Gouden Gids bundelt als eerste overheidsdiensten in gidsen

Creative venue

Enthousiaste reacties vanuit overheid op nieuw type informatieloket Gouden Gids bundelt als eerste overheidsdiensten in gidsen

Amsterdam, 7 december 2005 - Gouden Gids, de meest geraadpleegde bedrijvengids van Nederland komt met een noviteit. Eind april (2006) zal het omvangrijke Gouden Gids boekwerk een aparte sectie krijgen met contactinformatie van meer dan 1300 publieke, gemeentelijke en overheidsinstellingen. Het is voor het eerst dat een uitgever in Nederland dergelijke informatie categorisch bundelt, voor elke Nederlander toegankelijk maakt en in twee talen presenteert. Gouden Gids biedt hiermee een eenvoudig maar effectief front-office informatieloket voor overheidsinstellingen en publieke campagnes (w.o. postbus51). De uitgever heeft hooggespannen verwachtingen. Gouden Gids wordt nu al ruim 15 miljoen maal per jaar geraadpleegd voor gemeentelijke en overheidsinformatie (print en internet). De 2006/2007 Gouden Gids regio Utrecht krijgt de primeur.

Gerichte afdelingsinformatie en rechtstreekse telefoonnummers moeten gebruikers direct naar het juiste loket leiden. Dit levert voor de gebruiker en de instellingen efficiencyvoordelen op. Het eerste jaar (edities 2006/2007) zal Gouden Gids meer dan 1300 contactgegevens opnemen van onder meer ministeries en overheidsinstellingen, provincies, ambassades, belastingdiensten, rechtbanken, politie, brandweer, ambulance, luchthavens, openbaar vervoer (OV), VVV's, Nationale Verkeerbureaus en Toeristische instellingen. Het tweede jaar zijn bij gebleken succes semi-overheid gerelateerde diensten aan de beurt zoals scholen, universiteiten, bibliotheken, zwembaden en ziekenhuizen.

Eén informatieloket
Alle informatie in de speciale overheidssectie is standaard in het Nederlands en in het Engels. Advertenties kunnen per sectie ook in andere talen en taaltekens (Chinees, Japans, Arabisch) geplaatst worden om relevante informatie nog breder toegankelijk te maken voor diverse bevolkingsgroepen in Nederland. Dat laatste komt tegemoet aan veelgehoorde klachten over het huidige gefragmenteerde aanbod van overheidsinformatie.

Marketing directeur Harry Michels bevestigt de grote vraag naar een eenduidig informatieloket, vooral vanuit de hoek van ministeries, ambassades, provincies, gemeentes, belastingdiensten, Postbus 51, Zorg, Open Vervoer en toerisme. 'De meeste overheidsinformatie is verre van toegankelijk, zelfs sterk versnipperd. Als je nu als gebruiker een provinciale instelling zoekt, is het niet zo eenvoudig deze te vinden, laat staan dat je meerdere in één overzicht bijeen hebt. Dan moet je dus al heel gericht weten te zoeken, en dat is niet evident, zelfs op internet. Dat is ergerlijk voor degene die informatie zoekt en dat dus vaak niet kan vinden, maar dat is het ook voor de instantie die 'gevonden' wil worden. Als informatie niet goed wordt gepresenteerd gaat een deel van de noodzakelijke voorlichting en gewenste loketverwijzing in rook op'.

Groot aandeel gedrukte media
Overheids- en publieke instellingen investeren op dit moment een groot deel van hun voorlichtingsbudget in de media. Gedrukte media, hoewel (nu nog) versplinterd, hebben hierin een aanzienlijk aandeel. Enkele voorbeeld cijfers ter indicatie ...

Overheid: RTV 60%; Print (dagbladen tijdschriften incl. special interest) 28%; internet 5%

Verkeersbureau's: Print meer dan: 50%

Openbaar Vervoer: Print meer dan: 50%

Michels signaleert een belangrijke rol voor gedrukte media ook in de toekomst, een die voorlopig groter is dan internet. 'We zijn er van overtuigd dat we met deze speciale overheidssectie in onze gidsen een perfect verlengstuk worden van voorlichtingscampagnes en van de front-office van publieke instellingen. Dat noodzakelijke informatieoverzicht is straks binnen handbereik. Het lijkt het 'Ei van Columbus', maar toch is het andere uitgevers nog niet eerder gelukt'.

Volgens Gouden Gids topman Chris Armistead, is de nieuwe overheidssectie zeker een bewijs dat de Gouden Gids in gedrukte vorm een enorme toekomst voor zich heeft. Zoals hij eerder dit jaar in april 2005 bij de presentatie van zijn marktplannen al aankondigde, werkt Gouden Gids in snel tempo naar verdere productvernieuwing in print en op internet. In eerste aanleg zal de nieuwe overheidssectie op internet te benaderen zijn via de bestaande rubriceringen op www.goudengids.nl