer en |ingen              |       |miljoen                     |
|onderhoud) |                   |       |                            |
|           |                   |       |                            |
|Vaarwegen  |Toekomstvisie Waal |Ja     |2006-2009: + 24 miljoen     |
|(aanleg)   |                   |       |                            |
|           |Maas-Den Dungen    |Ja,    |2006-2010: + 90 miljoen     |
|           |                   |oplever|                            |
|           |                   |ing 2 à|                            |
|           |                   |3 jaar |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |Maasroute fase 2   |Ja     |2008-2010: +129 miljoen     |
|           |Twentekanaal       |Ja,    |2008-2010: + 27 miljoen     |
|           |                   |oplever|                            |
|           |                   |ing 3  |                            |
|           |                   |jaar   |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |Amsterdam-Rijnkanaa|Ja,    |2007-2010: + 11 miljoen     |
|           |l; Zeeburg         |oplever|                            |
|           |                   |ing 3  |                            |
|           |                   |jaar   |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |Ketelmeer, fase 2  |Ja,    |2008-2010: + 7 miljoen      |
|           |                   |oplever|                            |
|           |                   |ing 2  |                            |
|           |                   |jaar   |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |Lekkanaal;         |Ja,    |2007-2010: + 45 miljoen     |
|           |Beatrixsluis       |oplever|                            |
|           |                   |ing 2  |                            |
|           |                   |jaar   |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |Bovenloop IJssel   |Ja,    |2008-2010: + 35 miljoen     |
|           |                   |oplever|                            |
|           |                   |ing 3  |                            |
|           |                   |jaar   |                            |
|           |                   |eerder |                            |
|           |Sluis Eefde        |Ja     |2008-2010: + 66 miljoen     |
|           |Ligplaatsen        |Ja     |2007-2010: + 31 miljoen     |
|           |(landelijk)        |       |                            |
|           |                   |       |                            |
|           |                   |       |                            |
|Leefomgevin|Geluid (versnelde  |Ja     |2007 - 2010: + E 100 à 150  |
|g          |aanpak knelpunten  |       |miljoen                     |
|           |bij groot onderhoud|       |                            |
|           |rijkswegen en      |       |                            |
|           |knelpunten spoor)  |       |                            |
|           |Luchtkwaliteit     |Ja     |pm                          |
Tabel 5: Periode 2004 - 2007: Gerealiseerde en nog te realiseren projecten
+ genomen besluiten en te nemen besluiten


1. Aanlegprogramma realisatie

Gerealiseerd in 2004

N11 Alphen a/d Rijn - Bodegraven
N30 Rijksweg 12 - Postweg
Maasroute, modernisering fase 1
Uitbreiding gemaalcapaciteit Gouda
Doorlaatmiddel Veerse meer
Spoorbrug Oosterbeek
Amsterdam CS spoor 10/15
RSC Maasvlakte, 1e fase
RSC Waalhaven

Gerealiseerd in 2005
A2 Oudenrijn - Everdingen, inclusief 2e Lekbrug
A15 Vondelingenplaat/A15 Europaweg
A50 Eindhoven - Oss
A59 Rosmalen - Geffen
Renovatie Noordzeesluizen
Uitbreiding gemaalcapaciteit IJmuiden
Uitgeest de Kleis
Nootdorpboog
Woerden - Harmelen
Vleuten - Geldermalsen (deelprojecten)

Te realiseren in 2006

Deltaplan grote rivieren
Dijkversterkingen Flevoland
Inrichting Ijsselmonding
Onderzoek hydraulische randvoorwaarden
Vispassages Grave en Borgharen
A15 Reconstructie aansluitingen bij Hardinxveld - Giessendam Emplacement Den Haag CS
Integrale spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht

2e perron Amsterdam Zuid
Pilot Fluistertrein
Breda Centraal
HSL Oost (deel)
Vleuten - Geldermalsen (deel)
Betuweroute
Randstadrail
Vaarroute Ketelmeer fase 1
Verdrag verdieping Westerschelde

