Gouden Gids bundelt als eerste overheidsdiensten in gidsen
Creative venue
Enthousiaste reacties vanuit overheid op nieuw type informatieloket
Gouden Gids bundelt als eerste overheidsdiensten in gidsen
Amsterdam, 7 december 2005 - Gouden Gids, de meest geraadpleegde bedrijvengids van
Nederland komt met een noviteit. Eind april (2006) zal het omvangrijke Gouden Gids
boekwerk een aparte sectie krijgen met contactinformatie van meer dan 1300 publieke,
gemeentelijke en overheidsinstellingen. Het is voor het eerst dat een uitgever in
Nederland dergelijke informatie categorisch bundelt, voor elke Nederlander toegankelijk
maakt en in twee talen presenteert. Gouden Gids biedt hiermee een eenvoudig maar
effectief front-office informatieloket voor overheidsinstellingen en publieke campagnes
(w.o. postbus51). De uitgever heeft hooggespannen verwachtingen. Gouden Gids wordt nu al
ruim 15 miljoen maal per jaar geraadpleegd voor gemeentelijke en overheidsinformatie
(print en internet). De 2006/2007 Gouden Gids regio Utrecht krijgt de primeur.
Gerichte afdelingsinformatie en rechtstreekse telefoonnummers moeten gebruikers direct
naar het juiste loket leiden. Dit levert voor de gebruiker en de instellingen
efficiencyvoordelen op. Het eerste jaar (edities 2006/2007) zal Gouden Gids meer dan 1300
contactgegevens opnemen van onder meer ministeries en overheidsinstellingen, provincies,
ambassades, belastingdiensten, rechtbanken, politie, brandweer, ambulance, luchthavens,
openbaar vervoer (OV), VVV's, Nationale Verkeerbureaus en Toeristische instellingen. Het
tweede jaar zijn bij gebleken succes semi-overheid gerelateerde diensten aan de beurt
zoals scholen, universiteiten, bibliotheken, zwembaden en ziekenhuizen.
Eén informatieloket
Alle informatie in de speciale overheidssectie is standaard in het Nederlands en in het
Engels. Advertenties kunnen per sectie ook in andere talen en taaltekens (Chinees,
Japans, Arabisch) geplaatst worden om relevante informatie nog breder toegankelijk te
maken voor diverse bevolkingsgroepen in Nederland. Dat laatste komt tegemoet aan
veelgehoorde klachten over het huidige gefragmenteerde aanbod van overheidsinformatie.
Marketing directeur Harry Michels bevestigt de grote vraag naar een eenduidig
informatieloket, vooral vanuit de hoek van ministeries, ambassades, provincies,
gemeentes, belastingdiensten, Postbus 51, Zorg, Open Vervoer en toerisme. 'De meeste
overheidsinformatie is verre van toegankelijk, zelfs sterk versnipperd. Als je nu als
gebruiker een provinciale instelling zoekt, is het niet zo eenvoudig deze te vinden, laat
staan dat je meerdere in één overzicht bijeen hebt. Dan moet je dus al heel
gericht weten te zoeken, en dat is niet evident, zelfs op internet. Dat is ergerlijk voor
degene die informatie zoekt en dat dus vaak niet kan vinden, maar dat is het ook voor de
instantie die 'gevonden' wil worden. Als informatie niet goed wordt gepresenteerd gaat
een deel van de noodzakelijke voorlichting en gewenste loketverwijzing in rook op'.
Groot aandeel gedrukte media
Overheids- en publieke instellingen investeren op dit moment een groot deel van hun
voorlichtingsbudget in de media. Gedrukte media, hoewel (nu nog) versplinterd, hebben
hierin een aanzienlijk aandeel. Enkele voorbeeld cijfers ter indicatie ...
Overheid: RTV 60%; Print (dagbladen tijdschriften incl. special interest) 28%; internet 5%
Verkeersbureau's: Print meer dan: 50%
Openbaar Vervoer: Print meer dan: 50%
Michels signaleert een belangrijke rol voor gedrukte media ook in de toekomst, een die
voorlopig groter is dan internet. 'We zijn er van overtuigd dat we met deze speciale
overheidssectie in onze gidsen een perfect verlengstuk worden van voorlichtingscampagnes
en van de front-office van publieke instellingen. Dat noodzakelijke informatieoverzicht
is straks binnen handbereik. Het lijkt het 'Ei van Columbus', maar toch is het andere
uitgevers nog niet eerder gelukt'.
Volgens Gouden Gids topman Chris Armistead, is de nieuwe overheidssectie zeker een bewijs
dat de Gouden Gids in gedrukte vorm een enorme toekomst voor zich heeft. Zoals hij eerder
dit jaar in april 2005 bij de presentatie van zijn marktplannen al aankondigde, werkt
Gouden Gids in snel tempo naar verdere productvernieuwing in print en op internet. In
eerste aanleg zal de nieuwe overheidssectie op internet te benaderen zijn via de
bestaande rubriceringen op www.goudengids.nl