Te realiseren in 2007

Natte natuurprojecten IJsselmeergebied
Aanleg baggerdepots (voorheen Depot Koegorspolder) RW37 Hoogeveen - Holsloot - Emmen - Duitse grens
A73 Venlo - Maasbracht
Arnhem 4e perron (deelprojecten)
Fietsenstalling Amsterdam CS (deelprojecten)
Transfercapaciteit Amsterdam CS
Spoorontsluiting NW Hoek Maasvlakte
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen Maasroute fase 1, brugverhogingen Roosteren en Echt HSL-Zuid

2. Aanlegprogramma genomen en te nemen (tracé)besluiten

Genomen tracébesluiten/projectbesluiten in 2004

N9 Koedijk - De Stolpen
A2/A76 Urmond - Kerensheide - Hoensbroek
Grote stations: Breda
Sloelijn
N201

Tracébesluit/projectbesluit 2005

A4 Burgerveen - Leiden
N31 Zurich - Harlingen
N34 Omleiding Ommen
Wilhelminakanaal Tilburg
A12 Utrecht West benutting

Tracébesluit/projectbesluit 2006

A28 Hattemerbroek - Zwolle - Meppel
A50 Ewijk - Valburg - Grijsoord
A2 Amsterdam - Utrecht (Holendrecht - Oudenrijn)
A2 Oudenrijn - Deil
N9 Koedijk - De Stolpen
A10 2e Coentunnel
A12 Maarsbergen - Veenendaal
N50 Ramspol - Ens
N61 Hoek - Schoondijke
A74 Venlo
Vaarweg Meppel - Ramspol (keersluis Zwartsluis)
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis
Zuid-Willemsvaart

Tracébesluit/projectbesluit 2007

N31 Leeuwarden
A4 Den Haag - Leiden (De Hoek - Prins Clausplein)
N11 Leiden/Zoeterwoude - Alphen a/d Rijn
A15 Maasvlakte - Vaanplein
A2 Leenderheide - Budel
A2 Passage Maastricht
N61 Sluiskil
Burgemeester Delenkanaal Oss

2. ZSM

Gerealiseerd in 2004/2005

A4 Leidschendam - Prins Clausplein 2005
A12 Prins Clausplein - Voorburg 2005
A50 Heteren - Valburg 2004
A2/A67 Batadorp - Leenderheide 2004

In uitvoering/geplande openstelling in 2005/2006

A27 Gorinchem - Noordeloos 2006
A13 Zestienhoven - Delft 2006
A20 Capelle - Terbregseplein 2005
A50 Arnhem-Centrum - Beekberge 2006
A1 Beekbergen - Deventer-Oost 2006

Projecten in besluitvormingsfase met luchtkwaliteitsonderzoek

A7 Zaanstad - Purmerend 2007
A12 Zoetermeer - Zevenhuizen/
A12 Zevenhuizen - Gouda 2009
A12 Woerden - Gouda 2008
A12 Veenendaal - Ede 2009
A2 Vught - Ekkersweijer 2008

Projecten in besluitvormingsfase wachtend op luchtkwaliteitsonderzoek

A9 Aansluiting Velsen - Raasdorp 2008
A9 Raasdorp - Badhoevedorp 2007
A12 Utrecht - Maarsbergen 2009
A9 Holendrecht - Diemen 2007
A1 't Gooi 2007
A1/A6 Diemen - Muiderberg -
Almere stad-west 2008
A4/A10 Badhoevedorp - Nieuwe Meer -
Amstel 2007
A2/A27 Everdingen - Lunetten 2008
A28 Utrecht - Leusden-Zuid 2008
A28 Leusden-Zuid - Hoevelaken 2008
A1 Hoevelaken - Barneveld 2005
A27 Utrecht-noord - Eemnes 2007
A1 Watergraafsmeer - Diemen 2007